Új írás, 1961 (1. évfolyam, 1-10. szám)

1961-11-01 / 9. szám - VITA - Kerékgyártó Elemér: Hagyomány és haladás

KERÉKGYÁRTÓ ELEMÉR HAGYOMÁNY ÉS HALADÁS (Vita Jászi Oszkár értékeléséről) V­­arga József vitát indított Jászi Oszkárról az Új írás legutóbbi, 7. számában.­­ Cikke Jásziról és Fukász György Jászi-értékeléséről szól, amit kiegészít Ady Jásziról szóló véleményeivel, s ennek kapcsán újraértékeli Jászit és a polgári ra­dikálisokat. A kiegészítés helyes és hasznos, de Varga korrekciójának nézőpontja és módszere vitatható, ami kétségessé teszi az általa felvázolt kép hitelességét . Szerintem Varga indokolatlanul felnagyítja Jászi alakját, amikor Zrínyivel, Rákóczival, a magyar jakobinusokkal, a reformkor hőseivel egy sorban emlegeti, s „a magyar progresszió bajvívóinak” tekinti a polgári radikálisokat (Új írás, 658. old.). A haladás magyar képviselői közé a felsoroltak mind, s rajtuk kívül számo­san beletartoznak, ezért nem lehet a fenti meghatározást Jásziékra szűkíteni. Meg­győződésem, hogy ezt a cikkíró is így gondolta, csak pontatlanul fogalmazott. A lényeges az, hogy mércéje és értékskálája nem fogadható el. Sajnálkozva említi Varga, hogy Jásziék működése — Zrínyi és Rákóczi em­lékével szemben — teljesen kiesett a nemzeti köztudatból. Ez tény. Magyarázata azonban nem kielégítő. Egyet kell értenünk Vargának azzal a megállapításával — amit ugyan nem hoz okozati kapcsolatba elfeledettségükkel, de ugyanazon bekez­désen belül mond el —, hogy tudniillik Jásziék kezdetben progresszív céljai ha­marosan regresszívekké, elmaradottakká váltak. Jó lett volna ezt az állítást ki is fejteni, magyarázattal megtámogatni. De túl ezen, további magyarázó okokat kell keresnünk. A történelem tanúbizonysága szerint a nemzeti köztudatnak azok a ki­emelkedő személyiségek válnak részévé, akiknek működése nagy hatással volt a széles néptömegekre, vagy meghatározott progresszív társadalmi csoportokra, osztályokra és rétegekre, minthogy következetesen képviselték az adott korban a haladást, tehát tanaik és tetteik objektíve igazak, helyesek voltak. Vagyis jól tudták megválaszolni szavakban is, tettekben is a koruk feladta kérdéseket. Félreértések elkerülése végett sietek megjegyezni, hogy egy tétel vagy ak­ció igazát nem az elért hatás szabja meg. Galilei például egymaga állította tételeit milliókkal szemben, s mégis neki volt igaza, mert tanítása egybeesett az objektív valósággal. Bertrand Russel angol filozófus szemléletes példája szerint: képtelenség azt állítani, hogy amennyiben a hitleristák hadseregei győztek volna a második világháborúban, akkor az ily módon érvényesülő fasiszta eszmerendszernek lett volna igaza. Egy eszme azért érvényesül és hat, mert igaz, nem pedig a hatásától függ igazságtartalma, hiszen retrográd eszmék is elterjedhetnek és el is terjednek ideig-óráig, szűkebb-szélesebb körökben, de le is tűnnek a porondról. Ha így fogjuk fel a tömeghatás tényleges szerepét, akkor meg kell álla­pítanunk, Vargával egyetértésben, hogy Jásziék eszméi nem voltak annyira igazak, azaz nem jutottak el a kor adta feladatok megoldásának arra a fokára, hogy széles tömeghatásra tehettek volna szert, hogy beépülhettek volna a nemzet köztudatába, akár mint a nemzeti művelődés része, akár mint a néphagyomány alkateleme. Nem véletlen, hogy Zrínyi és Rákóczi nemzeti mozgalmak vezetőivé vál­hattak, Jásziék pedig nem. Nem véletlen, hogy ők eredményesen működtek, képesek voltak eszméiket átvinni gyakorlati síkra, széles tömegeket tudtak akcióba lendíteni, Jásziék pedig nem. De, ha a haladó nemzeti hagyományok másik típusát vesszük elő: Martinovi­csókát, vagy Széchenyit, akik a tömeg­­hatás helyett a magyar literátus réteg tudatát befolyásolták hosszú nemzedékek során át, ugyanide jutunk. Tanaik adekvátak voltak az adott viszonyokkal, az egykorú fejlődés irányában hatottak, ezért váltak részben vagy egészben ma­radandóvá.

Next