Uj Idők, 1944 (50. évfolyam, 27-52. szám)

1944-12-16 / 50. szám - Edelsheim Gyulai Ella: Kis tárca. Kályha és fűtőtest / Tanulmányok, bírálatok, ismeretterjesztő cikkek, útirajzok, kisebb elbeszélések

Kis tárca Kályha és fűtőtest Irta: Edelsheim Gyulai Ella A kályha szerintem a relativitás legtökéletesebb jelképe. Amennyire nem érdekel, mondhatnám hidegen hagy nyáron, annyira örülök neki, mihelyt megkezdődik a fűtés ideje. Kevés kellemesebb érzés van, mint amikor az ember csípős hidegről bejön egy jól fűtött szobába és megpillantja a szoba sarkában duruzsoló kályhát. Lehet az ormótlan öntött vas vagy márványból faragott remekmű, a fő, hogy lássuk ё [UNK] lángot, amely benne lobog és halljuk az égő fahasábok pattogását. Már ettől a látványtól és hangtól is fölenged a bennünk lévő dermesztő hideg. A mondottakból következik, hogy bármennyire egyszerűsíti is fűtési gondjainkat, egyáltalán nem lelkesedem a modern technika vívmá­nyaiért, a központi fűtésért. Ha belépek egy helyiségbe, ahol gőz vagy melegvízfűtés helyettesíti téli napjaink legkedvesebb barátját, a kályhát, úgy érzem, mintha hiányozna innét valami. Nem szeretem a falak mellett húzódó harmonikaszerű valamit, amely duruzsolás he­lyett száraz, kattogó hangokat hallat és olyan, mint az öreg ember köhögése. A fűtőtest érzésem szerint sohasem fog belekapcso­lódni a költészetbe, mint a kandalló, a kályha, vagy a búbos kemence. „Ülj mellém a kandallóhoz fel van szítva melege" ... írta valaha Kisfaludy Sándor- Váj­jon hol az a költő, aki ilyen hangulatos, szép sorokat ír majd valaha a fűtőtestről? Mert a kandalló vagy kályha télen több, mint hasznos berendezési tárgy; kö­rülötte alakul ki a család meghittebb, bizalmasabb élete. Egy darabka igazi otthon, amelynek lelki emlé­keit magunkkal visszük mindenf­elé és ha télen idegen­ben haza vágyunk, ennek­­ a saroknak képe rajzolódik ki emlékezetünkben. Az ember odahúzza a karosszéket a kandalló mellé, egy jó könyvet olvas, vagy semmit sem csinál, csak bámul a tűzbe. Alkonyatkor fárasztja szemét a villany józan világossága, nem gyújtja fel, inkább csak ül a vörösen izzó tűz mellett, elgondolkozik a múlt és a jelen fölött és gyönyörűséggel figyeli a parazsat, vagy a lobogó lángok árny és fény-játékát a falon. Mindez egy kis színt, egy kis hangulatot kever éle­tünkbe. De végezetül is ki tagadná, hogy ezek a meg­foghatatlan kis semmiségek adják az élet értelmét, leg­szebb perceit, a testi és lelki jóérzés legteljesebb har­móniáját. Mit tud mindebből a fűtőtest? Odatapad a falhoz, de nem igyekszik a környezethez simulni. Kiugrik ab­ból az egységből, amelyet a bútorok, szőnyegek, képek, lámpák alkotnak s a legjobb, ha egyáltalán nem ve­szünk róla tudomást vagy eltakarjuk, hogy ne rontsa az összhatást. A legcsúnyább vaskályha is megszépül, ha lobog benne a tűz. A fűtőtest csak test, amelyből hiányzik a lélek. Van rajta egy csavar, amellyel szabá­lyozhatjuk meleget, kinyithatjuk, elzárhatjuk. De iga­zában csak gép, amelynek működése majdnem függet­len tőlünk. Nem vesz részt­­ életünkben, nem hallja lelkünk rezdülését, nem nyeli el leveleinket, papírfosz­lányainkat, melyeket mint örök titkot rábízunk. És főleg hiányzik a vele való kapcsolat. Váratlanul hűvös őszeleji estéken, vagy nagyon hideg téli napokon részvétlenül nézi kínlódásunkat, nem hajlandó segíteni rajtunk, mint primitív rokona, a­ kályha- Ebből is lát­szik, hogy sohasem lesz belőle iga­zi barát, vagy család­tag. Csak hűvös alkalmazott, aki a hivatalos órák le­teltével, a­ mondat közepén leteszi a tollat... Színház A december első napjainak színházi esemény torló­dásából az első elismerés adassék a fővárosba menekült vidéki színi társulatoknak. Több mint tizenkét vidéki társulat tagjai tartózkodnak Budapesten és ezek közül a kolozsváriak, a szegediek és a kecskemétiek állandóan előadásokat tartanak. A kolozsvári Nemzeti Színház operai és drámai együttese estéről-estére felváltva ját­szik, tanúsítva azt, hogy méltó annak a szent tűznek a szolgálatára, amelynek őrzésére elhivatott. A menekült színtársulatokról annál szívesebben emlékszik meg el­ismeréssel a kritikus, mert a budapesti színházak csak hosszas huza­vona után jutnak el egy-egy bemutatóhoz, vagy felújításhoz. * így például a Vígszínház nehéz előkészületek és a fő női szereplő csereberéje után érkezett el Lagerlöf Selma Portugália császára című bemutatójához. Ez a színmű a Nobel-díjas írónő A császár című regényéből készült és a színpadi változat társszerzője Poul Knud­sen svéd író. A Vígszínház a vezető női szerepet először Szörényi Évával akarta játszatni, majd Tolnay Klárira gondolt s hosszú hetek után úgy oldotta meg a bonyo­lult kérdést, hogy Klára Csilla Gallaborg szerepét fel­váltva Fényes Alice és Tóth Júlia játsza. A Portugália császárát Hegedűs Tibor fordította és rendezte. A nehéz é­s komor, északi környezetben játszódó színpadi törté­net a mese és az őrület irreális határait súrolja s fő­hőse, aki leánya tragédiája miatt lelki egyensúlyát el­veszti, az egyszerű emberek naiv hitével és az őrültek szent fanatizmusával képviseli az emberi jóság és igaz­ságszolgáltatás magasabb eszméit, itt-ott megcsillog­tatva az északi ember vágyódását a déli égtájak kék ege és virágai után. A darab magán viseli a világhírű svéd írónő művészi kézvonásait, de kissé túlteng benne az epikai elem a dráma hátrányára. A címszerepet Som­lay Artúr alakítja közismert művészi fölényével és egy­szerűségével. Fényes Alice néhány próba után vette át­ a vezető női szerepet, amelyben ezúttal is fölényes és öntudatos művésznőként mutatkozik be. Tóth Júlia, akit eddigelő filmről ismertünk, rokonszenves egyéni­ség és sok drámai erővel rendelkezik. A többi vezető­szerep Orsolya Erzsi, Ladomérszky Margit, Greguss Zoltán, Bihary József és Delly Ferenc kezében a leg­jobb helyen van. Neogrády Miklós díszletei szépek és kifejezőek. Bemutatót adott a Madách-színház is, amely Az én fiam, a Szerető fia, Péter című film színpadi változatát adja Fendrik Ferenc átdolgozásában. A darab tulajdon­képpeni szerzője Szabó Sámuel vidéki színész és filmjét pár hét­ig játszották, amíg felsőbb intézkedésre be nem tiltották. Cselle Lajos színháza Kiss Ferenc művészi rendezésében viszi most a közönség elé a dunántúli tör­ténetet, amelynek két hőse, a földbirtokos törvényes és törvénytelen fia. A törvényes fiú testileg, lelkileg beteg, a törvénytelen mindkét vonatkozásban őserőtől duz­zadó. Kettőjük párharca a dráma magva, amely körül a mezőgazdasági munkásság problémái sűrűsödnek. A három vezető szerepet három vendég, Toronyi Imre, Lánczy Margit és Perényi László játsza kitűnően. Meg­lepetés a beteg fiú szerepében Kállay Ferenc s egy flapper-leány alakításában Christian Angela. Az együt­tesből Palócz Ágnes, Egyed Lenke, Danis Jenő, Szakáts Zoltán, Tompa Béla érdemel még dicséretet. Bercsényi Tibor díszletei közül főleg a kastély-interieur művészi. 506 •

Next