Új Holnap, 1995 (40. évfolyam, szeptember-december)

1995 / november - ESZTÉTIKA - György Péter: Művészet és művelődéstörténet után : (A reprezentáció kérdése a nyolcvanas években)

18. Craig Owens: Representation, Appropriation and Power, Art in America 1982. május, 1-21. és Beyond Recognition, Representation, Power and Culture, 88-113. University of California Press 1992. Arra, hogy Owens milyen keményen ki­élezi a művészettörténészek és posztstrukturalisták közti ellentétet, Preziosi is felhívja a figyelmet: i.m. 182. 19. Michel Fried: Absorption and Theatricality, Painting and Beholder in the Age of Diderot, University of Chicago Press 1980. 20. Svetlana Alpers: The Art of Describing, Dutch Art in the Seventeenth Century, University of Chicago Press 1983. 21. Michael Baxandall: Patterns of Intention, On Historical Explanation of Pictures, Yale University Press 1985. 22. Arthur C. Dan to: Works of Art and Mere Representations, The Transfiguration of Commonplace, A Philosophy of Art, Harvard University Press 1981,137-164. 23. Lásd pí. Claude Lévi Strauss: Szomorú trópusok, Európa, Budapest. 1973.192- 212. Egy bennszülött társadalom és stílusa. 24. Michel Foucault: The Subject and Power. Hubert Dreyfus and Paul Rabinow, Michel Foucault Bayond Structuralism and Hermeneutics, 208-26. Univetsity of Chicago Press. 212. 25. A globális technológiákkal kapcsolatban lásd a Public Culture 1992-ben in­dult sorozatát - University of Chicago Press - amely a Social Text kiadványai mellett a legtöbbet teszi a transznacionális kulturális tudományok szemléleté­nek elfogadtatásáért. Nem csekély dologról van szó: nevezetesen arról, hogy a harmadik világ, illetve bármilyen marginális kultúra általi értelmezés lehe­tőségéhez juthat-e egyáltalán a szellemi termékek piacán, vagy automatiku­san kisodródik a szélekre, s mint giccset vagy tanulatlant visszautasítjuk. Úgy hiszem tehát, hogy a Radnóti Sándor által felvetett vad befogadás kérdése nem pusztán elmélettörténeti keretben releváns, hanem a globális multimé­diában is. Végezetül a vad befogadás, illetve a félreértés egyik példájának te­kintem a jelen tanulmányban Pollockról és az absztrakt expresszionizmusról írottakat. 26. V.ö. Peter Wollen: The Triumph of American Painting, Raiding the Icebox, Reflec­tions on Twentieth Century Culture, Indiana University Press, 1993, Blooming­ton, 72-120. 27. Erica Doss: Benton, Pollock, and the Politics of Modernism, from Regionalism to Asbstract Expressionism, Chicago University Press, 1991. 28. Lásd pl: Maurice Berger: Of Cold Wars and Curators. Artforum 1989. 2. 86-92. ill. Francis Frascina ed. Pollack and After: The Critical Debate, New York, Harper and Row, 1985. 29. V.ö. Maurice Tuchman: The York School, abstract expressionism in 40s and 50s, Tha­mes and Hudson, London é.n., ill. Abstract Expressionism, the critical development. Organized by Michael Auping. Harry Abrams Inc. in association with Albrigth- Knox Art Gallery, New York, 1987., ill. Clement Greenberg: Collected Essays and Criticism, vol. 2. Arrogant Purpose, Chicago University Press 1986. 30. Serge Guilbaut: How New York Stole the Idea of Modem Art: Abstract Expessio­­nism, Freedom and the Cold War, Chicago University Press, 1983. 31. Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a fenti mondat egyike azoknak a retorikai fordulatoknak, amelyek az ilyen szövegeket, Hayden White ide

Next