Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-10-20 / 42. (2517.) szám

iti i •H £ i SiI h 1a '0 CO i m iu iiiD IIL. ! »r ‡l i a ia •M X i3 ■KÍÖ i c­­íS 0 xs 3 01 1 13 I a i­i i :'0 i C A 4-« M ifi •rt O X i a i « i­II. Mindszenti­ József üzenete a mának kompromisszumnál is több az elvhűség A bíborosra emlékeztek Lakitelken Mindszenty Józsefre, a mártírsorsú esztergomi érsekre emlékeztek 1996. ok­tóber 2-án a Lakitelki Népfőiskola és a Mindszenty Alapítván­y szervezésében. Az előadók felidézték a bíboros alakját, életútját, tanúságtevését méltatták. Török József professzor a Vatikán keleti politikájának, a kor nemzet­közi viszonyainak elemzésével vi­lágította meg a bíboros helyzetét 1956 után. (Érdekes tanulmányát A Szabadság tértől a Pazmaneumig címmel következő számunktól kez­dődően folytatásokban közöljük.) Szántó Konrád ferences egyháztör­ténész Mindszenty József társadal­mi és politikai szerepvállalásáról beszélt, eloszlatva az ezzel kapcso­latban napjainkig élő félreértéseket. Kahler Frigyes bíró, az Antall-kor­mány által életre hívott Tényfeltáró Bizottság elnöke jogi szempontból mutatta ki a Mindszenty-per kon­cepciós jellegét, általánosabban pe­dig a koncepciós perek belső logi­káját. Tempfli József nagyváradi püs­pök az evangéliumi eszményeket kö­vető lelkipásztor alakját idézte hall­gatói elé. Perjés Ottó, Németország­ban élő főorvos az élete végén hazá­ját elhagyni kényszerült főpásztor emigrációs éveiről beszélt. Az emlékülést Szőke János, Mindszenty József szentté avatásá­nak posztulátora vezette. Ezen al­kalommal is megerősödött: bár Mindszenty József életútját, vállalá­sait sokan kritizálják, mégis száza­dunk olyan magyar személyiségét kell látnunk benne, akinek útja a kor bűnein és ellentmondásain át egyenesen vezetett. S ez a század — általában a történelem — az ilyen jellemeket viseli el legnehe­zebben, hiszen életükben és halá­lukban egyaránt a hangos lelkiis­meret szavát zengik. (Folytatás a 7. oldalon.) KIÉIÍÉSsé • • Ü­nnepi keretek között nyitot­ták meg október 8-án, a Ma­gyarok Nagyasszonya nap­ján a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán a 362. tanévet. A nappali tagozaton 270-en tanulnak, közülük ötvenen papnövendékek. Teológusi,­ illetve középiskolai hittanári szakon sze­rezhetnek képesítést a hallgatók, a levelező tagozatos képzés pedig ál­talános iskolai hittanári végzettsé­get ad. Bolberitz Pál professzor, a négy esztendő után leköszönő dékán be­számolt a kar előző esztendei tevé­kenységéről, majd bemutatta a két új tanárt. Kránitz Mihály professzor az alapvető hittan, a fundamentál­­teológiai tanszék élére kapott kine­vezést, Benkő Antal S.J. professzor a pszichológia tanára lett. Ezt követő­en Bolberitz Pál átadta a dékáni láncot a kar újonnan megválasztott vezetőjének, Erdő Péter egyházjo­gász professzornak. Az új dékán el­őadásában arról értekezett, az egy­ház milyen követelményeket tá­maszt a teológiai kar hallgatóival szemben. Az utóbbi években Ma­gyarországon megnőtt az érdeklő­dés a teológia tudománya iránt, ám a kar kívánatosnak tartja, hogy hall­gatói katolikus meggyőződésűek legyenek. (A vele készített interjút következő számunkban közöljük.) 362. tanévnyitó A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán 1996. október 20 KATOLIKUS HETILAP Lll. évf. 42. (2517.) (if Még egyszer az adóról­ bennünk a hazaszeretet, vagy azt is adóba fizettük a császárnak?­lvasóink talán emlékeznek: egyszer már eltűnődtem, hogy is állunk valójában az adózással, az adózás köteles­ségével. Érdekes módon ezt az evangéliumi részletet épp akkor ol­vassuk, amikor negyven év előtti októberi eseményekre emlékezünk. Akkor és ott a magyarság megunta, hogy idegen elnyomás igájában senyvedjen, idegenek oltárán ál­dozza föl nemzettudatát, hitét, te­hetségét. Hatalmas véráldozatok­kal, fiatalok elveszítésével, tehetsé­gek és nagyra hivatottak elveszíté­sével fizetett, s a nyílt majd rava­szabb elnyomás esztendei követ­keztek, amikor az ország tovább adózott, fizette a sarcot. Amikor október-november hősei­re emlékezünk, pironkodva tehet­jük fel a kérdést: vajon méltók va­gyunk-e hozzájuk, s a mai Magyar­­ország ugyanolyan fénylő, tiszta példája-e Európának, mint azokban a hetekben, hónapokban volt. Vagy tétova „adózók" nemzete lettünk­­é? Mert néha olyan érzése támad az embernek, hogy itt már minden megtörténhet. Égbekiáltó, társada­lom-ellenes bűnöket követnek, kö­vethetnek el egyesek minden külö­nösebb következmény nélkül, a köznép pedig fizeti adóját, s észre­vétlenül már olyan értékeit is felál­dozza, amelyeket elei mindig féltve óvtak. 1956. októberére emlékezve akarva-akaratlanul szembe kell néznünk azzal a kérdéssel: él-e még h­a délelőtt a rádiót hallgat­tam. Sinkovits Imre olva­sott föl részleteket a szám­űzetésben élő Kossuth Lajos levele­iből. S újra meg újra elhangzott a figyelmeztetés: nem elég önma­gunk boldogulását keresnünk, a haza javán is töretlenül munkál­kodnunk kell, hisz ez a haza for­raszt egybe bennünket. Kossuth azt írja egy alkalommal: aki Ferenc Jó­zsefnél vállal hivatalt, azzal ő nem levelezhet. Aki azért adózik, hogy a nemzet eszméit cserben hagyva sa­ját javát keresse, az hazafiként meg­bukott. Nem tudhatom, hányan gondol­nak a haza javára — az igazi javára! — azok közül, akik lépten-nyomon országunk boldog jövőjét emlege­tik. Vajon hányan lehetnek, akik tényleg a hazáért hoznak áldozatot, s nem saját karrierjüket építgetik, saját hasznukat keresik a nagy sza­vak árnyékában? Kik tevékenyked­nek azoknak az értékeknek megőr­zéséért, amelyeket őseink teremtet­tek? 1956 igazi hősei talán nem is azok voltak, akiket kitüntettek. Azok a valóban tiszta szándékú fia­talok voltak az igaziak, akik nem kérkedtek, hanem tettek a magyar nemzet szabadságáért és független­ségéért. Azok, akiket már nem lehet kitüntetni, mert a béke álmát alusszák. Vajon hasonló ideálok ve­zérlik-e azokat, akik sírjukon és emlékműveiken — ha van — elhe­lyezik koszorúikat? Él-e bennük az az érzület, amely akkor és ott egy­­beforrasztott milliókat, akiknek ele­gük volt a különféle kis és nagy császároknak fizetett adókból, s akik tényleg lemosták a nemzetről a gyalázatot? Tollas Tibor Túlélők cí­mű, a forradalom és szabadságharc 30. évfordulójára írt versének befe­jező sorai kívánkoznak válaszul: „Múltunkat elrabolták, — a sivár jelen hallgat. — Ők élik túl, — a holtak, a győztes forradalmat." M­árai Sándor írja le naplójá­ban, hogy amikor a forra­dalom leverése után Fi­renzében járt, a templomban is el­hangzott: „Ungheria" s az emberek sírtak. Szomorú volna, ha mi úgy siratnánk el a hősöket, hogy köz­ben semmit sem teszünk azoknak az elveknek valóra váltásáért, ame­lyekért ők életüket adták, vérüket ontották. Szomorú volna, ha nem tudatosodnának bennünk Márai 1956-os versének gondolatai: „Min­dig új élet lesz a vérből." Szomorú volna, ha nem ezen a régi értéke­ken nyugvó, annyi áldozat által megszentelt új életen munkálkod­nánk, hanem fejünket a császárok igájába hajtva elprédálnánk min­dent, amit eleink hagytak ránk, adóba fizetve azt, amit hazaszere­tetnek és nemzeti öntudatnak ne­veznek. Rónay László

Next