Holnap, 1990 (35. évfolyam, 1-4. szám)

1990 / 1. szám - ÚJ ARC - Medvigy Endre: "Bebádogoztak minden ablakot" : Tollas Tibor köszöntése

18 SZÉPIRODALOM­ őrző Bizottság segítségével sikerül az újabb magyar települések elcsato­­lását megakadályozni. A holtak nem támadnak fel, az elhurcoltak csak hosszú évek múltán, vagy sohasem térhetnek vissza otthonaikba. Mentő tanú egy alaptalanul megrágalma­zott férfiú perében. A vádlottat ugyan felmentik, de a hamis vádat nem sokkal később a mentőtanú el­len fordítják. Tollas Tibort 1947- ben koholt vádak alapján letartóztatják. Hiába bizonyosodik be ártatlansága, tíz évre ítélik. Nagy ám az ára a magyar ügy szolgálatá­nak! Az elkövetkező években a gyűj­tőfogházban, a váci börtönben és a tatabányai rabbányában sínylődik. 1953-ban Vácott, a börtönben írja leghíresebb versét, a Bebádogoztak minden ablakot címűt. Tollas Tibor költői munkásságának gyöngyszeme ez a rabének, úgy ahogy Reményik Sándor lírai életművében az Ahogy l­ehet a legkiemelkedőbb és legtöbbet szavalt költemény. Bebádogoztak minden ablakot, hogy a váci börtön foglyai meg ne tudják, mi történik a rácsokon túl, bebádo­goztak minden ablakot, hogy a rabokat hermetikusan elzár­ják a külvilágtól, a magyar társadalomtól. Az elítéltek menekülni próbáltak a szellemi nihiltől, az embertelen kö­rülmények között is művelték magukat, egymást tanították a korábban, meg szabadlábon szerzett ismeretekre. Informá­­cióinységükben minden szerény lehetőséget megragadtak, hogy valami keveset mégis megsejthessenek a falakon túli szabadnak csúfolt életről. Ha csak tehették, titkon össze­szedték a börtönőrök eldobálta újságpapír daribkákat, bár jól tudták, embertelenül kegyetlen a büntetés, ha az ilyen „újságolvasást" a rabtartók észreveszik. Tollas Tibor egy ilyen újságfecni megkaparintásáért került télvíz idején a börtön fagypont alatti hőmérsékletű, jégveremnek is beillő pincéjébe. Hogy még elviselhetetlenebbé tegyék büntetését, megalázzák, esetleg fagyhalálba kergessék, ruhájától is meg­fosztották. Kínjában, életét mentve, a kaszás elől menekülve ugrált, járta a táncot el egészen az összerogyásig, ájulásig. A rabkórházban ébredt. A rabkórházban, ahol az AVH-s orvo­sok nem a gyógyítást tartották feladatuknak, hanem a rabok újbóli szenvedőképessé tételét. Ott vívták mellette rabtársai haláltusájukat. Félig eszméletlenül maga is a lét és a nemlét határára tévedt, amikor szinte hallucinációnak is beillő mó­don a befüggönyözött ágy mellől felsírt a hegedű, egy gnóm hegedűkészítő maga eszkábálta hegedűn búcsúztatta a távo­zót, a távozókat. Sírjon fel bennünk is a szerencsétlen hege­dűkészítő hangszere, vívó fekete dallam sirassa a váci börtön rabkórházának idő előtt elhunyt betegeit, gyászolja a dikta­túrák minden megszenvedett áldozatát. 1953-tól, Nagy Imre első miniszterelnöksége kezdetétől alábbhagyott az önkény, a terror a börtönökben, megszűnt az éhség, az alultápláltság. A váci politikai foglyok közül so­kan — köztük Tollas Tibor is — ha munkára jelentkeztek, a tatabányai rabbányában dolgozhattak. A hatalom a bányá­szokat fejtágítókon próbálta az „osztályidegennek” kikiál­tott rabok ellen hangolni, de sikertelenül. Az elnyomottak és a bebörtönzöttek egymásra találtak, kialakították a maguk valódi osztálytalan társadalmát. Ez a földalatti köztársaság nem létezhetett sokáig, mert 1954-ben visszatoloncolták Vácra a rabokat, ahol időköz­ben lazult a börtön korábbi vakfegyelme. A szabadságuktól megfosztottak, akik egyéniségüket, emberi méltóságukat védve, a kényszer megalázó, lélektipró volta ellen lázadva titkon már korábban is írtak verseket, most ezeket a toalett­­papírra rótt költeményeket és műfordításokat illegális könyvvé, korai szamizdat antológiává rendezték. A porkolá­bok kijátszásával a váci börtönben, tiltott kéziratos iroda­lomként jelent meg a Füveskert versantológia tizenkét száma, többek között Gérecz Attila, Kárpáti Kamil, Kocsis Gábor, Lökkös Antal, Tollas Tibor, Tóth Bálint és Vitéz György verseivel és műfordításaival, Tollas Tibor szerkesz­tésében. Ha az említett szamizdat kiadványoknak csak annyi volna a jelentősége, hogy a rabokban tartották a lelket, az életkedvet, emellett a szellemi ellenállás dokumentumai, már csupán ezért is megérdemelnék a figyelmet, de többről van szó, hiszen az említett költők többsége az emigráció iro­dalmi életében, vagy a hazai magyar irodalomban jelentős szerzővé vált. 1956-ban, a forradalom idején nyolc éves voltam. A Ta­nács körúton laktunk, az utcára nézett ablakunk. Október 23-án koradélután előttünk hömpölygött a Kossuth-nótát éneklő, jelszavakat skandáló felszabadult tüntető tömeg: „Nagy Imrét a kormányba! Nagy Imrét a kormányba! Lám­pavasra Rákosit! Vesszen Gerő! Nem vagyunk mi fasiszták! Aki magyar velünk tart! Aki magyar velünk tart! Kossuth-cí­­mert akarunk! Minden ország katonája menjen saját hazájá­ba! Ruszkik haza! Ruszkik haza!” A váci rabságban alakult Füveskert írócsoport szerzői — tollal vagy fegyverrel — részt vettek az 1956-os forrada­lomban és szabadságharcban. Gérecz Attila, a fiatal költő az ellenséges tankokra molotovkoktélt vetve küzdötte végig a nemzeti felkelést, majd a november 4-ei intervenciót köve­tően a forradalom utóvédharcaiban halt hősi halált. Tollas Tibor híven tiszti esküjéhez és a családi hagyományokhoz, az 56-os Nemzetőrség összekötő tisztjeként harcolt hazánk függetlenségéért. A novemberi szovjet katonai beavatkozás után Bécsben keresett menedéket, decemberben már az észt­ HOLNAP

Next