Uj Kelet, 1958. július (39. évfolyam, 3017-3043. szám)

1958-07-07 / 3022. szám

A vendég 12 parancsolata A 386. SZÁMÚ KERESZTREJTVÉNY MEGFEJTÉSE Vízszintes: 1. LIBANON, 7. LA PLACE, 18. EMDEN, 25. BOLIVIA, 68. MISTRAL, 69. MENOTTI. Függőleges: 1. LAOKOON, 12. EZEKIEL, 15. ADRIEN SERVAIS, — 21. A BEN CIONI, — 23. LAMOUREUX, 40­. ELOGIUM, 44. MALACHI. Háziasszonynak lenni ne­­héz, de a vendég dolga sem olyan könnyű. Az embert nem csupán azért hívják meg, hogy megjelenjen, jól érezze magát, sokat egyen, igyon és a legjobb fotelből elernyedve élvezze az estély bő áldásait A vendégnek éppúgy kell nyújtani a ven­­déglátó számára, amint a gazdaaszony teszi a vendég számára. Kis iróniával azt is mondhatjuk: meg kell fi­­zetnie mindazért amit kap. Itt felsorolunk tizenkét ál­­talános hasznos szabályt, melynek betartásával min­­dig szívesen látott vendégek leszünk. 1. Ha a meghívást korán kapjuk, ne várjunk az utol­­só percig a válasszal. A háziasszonynak előre tudnia kell, hogy hány vendéget várjon, mert ez nagyban megkönnyíti a bü­ffé elké­­szítését. Ha levélben kap­­tunk meghívást, mi is vá­­laszoljunk írásban. 2. Ha ruha­gondjaink van­­nak, jól teszük, ha megkér­­dez­zük a háziasszonyt, hogy mennyire elegáns az estély. Ezzel megspóroljuk magunk­nak a kellemetlenséget, a­­mely abból szokott származ­­ni, hogy az ember túl, vagy nem elég elegánsan öltözött fel. 3. Legyünk elővigyázato­sak és a legintimebb bará­­tainknak sem tegyünk egy ilyesmi megjegyzést: ״ Jaj, meg vagyok híva Ráchelhez szombat este, biztosan rette­­nettesen unalmas lesz.” Ez­­zel három dolgot érünk el: a) Visszamondják Ráchel­­nek, b)az estély jól sikerül és csak rosszmájúságnak könyvelik el, c) mint ünnep­­rontót senki sem fog meg­­hívni. 4. Ne érkezzünk későn, bár ezzel a társaság figyel­­mét magunkra irányítjuk. Gondoljuk el, hogy mi lenne, ha mindenki késne egy órát? 5. Ha egy másik estély­­ről jövünk, ne meséljünk ar­­ról, hogy ott mi volt, és fő­­leg nem azt, hogy unatkoz­­tunk, mert a háziasszony félni fog, hogy nála sem fogjuk jól érezni magunkat. 6. Születésnapra, vagy év­­fordulóra ajándékot szokás vinni. Nem számít az aján­­dék ára. A figyelmesség a fő. Virágot, vagy csokoládét akárhol és akármikor át tu­­dunk adni, viszont értéke­­sebb ajándékot nem illik nyíltan, a többi meghívottak előtt átnyújtani. 7. Ha valakit magunkkal akarunk vinni, előbb kérdez­­zük meg a háziasszonyt, nem-e lesz terhére. 8. Ha nem ismerünk sen­­kit, ismerkedjünk meg a társasággal. Ha a háziasz­­szony magától nem teszi, kérjük meg mi magunk, hogy mutasson be nekünk két-három meghívottat és maradjunk velük. Semmi­­esetre sem jó egy másik egyedülálló egyénhez sze­­gődni. 9. Ha egy intim ismerő­­se­nk véletlenül jelen van, ne használjuk ki az alkal­­mat arra, hogy egy sarok­­ban suttogjunk vele. A napokban levelet kap­­tunk egyik olvasónktól, aki tanácsunkat kéri hat éves kislányával kapcsolatban, akinek jó hallása van és sze­­retné énekelni és zongoráz­­ni tanítani. Bizony ezek elég nehéz problémák, mert nem lehet tudni, mennyire tehetséges a gyermek, és így legtöbb esetben ez csak elveszett évekhez és kény­­szeredett tanuláshoz vezet. A háború előtt nemcsak divat, hanem kötelesség volt az úgynevezett ״ úri lányok­­nak” a zongoratanulás. Bár legtöbb esetben semmi mást nem tanultak, ez elég volt ahhoz, hogy kultúrlények­­nek legyenek elkönyvelve. Nagyritkán nyelveket is ta­­nultak, no és természetesen főzni meg kézimunkázni. Szakmát, isten őrizz, azt hagyták az ״ alacsonyabb­­rendű lényeknek". Aztán jött a háború, az emberek elvesztették vagyo­­naikat, és a nők is be kel­­lett álljanak a pénzkeresők soraiba. Akik nyelveket tud­­tak, még csak elhelyezked­­tek valahogy, akik nem, muszáj volt házi munkát vállaljanak. És ebből okul­­va a modern szülők szak­­mát adnak lányaik kezébe. Az országban ennek is meg­vannak a sznobjai. Évente nagy számban vizsgáznak lányok mint diplomás poli­­tikusok és főleg filozófusok. Bár ez tényleg szépen hang­­zik, az országnak nincs minderre szüksége, és így kilencven százalékuk el­­megy gépírónőnek irodába és várja a királyfit a fehér lovon, azaz modern korunk­­ban, a gazdag gyárost a Ca­­dillac-kal. A zongora igen szép és kellemes dolog, de csak ab­­ban az esetben érdemes egy gyereket ezzel kínozni, ha határozott tehetsége van hoz­­zá Ma már zenét nem csak akkor hallgatunk, ha mi magunk szolgáltatjuk, a rá­­dió és lemezek mindenki számára elérhetők, és egy fiatal lány kultúrlény lehet akkor is, ha nem tud vala­­milyen hangszeren játszani. Viszont van Izráelnek egy nagyon elterjedt hangszere a „chálil” (botfuvola), me­­lyet minden elemei iskolá­­ban ingyen tanítanak, ke­­veset kell gyakorolni és csupán egy kis hallás kell hozzá. A cikkünk elején említett hölgy azt is kérdezi, hogy taníttassa-e balettezni kis­­lányát. Ez sokkal ajánlato­­sabb a zongoránál, mert ha nincs is a kislánynak külö­­nösebb tehetsége hozzá, a tartásának, járásának és ál­­talában az alakjának úgy esztétikai, mint egészségi szempontból sokat segít egy életen keresztül. Énekelni­iatal gyermekeket nem le­het taníttatni, mert a hang­­juk még nem állapodott meg, ezt úgy tizenhét éves korban érdemes elkezdeni, de ugyancsak nem tehetség nélkül. A zenekonzervató­­rium az iskola év végén az új tanulók beiratkozása al­­kalmával, alapos vizsga ál­­tal megállapítja a jelölt te­­hetségének fokát. Lányok részére ma ren­­geteg szakma van, csaknem minden foglalkozás, amit férfiak űznek. Miért veszít­­sük drága éveinket olyas­­mivel, aminek az életben csak kevés hasznát vehet­­jük? A függöny lassan felgör­­dül és a színpadon lévő tíz tagú zenekar játszani kezd. .'litzi Podrecca kilibeg a színpadra és felhangzik Strauss ״ Vosi di Prima­­vera”-ja. Mitci Podrecca könnyű fajsúlyú operaéne­­kesnő, egyetlen a világon, kinek a repertoárja még sohasem változott Stílusa kedves, könnyű, és helyen­­ként komikus, amikor a fu­­volával van baja. Ilyenkor viszont a karmester segít­­ségére siet és lelassítja a zenekar játékát. Mitzi há­­lásan bólint, befejezi az ária utolsó ütemét és hatalmas taps közepette kivonul a színpadról. Ez harminc év óta minden este megismét­­lődik... Mitzi karcsú és kis ter­metű, aligha több hetven centiméternél, kék szemei vannak és világosbarna ha­­jában gyémántot visel. Iz­­raeli szereplése alkalmából egy fehér fodros csipke­­ruhában lép fel. A ruhája minden turné alkalmával változik, sőt elég gyakran a bőrét is le szokták húz­­ni és kimosni. Bécsben szü­­letett 1927-ben és születése napjától kezdve énekel. Ar­­cán egy ránc sem látható, és bár itt-ott picit kopott, nem öregszik ... Mitzi Pod­­recca a Piccoli bábszínház egyik sztárja. A Piccoli bábszínházát, Podrecca alapította, ismert zene és színházi kritikus, 1920-ban. Előbb tényleg gyermekeket szórakoztat­­tak, de mivel olyan dara­­bokat, adtak elő, melyeket később színházak is átvet­­tek, lassan a bábszínház felnőtteknek is népszerű szórakozása lett. Podrecca ma hetvenöt éves és a tur­­nékon a fia helyettesít, de még mindig ő állítja össze a programokat. Közben há­­borúk dúlnak, évtizedek múlnak, és Mitzi még min­­dig az emberek ezreit teszi pár percre gyermekké. — Mitzi szórakoztat, nevettet és énekel... Vízszintes: „ Angol író, főműve, „Gulliver utazásai”, teljes nevén. 13. Németor­­szági zsidó hittudós, meg­­írta a zsidóság történetét a Zsidó Állam felbomlása óta. 14. Vissza: tartomány Olasz­­országban, Lombardiában. 16. Vissza: ékezettel arany­­vagy ezüstszállal átszőtt kel­­me. 18. Erős arab pálinka. 19. Tisztesség, becsület.­­ 21. M. T. A. 23. Német szel­­lem, utolsó betű elöl. 25. Ré­­gi. 26. Hajtógép. 28. Visz­­sza, ilyen hadjárat is van. 29. Latin nem. 30. Francia zeneszerző ״ Lakmé”, ״ Cop­­pélia”, stb. 32. G... etiia. Tudor! cím rövidítve. 34. A népességi jelenségekkel fog­­lalkozó tudomány neve. — 36. .. kotin. 37. Ömlesztett áruk tárolására szolgáló tartály. 38. Kalászos nö­­vény, sörgyártásra használ­­ják. 40. Ékezettel öreg. — 42. Vissza, ilyen tojás is van. 44. Héber bevándorló­­nő. 45. ... szódia. 47. Rokon nép. 49. Francia életjáradék. 51. Izsák —, 1-es a végén, hires orosz-zsidó író. — 52. Ilyen felvonulás is van. 54. Olasz személyes névmás. —• 56. Ékezettel Judának, Jár­köb fiának menye. 56. Né­­met bakteriológus (1835— 1926), a tífusz bacillus fel­­fedezője, végén feles. betű. 58. Olasz operaszerző ״ Az alvajáró”, ״ Norma”, stb. 60. Magánhagazatlan verskel­­lék. 61. .. ique, francia jel­­lemző. 63. Mesterkélt állás. 64. ..fenziva, védekezés. — 65. A diák teszi, ha szorgal­­mas (A.M). — 67. Héber könnyű. 69. Ékezettel cigány palota. 71. Héber író és filo­­zófus, az Encyclopaedia Ju­­daica szerkesztője volt. Függőleges: 1. J. L. — 2. Merle .......... kiváló angol filmszínésznő. 3............. est omen. 4. Ékezettel bogas ikerszava. 5. Héber halom. 6. Magánhangzatlan haza. 7. Indulatszó. 8. ... ssz, le­­csúszott, pénztelen. 9. Né­­met szó. 10. Latin kép, kép­­más. — 11. A Jeruzsálemi Egyetem elhunyt matema­­tika tanára. 12. Magánhang­­zatlan fegyvernem. 13. Ír államférfi (1937—1944, ír ál­­lamelnök), teljes nevén. — 15. Francia politikus (1777- 1832), 1830-as júliusi forra­­dalom vezére, teljes nevén. 17. Hun király (ur. 434-453). 20. Latin szag, illat. 21. Ki­­kötőgát. 22. Vissza: hang­­szer. 24. Ceruza. 26. Francia emlékirat fon. 27. Állami egyedárusítási jog, a régi Magyarországon. 30. Vissza: ékezettel gyapjútakaró. — 31. Héber költészet. — 34. .. menzió. 35. .. rúd. 37. Visz­sza: Sir Arthur John ......... angol régész, — ásatásokat folytatott Kréta szigetén. 39. Héberül arameus. — 41. Vissza: angol nemzetközi cserkésztalálkozó, utolsó be­­tű duplázva. 43. Művészet. 44. Vissza: ilyen fa is van. 46. Francia elhagyás, ten­­geri biztosításnál használt szakkifejezés. 48. Világhírű magyar zeneszerző (1881— 1945), zongoraművész. 50. .. ta, dal. 51. Francia regény­­író ״ Comédie Humaine” ne­­ve fan. 53. Francia töltő­­toll. 55. Vissza. ..... Béla, magyar - zsidó költő, publi­­cista, regényíró ״ Gerson és neje”, stb. 57. A lóerő is­­mert jelzése. 59. .. ikus köl­­temény. 62. Mulatság.­­ 66. .. la, díszruha. 67. Azonos betűk. 68. Francia névelő. 70. Személyes névmás. A boldogság nem olyas­­valami, amit az ember elér­­het, hanem olyasmi, amire visszaemlékezik. 10. Ha nincs hangulat, gondoljunk arra, hogy ez részben a mi hibánk is. Fő­­leg ne mondjuk, hogy ״ ez nem megy”. Használjunk ki minden alkalmat, hogy jól töltsük be a vendég szere­­pét 11. Ha korán akarunk el­­menni, előbb diszkréten hív­­juk félre a háziasszonyt és Sztár, aki örökké gyermek marad 389 KERESZTREJTVÉNY Minden nő szerencséjének a kulcsa... — aki az életben és foglalkozá­­sában sikert akar elérni, — a szépsége AZ E­REDETI PLACENTHORMA a híres placenta-hormon krém (Dr. Lavargne, Párizs, után) segít önnek ebben. A I.tIGIMABB kozmetikai találmányok SZAK­AZ és ZSÍROS arcbőrűek, szakszerű tanácsadással. PARFIZMIERIE •Jaffa, Éjlát-n. .ÉJLAT' Haskó mérnök ciánom POLOSKÁT, MOLY- ÉS SZUETTE BÚTOROKAT PATKÁNY- ÉS DZSUKIRTAS GARANCIÁVAL T. A.. Hámelech Kores 16.o.Jehudia Hálévi-Sehenkin saroknál) 4 III Kelet 1958 VII­I ״ Közli: RUDEK KATI kérjünk bocsánatot, majd ha lehető, megadjuk az okot is. A távozást diszkréten csi­­náljuk, hogy lehető legkeve­­sebben vegyék észre. 12. Másnap ne felejtsük el levélben, vagy telefonon megköszönni a meghívást. Azután mondjuk lépten-nyo­­mon azt, hogy milyen jól éreztük magunkat X-nél, vagy Y-nál. Ez a legjobb mód arra, hogy Z is meg­­­hívjon bennünket. .N­SZKAk),1­1'OIMIAMZ Nylon dauer. • Hajfestés ,Imedia’* tubusos festékkel, felelősséggel. Tel-Avl▼, Mohisever-u. 40. Naehlat Benjámin­ utca, sarok. REJTVÉNYT ALT AZAT SZELVÉNY389 A legfinomabb k­ávé CSAKIS STERN­FÉLE. Naponta frissen parkölva és a helyszínen darálva. T.­A., Suk Hákár­iel 33 Eber Kesser levelet írt a■ albany-i (New York állam♦, rendőrségnek, melyhez mel­­lékelte autóvezetői jogosít­­ványát. A levélben ez állott: ״ Negyvenegy éve vezetek autót, de csak egyetlen egy­­szer indítottak ellenem kés­lekedési kihágás címén elj­­árást és akkor is felmer► tettek. Úgy vélem, itt az ide­­je, hogy visszaadjam autó­­vezetői jogosítványomat, — még mielőtt elrontanám ezt a szép rekordot.” Eber Kesser most töltötte be 85-ik életévét. (Time, Csikágó* Újsághirdetés egy texasi vidéki lapban: ״ Igen jámbor, barátságot mexikói szamár eladó. Meg■ tekinthető a Creek Road 1815 szám alatt és hallható öt kilométeres körzetbe■ minden reggel hat óra táj­ban.” (Reader’s Digest♦ • Dr. George Calver, az Amerikai Kongresszus orvo­­sa kijelentette, hogy az an­e­­rikai képviselők most nem kapnak olyan gyakran szív■ rohamot, mint harminc él► vel ezelőtt. 1928-ban, mikor dr. Calvert megkezdte a működését a kongresszus két házának tagjai közül 46-an kaptak szívrohamot, míg ezidén csak öt ilyen eset fordult elő a honatyák körében. (Time, Chicago♦! Tamuzi gondolatok (Folytatás a 3. oldalról) formáknak dogmatikus meg­szentelésével, másfelől a tu­­datos öngyilkosság. Az or­­thodoxia életbevágó szüksé­­gesség volt a zsidóság lét­­fenntartása érdekében, a vadul tomboló asszimiláció­­val szemben. De az ortho­­doxia soha sem volt hajtan­­dó a neológiával — mely lel­­kesítő ideálok nélkül elvesz­­tette az ifjúságát — tár­­gyalt a sabbat (vagyis a vallásos szellem) biztosítása érdekében, csak akkor dol­­goztak kéz a kézben, ami­­kor a cionizmust kellett foj­­togatni. Pedig tudvalevő, hogy a cionizmus adta a lelkesítő ideált, amely a neológ ifjúságot megtartot­­ta a zsidóság számára. Ma ugyanez a helyzet, ha­­bár más keretek között. Ma az atheizmussal áll szemben a vallásos réteg és a kettő között, ma a cionizmus he­­lyén Izrael áll. A vallásos réteg az utolsó évtizedekben lezajlott nép­­vándorlás alatt túlnyomó­­részt áttette székhelyét Iz­­rael helyett idegen metro­­pólisokba, Bécsbe, London­­ba, New-Yorkba, Sydneybe, Brooklynba, Casablankába, azon a címen, hogy Izrael vallástalan és nem kíván ilyen vallástalan környezet­­ben élni és onnan, a távoli metropólisokból bírál, gán­­csoskodik, ellenségeskedik és megfontolás nélkül árt az ország hírnevének és az induló nemzeti életnek. Ha a vallástalanság elleni láza­­dás nem csupán fedőköntö­­se abbeli kívánságunknak hogy a könnyebb életet ke­­ressék, • könnyebb boldo­gulási és szerzési lehetősé­­get, miért nem jönnek ha■­da? Miért nem szaporítják az országban a vallásos ele­­met? Miért nem szaporítják azok számát, akik nem csu­­pán nemzeti alapra, hanem a zsidó szellem erkölcsi alapjaira is akarják fektet­­ni az országot, mert a két é­tő ikertestvér és egymás nélkül nem élhet. Miért nem vállalják Izrael vallási szín■ vonalának emelése érdeké­­ben a nehezebb életet, az építő munka érdekében a szerény életmódot? Ki hős► von ezért elsősorban áldoza­tot, ha nem a vallásos ré­­teg? Bettelheim megállapítása szerint, az orthodoxia, kel­­lő intelligencia híjján nem volt politikailag érett. Ez ma már régen túlhaladott helyzetkép. Ma létezik egy, képzett, művelt vallásos ré* teg, csak éppen példamuta■ tóan haza kellene térnie­. Fel kellene ismernie, hol a helye, hol várnak rá igaz zsidó feladatok. De ha már saját egyéni szempontjukból a könnyebb életet választ­­ják, hagyják a gáncsosko­­dást, a támadásokat, ame­­lyek az országnak, de a ma­guk presztízsének is kárára vannak. Tamuz hónapban élünk. Tam­uz hónap veti ránk ti­­tokzatos és misztikus jelen­­tőségét. Mit mondhatnak elő­re azok, akik a nemzetet és a vallást egyaránt szí­­vükbe zárták és elitélik egy­felől a makacsul ellenkező• két, másfelől a valláshoz nem méltó fegyverek har•­cát. őrizkedjünk a tévedé• !­sektöL V lámálsinim ál tta tikvá.

Next