Új Ember, 2018 (74. évfolyam, 1/3620-52/3671. szám)

2018-01-14 / 2. (3621.) szám

2. Miért menjünk misére vasárnap? December 13-án­ a Szent­atya folytatta a szent­miséről tartott katekézi­­seit. Ma a vasárnapi szentmise értelmére mu­tatott rá. Ferenc pápa katekézisét teljes terje­delmében közöljük. Kedves testvéreim, jó na­pot kívánok! Folytatjuk a mi­séről szóló katekéziseket. Ma azt kérdezzük: miért menjünk misére vasárnap? Az Eucharisztia vasárnapi megünneplése az Egyház éle­tének középpontjában áll (vö. Katolikus Egyház Katekiz­musa, 2177). Mi, kereszté­nyek azért megyünk misére vasárnap, hogy találkozzunk a feltámadt Úrral, vagy job­ban mondva, hogy engedjük, hogy ő találkozhasson velünk, hogy hallgassuk az ő szavát, hogy étkezzünk asztalánál, és így Egyházzá, vagyis az ő élő, titokzatos testévé váljunk a vi­lágban. Kezdettől megértették ezt Jézus tanítványai, akik az Úr­ral való eucharisztikus találko­zást a hét azon napján ünne­pelték, amelyet a zsidók „a hét első napjának", a rómaiak a „Nap napjának" hívtak, mert Jézus azon a napon támadt fel a halottak közül. Azon a na­pon ő megjelent a tanítvá­nyoknak, beszélt velük, együtt evett velük, megadta nekik a Szentlelket (vö. Mt 28,1; Mk 16,9.14; Lk 24,1.13; Jn 20,1.19), ahogyan a szentírási olvas­mányból hallhattuk. A Lélek nagy pünkösdi kiáradása is vasárnap történt, Jézus feltá­madása után ötven nappal. Ezen okokból kifolyólag a va­sárnap szent nap számunkra, megszenteli az Eucharisztia ünneplése, az Úr élő jelenléte köztünk és értünk. Tehát a mi­se az, ami létrehozza a keresz­tény vasárnapot. A keresztény vasárnap a mise körül forog. Az milyen vasárnap egy ke­resztény számára, amelyből hiányzik az Úrral való találko­zás? Vannak keresztény közös­ségek, amelyek sajnos nem ve­hetnek részt misén minden vasárnap, de ezen a szent na­pon nekik is össze kell gyűlni­ük imára az Úr nevében, hall­gatniuk kell Isten szavát, és elevenen kell tartaniuk vá­gyukat az Eucharisztiára. Vannak szekularizált társa­dalmak, amelyek elveszítették az Eucharisztia által megvilá­gított vasárnap keresztény ér­telmét. Ez igen sajnálatos. Az ilyen környezetben fel kell éleszteni ennek tudatát, vissza kell szerezni az ünnep, az öröm, az egyházközség, a szo­lidaritás, a lelket-testet felüdí­tő pihenés értelmét (vö. Kato­likus Egyház Katekizmusa, 2177-2188). Mindezekre az ér­tékekre az Eucharisztia tanít, vasárnapról vasárnapra. Ezért akarta a II. vatikáni zsinat hangsúlyozni, hogy „a vasár­nap az őseredeti ünnepnap, amelyet fel kell kínálni és be kell vésni a hívők hitéletébe, hogy az öröm és a munkától való tartózkodás napja is le­gyen" (Sacrosanctum Concili­um, 106). A munkától való vasárnapi tartózkodás nem létezett az első századokban, ez kimon­dottan a kereszténység hoza­­déka. A bibliai hagyomány szerint a zsidók szombaton pihennek, a római társada­lomban viszont nem biztosí­tottak hetente szolgai munká­tól mentes napot. Az Eucha­risztia táplálta a kereszté­nyekben a gyermekként és nem szolgaként élés keresz­tény értelmét, és ez tette a va­sárnapot - szinte mindenhol - a pihenés napjává. Krisztus nélkül arra va­gyunk ítélve, hogy a maga gondjaival a mindennapi fá­radozás és a jövőtől való féle­lem uralkodjon rajtunk. Az Úrral való vasárnapi találko­zás viszont megadja az erőt, hogy bizakodva és bátran él­jük meg a jelent, és remény­kedve haladjunk előre. Mi, ke­resztények azért megyünk mi­sére, hogy találkozzunk az Úrral vasárnap, az eucharisz­tikus ünneplésben. A szentségi egyesülés a fel­támadt és örökké élő Jézussal elővételezi az alkonyt nem is­merő vasárnapot, amikor nem lesz többé gürcölés, sem fájdalom, sem gyász, sem könny, hanem csak annak öröme, hogy teljesen és örök­re az Úrral élhetünk. A vasár­napi mise erről a boldog pihe­nésről is beszél nekünk, arra tanít, hogy a mindennapi ta­posómalomban bízzuk ma­gunkat a mennyei Atya gond­viselésére. Mit válaszolhatunk annak, aki azt mondja, nem érdemes misére menni, még vasárnap se, mert csak az számít, hogy helyesen éljünk, szeressük felebarátainkat? Igaz, hogy a keresztény élet milyenségét azon lehet lemérni, mennyire vagyunk képesek szeretni, ahogyan Jézus mondta: „Ar­ról fogja megtudni mindenki, hogy tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást" (Jn 13,35). De hogyan valósíthat­nánk meg az evangéliumot, ha nem merítjük az ehhez szükséges erőt vasárnapról vasárnapra az Eucharisztia kimeríthetetlen forrásából? Nem azért megyünk misére, hogy adjunk valamit Istennek, hanem hogy megkapjuk tőle, amire ténylegesen szüksé­günk van. Erre emlékeztet az Egyház imája, amely ekkép­pen fordul Istenhez: „A te bol­dogságod teljes a mi dicsére­tünk nélkül is, mégis meg­adod, hogy jóságodért hálát adjunk. A mi magasztalásunk nem tesz nagyobbá téged, ne­künk azonban üdvösségünkre válik" (Misekönyv, közös prefá­­ció IV.). Mit mondhatunk hát, miért menjünk misére vasárnap? Nem elég azt válaszolni, hogy az Egyház parancsa; ez segít megőrizni értékét, de önmagá­ban nem elég. Nekünk, keresz­tényeknek azért van szüksé­günk arra, hogy részt vegyünk a vasárnapi misén, mert egye­dül Jézus kegyelmével, az ő bennünk és köztünk való je­lenlétével tudjuk teljesíteni pa­rancsát, és csak így tudunk az ő hiteles tanúivá válni. Fordította: Tőzsér Endre SP Fotó: Vatican News Ferenc pápa közelgő látogatása reménységgel tölti el a peruiakat „Öröm és reménység tölti el a peruiak szívét a Szentatya kö­zelgő apostoli útja miatt. Segítenek a szentek is, mert ők a mi igazi erőforrásunk" - nyilatkozta a Vatikáni Rádiónak Juan Luis Cipriani Thorne bíboros, Lima érseke. Peru mélyen katolikus ország, és közel áll Ferenc pápához - fejtette ki a főpásztor. - Nagy a készülődés, hatalmas remé­nyek és örömök vannak jelen az egész országban. Ahogy a Szentatya mondta, a szentek egyesítették Perut, és nagyon so­kat adtak egész Latin-Amerikának. E szentek és életük a perui nép önazonosságának részei, s éppen ezért minden perui na­gyon közel érzi magát Limai Szent Rózához, Porres Szent Már­tonhoz. Nagyon mély lelki jelenlét hatja át napjainkban Latin- Amerikát, amelynek első szentjei Peruból származnak. Az apostoli út egyik legfontosabb eseménye Ferenc pápa ta­lálkozása lesz Amazónia népeivel. A látogatás egyúttal a pán­­amazóniai szinódus nyitánya is. Mindannyian érezzük, hogy mi, peruiak ott vagyunk a pápa szívében - fogalmazott Juan Luis Cipriani Thome bíboros. Forrás: Vatikáni Rádió Újévi szentmiséről kilépő keresztényeket gyilkoltak meg Nigériában Ismeretlen fegyveresek de­cember 31-ről január 1-jére virradó éjjel, az éjféli mise után a hívekre támadtak a templom kijáratánál az ország déli részén fekvő Omoku vá­rosában. A merényletnek leg­alább tizenhat halálos áldoza­ta van. Egy rendőr tanúvallomása szerint többen már a helyszí­nen életüket vesztették, tizen­két embert pedig kórházba szállítottak. Rivers szövetségi állam vezetése csaknem száz­negyvenmillió forintnak meg­felelő összeget ajánlott fel a nyomravezetőnek, aki segít kézre keríteni a felelősöket. A Nigeria Independent című napilap szerint összehangolt akciót hajtottak végre a misé­ről hazatérő keresztények el­len a város két különböző pontján, Kirigani és Oboh te­rületén. Egyelőre egyetlen terrorszervezet sem vállalta magára a merényletet. Forrás: Avenire.it Fordította: Thullner Zsuzsanna Kitekintő VILÁGEGYHÁZ Egy katolikus pap is megkapta a Francia Köztársaság Becsületrendjét A Francia Köztársaság Becsületrendjét, a legmagasabb francia állami kitüntetést háromszázhatvanhat személy kapta meg január 1-jén. Az elismerésben részesültek között van Jean-Robert Armogathe, a Párizsi Főegyházmegye papja is. Újév napja az egyik alkalom, amikor a francia köztársasági elnök átadja ezt a magas rangú kitüntetést elsősorban francia állampolgároknak, bár külföldiek is megkaphatják. A másik időpont július 14-e, Franciaország nemzeti ünnepe. Tavaly jú­liusban százegy személyt tüntetett ki Emmanuel Macron elnök, az idei év első napján pedig háromszor annyian vehették át az elismerést. Egy évvel ezelőtt Francois Hollande elnök 731 em­bernek ítélte oda a kitüntetést. Jean-Robert Armogathe, a Párizsi Főegyházmegye papja a francia főváros egyik neves felsőoktatási intézményében (Ecole Pratique des Hautes Etudes) „A vallási és tudományos eszmék története a modern Európában" tanulmányok vezetője. 1947- ben született Marseille-ben. 1981 és 2017 között az egyik leg­rangosabb francia felsőoktatási intézmény, a párizsi École Nor­male Supérieure káplánjaként teljesített szolgálatot. Armogathe a nemzetközi katolikus folyóirat, a Communio francia nyelvű kiadásának egyik alapítója, és számos tanul­mány szerzője. 2010-ben az ő irányításával jelent meg a francia egyetemi kiadónál A kereszténység általános története című két­kötetes mű. Forrás: Vatikáni Rádió Fotó: La­Croix.com 2018. január 14. Gyermekkórházba látogatott a pápa Gyermekkórházat látogatott meg január 5-én délután Ferenc pápa a Rómához közeli Palidoróban. Az intéz­mény a római Bambino Gesu Kórház kihelyezett egysége. A látogatás nem volt bejelentve. Látogatása során Ferenc pápa a százhúsz ágyas intézmény valamennyi osztályát végigjárta, köszöntötte az itt ápolt gyer­mekeket és szüleiket, folytatva ezzel az irgalmasság péntekje­inek hagyományát. Minden gyermeknek vitt ajándékot vízkereszt alkalmából, ami Olaszországban olyan, mint nálunk Mikulás ünnepe: a gyerekeknek a Befána nevű boszorkány visz éjszaka csokolá­dét, kisebb ajándékokat. Ferenc pápa a szülőkkel is elbeszélge­tett, megölelte, bátorította őket. A két és fél éves Alexandro éppen akkor ébredt fel, amikor Fe­renc pápa belépett a szobájába. Ránézett a fotóra, amelyet egy rózsafüzér kíséretében minden gyermek megkapott, majd a pá­pára, és ámulatában felkiáltott: „Ez tényleg a pápa, itt a pápa!" Andrea Campana osztályvezető főorvos elmondta, hogy tel­jesen váratlan volt a látogatás. A pápa nagyon diszkréten járt körbe, „lábujjhegyen", ahogy olaszul mondják, vagyis a legke­vesebb feltűnést keltve. A főorvos úgy látta, mindenkihez volt pár kedves szava, a sok nyilvánossá tett, szép fotón kívül so­kan őriznek róla személyes emlékeket, nekik szóló szavakat. A Bambino Gesù gyermekkórház központi épülete Rómá­ban, a Vatikántól nem messze található, de további egységei működnek a Falakon kívüli Szent Pál-bazilika közelében, illet­ve a Rómától huszonhat kilométernyire fekvő Palidoro tenger­parti városrészében, Santa Marinellában. Forrás és fotó: Vatican News I

Next