Uj Idők, 1909 (15. évfolyam, 27-52. szám)

1909-11-14 / 46. szám - Petőfiről / Társadalmi ismeretterjesztő cikkek, genreképek, leírások

A külföld . . . talált benne valamit, amit nem talált más nagy lírikusokban. Vagy ha talált is más­ban, Petőfiben aránytalanul nagy mértékben találta meg. Azt látta, hogy az emberi lét nagy problémáit lírai költő még nem világította meg a lángésznek ilyen csodálatos tiszta látásával. Ezért testvére ő Shakes­pearenek és Goethenek. Barabás Ábel A természetesség evangéliumát a modern kor bo­nyolult lelki viszonyai közt akkora hatalommal, köz­vetlenséggel és művészivé tisztult formában nem kép­viselte költő, mint Petőfi Sándor. Négyessy László Volt egy! . . . csatáink viharában Égcsattogásként szent, szilaj! . . . De elvivé a kor magával, Mint önzenéjét a vihar! Sza­b­o­lcs­ka M­ihály Petőfi háza laka Kis lak áll a nagy Duna mentében, — Petőfi kis Budapest háztengerében, kedvesen, hívogatón, rajta a harmata annak a szeretetnek, amely létrehozta. Hálásan gondolunk a Petőfi-Társaságra, Bartókra, Ferenczi doktorra, Kéry Gyulára és mindazokra a lel­kes emberekre, akik a magyarság krajcárjait össze­kalendálták, hogy így igazán mindnyájunké legyen Petőfi háza. Nem múzeum a neve s helyesen. A múzeumok öreg, élettelen levegőjébe nem is képzelhető bele Petőfi. Gyöngéd tapintattal rendezték tehát be a házát úgy, hogy mentül kevesebb leltár-íz tapadjon hozzá. Kedve­sebb dolgot alig várhattunk volna, mint amilyen pél­dául a „kiskőrösi szoba" búbos kemencéjével, öreg, kopott bútoraival, szerény fölszerelésével. De benne az ágy, amelyben Petőfi született, ládája, amelyet oly szí­vesen vitt magával vándorlásain, a csutora, amelyhez az ózdi halászbál emlékei fűződnek, 1845-ből való író­asztala, a szék, amelyen bojárdi szobájában üldögélt. Lehet-e valami köze ennek a sok, nagyon együgyün készült holminak annak a géniusznak nagyságához? Nem pusztán a száraz gyűjtőszenvedély halmozott e házban botot, poharat, nyakravalót, tintatartót, jegy­gyűrűt, száraz virágot egymás mellé? Vagy talán a szertelenségig vitt bálványimádás lát dolgokban is, amelyek egy halhatatlan ereklyét olyan ember igazi nagyságához semmiféle arányban sincsenek? Látván a Petőfi-ereklyék nagy sorát, ilyesmit is kérdezhetnének az emberek. Valamit azonban felednek megállapítani: minket e tárgyak látása egyszeribe közelebb hoz Petőfihez. Ember volt ő is, voltak neki is házi gondjai, apró bajai a nagy, irodalomtörténetileg szublimált bajokon kívül. Bizony kiragasztotta ő is a szekrénye bélését újság­papírral. Bokrétát tűzött a kalapja mellé ő is s kedves­­kedett vele a piruló Zsófinak és Erzsikének. Tollat for­gatva, pipázgatott ő is és amíg a magyar nyelv legra­gyogóbb sorait írta papirosra, közbe-közbe a gyufa­tartó után nyúlt a baljával. Valóságos genre-képek bontakoznak ki előttünk. Közvetlen közelébe jutunk az emberek egyik legnagyobbjának, akiből temérdek könyv és tanulmány már szinte csak extraktumot csinált. Dicsőt, kinccsel dúsát, de mégis csak kivonatot. Már­már az a veszedelem fenyegetett, hogy Petőfi géniu­szából séma válik, amely hatalmas arányú ugyan, de éppen azért nem érzékelhető. A magasabb mennyiség­tan egyenletekben tud kifejezni bármily testet, bármily girbe-görbe vonalat. Az irodalomtörténet gyakran ve­szedelmes versenyre kél az integrál-számítással és oly­kor Petőfit is, kiemelve a való világból, szabatos meg­határozás tárgyává tette. A kiskőrösi szoba szeren­csére visszazökkent minket az irodalomtörténet abszo­lút geometriájából egy másik világba, abba, amelyben a nagy magyar élt. Bizonyos körülmények közt semmi sem hasznosabb, mint kézzelfoghatón elénk állítani a valót minden kicsinységével, sőt kicsinyességével együtt. A Petőfi-ház ereklyegyűjteménye egyet fordít a holt apoteózison s előttünk áll az élő költő. Csak­ugyan, itt ül ezen a széken, előtte az íróasztal, rajta a tintatartó. De ott az ócska kard is, amelyen megakad a szeme. És szinte előttünk írja szatírájának első so­rait: „Őseimnek véres kardja fogason függ, rozsda marja." Szinte azt mondhatnók, hogy ez az ereklyegyüjte­mény az ő költeményeinek — a mi legnagyobb nem­zeti kincsünknek — élő illusztrációja, ha ez a szó csak­ugyan megvilágítást jelent. De nemcsak a valóság gazdag zamatját árasztja elénk ez a gyűjtemény. Rendkívül bő sorozatban he­lyezték el ebben a házban azokat a Petőfire vonatkozó okmányokat is, amelyekhez mindig mint elsőrendű forrásokhoz fog folyamodni a történetíró is. A költő kéziratainak, levelezésének nagy gyűjteménye van itt együtt. Munkáinak különböző kiadásai s a rá vonat­kozó irodalom a teljesség elérhető fokában kínálkozik a szaktudós számára. Minden metszet, festmény, rajz, még a legszimplább is, helyet kapott, mert hisz' vonat­kozásánál fogva megbecsülhetetlen dokumentummá lett. Többet, jobbat igazán nem kívánhattunk. A Petőfi-ház emeletén még ott öt régi gazda: Pe­tőfi barátja s e szobák egykori lakója, Jókai Mór. Gyöngéd gondolat kapcsolta itt össze a két barátot. Szinte szimbolikus kép: a Petőfi-ház híven fejezi ki a magyarság köztudatát, — abban is — a magyar szív egyazon kamrácskájában él e kettő. —a. A piliscsabai póttartalékosok Mul­lb.ck Károly rajza \>* 417

Next