Új Európa, 1970 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám

DOKUMENTUM A rovatunkban a múltban gyakran közöltük más folyóiratok és kiadványok magyar szempont­ból egyetemes érvényű és tájékoztató jellegű írásait. Ezúttal a külföldi magyar protestantizmus egyik legelevenebb szócsöve, a Svájcban megjelenő „Élő Egyház” figyelemreméltó beszámolóját vá­lasztottuk ki, melyet a szemle szerkesztője, dr. Krüzsely József írt. Mint maga is felvidéki isme­retekkel rendelkező lelkész, hírt ad a mai kommunista Csehszlovákia területén élő magyarság sorsá­ról, panaszairól, törekvéseiről, különös tekintettel a „prágai tavasz” idején megszólalt hangokra. Dokumentumként közöljük az „Élő Egyház” írását. Krüzsely József: Kisebbségben Az 1968-as cseh esemény előtt néhány délszlo­vákiai magyarnak sikerült útlevéllel külföldre jut­nia s közülük többen meglátogattak Genfben. Külö­nösen egy negyvenes évek felé járó magyar tanár gyakorolt rám mélyebb benyomást, elbeszélve vi­szontagságos esztendeit: hogyan labdáztak vele a csehszlovákiai és budapesti börtönhatóságok. Ami­kor Magyarországon elfogták s a régi Népszínház- és Tisza-Kálnán-téri földalatti erődítménybe zár­ták, s többhavi sötét zárka után a vallatószobába vezették, ezt kérdezték tőle: „Csehszlovákiát meg­szállták az amerikaiak. Haza akar-e menni Dél- Szlovákiába ?” Erre a kérdésre nyilván igenlő fele­letet vártak s akkor ráfoghatták volna, hogy az amerikaiakkal cimborái. — Máskor megint ezt kér­dezek tőle: „Csehszlovákiát megszállták az oroszok. Haza akar-e menni?” Most azt a feleletet várták tőle, hogy nem akar hazamenni. S akkor ezen a címen fogták volna rá, hogy oroszellenes. És a delikvens — elbeszélése szerint —■ mindig ugyanezt felelte: „Kérem, én haza akarok menni Szlovákiába, mert ott születtem, ott él az anyám.” Látogatóm a cseh Ústi-i börtönélményéről is elmondott néhány epizódot. Az lehetett a legrette­netesebb, amikor csellel rá próbálták venni a rabo­kat, hogy megszökjenek s a menekülő embert nyúl­­vadászat módján lelőtték s közölték a hozzátarto­zókkal, hogy „szökési kísérlet közben agyonlőtték”. De ha egy egész nép, vagy egy néptöredék élete, vagy holnapjainak jobb lehetősége forog koc­kán, akkor eltörpülnek az egyéni tragédiák, emellett eltörpül minden szenvedés, minden vesztés, mert a közösség életérdeke a döntő. Látogatóm egy kötegnyi friss, magyarnyelvű újságkollekciót hagyott nálam, külön is felhív a fi­gyelmem azokra a jelenségekre, amelyek megraga­dásával legsikeresebben be lehet mutatni a mintegy háromnegyed milliónyi jogfosztott délszlovákiai ma­gyar tömb problémáit, lelki hangulatát, politikai s szellemi akciói átmetszetét, célkitűzéseit. A szabad, jó kenyeret, az emberi életet, a nyu­godt éjszakákat elvitathatatlanul a politikai vívmá­nyok biztosítják egy-egy népnek, társadalomnak, vagy népcsoportnak. De évezredes történelmünk során az is igaz, hogy minden igazi valamire­való politikai, társadalmi megmozdulást a szebb, a jobb, a nemesebb, az igazságosabb irányá­ban a lélek szellemi s irodalmi műhelyeiben gondolták ki, s onnan indították győzelemhez, vagy tragikus bukásba hanyatló útjára. E téren a délszlovákiai magyarság —■ ez a magyar lelket csak tört fényében felmutatható erő is, így kezdte. Az írók Tompa Mihályhoz, az 1848-as levert szabadságharc költőjéhez mentek ihletésért. Tompának ugyanis épp 1968-ban ünnepelték halála századik évfordulóját s tudott tény, hogy Tompa azokban a felvidéki helységekben született, élt, pa­­poskodott s ott is halt meg, amelyek ma mind Dél­­szlovákiában vannak. Kulcs­versként közölték „A madár fiaihoz” című ismert Tompa versét. „Száraz ágon hallgató ajak­kal meddig ültek, csüggedt madarak?...” Énma­­guk serkentéséhez is Tompát idézik: „Írni kell a magyar betű kedvéért...” — parancsolják magukra ezt a soha, sehol nem időszerűbb Tompa-parancsot, mint a kisebbségi területeken! „A gólyához” című, ismert, másik Tompa-vers­ből kielemzik az örök emberi és örök magyar esett­­ségünk okát — a széthúzást, a behódolást, s a cimborálást a hatalommal: „Beszéld el, ah...!, hogy gyalázat reánk! — Nem elég, hogy mint tölgy, kivágatánk... de. .. testvér testvért, apát fiú elad .. Persze, Tompáék még bújkálhattak jóbarátok szelleiben, meghúzhatták magukat falusi parókián a szabadságharcot követő abszolutizmus idején. A mai délszlovákiai ifjú magyar költők viszont a komor, kegyetlen, az emberen is átlátni akaró véres „szocialista realizmusban” edződtek. Itt többé nem lehet becsapni a cenzort, mint Bocsor tanár úr a pápai kollégiumban, a „Karthágói harangok” című magyarázatával. A „szocialista realizmus” tűzkeresztségén át­esett költő még mindig a csata előtt érzi magát. A „vagy élni —■ vagy halni” realizmusával így énekli meg a délszlovákiai fiatal nemzedék élmé­nyét: „A ráolvasással bűvöltek, néztek és egyre inkább látni is akartak. ” A védteleneket felmenti az idő ügyésze, de ki menti fel a költőt, aki érzi: 20

Next