Uj Idők, 1940 (46. évfolyam, 27-53. szám)

1940-08-25 / 35. szám - Jajczay János: Egy festő, aki felfedezte az Alföldet / "Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok; kisebb elbeszélések"

Egy festő, aki felfedezte az Alföldet * 1889-ben, félszázaddal ezelőtt Bécsben egy csen­des szanatóriumban hunyta le szemét Pettenkoten. Hatvanhét évet élt. Nemes gondolkozású ember és kitűnő festő volt, aki szerelmese lett a magyar Alföldnek. Az ötvenes évek végétől egy negyed szá­zadon át, 1858 tól 1881-ig jár hozzánk festeni. A bécsi Akadémián Kupelwieser a mestere, aki szintén járt nálunk és nem lehetetlen, hogy már ő beszélt neki Magyarországról. Bár Pettenkofennek más réven már gyermekkorában is volt velünk kapcsolata. Apjának ugyanis a Dunántúlon volt egy kis birtoka. Az sem lehetetlen, hogy Borsos József, akivel jó barátságban volt, csábította hozzánk. Pettenkofen az Akadémiáról katonának megy. Dragonyos tiszt szeretne lenni, de a művészetet sem tudja elhagyni. Eleinte sokat rajzol, litografál. Ezek­kel a grafikai munkáival, melyek főképpen katonai tárgyúak, nagy sikert arat, azonban művészete ala­kulásának irányt a Magyarországon való látogatása ad. Kezdetben, Bécsben festett arcképei a tradíció­hoz való erős ragaszkodását árulják el. Rajza szigo­rúan pontos­ színei porcellánosak. Olyan gondos, mint Eybl. Beleilleszkedett kortársai körébe, rokonságot tart Alt, Waldmüller, Dannh­äuser művészetével. Párizsba utazik, de csak rövid időre és azután jön hozzánk. A szabadságharc alatt ugyan már meg­fordult nálunk, az osztrák hadseregben szolgált. Szolnokon telepszik meg. Ez a tipikus alföldi ma­gyar város lesz az a hely, ahol lelke megnyílik, ahol a magyar táj és a magyar ember szerelmesévé válik. Ettől az időtől kezdve nem tud a magyar pusz­tától, a szolnoki vásártól, az égő, aranyszínű búza­kalásztól, a munkás magyar néptől, a mézillatú virágos réttől, bokorerdőtől, megszabadulni. Festi a nap éltető, hervasztó sugarát, a pipacsos végelátha­tatlan gabonatáblát, az ugart. A tanya, kunyhó, nádfedeles házikó, kútágas, végtelen zöld róna, a tűző nap, a magyar élet, pásztorok, piaci jelenet kofákkal és nagykosaras asszonyokkal, katonák, pa­rasztok, cigányok, — a témája. Szeretettel és fárad­sággal kutatja fel azt, ami érdekli. Finom érzése tájképeiben, a lefestett vidékben, ennek magyaros ábrázatjában a dolgok jellegét és rágyakorolt vará­zsát fejezi ki. Parasztjai nem a népszínművek jól ki­fésült alakjai, a dolgokat úgy festi le, amint elő­kerülnek. Egyaránt a táj és az ember lelkét, jelleg­zetességét, jellemét keresi. Pettenkofen az Alföldön felszabadul, a bécsi kispolgári stílust elhagyja; a messzejátszó róna mintha lelke horizontját is tágí­taná. A régiekkel való kapcsolata az évek során tel­jesen megszűnt. Hangulatos impresszionistává vált, akiben nincs előítélet, elfogultság. Műveiben nem precízkedő, már nem pepecsel, színei feloldódnak, szinte ködös lesz, kötetlenné válik. A végtelen tér, ég és föld megihleti, napsütés és árnyék s ezek ellen­tétjei érdeklik. A világot mindinkább nagy csend­életnek látja. Számára a nép nem novellatéma, nem mese, anekdota, nem drámai, hanem festői tárgy. Technikailag könnyed, keresetlen, nem filiszteresen pontos. Egyenesen irtózik attól, hogy lélektelenül száraz legyen. Pettenkofen olyan poéta, aki rögtönöz. Gyönyö­rét azonnal kifejezésre juttatja. Sosem exotikumot keres. A szürke port, a barna sáros utat, a mohás tetőt, a nagy fehéroszlopos házakat, a szalonná­ra hizlalt disznókat, ha tetszik neki, lefesti. Nem ki­agyalt idillikus jeleneteket fest, hanem valami de­mokratikus érzéstől megszállva adja vissza képein a magyar életet, a magyar népet. Lacikonyhában ácsorgó gatyás parasztok, tiszai halászok kerülnek ki ecsetje alól. Szereti a rózsaszínű hajnalt, vizes rétet, tűző napot, nádast, a Zagyvára lopakodó szür­külő magyar estét. A magyar róna, a magyar falu, galambdúcos udvar, buja legelő, fehérfalú ház az, amit szinte fel­fedezett a művészet számára. Megejtette a magyar táj. Tollal, szénnel, pasztellel, leheletszerű testetlen Alföldi tanya. Pettenhofen festménye 20* 247

Next