Új Ember, 2012 (67. évfolyam, 52/3305. szám - 68. évfolyam, 51/3356. szám)

2012-04-08 - 2012-04-15 / 15-16. (3320-3321.) szám

2012. április 8-15Ünnep Az igazság átformál Florenszkij gyermekeihez írt leveleiből Pavel Alekszandrovics Florenszkij orosz ortodox pap, teoló­gus, filozófus, matematikus a sztálini rezsim áldozataként halt meg 1937-ben, miután több évet töltött különböző orosz lágerekben. Gyermekeihez szóló leveleiben azt írja: az lesz az igazi feltámadás a szívükben, ha megpróbálnak belehelyez­kedni a gyengék, a szegények helyzetébe, és megértik a többi­eket. Florenszkij hangsúlyozza: igazság nélkül nincs emberi élet. Az igazságért azonban meg kell fizetni, mert igényeket tá­maszt. Az álarcokat kedvünkre váltogathatjuk, az igazsággal azonban csak egyet tehetünk: engedelmeskedünk neki. Aki a hatalmat, a sikert keresi, nem szereti az igazságot, az igazság ezért megalázottként van jelen a világban. A tudós pap leírja fiainak megvilágosító erejű felismerését, hogy miként lehet megnyílni az igazság előtt: „Egy napon hir­telen, ösztönösen merült fel bennem a kérdés: és ők? Ezzel a kérdéssel leomlottak a falak. Ők, mindazok, akik élnek és akik előttem éltek? Ők, a földművesek, az ősemberek, az őseim, az emberiség általában... Ők: az ártatlanok, akik életükkel fizet­tek az őrült játék miatt, amelyet mások a fegyverekkel űztek. Ők: a gyermekek, akik nem látják viszont apjukat, anyjukat. Ők: a szülők, akik nem látják viszont gyermeküket. Ők: a mi­énktől különböző civilizációk, amelyeket sokszor nem értünk, vagy ami még rosszabb, megpróbáljuk saját mércénkkel, saját érdekeink szerint mérni őket. A többiekről van szó: ha az élet­ben megpróbálod megérteni a többiek, mások igazát, külö­nösképpen azokét, akik maguktól nem tudják hallatni a hang­jukat; ha megpróbálsz belehelyezkedni a gyengék, az igazság­ra éhezők és szomjazok bőrébe, a teljes bizonytalanságban tengődő szegények bőrébe, akkor az igazság utat talál magá­nak a szívedhez. Akkor a látszatigazságok már nem állják meg a helyüket: a jó és a rossz olyan erővel jelenik meg lelki­ismereted előtt, hogy elengedhetetlen szükségét érzed az igazság megismerésének. És akkor Isten, a történelem és saját lelkiismereted előtt döntést kell hoznod - álarcok, alibik és ön­védelem nélkül. Amikor ez megtörténik, az lesz az igazi feltámadás nyugta­lan szívedben, akkor a világosság elárasztja a sötétséget, az élet legyőzi a halált, az igazságosság és a megbocsátás gyü­mölcseként béke születik benned. Az emberek iránti szeretet­ből a kereszten meghalt és feltámadt Isten Fiának húsvétja ezt is mondja a világnak: az igazság nem olyasvalami, amit birto­kolhatunk; az igazság Valaki, aki téged birtokol, ha engeded, hogy elérjen hozzád és feldúljon, ő az a Más, aki eljön hozzád, társul szegődik fájdalmadhoz, életed nehézségeihez, képessé tesz arra, hogy szeress és remélj. »Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket« (Jn 8,31-32)." Magyar Kurír / T. Zs. : Mennyei Atyám! Itt vagyok a te országodban, Magyarországon, ahová engem rendeltél. Itt vagyok a te népeiddel, a magyarokkal. Értük könyörgök, Atyám, áldd meg ezt az országot - hogy a te országod épüljön benne. Áldd meg ezt a nemzetet -hogy igazi nemzeted legyen itt Európában. Áldd meg ezt a népet - mint saját kiválasztott néped. Mennyei Atyám! Hálát adok neked - hogy ide küldték Hálát adok neked - hogy megtapasztalhattam ennek az országnak szeretetét és erejét. Hálát adok neked - hogy itt élhetek, szolgálhatok és tanulhatok. ___________________­______________________ P. Ellias Cholledwarin Magyarországért és a magyarokért Hálát adok neked - hogy megízlelhettem e földnek természeti és kulturális szépségét. Hálát adok neked - hogy megismerhettem ennek az országnak az őseit, vértanúit és szentjeit. Mennyei Atyám, növeld ebben az országban az igazi szeretetet, a hitet és a reményt. Adj ennek a népnek: erőt - a munkához, bátorságot - a küzdelemhez, hűséget­­ a szeretethez, kitartást­­ az életben. Mi Atyánk, aki a Mennyekben vagy! Jöjjön el a te országod! Itt, Magyarországon, ahol egyházad él. Itt, az egyházadban - ahol milliónyi családod él. Itt, a magyar családokban - ahol fiad, Jézus Krisztus él. Most és mindörökkön-örökké. Ámen, 2012. március 15. (P. Ellias Ohoiledwarin indonéz származású, hazánkban szolgáló verbita szerzetes.) Krisztus feltámadt! Ősi idők óta így köszönnek a ke­resztények húsvét napján, az egész kereszténység legna­gyobb ünnepén. Nem véletle­nül mondja róla Szent Pál, hogy ha Krisztus nem támadt volna fel, hiábavaló lenne a mi hitünk. A keresztény hit alapja ez az esemény, amely Krisztus életét, tanítását és fő­leg a kereszt botrányát új megvilágításba helyezi, iga­zolja Krisztus küldetését. De hogyan tudunk mi a feltáma­dásról? Az apostolok tanú­ságtétele útján, vagyis törté­nelmi híd feszül Jézus Krisz­tus személye, az első aposto­lok közössége és korunk kö­zött. Tehát nagyon fontos, hogy figyelemmel, megértés­sel, szeretettel és az egyházon belül tanulmányozzuk a ta­núságtevőket, a forrásokat, azt az utat, amelyen eljutott hozzánk az örömhír - és az­tán számunkra is legyen örömhír. Ennyi évszázad után az új­donság erejével tud hatni ránk Krisztus feltámadása? Azt hiszem, igen. Éppen azért, mert nem elvont vagy mitológiai történetről van szó, amely bármikor meges­het, de az is lehet, hogy soha­sem volt pontosan úgy. Nem. Valódi eseményről van szó, amely a mi életünkre nézve is ígéretet jelent. Ahogyan Krisztus feltámadt, úgy hív bennünket is a feltámadásra és az örök életre. A hiszekegy­ben is megvalljuk, hogy hisz­­szük a test feltámadását. Ez sokszor nagyon nehezen el­képzelhetőnek hangzik, de ha az is, nem valószínűtlen. Mert mit tudunk elképzelni a vi­lágmindenségről? Hallgassuk csak meg a fizikusokat, a csil­lagászokat, hogyan beszélnek például az anyagról vagy a kozmoszról! Hol vannak a határai, mit tudhatunk arról, ami rajta kívül van, van-e utá­na tér, mit jelent az idő, az anyag és az energia egymásba alakulása? Olyan titokzatos dolgokkal van teli még a mi világmindenségünk is, hogy a rajta kívül levő, abszolút Is­tennek a világában még a leg­­elképesztőbb lehetőségek is megvarrnak, hiszen ő a világ­mindenség létének is az alap­ja, sorsának is a perspektívája. És az, hogy mi a saját gondo­lataink alapján nem tudjuk pontosan elképzelni, hogyan lehetséges a feltámadás, nem jelenti azt, hogy az egyébként is rendkívüli dolgokkal teli életben és világban nem a leg­reálisabb távlat a személyes életünknek. Tehát ilyen szellemi kör­nyezetben élünk ma, ilyen vi­lágkép, ilyen elemek, ilyen is­meretek alapján gondolko­zunk sorsunkról is, és magát az embert sem ismerjük kellő­en. Annak idején azt mondta a gimnáziumi fizikatanárunk: „Fiúk, több bennünk a sem­mi, mint a valami." És ez így van. Aki a sejtek szerkezetét vagy az atomok világát tanul­mányozza, jól tudja ezt. A mi életünk, saját működésünk is olyan sokrétű, hogy abban a biológiai értelemben vett ha­lál csak egy állomás, és Jézus Krisztus személye a garancia számunkra, hogy Isten nem csupán azért alkotta meg az örökkévalóságra szomjazó emberi lelket, hogy egy betel­­jesíthetetlen vágytól szenved­jen egész életében, hanem azért, mert valóban örök bol­dogságot szán nekünk. Ha pedig ilyen erőtérben zajlik az életünk, akkor már itt és most egészen másképp kell kialakítanunk életünk straté­giáját. Másképp kell magunk­ra és egymásra néznünk, másképp kell beosztani az időnket, másképp kell rang­sorolni a teendőinket, és ak­kor ki fog derülni, hogy maga Isten a legfontosabb minden egyes ember és az emberiség életében, és központi felada­tunk az ő akaratának keresé­se. De nem pusztán a saját eszünkre és logikánkra va­gyunk utalva ebben, mert Is­ten szólt hozzánk, sőt Jézus Krisztusban megtestesült, és elmondta magáról a legtöb­bet, ami ember számára fel­fogható. Tehát az ő élete, taní­tása, Jézus személye szá­munkra a mérték. Ő azt mondta: új parancsot adok nektek, a szeretet parancsát. Azt is mondta: senkinek nincs nagyobb szeretete annál, mint aki életét adja barátaiért. Az­tán rögtön továbblép: baráta­imnak mondalak titeket, mert mindent tudtul adtam nek­tek. Ő az, aki életét is odaadja az emberiség, a világ életéért. Ő az, akinek Isten iránti ma­gatartása mérce a mi szá­munkra is. Ő az, akinek a vi­lágosságánál azonnal látjuk, hogy mindannyian egymás testvérei vagyunk. Látjuk azt is, hogy ez az alapvető isteni szeretet messze meghalad minden sérelmet, szenvedést és nehézséget. És nekünk, ke­resztényeknek az a nagyszerű feladatunk és lehetőségünk, hogy Jézusra tekintve meg­mutassuk a világnak, hogy milyen az elemi erővel jelent­kező szeretet. Ez persze önle­győzést kíván napról napra, de olyan jel a világ számára, amely sokak szemét megnyit­hatja a boldogságra, és arra, hogy miként lehetünk a legin­kább értelmesek és értékesek itt a földön, egyénileg és kö­zösségi életünkben egyaránt. Adja Isten az idei húsvét­­kor, hogy ilyen értelemben is önmagunkra találjunk, hogy növekedjen bennünk a biza­lom, az optimizmus és a sze­retet, hogy Krisztusra néz­zünk, és életünket ő rendezze újjá, sugárzóvá. Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek Közös sorsunkról a feltámadás fényében Erdő Péter bíboros: Krisztus világosságánál azonnal látjuk, hogy mindannyian egymás testvérei vagyunk Húsvét a naptárban Húsvét ünnepének miért nincs állan­dó helye a naptárban? Karácsony helye állandó, nem kell keresgélni a naptár­ban. Csakhogy Jézus születése és gyer­mekségtörténete csupán a IV. századtól került a keresztény ünnepek közé, s csak a mi „életrajzi gondolkodásunk­nak" olyan fontos és kedves családi ün­nep. A feltámadás ünnepe viszont kez­dettől döntő fontosságú a keresztény hit szempontjából. „Ha Krisztus nem tá­madt fel, hiábavaló a mi hitünk" - írja Szent Pál. Húsvét tehát éppen azért „mozog", mert a legnagyobb, legfontosabb keresz­tény ünnep, Krisztus feltámadásának ünnepe. S mivel ez a keresztény hit sa­rokpontja, kezdettől pontosan azon a na­pon akarták megülni, amikor történt. Márpedig Jézus halála a holdnaptár sze­rint számított ószövetségi húsvét (pészach) ünnepe előtti napon történt. A zsidó húsvétot niszán hónap 14-én, va­gyis az első tavaszi holdtölte napján ün­nepelték. A keresztények azonban az Úr feltámadása napján, vasárnap akarták ünnepelni húsvétot. Ezért a 325-ben tar­tott niceai egyetemes zsinat óta ez a hús­vét kiszámításának szabálya: húsvét ün­nepe a tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnap. Mivel március 21. a tavasz kezdete, húsvétva­­sárnap legkorábban március 22-én lehet, legkésőbb pedig április 25-én. E két ha­tárnap között harmincöt különböző dá­tuma lehetséges. 1582-ben aztán csillagászati számítá­sok alapján naptárreformra került sor. XIII. Gergely pápa bevezette a róla elne­vezett kalendáriumot, mely felváltotta a Julianus-naptárt. De az újítást nem mindegyik keleti ortodox egyház fogad­ta el, s ők továbbra is a Julianus-naptárt használják, így például századunkban csupán harmincegy alkalommal kerül majd sor közös keleti-nyugati keresz­tény húsvétünnepre. Számos kísérlet történt már az egysé­ges, állandó húsvéti ünnep megállapítá­sára a katolikus egyház és az Egyházak Világtanácsa, illetve az ENSZ részéről, mindeddig sikertelenül. Pedig a keresz­tény egység fontos jele lehetne. (rosdy)

Next