Új írás, 1976. január-június (16. évfolyam, 1-6. szám)

1976-02-01 / 2. szám - IRODALMUNK MÚLTJÁBÓL - Rónay László: Az álom változatai (Kosztolányi Dezsőről)

olyan csodálatos művésze, hogy ez valóban „eldugulással" (Németh László nagyon találó kifejezése) fenyegette ihletését. Annál is inkább, mert a korábbi nagy siker, A szegény kis­gyermek panaszai azért sokkal nagyobb hatást tett megteremtésére is, semhogy ne járna vissza kísértetként újabb köteteiben is. A gyermeki hang, a gyermeki látásmód egyszerűsítése a Mágia verseiben is ott kísért (Mért nem beszéltek, én halottaim). S ebből ered a bánatnak és a magánynak az a fel-felfakadó forrása, amely e kötetben is igen erős. Hódol a halálnak, „és csak hever, szomorú-halovány, / az éjszaka fekete vánkosán". Magányérzése néha koz­mikussá fokozódik, mint a Fohász csillagtalan éjjel nyitó soraiban; itt jellegzetesen a romantika alkotás- és szemléletmódját idézi fel: „Nézd, istenem, milyen magam vagyok, mily egyedül e roppant földgolyón. Úgy járok itt, mint az eltévedett, sorsom szemétdombján kiáltozom..." Más vonatkozásban is szorosan kapcsolódik költészetünk lírai előzményeihez, elsősorban a századvég költészetéhez, mely a Négy fal közönben is sokhelyütt színezte, alakította líráját. A Vers egy leányhoz nem egyszerűen azoknak a költeményeinek sorát szaporítja, melyekben az utcalányokról ír tétova együttérzésével, hanem a perditakultusznak is folytatója. Kosztolá­­nyiné nem is egyszer idézi férjéről szóló életrajzi művében, hogy Kosztolányi mily nagy rész­véttel fordult az élet­e kiszolgáltatottjai felé. De kétségtelen, hogy megvoltak ilyen irányú érdeklődésének irodalmi előzményei is. Kosztolányi nyilván Vajda János Gina-verseiből és Reviczky perdita-ciklusából nyerte első ösztönzéseit. Ezt a század végén oly divatos témát — mint Rónay György írja Petőfi és Ady között című könyvében — „Ady tölti meg új tartalom­mal... 1900 márciusában jelent meg a nagyváradi Szabadságban Fantom című verse (később, az Új versekben, Az én menyasszonyom címmel), melyben a kor hazug erkölcseit megvető perdita már az ő társadalmi harcának hősnője, odaadó szerelmében magává az Életté magasz­tosul, és társa a költőnek a nietzschei kőtáblák szétzúzásában". Kosztolányi természetesen más aspektusból közelít a témához, nála a részvét és a csendes borzongás a legerősebb, mert ebben a vonatkozásban is szívesen hagyatkozik a gyermeki látás törvényszerűségeire. Ugyancsak a századvégi témát folytatja a haláltánc motívum feltámasztásával is, mellyel már a Négy fal közönben is kísérletet tett. A Cifra halottak mintha egyenesági leszármazottja lenne annak a tematikának, mely oly féktelen szenvedélyű mohósággal hajszolja halálos szerelmekbe Bródy hőseit, s annak a kíváncsi, már-már a halál anatómiáját is tárgyilagosan megfigyelő gesztusnak, melyet oly sok változatban őrizett meg Justh Zsigmond naplója. Künn a kalászos rónán áll a bál, még a csigás homok is várja-várja, fényt izzad a föld, táncol a halál. Ők is kendőzik magukat a bálra, a nyári bálra s mindenük ragyog, körmük szederjes, vézna ujjuk sárga, és szörnyű arcuk nézi a napot. Végelemzésben egyéni adottságai, hajlamai mellett bizonyára egyfajta költői hagyományt folytatott Kosztolányi túldimenzionált, exhibicionista szerepjátszásával is. A Mágia jó néhány ilyen szerepverset tartalmaz (Hetedhét­ ország felé, Pipacsos alföldi út, forró délután, Síppal, dobbal, nádi hegedűvel), némelyikben eljátszik a halál gondolatával, a másikban az orsgyilkos­­ság képe tűnik fel (megint egy jellegzetesen századvégi téma), s ismét másutt a temetői haláltánc látomása. Ezek a különféle szerepek majdnem kivétel nélkül a halál álarcát próbál­gatják az élőre, s mert javarészt irodalmi minták után készültek, megjelenítő erejük is eléggé halovány. Nem csoda, hogy hasonlóan ekkori elbeszéléseihez, a vers börtönéből - mert ekkor nemcsak vigasztalója, hanem tömlöce is a költészet - igyekszik kitörni. Egyik legizgalmasabb, töprengéseiről, kétségeiről, őszinteségvágyáról a legtöbbet eláruló verse a Gyűlölöm magamat: Hogy gyűlölöm magam! Mindig csak Én ! Változva folyton s mégis változatlan. Tükörszobába járok. S száz alakban másolja halvány képemet a fény.80

Next