Új Ember, 2001 (56. évfolyam, 1/2737-52/2787. szám)

2001-04-29 / 17. (2752.) szám

2001. április 29. Kultúra Egy személyes élményről A száz éve született Németh Lászlóval kapcsolatosan egy személyes élmény idéződik fel bennem. Egyesek — talán bizonyos „megosztási politi­ka" érdekében — többször is hangsúlyozták, hogy az író, református lévén, sok tekin­tetben kritizálta a katolikus szellemiséget, annak jelenlé­tét az irodalomban. Ez az állítás nem állja meg a helyét, illetve pontosításra szo­rul. 1962-ben, egy Városmajor­ban tett közös sétánkon alkal­mam nyílt közvetlenül is meg­győződni a nagy író toleranci­ájáról, megértő álláspontjáról. Nem vitás, hogy volt idő, amikor néhány nyugat-euró­pai katolikus író, Bernanos, Mauriac és Graham Greene egyes műveiben a „múltból felsíró nosztalgiát" vette észre, mint primér vonást, és nem a kegyelem vagy a katarzis meg­élhető lehetőségét, ám nem ez volt a végső ítélete a katolikus irodalomról, szellemiségről. Azon a sétán (amelyen fő­képp gödöllői „témakörben" merültünk el, mivel anyám iskolatársa volt kedvelt só­gornőjének, Démusz Magdá­nak) mély elismeréssel nyilat­kozott az élő magyar iroda­lom katolikus elkötelezettsé­gű képviselőiről, többek kö­zött Sík Sándorról és Pilinszky Jánosról. Pilinszkyt kivált­képp nagyra értékelte, világ­látását, tömör és egyedi líráját kiemelve a hazai költészet át­lagos köréből. Az akkor már törékeny egészségű író hiteles és értő megnyilatkozását tudattam Pilinszkyvel egy találkozá­sunk során, aki örömmel fo­gadta ezt a „kitüntetéssel" egyenértékű elismerést. És amint Cs. Varga István e hasá­bokon közölt tanulmányából is kitűnik: 1970-ben Pilinszky Anna kései című versét a Nagy­városi ikonok kötetében éppen Németh Lászlónak ajánlotta. szeghalmi Németh László gondolataiból „A vallás tanította meg a lelket két lábon járásra, most, hogy el­veszítettük a vallást, a keresztények maradhatnának meg két lá­bon járóknak." (Gondolatok a foszló agyban — 1964.) „Isten nélkül mégse megy a dolog. Az erkölcs legremény­telenebb, legnagyobb erőfeszítéseit az ember nem bírja egyedül." (Napló) „Egy ember élete elsősorban erkölcsi harc. A világ erői körülfog­ják s ő vagy szolgáltatja magát, vagy rájuk kényszeríti a termé­szetébe írt magasabb megbízatást; életből szeretdet, természetből jellemet formál. Az erkölcs az alakító­ erő, mellyel körülményeink uraivá válunk, s egy ember általában annyit ér, amekkora erkölcsének alakító ereje.” (Proust világa) „Az Isten több, mint az ember — s az ember több, mint az istenek." (Sophokles) „A kereszténység sosem gondolkozott 'tömegekben'. Világát egy élet váltotta meg, a szentek az ő nagy győzelmét próbálták egyéniségükben és viszonyaik közt megismételni; az aprószen­tek serege, az egyszerű üdvözítű­ek megint csak győztes lelkek voltak, még kisebb körben. Az emberek mint egyének törték az üdvösség útját s egyéniségük mértéke az volt, mennyi egyete­mest és örököt tudtak egyéni színükben felmutatni." (Kiadatlan tanulmányok. I. 600.) (Válogatta: Hölvényi György) Ezt a címet viseli az az írói arcképgyűjtemény, melyet 1942-ben adott ki a Szent Ist­ván Társulat, a félmúlt, a szá­zadforduló jónéhány hazai el­beszélőjéről. A tanulmányok­ban a nyomukba lépő nemze­dék tesz tanúvallomást róluk, hogy fölelevenítse elhalvá­nyult emléküket. Bevezetőjében Márai Sándor megállapítja: „A magyar szép­próza e nagy mesterei soha nem élvezték a népszerűség verőfényét. Magányban éltek és alkottak. Megbecsülték, számon tartották őket, de a nagyközönség inkább csak nagy magányosokat látott a magyar szellem e ködlovag­jaiban... E magányosság oka, hogy egytől egyik „csak írók" voltak. Szerep és mű közül Ambrus, Lövik, Kaffka, Krúdy s a többiek: ez utóbbit, a hálát­lanabbat vállalták... Elindítot­ták nemzedékek számára az új magyar kifejezés, gondol­kodás szellemi folyamatát." Legtöbbjüknek azonban legföljebb neve rémlett elő a háttér homályából, nem egé­szen ismeretlenül, de írásaik címét, karakterét, légkörét már alig kapcsolta hozzá a fölületes köztudat. Kivált a novellistákét, akiknek mun­káival inkább a lapok „vonal alatti" rovatában találkoztak az olvasók, mint önálló köte­teiben. Pedig épp ebben a korszakban zárkózott föl ez a műfaj irodalmunkban a ha­gyományosan legtöbbre tar­tott líra mellé. Csak a zárt, ke­rek, anekdotikus, gyakran csattanóra kihegyezett törté­netekhez szokott közönség nehezen kapott rá a modern életérzést, lélektani rezdülést kifejező, atmoszférikus fe­szültségű elbeszélés művészi értékeire és rejtett, olykor ki­mondatlanul maradó sugalla­tára. Holott épp ezzel az elő­adásmóddal újították meg a hagyományos beszélyt. Sűrűbbé, áttételesebbé vált kezükben a próza szövetek, az események külső váza helyett a belső történés hordozta lé­nyegét, ebből támadt áramkö­re, feszültsége. A közös törek­vést ki-ki a maga eszközeivel, vagy épp veleszületett esz­­köztelen eredetiségével fejezte ki, rajtahagyva személyes je­gyét. Kitágult a szemhatár, eu­rópai távlatok nyíltak. A franciás ízlést képviselte az esszéistának indult Ambrus Zoltán, a Midás király, az Álomvilág novelláinak írója, Színi Gyula. Cholnoky Viktor széles körű kultúrája és mítoszteremtő fantáziája őskori legendákat ragad meg a Tammuz s Az alérion madár vére exotikus darabjaiban meg visszatérő hőse, Amanchich Trivulizó kalandos alakjában. Öccse, Cholnoky László groteszk no­velláiban (Bertalan éjszakája, Prikk mennyei útja) tán va­dabb és mélyebb Viktornál, de nincs meg az az eleganciá­ja, egyenletes biztonsága. Két jelentős nőíró portréját is bemutatja a kötet. Tormay Cecile, a Napkelet című folyó­irat alapító szerkesztője, korai novellái után regényeiben ta­lál igazi önmagára (Emberek a kövek között, A régi ház). Az előbbi német és francia ki­adásban is elismerést ért. A Nyugat oldaláról érkezett Kaffka Margit, ő is regényben, a Színek és évek hiteles,, szá­zadfordulós korfestő művé­ben alkotta meg főművét, majd pályája derekán, spa­nyolnáthában halt meg. Külön kell szólni Krúdy­­ról, a ködlovag-fogalom név­adójáról és megtestesítőjéről. Ma már meglepő, hogy életé­ben inkább a céhbeliek, s az értő olvasók szűk köre ismer­te föl benne a kivételes jelen­séget. Majd tíz évvel halála után Márai Szindbád haza­megy c. regénye nyomán éreztek rá megvesztegető hangjára, hogy új meg új ki­adásokban, a klasszikusok­nak kijáró megbecsülésben részesüljön Jókaiéval veteke­dő, hatalmas életműve. Kedvező a posztumusz­sorsa a fiatalon tragikus véget ért Csáth Géza novelláinak is. Kiszámíthatatlan és megjósol­hatatlan, mikor és miért figyel föl a szeszélyes utókor egy­­egy író művére. Az övé aránylag hamar talált mél­tánylásra. Elébement a jövő­nek, vagy a korízlés bukkant rá? Egyike azoknak, akikben a megújult magyar novella mesterére ismert az olvasókö­zönség, több kiadására is sor került, disszertáció is foglal­kozott vele. Fölértékelődött a harminc­éves korában pályáját befeje­zett Török Gyula két regénye is: A porban és A zöldköves gyűrű, s ez korai novelláira is kiterjeszti az érdeklődést. (Fe­hér virág, A halszemű három fia). Némiképp elégtételt szol­gáltatott Lövik Károlynak vá­logatott novelláinak 1956-os kiadása (A néma bűn). Mintha inkább a korban való tájékozódás kedvéért so­rolódott volna ide a Nyugat néhány költője. Annyiban nem jogosulatlanul, hogy mindvégig a rangos irodalom megtestesítői voltak, de hogy nélkülözniük kellett volna a közismert mestereknek kijáró megbecsülést, útszélre szorul­tak, ez Babitsról, Kosztolányi­ról, Tóth Árpádról, de még Juhász Gyuláról sem állítha­tó. Karinthyról még úgy sem! Ugyanakkor különösebb fej­törés nélkül hiányolhatnánk Tömörkényt, Thury Zoltánt, Justh Zsigmondot, Peeteleit s társaikat. De a teljesség igénye éppúgy il­luzórikus a válogatásban, mint a tévedhetetlen ízlés. Be kell ér­ni helyettük gyógyíthatatlan vonzalmainkkal. A Ködlovagokat Thurzó Gá­bor szerkesztette, a tanulmá­nyokat rajta kívül Lovass Gyula, Vass László, Sík Sándor, Kádár Er­zsébet, Illés Endre, Szabó Zoltán és Rónay György írta. S ha végigné­zünk a neveken, önkéntelenül eszünkbe jut: valamennyien el­tűntek már közülünk. Maguk is ködlovaggá váltak. Vidor Miklós Ködlovagok Száz évvel ezelőtt, 1901. áp­rilis 18-án, Nagybányán szü­letett Németh László, esszé-, regény-, drámaíró és műfordí­tó. A magyar literatúra törté­netében európai pillanatnak számító népi írói mozgalom eszmeteremtő és mintaadó személyisége volt. Valójában mindig a maga egyszemélyes mozgalmát képviselte. Élet­műve minőség, mennyiség és műfaji változat tekintetében is kivételes egység és teljesség, egy egyetemes kifejezőkész­ség megnyilvánulása. Adyról írott szavai őrá is érvényesek: ez költő, író „műve azzal, hogy itthagyta, nem kész. Nemzete szellemé­ben kell elkészülnie." Né­meth László irodalmunk „templomépítő" írógéniusza. Életművének főhajója: A mi­nőség forradalma. Esszéírása kísérlet, vallomás és vita: az emberi lélek önkeresése. Mintegy tíz regénye és har­minc drámája közt klassziku­san kiemelkedő remekműve­ket találunk: Gyász, Iszony, Széchenyi, A két Bolyai, stb. Pilinszky János Ama kései című versét a Nagyvárosi iko­nokban (1970) nyomtatásban is Németh Lászlónak dedikál­ta. Amint Hölderlin döbbene­tes kétsorosaiban, ebben a Pi­­linszky-versben is hitelesen, magas művészi fokon őrző­dött meg valami maradandó a félelmetes XX. századból: „Ama kései, tékozló remény, / az utolsó, már nem a földet lakja, / mint viharokra emelt nyárderű, / felköltözik a ha­lálos magasba." Ezt a verset és Németh és Pilinszky „báty és öcs" kap­csolatát először Vekerdi Lász­ló elemezte. Elsőként muta­tott rá arra, hogy a vers su­gárzó központja, a „viharokra emelt nyárderű": Erdély-me­­tafora, amelyet Pilinszky Né­­methtől kölcsönzött, és Er­dély kiküzdött aranykorára utal. Pilinszky verses dediká­­cióval adta vissza eredeti szerzőjének ezt a fenségesen szép gondolatot. Az esszéíró a háború idején is a szomszéd népekhez, a „tej­testvérekhez" fűződő sorskö­zösséget hirdette. Abban a „néma tejtestvériségben" hitt, amelyet „nem a politika csinált s a politika sem szaggathat el." A „tejtestvérek-eszme" adott­ság és utópia: a történelem er­kölcsi ellenereje. Európát is a magyarságon át értelmezte: „Az európai művelődés: az el­ső igazi polifon kultúra. Ez a szépsége, ereje, nagysága." Életcélja volt, hogy ebben a po­lifóniában a sorstól a magyar­ságnak szánt „hangjegyfüze­­tet" tudatosítsa. Egyik fontos vallomása evilági feladatvállalásról szól: „Szellemi és erkölcsi tulaj­donságok közt én nem tudok éles határt húzni. Az ember mint feladat nyomul a világ­ba. (...) A legértékesebb szel­lemi tulajdonságnak én ép­pen ezért a feladatfelismerést s a megoldásukhoz — erköl­csi kibontakozásukhoz - szükséges szívósságot tar­tom, mely emberből, a maga s a világ javára, a legtöbbet lici­tálja ki." Nem véletlen, hogy legfőbb példaképei az er­kölcs, az emberi szellem és lé­lek hősei: Tolsztoj, Gandhi, Al­bert Schweitzer, Széchenyi... Orvosíróként ismerte fel: „A szeretet egy bizonyos fokán az ember elmeorvos." Létmo­­dellt kereső, korszakkifejező igényű remekmű az Iszony (1947), amely Kárász Nelli és Takaró Sanyi pokollá váló há­zasságának történetét beszéli el. Nelli sorsképlete, alkata a kozmikus lét „egy aspektu­sát", értéktípusát példázza. Nem képes „a világgal ele­gyedni": „Kemény és ragyo­gó, mint feje fölött a csilla­gok". A regény mítosza a tel­jesség iskolája: az eszme áttet­sző változata, az „üstökös csóvája" az eszmék holdud­varán. Hősnője szoborszerű­­en plasztikus. A „tudat-re­gény" narrációja mintaadó je­lentőségű, az értékválasztást igenlő és tagadó olvasókat egyaránt magas esztétikai él­ményben részesíti. Az Égető Eszterben a ma­gyar vidékiség, elmaradott­ság modellje fölött felhangzik a „mozarti dallam", a törté­nelmi bizalom feleselő szóla­ma is. Égető Eszter közösség­teremtő hősnő: „a körötte tá­madt életfolton valami éden­­kertfélét próbál teremteni". Édenalapító kísérleteit szét­­dúlja a történelem vihara és a „férfiőrület", de mindig újra­kezdi a körötte lévő szigetnyi világ humanizálását. Az Irgalom (1965) az „esz­­mekatedrális" koronázó regé­nye, testamentuma. Kertész Ágnes felismeri: az eszményí­tő csodálatnál nagyobb, em­beribb érzés az irgalom. Ág­nes az író „Medici-kápolnájá­­nak" legszebb „kariatidája", elfekvőnek látja az egész vilá­got. Azt vallja: a sánta embe­riségnek „hitet kell adni, hogy futni tud, s a lábára is vigyázni közben, hogy sánta­ságába bele ne gabalyodjék." Németh szellemi testa­mentumában döntő jelentősé­gű a Minőség fogalma, ame­lyen „azt a fényt, a megértés mélységével párosult köny­­nyűséget és ruganyosságot" értette, amely „a görögöket a régi keleti civilizációk népei fölé emelte, s amely a nyugati civilizáció ormain is ott ragyog..." Ennek a Minőség­nek az igényét akarta az igaz­ságos elosztás követelményé­vel összekapcsolni, s főkép­pen az értelmiségen át né­pünk közkincsévé tenni. Életművében kulcsfogalom az üdvösség: „Üdvösséged, van, akkor is, ha azt, amit hit­nek hívnak elvesztetted." „Az üdvösségharc nem kerülhető meg: egy az életeddel." „Az üdvösségharcban egymást se­gítők: a gyülekezet. Minden jó emberi közösségnek gyüleke­zetté kell válnia". (...) egész művem ennek a filozófiának a születéstörténete, kifejtése, il­lusztrációja." Attól félt, hogy az utókor kiiktatja magából műveit, amint az utókora rendre meg­valósította Széchenyi terveit, de kiirtotta magából Széche­nyi szellemiségét. Ő sem csak „keseregte a magyarságot, hanem alkotta is." A dráma­író lélektiszta szavai: „Min­den fej Isten kápolnája. De a Széchenyié székesegyház." A VII. Gergely végszavait írója sírfeliratnak szánta: „Szeret­tem az igazságot, gyűlöltem a méltatlanságot, ezért halok meg száműzetésben." Németh szellemi öröksége fájdalmasan hiányzik éle­tünkből, főképpen a középis­kolai magyartanításból. Félő, hogy ketté, majd sokfelé ha­sadt s szakadt irodalmi éle­tünk képviselői későn isme­rik fel „a közös ügy szavát". Fodor András költői kérdése, amelyet a Homloka égöve alatt című, Németh László emlékének szentelt költemé­nyében feltett, ma is időszerű: „S most újra nézem, / nézem csak a képét. / Homloka égö­vét. Alatta / elfértünk volna mennyien! / S kérdem vele­tek együtt: / amíg élt, / meg­­érdemeltük-e?" Cs. Varga István „Ama kései..." Németh László jubileumára Szakrális művek a Műcsarnokban Tavaszi évszakunkban nagy sikerrel tárulkozott fel szobrászatunk seregszemléje a Műcsarnokban. Üdítő szín­foltot jelentett a nagy fölvo­nulásban a szakrális művek jelenléte - a szobrok újszerű fogalmazása. Nem a téma kelti elsősorban az élményt, hiszen azt oly sokszor érintet­te az irodalmi, zenei és kép­zőművészeti alkotások töm­kelege, hanem az egyedi for­mák megújuló frissessége, így Varga Imre Szent Szilvesz­ter emlékszobra megnyúlt alakzatával - mely a kelenföl­di templomba kerül Árpád­házi szobrai mellé­­, történel­münk pantheonjában hiány­zó személyiségnek állít méltó emléket a tiarával és a kezé­ben tartott magyar Szent Ko­ronával. Megrendítő Melocco Miklós Szent sírja is: a szögek­kel átvert test arca mártír édesapjára is emlékeztet­­ a mindannyiunkban rejtőző Krisztusra. Csákvári Nagy La­jos és különösen Mohácsi András Korpusza gondolko­dásra ösztönöz, Sallai Géza bronzba álmodott Sámsonja szintén. A lét sötét hatalmát idézi Farkas Ádám Pokoli ban­dája, érdekes fémszerkezet Werbánszky Ernő Szent Ist­vánt és Gizella királynét áb­rázoló ikerműve Az ezeréves magyar álla­miságot méltán idézi több, el­ső királyunkat értelmező al­kotás, R. Törley Mária nyugal­mat sűrítő szobra, ifj. Palkó Jó­zsef visszafogott királya, Se­res János, Szórádi Zsigmond, Il­lés Márta közös emlékműve. Leleményes és elmélyült Zsin Judit körmöczi kövekbe és bronzba felejtkező Árpád­házi szentjeinkről. Babits nyo­mán Csikai Márta álmodja to­vább ezúttal nem szavakkal, hanem kőben Jónás próféta szabadulását a cet gyomrá­ból. A kiállítás e külön cso­portja igényesen zárkózik fel az összképhez, mely Kiing Jó­zsef kultikus változatai, Bene­dek József, B. Laborcz Flóra mel­lett eseményt jelent. Huszár Andrea tojások ezreiből szer­vezett korszerű, három te­remre osztódó labirintust. Vergilius nyomán immár nem szavak, hanem forma „átfű­­zésével". Losonci Miklós _­­­ Kérjük a plébános atyákat, hogy a jelentősebb helyi ünnepek előtt két héttel jelezzék, ám lapunkból több példányt igényelnének! A kiadóhivatal vezetője: Tóbi György Tel: 317-39331113.­­_____________________/

Next