Új Ember, 2002 (58. évfolyam, 1/2788-52/2839. szám)

2002-01-13 / 2. (2789.) szám

2002. január 13 . Élő egyház Prímási bizottságot is létrehoztak Hogyan segített a lengyel egyház a hadiállapot idején? Húsz évvel ezelőtt Len­gyelországban hadiállapot volt érvényben, amelyet 1981. december 13-án hirdettek ki — az alig fél évvel korábban hivatalosan engedélyezett független Szolidaritás szak­­szervezet és a köréje csopor­tosuló politikai ellenzék fel­számolása céljából. Kijárási tilalmat vezettek be, a városok utcáin közös ka­tonai és rendőrjárőrök, páncé­losok cirkáltak. Korlátozták a szabad mozgást és a szabad­ságjogokat, cenzúrázták a le­veleket, lehallgatták a telefon­­beszélgetéseket, katonai irá­nyítás alá vonták a legfonto­sabb közintézményeket és munkahelyeket. Felfüggesz­tették a társadalmi és szak­­szervezeteket, a Szolidaritást később törvényen kívül is he­lyezték. A központi és a 16 vajdasági pártlapon, valamint a hadsereg lapján kívül sem­milyen más újság nem jelen­hetett meg. Csaknem tízezer embert internáltak, köztük a Szolida­ritás országos tanácsának majdnem minden tagját. A hadiállapot kihirdetése után mintegy 200 üzem lépett sztrájkba, közülük 40-ben erőszakos karhatalmi fellépés vetett véget a tiltakozó akció­nak. A sortüzeknek a sziléziai bányákban 9 halottjuk és több tucat sebesültjük volt. A kijárási tilalmat 1982. május 2-án oldották fel, ma­gát a hadi­állapotot pedig 1983. július 22-én szüntették meg. A hadiállapot halálos ál­dozatainak teljes listája máig várat magára. A rendszervál­tás után egy parlamenti bi­zottság vizsgálta a korszakot, amely '91-ben állapította meg a hadiállapot halottai­nak számát. Valójában ennél jóval többen lehettek. Közé­jük kell számítani azokat is, akik az időszakosan kikap­csolt telefonok miatt nem jut­hattak életmentő orvosi se­gítséghez. A hadiállapot kihirdetését követő első sokk után a társa­dalom védekezni kezdett, ki­alakultak a földalatti ellenál­lás, az internáltak megsegíté­sének formái. Hetente több száz illegális kiadvány jelent meg (a nyomtatásért vagyon­elkobzás, börtönbüntetés járt), röpcédulák terjedtek, még bélyegeket is adtak ki, sőt 1982-ben már utcai tünte­tések is voltak. És mit tett a katolikus egy­ház ebben a helyzetben? A hadiállapot törvényen kívül helyezett csaknem min­den egyesületet, társadalmi szervezetet és sok intéz­ményt, de az egyházzal ezt nem tehette meg. A templo­mok természetes módon az internáltak családtagjainak és mindazoknak gyülekezőhe­lyeivé váltak, akik rajtuk akartak segíteni. Józef Glemp bíboros, prímás már 1981. de­cember 17-én életre hívta a szabadságuktól megfosztottakat és családtagjaikat segítő prímási bizottságot, amely fölött sze­mélyesen vállalt védnöksé­get. A bizottság központja a po­litikai ellenzékkel már koráb­ban jó kapcsolatokat ápoló varsói óvárosi Szent Márton­­templom, és a mellette álló női ferences zárda lett. Wladyslaw Rodowicz állt az élén, aki még a német meg­szállás idejében — mint a földalatti Honi Hadsereg tit­kos rádiójának vezetője, ké­sőbb a hírhedt varsói Pawiak börtön, illetve a majdaneki és auschwitzi koncentrációs tá­bor foglya — jelentős konspi­­rációs tapasztalatokra tett szert. Az emberek egyre jöt­tek, és hozták az adományo­kat. Volt, aki szabadidejét, más a gépkocsiját ajánlotta fel, pedig tudta, hogy leleple­ződés esetén elkobozzák tőle. A templomkapu előtt „őrök" igyekeztek kiszűrni a nem odavalókat, a hatóságok ugyanis megpróbáltak „be­épülni". Néhány belbiztonsá­gi ügynök az iránt érdeklő­dött, hol léphetne be a föld­alatti Szolidaritásba, mások Zbigniew Bujákkal, a független szakszervezet akkor legjob­ban keresett, illegalitásba vo­nult egyik vezetőjével szeret­tek volna halaszthatatlanul kapcsolatba lépni. Még Waldemar Chmielewski és Grzegorz Piotrowski — Jerzy Popieluszko atya későbbi gyil­kosai — is feltűntek a zárda folyosóin. A legbrutálisabb támadás az 1983. május 3-i illegális varsói tömegtüntetés után ér­te a bizottságot (ez a lengyel alkotmány napja, amely a rendszerváltás után lett ismét nemzeti ünnep, egyben a Legszentebb Istenanya, Len­gyelország királynéjának ün­nepe). Tucatnyi kommandós külsejű fiatalember rontott az épületbe, és erőszakkal ma­gával hurcolta a bizottság négy tagját (a többieknek si­került elrejtőzniük). Agyba­­főbe verték, még lapáttal is ütötték őket. A rajtaütés célja alighanem megfélemlítés volt, emellett megpróbáltak nyomást gyakorolni a püspö­ki karra, hogy mondja le a pá­pa lengyelországi zarándok­latát (ez nem járt eredmény­nyel, a Szentatya 1983 júniu­sában szülőhazájába látoga­tott). A bizottságnak különböző szekciói voltak: a csomagokat és adományokat válogatták, jogi tanácsokat adtak, a csalá­dokkal foglalkoztak, vagy az egyházmegyei segélyközpon­tokkal tartották a kapcsolatot, levéltárat, gyógyszertárat üze­meltettek. Az internáltakat és bebörtönzötteket látogató szekció tagjainak minden kör­­mönfontságra és meggyőző erőre szükségük volt, hogy ne dobják ki őket rögtön a fegyin­tézetből. Kitartóan magyaráz­ták, hogy a Lengyel Népköz­­társaság nem dől össze egy szeretetcsomagtól. Egy alka­lommal éhségsztrájkoló fog­lyokat látogattak meg. Amikor az élelmiszert vásárolták, és megemlítették, hová viszik, fél áron adták oda nekik. A prímási bizottság tagjai húsz év múltán nem szívesen beszélnek egykori tevékenysé­gükről. Úgy tartják, nem tettek semmi különöset, csupán kö­telességüket teljesítették. Az internáltak és családtagjaik nem felejtették el megköszön­ni a segítséget. Hálájuknak sokszor írásban adtak kifeje­zést, ezek az üzenetek meg­maradtak. Az egyik így hang­zik: „Talán megérte a börtön, mert így megtapasztalhattam az Önök szeretetét. Azóta job­ban hiszek az emberekben". T. Kovács Péter Varsó 200 üzem lépett sztrájkba, közülük 40-ben erőszakos karhatalmi fellépés vetett véget a tiltakozó akciónak. HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK • HÍREK Bizakodó statisztikák A La Croix katolikus napi­lap a napokban friss adatokat tett közzé a franciák vallás­gyakorlatáról. A 25 000 ember körében végzett felmérés eredményeként a lakosság 69%-a vallja magát katolikus­nak. Hat évvel ezelőtt ez az arány 67% volt. A franciák 59%-a, vagyis összesen 35 millió fő, legalább alkalom­szerűen gyakorlónak vallja magát. A rendszeres temp­lomba járók 15%-ot tesznek ki, közülük 68% a nők, 32% a férfiak aránya. A felmérés szerint a gyakorló katoliku­sok fele 64 év fölötti. A 18-25 év közötti nemzedék a francia népesség 12%-a, mintegy 6 millió fiatal. Közülük 8% a rendszeres templomba járó. A most közzétett adatok alapján a lakosság 2%-a protestáns, 7%-a muzulmán Franciaor­szágban. (Flashpress) Nyilvánosan elégetett újszövetségi Szentírás Egy keresztény misszioná­rius héber nyelvű újszövetsé­gi Szentírást adott át a Jeru­zsálem közelében fekvő Orot gimnázium egyik növendé­kének, akinek tanára értesül­ve az esetről, a könyvet a diá­kok előtt nyilvánosan mág­lyára tetette. Az igazgató — akit az izraeli oktatási mi­niszter határozottan kérdőre vont és figyelmeztetett — el­ismerte a „tévedést". Az in­tézmény szóvivője szerint „céljuk nem a keresztény val­lási meggyőződés megsérté­se, hanem a missziós maga­tartás szankcionálása" volt. A 900 diákot számláló állami gimnázium a „nemzeti-vallá­sos" vonalhoz tartozik Izrael­ben. (Flashpress) Európai értékek bővítése Nem lesz könnyű folyamat az Európai Unió küszöbön álló bővítése, ha az csak gazdasági és politikai síkon történik, és Európa szellemi-lelki hagyo­mányát nem érinti — mondta Karl Lehmann bíboros, mainzi püspök, a német püspöki kon­ferencia elnöke az Európai Parlament képviselőinek ka­rácsonyi fogadásán Brüsszel­ben. A Laekenben létrehozott konventtől azt várja, hogy az EU munkájának irányait a ke­resztény szempontok szerint fogja meghatározni a bioetika, bevándorlás, szociális jogok és regionális sajátságok vonatko­zásában. (Kathpress) Népszavazás a „szociális állam"-ról Ausztria az egyetlen EU- tagállam, melynek alkotmá­nya nem tartalmazza a „szoci­ális állam" meghatározást — mondotta Tálos Imre, a politi­katudomány ausztriai pro­fesszora, amikor a bécsi bel­­ügyminisztériumban benyúj­tották a számos szervezet és egyház által támogatott pol­gári kezdeményezést: tartsa­nak idén áprlis 22—29. között Ausztriában népszavazást er­ről a kérdésről. (Kathpress)­lás elleni bűntény is" — álla­pította meg a kétnapos ta­nácskozás zárónyilatkozata. Szeptember 11. fényében megerősítették, hogy a béke és társadalmi igazságosság el­választhatatlanok. A résztve­vők között keresztény részről jelen volt Walter Kasper és Francis Arinze bíboros, vala­mint az Egyházak Vllágtaná­­csának főtitkára is. „Egyetlen vallás sem tűri a terrorizmust és erőszakot. El­ítélték a vallási részről a múlt­ban gyakorolt erőszakot és bocsánatot kértek miattuk. A vallásoknak síkra kell szállni­uk a szabadságért, békéért, igazságosságért és az emberi jogok tiszteletben tartásáért" — olvasható a közleményben. (Kathpress) Kínai nyitás a vallások felé Folytatódik a kínai kom­munista valláspolitika ellent­mondásossága. A vallási kö­zösségek nagyobb ellenőrzé­sének szükségességéről be­szélt az államelnök nemrég. Most pedig hongkongi megfi­gyelők arról tájékoztatnak, hogy a Kínai Kommunista Párt elismerni látszik a vallási közösségek érdemeit. A hong­kongi Far Eastern Economic Review értesülése szerint az új pártvonal új lehetőségeket nyithat a Rómához hű „föld­alatti" katolikus egyház szá­mára is. A lap értesülése sze­rint a katolikusoknak a jövő­ben nem kell belépniük az úgynevezett „hazafias szövet­ségbe" ahhoz, hogy elkerüljék a hivatalos megtorlásokat. A Vatikánnal való kapcso­latok normalizálása a cél. A Kínában megjelenő Life Weekly egyenesen húsz tava­lyi tárgyalásról, kapcsolatfel­vételről tud a római kínai nagykövetség és a Szentszék illetékesei között. Majdnem minden egyházmegyében voltak ezenkívül tárgyalások a hivatalos és a „földalatti" katolikus egyház képviselői között. (Kathpress) Trappisták csehországi letelepedése Az erősen elkereszténytele­­nedett Csehországban új trap­pista kolostor épül. A francia­­országi Sept-Fons — ahol 76 szerzetes él — az „anyaapátsá­ga" a nyugat-csehországi Novy Dvurban — Posen és Karlsbad között egy 18. századi premontrei birtokon — június óta épülő kolostornak. A történet úgy kezdődött, hogy a rendszerváltás után Karel Satoria brünni pap egy csoport fiatallal kirándult Sept-Fons apátságába. Arról is beszélget­tek, milyen szükség lenne Csehország lelki sivatagában egy szemlélődő kolostorra. Karel Satoria rendi neve ma Márton testvér, ma 15 más cseh szerzetes testvérével és noví­­ciusokkal várják az épület elké­szültét. A tervező az angol John Pawson építőművész, a trappis­ták szerint ma a viágon legjob­ban érti az eredeti ciszterci épí­tészeti stílust. (Kathpress) A Világbank felelőssége A szociális elkötelezettsé­géről híres brazil püspök, Luis Demetrio Valentini a Világban­kot és a Nemzetközi Valuta­alapot is felelősnek tartja Argentína helyzetéért. Az a nemzetközi pénzügyi politi­ka, mely Braz­iát is sújtotta, világszerte még mindig érvé­nyesül: a finánctőke elsődle­gessége és a spekulációs tőke teljes liberalizálása. „Ami most Argentínában történik, igazolja az évek óta elhangzó egyházi figyelmeztetéseket — mondja a püspök. Felül kell vizsgálni és meg kell refor­málni a nemzetközi gazda­ságpolitikát, a Világbankot és a Nemzetközi Valutaalapot." (Kathpress) Pio atya, Escriva és Juan Diego közelgő szentté avatása Nincs már akadálya, hogy három boldogot idén szentté avathasson a pápa, miután közbenjárásukra történt cso­dákat ismert el az egyház. A mexikói indián Juan Diego (1474—1548), Pio da Pietrelcina (1887—1968) és Josemaria Escriva de Balaguer (1902— 1975), az Opus Dei alapítóján kívül Ignazio da Santhia (1686—1779) és a rendalapító Benedetta Cambiagio Frassinello (1791—1858) szentté avatása is lehetséges. (Kathpress) Marx szülővárosának püspöke: Marx A Szentatya Reinhard Marx paderborni segédpüspököt ne­vezte ki új trieri megyéspüs­pökké. Trier Karl Marx (1818—1883) szülővárosa. Reinhard Marx 48 éves, a né­met püspöki konferencia legfi­atalabb tagja lett. Korábban a keresztény társadalom­­tudomány professzora volt. A munka és a tőke viszonya, a társadalmi igazságosság kérdé­sei álltak tudományos munkája középpontjában. (Kathpress) Vita a prágai teológiai karról A prágai Károly Egyetem 650 éves katolikus teológiai karát a megszűnés fenyegeti. A kultuszminisztérium akk­­reditációs bizottsága azt aján­lotta, vonják meg a kartól a doktori és magiszteri fokoza­tok adásának jogát. A minisz­térium a kar vezetését az egyetem rektorára ruházta. Ivan Wilhelm rektor az utolsó pillanatban még megmenthe­ti a fakultást. A prágai teológiai kar szél­sőségesen konzervatív szelle­mű. Sem civil, sem női hallga­tót nem vesz fel. A professzo­rok átlagéletkora 68 év. Közü­lük csak négy habilitált. A problémák már 1996-ban napvilágra kerültek. Az akkor — az egyetemi autonómia miatt nagy nehezen — levál­tott dékán helyére került Jaroslav Polc (volt emigráns) kiváló egyháztörténész pro­fesszornak sajnos nem sike­rült a fakultást megreformál­nia. A kulisszák mögül még mindig a korábbi dékán, Vaclav Wolf irányít, és védi a korábban állambiztonsági el­kötelezettségű előadókat is. Az egyetem rektora most a te­ológiai kar tanári karának le­váltását készíti elő. (Kathpress) Egyetlen vallás sem tűri a terrorizmust A nagy világvallások kép­viselői jöttek össze Romano Prodi, az Európai Bizottság el­nöke és I. Bartolomaiosz kons­tantinápolyi pátriárka meghí­vására Brüsszelben a kará­csony előtti napokban. „Bár­mely vallás nevében elköve­tett bűntény ugyanazon­nal­ 2001-ben — harminchárom vértanú A Fides missziós hírügy­nökség jelentése szerint ta­valy 33 katolikus misszionári­ust öltek meg: huszonöt pa­pot, öt szerzetes nővért és há­rom világit. Nyolcan Indiá­ban, hárman Kolumbiában szenvedtek vértanúságot hi­tükért. E „főfoglalkozású" misszionáriusokon kívül sok száz keresztény esett áldoza­tul fundamentalista erőszak­cselekményeknek Pakisztán­ban, Indonéziában és Nigériá­ban. (Kathpress)

Next