Új Ember, 2003 (59. évfolyam, 1/2840-52/2890. szám)

2003-11-23 / 47. (2885.) szám

Ha betekintünk a határon túli magyarság püspökeinek és papjai­nak történetébe, új szempontokat, tényeket­­ és új vértanúkat isme­rünk meg. A határon túli, különösen a Romániában élő magyarok és ka­tolikusok helyzete sok szempontból más, mint a hazaiaké: egyszerre ül­dözték őket nemzetiségük és vallá­suk miatt; történelmük és kisebbségi létük jobban összekovácsolta őket stb. Ezeknek az egyházaknak a ta­pasztalata mégis fontos szemponto­kat adhat annak, aki a hazai katoli­kus egyház történetéről gondolko­zik, próbálja azt mérlegre tenni, il­letve szeretne a jövőre vonatkozó ta­nulságokat levonni. Elsőként idézzük fel az erdélyi egyházmegye történetének legfon­tosabb eseményeit, amelyek szoro­san kötődnek Márton Áron szemé­lyéhez. Jelen cikkünkben elsősor­ban a Kolozsvárott 1996-ban megje­lent, Marton József szerkesztette Már­ton Áron emlékkönyv című kötetre tá­maszkodtunk.) A hitvalló püspök Márton Áron püspök nevét, sze­mélyét ma hazánkban is széles kör­ben ismerik, bár évtizedeken át épp­úgy nem volt szabad kiejteni a ne­vét, mint Mindszenty bíborosét. De a róla szóló világi és egyházi nép­szerűsítő cikkekből inkább csak sze­mélyiségéről kaptunk képet. Ezek az ismertetések többnyire nem elég­gé állítják őt abba a történelmi di­menzióba, amelyben személyének igazi jelentősége - s vele együtt az egész erdélyi katolikus egyház ma­gatartásának példája - kibontakoz­na előttünk. Áron püspök markánsan humá­nus, magyar és katolikus főpap volt, akire egész Erdély, s valami­képp egész Románia felnézett. A róla szóló írások elmondják, ho­gyan vált 1938-ban történt püspök­ké kinevezése után a magyarság er­kölcsi és szellemi vezetőjévé Dél- Erdélyben. Hogyan állt ellen min­denféle embertelenségnek. 1944- ben igyekezett megakadályozni a zsidók üldözését, mind igehirde­tésében, mind politikusként. Levél­ben is volt bátorsága felszólítani a belügyminisztert, hogy akadályoz­zák meg ezt az embertelenséget. (Fellépéséért a jeruzsálemi Jad Vasem Intézet kitüntette a Népek Igaza címmel, tiszteletére az „iga­zak kertjében" fát ültettek, s felírták nevét az emlékfalra.) 1945-ben levélben kérte a magyar miniszterelnököt és a Párizsban tár­gyaló békedelegációt: tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a trianoni határon túl élő, többségükben magyarlakta terüle­tek tartozzanak Magyarországhoz, vagy legalább kerüljenek nemzet­közi ellenőrzés alá. (Ez román szemmel nézve nyilvánvalóan ha­zaárulás.) A főpásztor egyik több­ször idézett kijelentése: „A püspök­nek meg kell hallania híveinek ag­godalmait, és ki kell mondania azt, amit nekik nincs szabadságuk ki­mondani." A trianoni határok visszaállítása, majd a kommunizmus hatalomra kerülése után tiltakozott az egyházi iskolák és intézmények elvétele, az egyházmegyék állami parancsra történő összevonása ellen. Ezért, és korábbi - a magyar területek egysé­géért tett - nyilatkozataiért 1949. jú­nius 21-én letartóztatták, majd összeesküvés és hazaárulás vádjá­val életfogytiglani börtönre, illetve kényszermunkára ítélték. Küzdelem az egyház egységéért Márton Áron szerepének „egy­házpolitikai" jelentősége, hogy veze­tésével a romániai magyar katolikus egyház és papság képes volt meg­őrizni egységét. Ily módon vált ké­pessé arra, hogy szembeszálljon a - hazánkban és minden kommunista országban ismert - Moszkvából irá­nyított céllal, amely úgy kívánta az egyházat gyengévé és lehetetlenné tenni, hogy kikezdte annak egységét. Románia katolikus egyházában az egyház szétverésének legfontosabb lépései a következők voltak: 1948 au­gusztusában az állam bejelentette, hogy államosítja az egyházi iskolá­kat, és csak három katolikus püspök­séget ismer el. Az addig működő tíz katolikus püspök közül hetet „nyug­díjaztak" - ami valójában működési engedélyük megvonását jelentette. 1948 októberében egy görög kato­likus papi delegációval a kormány kimondatta a Rómától való elszaka­dást, majd egy hónap múlva a görög katolikus egyházat megszűntnek nyilvánították. Márton Áron és püs­pöktársai tiltakoztak az emberi jo­goknak és a vallásszabadságnak ilyen lábbal tiprása ellen. Erre a kor­mány mind a hét letett püspököt börtönbe vetette. 1949 júniusában Márton Áront is letartóztatták, Bukarestbe hívták egy tárgyalásra, s útközben fogták le. 1949 nyarán az összes egyházme­gyei vezetőt, a püspöki helynököket is Bukarestbe hívták megbeszélésre, s mindannyiukat lefogták. Néhá­­nyukat aztán szabadon engedték: a jelek szerint azokat, akik ígéretet tet­tek, hogy az állam terveinek megfe­lelően fognak viselkedni. A papság egysége püspökével A forgatókönyv minden szocia­lista országban lényegileg azonos volt, a szovjet központi irányítás­nak megfelelően. A szabadon maradt egyházi vezetők elé el­ső feladatként azt tűzte a kom­munista párt, hogy írjanak alá egy nyilatkozatot, amely sze­rint országukban vallássza­badság van. Két nappal Áron püspök letartóztatása után, 1949. június 23-án a többi törté­nelmi egyház vezetői (a hazai­hoz hasonlóan, súlyos kény­szer és erőszak hatására) aláír­ták a dokumentumot, amely­ben hálájukat fejezik ki a kor­mánynak a számukra biztosí­tott vallásszabadságért. Ugyanebben az évben, 1949- ben feloszlatták a szerzetesren­deket, az egyházi intézménye­ket, kórházakat. Ezen intézke­dések közepette megkezdődött a békepapi mozgalom szerve­zése. A nem katolikus egyhá­zakban ez sikerrel járt: 1950-ben mind az ortodox, mind a protestáns egyházak az állam elvárásának meg­felelően létrehozták a maguk „béke­védelmi bizottságát". A katolikus papság egy kis csoportja is hajlott ebbe az irányba: néhányan - állami támogatással, annak instrukciói sze­rint - meg is próbálták kezükbe ven­ni az egyházmegyék irányítását. Áron püspök azonban bezáratása előtt határozottan felhívta a papsá­got, hogy ne vállaljon együttműkö­dést az egyházüldöző rendszerrel, s ne keltse maga is a békesség és a szabadság látszatát egy embertelen diktatúrában. Felhívása - a kis béke­papi csoporttól eltekintve - teljes követésre talált, s ez évtizedekre meghatározta az erdélyi egyház tör­ténetét. Mikor az állami szervek egymás után letartóztatták az ordináriusokat, a hatalom olyan pa­pokat akart a helyükre ültetni, akik Márton Áron irányvonalával szem­ben vállalják az erdélyi békemozga­lom megszervezését. A papság nagy többsége azonban nem volt hajlan­dó az államilag megbízott emberek vezetését elfogadni. Emiatt sokakat letartóztattak, köztük volt az idehaza szintén jól ismert Godó Mi­hály jezsuita atya is, aki nyitt levél­ben szállt síkra a békemozgalomhoz hasonló kezdeményezések ellen. És köztük voltak elsősorban azok, akik az egyházmegye kormányzását vál­lalták, mint ordináriusok - a bebör­tönzött püspök helyetteseként. Hét ordináriust vagy püspököt tartóz­tattak le, akik közül négyen belehal­tak a szörnyűséges börtönviszo­nyokba, illetve a börtönbeli kínzá­sokba. Mindannyian - egyik a má­sik után - vállalták a nyilvánvalóan reájuk váró börtönt, mégsem alkud­tak meg. Velük együtt vállalta a bör­tönt mintegy száz egyházmegyés pap s a ferences rend egész vezető­sége. Többen meghaltak a börtön­ben, de hűek maradtak a főpásztor útmutatásához. (Az előbbiek mind az erdélyi egyházmegyéhez tartoz­tak! Mellettük vállalták a letartózta­tást a szatmári, a nagyváradi, a te­mesvári egyházmegyék főpásztorai, és számos pap is.­ (Folytatjuk.) Tomka Ferenc Márton A magyar egyház közelmúltjáról, a kommunista diktatúra időszaká­ban történtekről gondolkodva - a hősök, vértanúk és hitvallók nagy­szerű példáit látva - felmerül az a kérdés is: mennyiben volt jogos és igazolható (vagy éppen vétkes?) a papság és főpapság egyes tagjai­nak együttműködése a kommunista államrenddel. Áron példája (1.) Fórum 2003. november 23. A megbékélés napja lehetne... Ötven éve tértek haza a Gulágról Sztálin halálának napja -1953. március 1­5. - felcsillantotta a szabadulás remé­nyét a Gulág kegyetlen kényszermunka­táboraiban sínylődő magyar politikai rabok előtt. A remény 1953. november 20. és 25. napján vált valósággá, amikor a túlélők első és második hétszázötven fős csoportja MÁV-jelzésű vasúti ko­csikban Csapnál átlépte a határt, és Zá­honynál magyar földre érkezett. A meghatódottságtól könnyes szemű, többségükben harmincévesnél fiatalabb sza­badulók, pontosabban túlélők 7-11 rabságban töltött év után tértek vissza hazájukba. Meg­annyi szenvedés és megpróbáltatás után a Jó­isten kegyelméből viszontláthatták szüleiket, testvéreiket, hozzátartozóikat, akiktől leg­többjüket szinte még gyermekkorában szakí­totta el a hírhedt szovjet katonai elhárítás, az NKVD. A mai napig nincs hiteles adat arról, hány férfi és nő esett áldozatul a hazánkat meg­szálló szovjet katonai szervek önkényének. Ez talán sosem derül ki, mert a szovjet bel­ügyminisztérium és a Lágerek Főigazgatósá­ga, a Gulág tudomásom szerint nem készített nemzetiségek szerinti összesítést a rabokról, még kevésbé a kényszermunkatáborokban elpusztultakról. Mire végre eljött a várva-várt szabadulás, addig a szovjet bíróságok által elítélt magyar politikai rabok sok ezer tonna ásványi kin­cset, szenet, rezet, aranyat, uránt, nikkelt, ól­mot stb. termeltek ki, irtották a tajgát, úsztat­ták a jeges árban a rönköket, építették a Bajkál-Amúr vasútvonalat, az északi sarkkö­rön túli városokat. Mindezt hatvan deka vi­zes fekete kenyérérrel és híg levessel táplál­­tan, a test és lélek szinte minden tartalékát fölemésztve. Munkájukért csak 1950-ben kezdtek bért fizetni, a civilek azonos munká­jáért járó bér negyven százalékát kapták, le­vonva ebből is a rabtartást. Tizedelte őket a skorbut, a vérhas, a tífusz, pusztultak az elviselhetetlen, kegyetlen időjá­rási viszonyok (mínusz 45-50 fokos hideg) és az embertelen munkakörülmények. Nem cso­da, hogy csak néhány ezren, mindössze 4300- an (beleértve az 1955 novemberében hazatér­teket is) értük meg a szabadulást. Hányan élünk még? Talán pár százan, azok is megrokkantak, betegek, a legfiatalabbak is már 73-74 évesek. A forradalom után többen külföldre távoztak. Van két szervezetünk: Szovjetunióban volt Magyar Politikai Rabok és Kényszermunkások Szövetsége (SZORAKÉSZ) és a Gulágon Elpusztultak Emlékét Ápoló Gulág Alapítvány, de ezek sem rendelkeznek a még élő túlélők pontos adataival, mert vannak, akik nem tartoznak sem az egyik, sem a má­sik szervezethez. Mindkét szervezet szeretné méltón megün­nepelni a Gulágot túlélők hazatérésének ötve­nedik évfordulóját! E cél érdekében lobbiznak az országgyűlési és kormányzati szervek, a különböző pártok támogatásáért. Az áldozatok a sok megaláztatásért, a ren­geteg szenvedésért megérdemelnék, hogy a Magyar Köztársaság legfőbb méltóságai az Országházban fogadják a még élő, Szovjet­unióban raboskodott magyar politikai foglyo­kat, akik idegen földön szenvedtek magyarsá­gukért. E gesztusnak felülmúlhatatlan jelen­tősége volna! Ez lehetne a megbékélés napja! Ez lehetne a szenvedések méltó társadalmi elismerése. De ehhez szükséges, hogy ezen az ünnepsé­gen mindazok részt vegyenek, akik közel egy évtizedig együtt fagyoskodtak, éheztek, egy­formán rongyosak voltak, és ugyanazt a ra­bok fekete kenyerét ették. Ott nem volt kü­lönbség magyar és magyar között, itthon se legyen különbség aszerint, hogy ki melyik szervezetnek tagja vagy nem tagja! Meg kell adni ezt a lehetőséget minden túl­élőnek! Ez fennkölt, magasztos cselekedet lenne az állam vezetői és a két szervezet ré­széről. Keményfi Béla túlélő, a Magyar leventék a sarkkörön túl című könyv szerzője W IDCDCC a u . rl DLlvLw) Az egészséges emberért Mindennapi vitaminpótlás ötven év felett is Biológiai szempontból mindnyájan har­mincéves korunk körül vagyunk a csú­cson, szervezetünk teljesítőképessége és immunrendszerünk ekkortájt nyújtja a ma­ximumát. Sajnos azonban az idő előreha­ladtával szervezetünk belső működése las­san megváltozik. Ma már tudjuk, hogy a korral járó prob­lémák java része nem elsősorban éveink számának növekedésére, hanem olyan­­ befolyásolható­­ tényezőkre vezethető vissza, mint például az életmód, ezen belül pedig a táplálkozás. A tápanyagok csök­kent felszívódása, a rosszabb hasznosulás, illetve a szervezet megnövekedett igénye miatt ötvenes éveinktől bizonyos vitami­nokból, ásványi anyagokból és nyomele­mekből nagyobb mennyiségre van szüksé­günk. Ezért fejlesztettük ki, speciálisan az ötven év felettieknek az Actival Senior filmtablettát, amely a hazai szükségletek­nek megfelelő összetételével az egészség és fiatalosság megőrzését, az ellenállóképes­ség növelését szolgálja. Ilyenkor télen a megfázás, az influenza, a nátha szinte min­dennaposak környezetünkben, ezért ebben az időszakban különösen fontos, hogy jó állapotban tartsuk immunrendszerünket. Az Actival Senior komplex multivita­min és ásványianyag filmtablettában ta­lálható huszonnyolc­ féle hatóanyag pó­tolja az idősödő szervezet megnöveke­dett vitamin-, ásványianyag-, és nyom­elem-szükségletét, maximálisan figye­lembe véve az ötven év felettiek megvál­tozott tápanyagigényeit. Az Actival Senior összetevői nagyban hozzájárulnak az immunrendszer erősítéséhez, a fittség, a megfelelő aktivitás és az általános jó közérzet megőrzéséhez! Ne hagyjuk, hogy elhatalmasodjanak rajtunk a fáradtság, kimerültség, gyenge­ség jelei. Milyen jó hallani, mikor egy rég látott ismerősünk azt mondja: „Te semmit sem változtál, remekül nézel ki!" És milyen jó, ha mi tényleg így is érezzük! És milyen nagy biztonságot ad a mai világban egy nagymama vagy nagypapa, akire bármi­kor számíthat a család, akinek mindig van egy kis tartalék energiája! Aktiválás korhatár nélkül? A Béres vála­sza: IGEN! Táplálkozásunk megfelelő ki­egészítésével, napi egy Actival Senior filmtabletta bevételével sokat tehetünk szervezetünk öregedési folyamatainak las­sításáért! Az Actival Senior gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmény. A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Next