Új Ember, 2014 (69. évfolyam, 52/3409. szám - 71. évfolyam 1/3462. szám)
2014-09-28 / 40. (3449.) szám
2014. szeptember 28.Családtisíméeis 7 Engedjétek hozzám jönni... A Bibliáról gyermekeknek A babaételek, babaolajok a legfinomabb anyagokból készülnek, a leggondosabb eljárással - így, a lehető legfinomabb módon kell megismertetnünk a Szentírást is a legfiatalabb nemzedékkel - mondja Vizvárdy Rita szociális testvér, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Hitoktatási Bizottságának munkatársa. Szülőként, katekétaként arra kell figyelnünk, hogy a gyerekek nyelvén tegyük mindezt, azaz „gyermekké kell lennünk" ahhoz, hogy nem ferdítve, nem gügyögve, mégis jól befogadható módon adjuk át számukra a Szentírás üzenetét. Ennek mikéntjéről, a gyermeki gondolkodást szem előtt tartó bibliafeldolgozási módszerekről beszélgettünk. Mielőtt gyerekekről gondolkodnánk, először nekünk, felnőtteknek kell tisztáznunk magunkban: miért olvassuk a Bibliát? Mi közünk van a kétezer évvel ezelőtti történetekhez? Az e kérdésekre adott válaszunk határozza meg azt, hogy miként mutatjuk majd be gyermekeinknek a Szentírást. Hiszen a szülő az egész életéves modell a gyermek számára, s így van ez a vallási élet terén is. A keresztények azért olvassák a Bibliát, mert az olyan férfiakról és nőkről szól, akik megtapasztalták Isten jelenlétét és üzenetét, s válaszoltak is rá. Miközben a Szentírást "olvassuk, mi is megtapasztalhatjuk Isten jelenlétét, és válaszolnunk kell a kezdeményezésére. Gyermekeinknél is pontosan ugyanezt szeretnénk elérni: nekik is fel kell fedezniük Isten kezdeményező és teremtő erejét a Biblián keresztül. A fő kérdés pedig az, hogy miként valósítható meg ez a cél. A legfontosabb, hogy bármiről is olvasunk a gyerekeknek, azt mindig kössük össze a saját életünkkel, a kicsik ugyanis csak így tudják „lefordítani" az evangéliumot a saját nyelvükre. A játék, a ráhangolódás, az átélést segítő feladatok mindmind jó eszközök arra, hogy már a legkisebbek se pusztán hallgatói legyenek a Szentírásnak, hanem „megélői". Gyakran előfordul a kicsik körében, hogy úgy tekintenek Jézusra, mint valamiféle varázslóra. Fontos tisztázni, hogy Jézus nem varázslóként, hanem isteni hatalmával tett csodákat. Noé bárkájába sem párosával sétáltak be a színes állatok, mint ahogyan ez a gyerekeknek szóló kiadványokban nemegyszer látható. Hogyan adhatók át a legkisebbeknek az Ószövetség történetei? Az Ószövetségben csábítóak az izgalmas, színes elbeszélések, de a lényeg itt is az, hogy mi marad meg végül a gyerekek emlékezetében: a színes állatok vagy az isteni kegyelem példája? Sámson és Delila történetéből például nem az a lényeges, hogy Sámson hajszálaiban erő volt, hanem hogy mit jelentett ez az adottság. Elengedhetetlen megértetni a gyerekekkel, hogy Sámson nazív volt (Istennek szentelt személy), és hosszú haja ennek jele volt. Valójában tehát nem a hajában, hanem istenkapcsolatában rejlett az ereje, s ezt a kapcsolatot árulta el. Ennek következményeként vesztette el különleges képességét. A teremtéstörténetben sem a hatszor huszonnégy órára vagy a természettudományos megközelítésre kell helyezni a hangsúlyt, hanem arra, hogy minden létező dolog Isten ajándéka. Az Újszövetség jól szemlélteti az adott kor egyes szereplőit: a vámost, a leprást vagy a pásztort. Aki vámos volt, az együttműködött a megszálló rómaiakkal, mások kiszipolyozásából gazdagodott meg, hazaárulónak, tisztátalannak tekintették, mindezekért pedig kiközösítették. Jézus egy ilyen emberben látta meg majdani tanítványát. A történet feldolgozása során beszélhetünk a kiközösítésről, amely a gyerekek életében is jelen van. Az adott korban a leprásokat egészségügyi és vallási okokból nem érintették meg. Jézus ezzel szemben érintéssel gyógyítja a leprást, közösséget vállal vele. A betegség azonban nem terjed át rá, hanem teremtőereje megtisztítja a beteget. Szemléletesen mutathatjuk be a gyerekeknek a pásztorok életét is. Az elkóborolt bárányra farkasok lestek és szakadékok vártak. Ezért a pásztornak közel kellett maradnia juhaihoz, s ha egyik vagy másik állat mégis eltávolodott a nyájtól, egy kampós végű bottal terelte vissza a többi közé. A pásztorbotot érdemes lerajzoltatni a gyerekekkel, és esetleg el is játszhatjuk velük, hogyan lehet visszahúzni egymást, vagy milyen érzés a nyájtól elkóborolni, majd viszszatérni. S hogy miként kelthető fel a gyerek érdeklődése egy kétezer éves történet iránt? Fontos, hogy az egész személyiséget célozzuk meg, azaz ne csak az értelmet, hanem az érzelmeket és az akaratot is. Jó olyasmivel kezdeni egyegy alkalmat, ami mindjárt érdeklődést válthat ki a gyerekből. Például amikor a kánai menyegzőről olvasunk, megkérdezhetjük, hogy ki volt már esküvőn, ki tudja, mi történik ott. A Biblia történeteire való ráhangolódás azért fontos, hogy a gyerekek ne csak fizikailag legyenek jelen az órán, hanem lelkileg is megérkezzenek. Sokféle módszerrel segíthetjük ezt, például előhívhatjuk a gyerekek már meglévő élményeit, és azokra az ismeretekre is támaszkodhatunk, amelyeket korábban szereztek az adott szakasszal kapcsolatban. Ezután - a kánai menyegző témájánál maradva - elmeséljük a történetet, és elmondjuk, hogy a Szűzanya észrevette, hogy fogytán a bor. Ezen a ponton érdemes megállni, hogy térben és időben is értelmezhető legyen a gyerekek számára a szöveg. Tisztázni kell, hogy a bor az öröm itala, amely ha elfogy, óriási szégyenben marad a család, így válik világossá a gyerekek számára, hogy a Szűzanya miért fordul segítségért Jézushoz, majd miért mondja a szolgálóknak, hogy tegyék, amit Jézus mond nekik. Játékosan szemléltethetjük azt is, hogy mekkorák voltak azok a korsók, amelyekben a víz borrá lett: egy kisgyerek öszszekuporodva szépen belefért bármelyikbe. Meg is mutathatjuk, hogy a guggoló gyermeknél kétszer magasabb volt egy vizeskorsó. Ha végigvettük a történetet, érdemes tudatosítani a gyerekekben azt is, hogy ebben a történetben sem valamiféle ügyes bűvésztrükkel találkoztunk, hanem a végtelen öröm és bőség példájával. A személyes átélés révén könnyebb a pontos megértés, a befogadás. A gyerekek a szereplők bőrébe bújhatnak - lehetnek menyasszony, vőlegény, valaki a násznép soraiból, Jézus, Mária vagy akár vizeskorsó, és játék közben „észrevétlenül" átélhetik az evangéliumot. A játékhoz jelzésszerű jelmezeket is használhatunk (például kendőt, sálat, kis méretű táblát), ezek a kellékek is segítik a belehelyezkedést a szövegbe. A teremtés történetét például az érzékszervek segítségül hívásával ismertettem egy alkalommal a gyerekekkel: zsákokban különféle textúrájú és halmazállapotú anyagokat helyeztem el, amelyeknek puszta tapintása révén szó szerint „kézzelfoghatóvá" váltak az egyes elemek. Amikor gyerekekkel foglalkozunk, érdemes minél több érzékszervet bevonni a tapasztalásba, hiszen a mindennapok világában is a látás, a tapintás, a szaglás, az ízlelés és a hallás adományára támaszkodva élnek. A szóbeli magyarázatokon, játékon kívül bábozással is segíthetjük a gyerekeket a megértésben. Egy papírból vagy más anyagból készített bábcsalád jó szolgálatot tehet abban, hogy a gyerekek össze tudják kapcsolni a Biblia történeteit a saját életükkel. A kicsik szívesen azonosulnak bábokkal, figurákkal vagy akár állatokkal is, és a „bőrükbe bújva" könnyebben látják meg az összefüggéseket a hallott szöveg és a hétköznapok világa között. Ezzel is segíthetjük őket abban, hogy ne csupán hallgatói legyenek a bibliai történeteknek, hanem az átélés révén később az evangéliumot megélő felnőtt keresztényekké váljanak. Szikora Réka Jézus beteget gyógyít (Fésűs Orsolya SSS rajza) Nagymamák, nagypapák, szülők, gyermekek, unokák és dédszülők figyelmébe! Az utámfelfotópályázatot hirdet családoknak Várjuk azokat az ötletes, kedves és mókás nyári fényképeket, amelyeken a család több generációja is szerepel. A fotó legyen izgalmas, eredeti - és persze előny, ha a minősége is jó. A képek mérete legfeljebb 2 Mbyte és legalább 3 megapixel (2000 x 1500 képpont) legyen. Egy család legfeljebb öt fotóval pályázhat, melyeket legkésőbb 2014. szeptember 36-áig várunk az ujember@ujember.hu e-mail címre. Az Új Ember családi fotópályázatának eredményéről minden résztvevőt e-mailben értesítünk, a győztesek nevét pedig lapunk október 12-i számában közöljük. A pályázat nyertes családja egy hosszú hétvégét tölthet a Kék Duna Wellness Hotelben, Ráckevén. További öt családot nagy értékű könyvcsomaggal díjazunk. A legsikerültebb fényképeket az Új Ember őszi számaiban láthatják majd olvasóink. Ha együtt nyaral a család, most biztos nem érdemes otthon hagyni a fényképezőgépet! Szép élményeket és jó fotózást kíván az Új Ember csapata •c/igeA Qu/iacIPe//news S/c ofe/ **** 2300 Ráckeve, Dömsödi út 1-3. Telefon: 06-24/523-230 Fax: 06-24/523-250 E-mail: info@wellnesshotel.hu FELKÉSZÜLŐ Ügyelet Az iskolai élethez hozzátartoznak az óraközi szünetek is. Mint a hétköznapokhoz az ünnepek. A gyerekek megkönnyebbülve tódulnak ki a folyosóra, élvezik a tizenöt, húsz perc szabadságot, amikor kicsit önfeledtek lehetnek A tanárok pedig a beosztási rend szerint felügyelik őket. Az elmúlt években fárasztónak és terhesnek éreztem a folyosói, ebédlői ügyeletet zavart a zaj a diákok hangoskodása Eldöntöttem hogy a? 'der megpróbálok maskeni viszonyom ehhez a feladathoz Mer amit nyugkem cipelek az ránehezedik, szinte az egész napomra - ez tapasztalom Az egyik nap sétálok: a ötvösön bemegyek a termekbe kinvittatott az ablakokat a netesse letöröltetem a táblát - teszem az ügyeletes tanai dolgát Hirtelen nagy zajra teszek figyelmes: az egyik padna' lányok visítanak fiúk nevetnek Lépteimet megszaporázva sietek a gyerekekhez A hetedikes fiúk ártatlan arccal újságolják, hogy ők csak a lányok hajat szagoljak, mert azt szeretnék tudni, milyen samponnal mossák a hajukat „a csajok" . A gyengébb nem képviselői persze tiltakoznak, húzódoznak, sikítva futnak el a fiúk elől, de szemmel láthatóan élvezik is ezt a helyzetet. Az ébredező vágyaknak ez az ártatlan, mondhatni ösztönös játéka mosolygásra késztet, úgy érzem, nem szabad letorkolnom miatta a fiúkat. Inkább beszélgetésbe elegyedem velük arról, miért fontos tudniuk a samponok márkáját, és ők milyet használnak. Kiderül, hogy megvan azért bennük a samponok hierarchiája, és bizony a játékon túl minősítgetik is a lányokat aszerint, milyen szerrel mossák a hajukat. Az értékítéletüket pedig - az én szerény tájékozottságom szerint - erősen befolyásolják a reklámok. - És ha nem a szerinted megfelelő sampont használja egy lány, akkor már nem is tetszik neked? - teszem fel a kérdést. A fiú meglepődve áll, mint akit most rajtakaptak valamin, aztán elmosolyintja magát: - Dehogynem! - Aztán kis zavarát leplezve kérdezi: - És a tanárnő mit használ? - Válaszomra elkerekedik a szeme, az én gyógysamponomat nem ismeri. És megszólal a csengő. Megyünk a dolgunkra. Jók ezek az ügyeletek - állapítom meg magamban. Mihályi Anikó