Új Európa, 1981 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1981-05-01 / 3. szám

rületre korlátozódtak. Másképp is megbotránkozást keltettek. Veszprémben például női osztagok fosztot­ták ki a székesegyházat, a szétvagdosott miseruhák­ból öltözéket készíttettek maguknak, s mohón rabol­tak el mindent, különösen textíliákat. A templomok kirablása is eléggé gyakori jelenség volt, többnyire összekötve nők megbecstelenítésével; az asszonyok és lányok ugyanis sok helyen a templomba menekül­tek, abban a hitben, hogy az istenháza megszentség­­telenítésétől talán visszariadnak a katonák. De sok helyütt, ahol a pap védte a híveket, a szovjet kato­nák egyszerűen meggyilkolták magát a papot. A So­mogy megyei Iszkázon a templom kifosztása után felöltöztek a miseruhákba, lóháton így nyargalták végig a falut, gúnyt űztek a vallásból, s jót mulattak a megbotránkozott lakosság rémületén. Egy másik so­mogyi faluban a jegyző feleségét gyors egymásután­ban 17 orosz katona erőszakolta meg, a felesége vé­delmére siető férjet „háborús bűnösség” címén elhur­colták, a házaspár kilencéves fiát pedig, aki kétségbe­esetten sikoltozva hívott segítséget, ott a helyszínen agyonlőtték. A városok és falvak férfilakosságát állandóan fe­nyegette a Vörös Hadsereg egy félelmetes intézménye: a deportálás. Budapest népe, mihelyt a Vörös Had­sereg megérkezett, megismerkedett a „maiinka robot” kifejezéssel. Maiinka robot — „kicsi robot”. Ha vala­mely hadifogoly-transzport létszáma szerencsés szö­kések révén csökkent, a járőrök egyszerűen a polgári lakosság köréből pótolták a hiányzókat. A fővárosban s vidéki városokban is, aki férfit az utcán találtak, beállították a sorba azzal, hogy „kis munkára” vi­szik, „kicsi robot”, aztán mehetnek haza. Többnyire soha többé nem látták otthonukat. Emberek, akik soha életükben nem forgattak fegyvert, és nem voltak uniformisban, vagonok végtelen sorába zsúfolva Szi­bériába kerültek. Nem ritka eset volt, hogy 8—9 éves gyerekek is örökre eltűntek, ha vállalkozó kedvvel kimerészkedtek az utcára, hogy élelmet vagy vizet hozzanak. Így árvult el, vagy bomlott fel ezer és ezer család akkor, amikor a második világháború fegyve­rei már elhallgattak, s Magyarországon is megkötöt­ték a fegyverszünetet. Többszázezerre tehető azok száma, akiket az oroszok a Szovjetunióba hurcoltak kényszermunkára. A Vörös Hadsereg által okozott fájdalmakat budapesti követsége jelentése alapján a svájci külügyminisztérium 1945 májusában egy ki­adványban megörökítette. Az első kép, melyet a „felszabadított” magyar nép a hatalmas birodalom, az élenjáró szocializmus országáról alkotott, más tekintetben is abszolút nega­tív volt. Nemcsak a rémület jelenetei ismétlődtek meg hónapról hónapra, hanem a tragikomikus epizó­dok végtelen sora is kedvezőtlen színben tüntette fel a Szovjetunióban érvényes rendszert. A zabráló szov­jet katonák ugyanis a politikai indoktrináció szelle­mében „burzsujnak” néztek mindenkit, a szegény munkást vagy parasztot is, ha például porcelán bögre volt a házában, vagy fehér ágyneművel rendelkezett. Így aztán az egész magyar népet burzsujnak tekin­tették, nem akarták elhinni, hogy ha egy embernek karórája van, az valóban gyári munkás. Mágikus erővel hatott rájuk minden, ami csillogó volt, akár egy réztrombita, akár angol water-closet, mely utób­binak a rendeltetésével nem mindig voltak tisztában, s gyakran mosdásra használták. Orosz csoportok kü­lönös kedvvel vetették rá magukat a drogériákra, hogy a zsákmányolt desztillált alkoholt felhörpintsék. Alkoholszenvedélyük alig ismert határt, nemegyszer előfordult, hogy a felhasított boroshordókból kiömlő tócsába részegen belefulladtak ... Még bizonytalanabbak voltak Budapest éjszakái, általános jelenség volt a vetkőztetés. Orosz katonák­kal az élen a fővárosi alvilág nyílt utcán elszedte a járókelők ruháját, a házak lakói bezárkóztak, s csu­kott ajtó mögött hallották az éjszakai sikoltásokat, mert a vetkőztetés vége nemegyszer géppuska-kelepe­­lés és halál volt. Az ország népe el volt foglalva a maga fájdalmá­val, s már alig volt család, amelyet ilyen vagy olyan formában ne érintett volna a Vörös Hadsereg garáz­dálkodása. De mégis, az egész országot mélyen meg­rázta és megrendítette az, ami az ország nyugati ré­szének egyik legnevezetesebb városában, Győrben tör­tént. A nagy ipari város püspökét az egész lakosság, gyári munkások, polgárok, nem katolikusok és zsidók is egyaránt bálványozták erős jelleme és igazságérzete miatt. Apor Vilmos püspök az előző, német meg­szállás idején a püspöki palotában menedéket nyújtott zsidóknak, s beadványokkal igyekezett enyhíteni a győri gettóba szorított zsidóság sorsán is. Egy alka­lommal, belügyminiszteri engedéllyel, személyesen akarta meglátogatni a gettó lakóit, hogy vigasztalja őket. Két fiatal német tiszt azonban megtagadta tőle a belépést. A püspök erre fennhangon üzenetet kül­dött Hitlernek, s ezeket mondta a német tisztek előtt: „Az isteni törvények a Führen is kötelezik. Eljön az idő, amikor majd a világ és az Isten ítélőszéke előtt neki is felelnie kell tetteiért!” Ilyen fából faragott ember volt Apor Vilmos. A Vörös Hadsereg 1945 húsvét előtt érkezett meg Győrbe. Már nagyszerdán megjelentek az első szovjet katonák a püspöki rezidenciában, fegyvert szegeztek a palota lakóinak, kiürítették zsebeiket, a püspöktől is elvették zsebóráját. Ez volt az ouverture. Apor Vilmos éjszaka is ébren maradt, hogy ha újabb látó- TOLLAS TIBOR VERSES KAZETÁJA 30 év válogatott költeményei a szerző előadásában. (összekötő szöveggel 2-szer 30 perc.) A költő versein keresztül ismerteti meg hallgatói­val egy rossz csillagzat alatt született nemzedék élmé­nyeit, a korán elhagyott otthon, a börtön, a levert szabadságharc, idegenbe kényszerült élet problémáit. Négy önálló kötetének (Csak ennyi fény maradt, Járdaszigeten, Eszterlánc, Irgalmas fák) legszebb ver­seit hallhatjuk. Rohanó életünkben ugyanis egyre kevesebb idő marad az olvasásra, különösen az el­mélyült igényű versolvasásra. Életünk jelentős részét lakásunk és munkahelyünk közt autóban töltjük, ahol a zenés kazetták mellett bizonyára új élményt jelent majd e verses kazetta meghallgatása. Megren­delhető a Nemzetőrön keresztül: D-8000 München 34, Postfach 70. Ára portóval 7.50 USA dollár, Európában 15,G­DM.

Next