Új Ember, 2002 (58. évfolyam, 1/2788-52/2839. szám)

2002-01-13 / 2. (2789.) szám

4 2002. január 13. Élő egyház A „nagy Takács" példája Takács József emlékének Egyik kollégája a Hittudo­mányi Akadémián nem kis szarkazmussal csak így emle­gette: „a nagy Takács". Ugyanis társaságban szerette vinni a szót. Mindenhez hoz­zászólt. Mindenről volt véle­ménye. Igaz, sokszor lesújtó. Mindent jobban tudott, mint más. Az esetek legtöbbjében igaza is volt. Ezt a modort az iskolából hozta, ahol mindig első volt. Az egri ciszter gimnáziumban volt tanára László Vince, aki év­tizedek múltán is csak lelke­sedve szólt növendéke kiváló­ságáról. Rómában pedig a Gregoriana Egyetem több ezer különböző nemzetiségű hall­gatója közül aranyérmes első volt. Az egyetemi rendben le­vő vitákban félelmetes előadó vagy támadó volt. Tanulmá­nyai mellett a keleti nyelveket is megtanulta, úgy, hogy például óperzsául olvasta Za­­rathusztrát. Híre növendék korában eljutott a Vatikánba. Rómából hazajövet a papne­velés munkájába állítják, de ne­velési elvei miatt hamarosan kis hegyvidéki plébániára ke­rül. Gondolkodás nélkül ment! Magas feszültségű tudásával egészen beleéli magát a világ­városi egyetem után a falusi életbe. XII. Piusz pápa 1946-ban a nála járó Mindszenty bíboros­tól érdeklődik Takács felől. Ő nem tud információt adni ró­la. Majdnem így járt Czapik ér­sek is 1948-ban. Ez késztette a főpásztort, hogy előbb Törökszentmiklósra helyez­ze, majd 1950-ben útját egyengesse a Pázmány Egye­temre Schütz Antal utódául. Mély benyomásokat ha­gyott hallgatóiban világos magyarázataival és széles kö­rű tájékozottságával. Ünne­pelt előadó volt országszerte, amikor a személyi kultusz légkörében fogant rendelke­zések értelmében megválni kényszerült egyetemi kated­rájától és főpásztorának irá­nyítására ismét egy valóban Isten háta mögötti kis hegyi faluba ment lelkipásztornak. És lelkesen, kedve­szegés nélkül áll be az egyszerű falusi nép lelkipásztori irányításába az, aki bármelyik vitágegyetem katedrájának várományosa le­hetett volna. (Meg is hívták.) Huszonöt évi lelkipásztorsága alatt vitatható szempontok mi­att­­ egyik faluból a másikba kellett mennie, míg az ötödik helyen, Adácson érte a váratla­nul rátörő betegség. Közben le­zajlik a világegyház nagy ese­ménye, a II. vatikáni zsinat és a magyar katolikus szellemiség nagy alkotása, az új magyar Biblia fordítása. Bár mindkettő­ben megállta volna a helyét, sőt hasznos szolgálatot is tehetett volna Isten adta elmeélével és tudásával, de mindenekfölötti hitével az egyházban, e vidéken elfeledve a kisszerű emberek mindennapi problémáiba te­metkezik el — sokszor a kelleté­nél is nagyobb hévvel és oda­adással. (Érdekes, hogy mások ismerték adottságait. Egyszer például héber szövegek és lexi­konok közé feledkezve talál­tam. Egy héber—magyar kiad­vány lektorálására kérték fel. Adtak neki harminc napot, de azt mondta, úgy elragadta a fel­adat érdekessége, hogy pár nap alatt végzett vele.) Mindezt nem Takács dicsé­retére kellett elmondanom, de szellemi nagyságának ábrázo­lására. Amit viszont dicséreté­re kell elmondani az az, hogy ekkora ésszel és tanultsággal gondolkodás és vita nélkül ment egyik helyről a másikra. Nem dramatizálta sérelmeit, ha nehezére is estek a dolgok. Az egyházkormányzatnak sokszor megmagyarázhatat­lan rendelkezéseire tudott rá­figyelni. Mint a latin mondja: ob­audire. Engedelmeskedni. Ebben mutatott példát nemzedékének. Úgy látszik ezt érezte prófétai küldetésé­nek. Hiszen az egyházban je­lentkező problémák — kül­földön és itthon egyaránt — ebben összpontosulnak: tu­dunk-e engedelmeskedni. Vé­lemények, felfogások, elkép­zelések, értelmezések lehet­nek különbözők, de egyház csak egy van. Ami ezt össze­tartja, az a tisztán hitből való engedelmeskedés. És Takács ezt tanulta Urától, Jézus Krisztustól. Olvasta Szent Pál himnuszát, hogy Jézus Krisz­tus „Istennel való egyenlősé­gét nem tartotta olyan dolog­nak, amihez föltétlenül ragaszkodjék... megalázta magát és engedelmes lett mindhalálig". (Fi­ 2,6) És a Zsidóknak írt levélben is ol­vasta: „Annak ellenére, hogy Isten Fia volt, a szenvedésből tanulta meg az engedelmes­séget." (5,8) Megfigyelte, hogy Jézus egész élete az en­gedelmesség jegyében zajlott le. Hisz olyan törvényeknek lett alattvalója (Gál 4,4), amik neki semmi lelki többletet nem adtak. És olyan embe­reknek fogadott szót, akik lé­lekben és kegyelemben lénye­gesen alatta maradtak — még ha az a Boldogságos Szűz Má­ria vagy Szent József volt is. Jézus az engedelmesség­nek megváltó erőt adott. Min­den idők egyháza elsősorban nem azzal fogja a kor problé­máira a megváltó erőket ki­árasztani, hogy hogyan értel­mezi a Szentírást. Még azzal sem, hogy hogyan tud átélten imádkozni vagy nagy célo­kért, illetve a felebarátért ön­emésztő áldozatokat hozni. Ez mind nagyon jó és szüksé­ges, de mindeneknek a lelke a szeretet, mely mindent elhisz, mindent remél, mindent elvi­sel. A szeretet nem szűnik meg sohasem." (1kor 13,7) Ezt tanulta Jézustól, és élet­programmá tette. Heves vi­tákban szokta mondani: — Nekem a tisztelettel volt bajom. Az engedelmességgel sohasem. Halálában érik be az em­ber. Ahogy meghal, az jellem­ző rá. Takács mikor rosszul lett, nem akart orvoshoz men­ni. „Itt is meghalhat az em­ber" — mondta. Végül is érse­ke parancsolt rá. Mikor közöl­ték vele, kérdezte: — írás van? — Van — felelték. — Akkor megyek — vála­szolta. De bizalmasának odasúg­ta: — Időmorzsolás ez csu­pán-Es ment. Az orvosoknak és ápolószemélyzetnek szót fo­gadott ő, aki életmódjába nem engedett beleszólást senkinek sem. Panaszszó nélkül viselte a halálos beteg kiszolgáltatott­ságát. Itt is engedelmeskedett. Takács Józsefnek ez a nagy tette: oda is jó szívvel menni, ahová magától nem ment vol­na; igaza tudatában is vállalni feladatokat, amik nem neki valók, és az áldozatok érthe­­tetlenségében egy magasabb rendű értelmet látni. Pappá szentelésével legmagasabb karrierjét érte el. Olyan pap volt, aki nemcsak áldozott, de áldozattá lett. Az engedelmes­ség áldozatává. És ezzel töb­bet tett, mintha ragyogó üstö­kösként futotta volna be egy­házunk egét. És ő hitte, hogy az engedelmesség áldozatá­ban megváltó erők vannak. Belph Gellért (A fenti írást lapunk 1982. május 9-ei számából idézzük.) Alleluja — a régi ujjongás a címe Horváth Mária énekmű­vész karácsonyi CD-jének, amely az üzletekben már kap­ható. Különleges-különös a reper­toár: csupa benső izzás-ujjon­­gás, majd elcsöndesedés — imádság. A századokat átfogó zene, hitébresztő, esténként el­mélkedő perceket szerző az „életfa" alatt; megszólal a XIV. századi esztergomi misekönyv ujjongó Lélek-hívása, hogy mellé társuljon Mozart neves Exsultate-jából az Alleluja. Kurtág György Kvanja minden hangjával elnyugtató, míg Jeney Zoltán Weöres Sándor (ritkán idézett) gyötrelmével azonosul „a kereszt tövében"; a ritmus által diktált sorok, a gregorián­tánus az ősi Ómagyar Mária-si­­ralom hangulata nem csupán a golgotai óra bűnbánatos könnye, hanem Babits méltán Ünnepi ének népszerű, egzisztenciális való­ságunk mélypontjáig hatoló versének, a Csillag után-nak ikertestvére, amelyben a szüle­tés és a halál ártatlanságunkat meghatározó kettős pillanata társul. Ezért reménységes a zá­ró sor: „Az élő szív az üres vilá­gon mégse szakad meg." Az énekművészt mintha ez vezette volna műsora megvá­­logatásában, és a hite, amely interpretációjának kristálycsa­­logást ad. Énekel és imádkozik ez a hang egyszerű természe­tességgel, könnyedséggel. Van, amikor kíséret nélkül énekel, micsoda belső dráma a nagyon tehetséges Kondor Ádám Lamentója (Weöres Hetedik szimfónia című versének zenei foglalata), s megint a végszó; az előadóművész a védszentjé­­hez amint énekli-mondja, le­­het-e szebb könyörgés: „Mária, Csillag-pályák asszonya, / ol­talmazd Máriát, édesanyámat. / Szememből elszakadt útján ne érje bánat." Megszólal Durante (Mozart-előd), a tisz­­taszívű barokk mester, s Byrd, az angolok legkiválóbb zene­költője, orgonistája. El nem marad Bach Jézus fohásza, Purcell, a mi Esterházy Pálunk (az Égi Harmóniával), Liszt, Franck, (Missa brevisének fel­ajánlási motettájával: „Angyali kenyér..."), Sáry Lászó az Ave Mariával, de a későromantikus Hummel, Saint-Saëns (máriás lelkületével), Szokolay Sándor a Glóriával. Az érzékeny orgonakísérő: Mózes Krisztina (karvezető és orgonaművész) a hangszínek pasztell világával, a kíséret alázatosságával méltó part­ner. Ő, aki a zugligeti Szent Család-plébániatemplom or­gonistája. (tóth) Irgalmasok Pesten és Budán „A hazai kórházi intézmé­nyek fejlődéstörténetének egyik legtekintélyesebb fejeze­te a Magyar Irgalmas Rend története" — írja Az irgalmas rend működése Pesten és Budán című könyv előszavában Koz­ma Imre, a MMSZ elnöke, ir­galmas rendi szerzetes. Tokaji- Nagy Tivadar, irgalmas rendi novícius, majd a rendek fel­oszlatása után egri egyházme­gyés pap kitűnő munkája ezt a fejezetet mutatja be az olvasó számára. A rend magyarorszá­gi története a török kiűzésének idején kezdődik. Az első izgal­mas barátok a XI. Ince pápa ál­tal szorgalmazott és támoga­tott hadjárattal, az ugyancsak a pápa rendeletére szervezett tábori kórházakkal érkeztek hozzánk. Tokaji-Nagy Tivadar nemcsak egy jó regény érde­kességével és izgalmasságával szolgál, de Pest és Buda város fejlődésének egyes részleteit és az ebben szerepet játszó je­les személyiségek tetteit is megismerteti olvasójával. Így tudjuk meg például a híres bu­dai tér névadójáról, a XVIII. században és a XIX. század elején élt Marczibányi Istvánról, hogy ő „hazánk egyik legne­mesebb embere" volt. Számos hazafias, világi és tudomá­nyos alapítás mellett — temp­lomokat épített, magyar isko­lát alapított Budán a negyven­­nyolcas forradalom előtt négy évtizeddel, számos kórház működését támogatta — talán legjelentősebb tetteként ő tele­pítette le Budán az irgalmas rendet, miután megszerezte a Császár fürdőt az irgalmas kórház betegei számára. A könyv több fejezeten át tárgyalja a budai kórház törté­netét, szerepét a város egész­ségügyi ellátásában. Fontos mozzanat a Frankel Leó úti, már a mai értelemben is mo­dern kórházépület átadása 1903-ban, a Gránátalma gyógyszertár és a Császár für­dő története, s végül, a 2001- ben írt „Kiegészítés"-ben ol­vasható sorok páter Simon Gá­bor Gyuláról, az irgalmasok bu­dai házának utolsó priorjáról. Ő, miután a háború idején ak­­­tívan részt vett a zsidóság mentésében, majd a harcok után a kórház újjáépítéséért fá­radozott, hamarosan a kom­munista uralom vértanú áldo­zata lett. A sok kínzás, verés után sorsa nem teljesen ismert, valószínű, hogy szlovák állam­védelmisek ölték meg 1949- ben. Abban az évben, amely­ben Tokaji-Nagy Tivadar befe­jezte disszertációját. Az elmúlt karácsony előtt a Mikes kiadó jóvoltából megjelent, szép kiál­lítású, színes képekkel illuszt­rált könyve ugyanis doktori értekezésnek készült, majd mint „kiadni nem időszerű", a Széchényi Könyvtár polcán várta jobb sorsát. Ez most, a ta­valyi Szeplőtelen fogantatás ünnepén következett el, ami­kor a rend ismét működik a másfél éve visszakapott kór­házban azzal a szándékkal, hogy érdemben, a testi és lelki irgalmasság hathatós gyakor­lásával hozzájáruljon a magyar egészségügy oly szükséges megújulásához. szikora Szemlélődő domonkos nővérek 1996 óta öt magyar szemlé­lődő domonkos nővér él Né­metország északi részén, Lage-Rieste-ben, a „Megfeszí­tett Megváltóról" nevezett kolostorban (pontos cím: Dominikanerinnenkloster „Zum gekreuzigten Erlöser" Kommende Lage 6. 49597 Rieste — Deutschland. 1997 óta Szent Margit ünnepére (január 18.) esnek a beöltözé­sek és fogadalomtételek. Feszty Masának van egy is­mert képe, amely Margitot a szigeten ábrázolja töviskoro­nával a kezében: nem lebegő szentként, hanem olyan em­berként, aki két lábbal a földön áll, akinek hallatlan realitásér­zéke van. Korának nyomorai (tatárjárás, országot sebző bel­ső viszályok, családi ellensé­geskedések) nem hagyták hi­degen. Margit megértette és él­te a szemlélődök másokért szentelt életét. A kontemplatív szerzeteseknek ugyanis — amint egy dominikánus szer­zetes megfogalmazta — nem maguk körül kell körözniük, hanem a világ körül. „Minél kontemplatívabb egy ember, annál fontosabb neki a vitág. A másik ember, a vitág a maga veszélyeivel: ez a magja a szemlélődésnek..." Az emberek gyakran felte­szik a kérdést a szemlélődő szerzetesrendek tagjainak: mit is tesznek valójában. A válasz egyszerű: vannak, élnek — Is­ten előtt, mindenkiért. Szent Domonkos az albigens hábo­rú idején (1208) fontosnak tar­totta, hogy a röviddel azelőtt megalapított (1206) női közös­ség „puszta létezése" a kien­­gesztelődés elő jele legyen. Ilyen jel volt Szent Margit is­kola történéseiben, és jel volt szentté avatása is 1943-ban, a II. vlágháború zűrzavarában. A dominikánus nővérek ugyancsak példaként tekinte­nek Pierre Clavienne algériai do­monkos püspökre, aki 1996 augusztus 1 jén a véres zavar­gások idején gyilkosság áldo­zata lett. Két hónappal halála előtt mondta egy prédikációjá­ban: „Amióta az algériai drá­ma kezdetét vette, gyakran megkérdezték tőlünk: »Miért maradtok itt?« Nekünk egyál­talán nincs hatalmunk, de itt vagyunk, mint egy beteg barát ágyánál, hallgatva, mialatt a kezét tartjuk vagy a homlokát töröljük... Jézus miatt mara­dunk, mert ő itt szenved..." A nővérek vallják: a mai vitág­­ban is elengedhetetlenül fon­tos ez a „puszta létezés". Amíg domonkos testvérek és apostolkodó nővérek a vi­lágban hirdetik az Evangéliu­mot, addig ők a szemlélődés és a másokért való imádság rej­tett módján vesznek részt a do­monkos küldetésben. A szent­mise, zsolozsma hét alkalom­mal, elmélkedési idők, olvasás, stúdium, rózsafüzér, rekreáció (közös beszélgetés, felüdülés), munka a házban és a kertben, ezernyi lehetőséget tartogat a tudatos, élő kapcsolat kialakí­tására Jézussal. Az emberek­nek lehetőségük van arra, hogy velük imádkozzanak, problémáikat lelki beszélgetés keretében megosszák velük. Jelenleg tizennégyen élnek a németországi közösségben: kilenc német és öt magyar nő­vér, utóbbiak közül kettő már letette örökfogadalmát. Murányi Nikolett Medvigy Mihály halálára Medvigy Mihály piarista szerzetes pap, főiskolai tanár 2001. december 24-én, életének 88., szerzetességének 70., áldo­zópapságának 63. évében, hosszan tartó betegség után csendesen elhunyt. Földi ma­radványait 2002. január 16-án 13 órakor helyezik nyugalomra a rákoskeresztúri Új Közteme­tőben. Lelki üdvösségéért az en­gesztelő szentmisét aznap 16 órakor mutatják be a Mikszáth téri piarista kápolnában. 1914. július 29-én szüle­tett Nagyváradon. A gimná­ziumot Kecskeméten már mint rendi studens fejezte be. A Pázmány Péter Egye­tem Hittudományi Karának elvégzése után, 1939-ben doktorált. Fiatal hittanár­ként a rend nagykanizsai, kolozsvári, majd tatai gim­náziumában tanított. 1946- tól Veszprémben volt hitta­nár. 1950-ben Budapestre ke­rült, ahol ötven éven keresz­tül sokoldalú egyéniségével, nagy tudásával generációkat nevelt. Modern szelemű, ba­rátságos, kedves tanár és lel­kiatya volt a diákok számára a gimnáziumban, ahol 1982- ig tanított. A piarista teológiai főiskolán liturgikát, erkölcste­ológiát, egyháztörténelmet és egyházművészetet oktatott, tárgyainak szenvedélyes sze­­retetét és egyéniségének me­legszívű jóságát sugározta a rendi növendékekre. A II. va­tikáni zsinat után a magyar katolikus liturgikus és egy­házzenei megújulás egyik fő­munkatársa lett. Számtalan előadást tartott, cikket és könyvet írt szakterületei iz­galmas kérdéseiről, tágabb körben is megkedveltetve ez­zel a keresztény művészetet és kultúrát. Hatvanhárom éves fejjel tudott újra iskola­padba ülni és Rómában régé­szeti tanulmányokat folytat­ni. Hetvennyolc éves korától nyolcvankét éves koráig a miskolci magánegyetemen is tanított, vállalva a gyakori utazásokat. Mindig kész volt nagysze­rű gyűjteményéből művé­szettörténeti előadást, diave­títést tartani, zarándoklato­kon páratlan tudásával, lebi­lincselő előadásmódjával másokat gazdagítani. Utolsó éveiben, lassan elhatalmaso­dó betegségében számára a legnagyobb szenvedést szel­lemi erői megfogyatkozásá­nak átélése jelentette. Elcsen­desedve, alázattal fogadta végül az elkerülhetetlent. Szenteste, a születés ünne­pén halt meg, nem sokkal a piarista kispapok látogatása után, akiket — különös gyen­gédséggel — mindig is a leg­közelebb érzett magához.

Next