Uj Idők, 1943 (49. évfolyam, 1-26. szám)

1943-02-13 / 7. szám - Kárpáti Aurél: Jules Lemaître / Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok, kisebb elbeszélések

Jules Lemaitre írta: Kárpáti Aurél Huszonnyolc esztendővel ezelőtt halt meg, alig hat­vankét éves korában. Ha összeadjuk a két évszámot, ki­derül, hogy épp most lépte volna át a kilencvenedik életévének határvonalát. Még csak? — ötlik fel bennünk az első gondolat, hogy nyomban kiegészüljön azzal a másikkal, máris milyen messze van tőlünk! Az ember legalább, akit egyébként nálunk soha­sem ismertek különösebben, szinte elfeledten vész bele az idő távolába. Vonásai csaknem teljesen elmosódtak, mint elmúlt rokonok régi arcvonásai a kegyelettel őr­zött családi­ albumban. Kevesen tudják, hogy egy ma­gyar fotográfia is maradt fenn róla. Ez azonban csak tavaly került a nyilvánosság elé. Jules Lemaitre-ről, az impresszionista kritika első s mindvégig legnagyobb francia mesteréről Justh Zsigmond rajzolt még a múlt század nyolcvanas évei végén egy vázlatos, de elég jel­lemző, bár nem túlságosan rokonszenves portrét, elra­gadóan gazdag és szellemes pletyka­ naplójában. A Páris­rajongó pusztaszenttornyai földesúr, ez a ritka­ művelt világfi és passzionátus író ugyanis, mint általában az amatőrök, vajmi kevéssé szívlelte a kritikát és leple­zetlen ellenszenvét kiterjesztette a bírálattal foglalkozó „műítészekre" is. Péterfy Jenő ezért éppúgy „rosszul jár nála", akár Lemaitre, aki — Justh éles megfigyelése sze­rint — még leggyöngédebben szeretett barátját, Sully-Prudhomme-ot is „valami hiéna-szerű tekintettel" néze­geti. Különben pedig „archivictime-jéhez", Georges Ohnet-hoz hasonlít", kopaszodó „összenyomott" fejével a „púposokra emlékeztet", míg meggörnyedt termetéről­nem tudható pontosan, hogy „a sok kritika vagy más hajlította-e meg ennyire?" Nem éppen hízelgő arckép, annyi bizonyos. Jobb, ha megint szétfoszlani hagyjuk is mingyárt, a feledés ködében, ahonnan olyan várat­lanul bukkant ki. A halottak úgyis elég gyorsan lova­golnak, kivált ami a két világháború­ közt „ellovant" éveket illeti. Ám mindez csupán emberi vonatkozásaiban illik Jules Lemaitre-re. A kritikust és művét nem érinti a halála óta eltelt idő. Mindkettő tovább él, hat és mun­kál. Egyrészt, mint végleges eredményeket felmutató szellem, másrészt, mint értékes megállapításokban bő­velkedő hagyaték. Egyrészt, mint nyugtalanító ösztön­zés, másrészt, mint világító példa. Alig ismerek kritikust, akinek hatása szuggesztí­vebb és termékenyítőbb lenne az övénél. Míg olvasom (azzal az izgalmas gyönyörűséggel, amelyet csak az igazi lelki kalandok tudnak ébreszteni), néha úgy érzem, egész kötetre való mondanivalóm lenne róla. Milyen meglepő, vonzó és lenyűgöző egyéniség. Milyen tiszta, finom és lényeget­ summázó gondolkodó. Mestere a vil­lámfénnyel világító, biztos ítéletnek, a kifejezés pontos­ságának, közvetlenségének és művészi hitelesítésének. Sehol semmi köd, semmi homály, semmi bizonytalan sejttetés. Mindent kimond, akár Ibsenről, akár Henri Rochefort-ról van szó. Az egész ember csupa hűvös igazság, sugárzó értelem, biztonság, fegyelem és csupa fojtott szenvedély, költői ösztön, nagyon is hívő lélek­ből fakadó irónia és kételkedés. Igen, főkép az utóbbi: Az olasz művészet remekeiből. A pestis Este városában. G. B. Tiepolo (1696—1770) festménye az estei székesegyházban 193

Next