Uj Kelet, 1958. július (39. évfolyam, 3017-3043. szám)
1958-07-07 / 3022. szám
A vendég 12 parancsolata A 386. SZÁMÚ KERESZTREJTVÉNY MEGFEJTÉSE Vízszintes: 1. LIBANON, 7. LA PLACE, 18. EMDEN, 25. BOLIVIA, 68. MISTRAL, 69. MENOTTI. Függőleges: 1. LAOKOON, 12. EZEKIEL, 15. ADRIEN SERVAIS, — 21. A BEN CIONI, — 23. LAMOUREUX, 40. ELOGIUM, 44. MALACHI. Háziasszonynak lenni nehéz, de a vendég dolga sem olyan könnyű. Az embert nem csupán azért hívják meg, hogy megjelenjen, jól érezze magát, sokat egyen, igyon és a legjobb fotelből elernyedve élvezze az estély bő áldásait A vendégnek éppúgy kell nyújtani a vendéglátó számára, amint a gazdaaszony teszi a vendég számára. Kis iróniával azt is mondhatjuk: meg kell fizetnie mindazért amit kap. Itt felsorolunk tizenkét általános hasznos szabályt, melynek betartásával mindig szívesen látott vendégek leszünk. 1. Ha a meghívást korán kapjuk, ne várjunk az utolsó percig a válasszal. A háziasszonynak előre tudnia kell, hogy hány vendéget várjon, mert ez nagyban megkönnyíti a büffé elkészítését. Ha levélben kaptunk meghívást, mi is válaszoljunk írásban. 2. Ha ruhagondjaink vannak, jól teszük, ha megkérdezzük a háziasszonyt, hogy mennyire elegáns az estély. Ezzel megspóroljuk magunknak a kellemetlenséget, amely abból szokott származni, hogy az ember túl, vagy nem elég elegánsan öltözött fel. 3. Legyünk elővigyázatosak és a legintimebb barátainknak sem tegyünk egy ilyesmi megjegyzést: ״ Jaj, meg vagyok híva Ráchelhez szombat este, biztosan rettenettesen unalmas lesz.” Ezzel három dolgot érünk el: a) Visszamondják Ráchelnek, b)az estély jól sikerül és csak rosszmájúságnak könyvelik el, c) mint ünneprontót senki sem fog meghívni. 4. Ne érkezzünk későn, bár ezzel a társaság figyelmét magunkra irányítjuk. Gondoljuk el, hogy mi lenne, ha mindenki késne egy órát? 5. Ha egy másik estélyről jövünk, ne meséljünk arról, hogy ott mi volt, és főleg nem azt, hogy unatkoztunk, mert a háziasszony félni fog, hogy nála sem fogjuk jól érezni magunkat. 6. Születésnapra, vagy évfordulóra ajándékot szokás vinni. Nem számít az ajándék ára. A figyelmesség a fő. Virágot, vagy csokoládét akárhol és akármikor át tudunk adni, viszont értékesebb ajándékot nem illik nyíltan, a többi meghívottak előtt átnyújtani. 7. Ha valakit magunkkal akarunk vinni, előbb kérdezzük meg a háziasszonyt, nem-e lesz terhére. 8. Ha nem ismerünk senkit, ismerkedjünk meg a társasággal. Ha a háziaszszony magától nem teszi, kérjük meg mi magunk, hogy mutasson be nekünk két-három meghívottat és maradjunk velük. Semmiesetre sem jó egy másik egyedülálló egyénhez szegődni. 9. Ha egy intim ismerősenk véletlenül jelen van, ne használjuk ki az alkalmat arra, hogy egy sarokban suttogjunk vele. A napokban levelet kaptunk egyik olvasónktól, aki tanácsunkat kéri hat éves kislányával kapcsolatban, akinek jó hallása van és szeretné énekelni és zongorázni tanítani. Bizony ezek elég nehéz problémák, mert nem lehet tudni, mennyire tehetséges a gyermek, és így legtöbb esetben ez csak elveszett évekhez és kényszeredett tanuláshoz vezet. A háború előtt nemcsak divat, hanem kötelesség volt az úgynevezett ״ úri lányoknak” a zongoratanulás. Bár legtöbb esetben semmi mást nem tanultak, ez elég volt ahhoz, hogy kultúrlényeknek legyenek elkönyvelve. Nagyritkán nyelveket is tanultak, no és természetesen főzni meg kézimunkázni. Szakmát, isten őrizz, azt hagyták az ״ alacsonyabbrendű lényeknek". Aztán jött a háború, az emberek elvesztették vagyonaikat, és a nők is be kellett álljanak a pénzkeresők soraiba. Akik nyelveket tudtak, még csak elhelyezkedtek valahogy, akik nem, muszáj volt házi munkát vállaljanak. És ebből okulva a modern szülők szakmát adnak lányaik kezébe. Az országban ennek is megvannak a sznobjai. Évente nagy számban vizsgáznak lányok mint diplomás politikusok és főleg filozófusok. Bár ez tényleg szépen hangzik, az országnak nincs minderre szüksége, és így kilencven százalékuk elmegy gépírónőnek irodába és várja a királyfit a fehér lovon, azaz modern korunkban, a gazdag gyárost a Cadillac-kal. A zongora igen szép és kellemes dolog, de csak abban az esetben érdemes egy gyereket ezzel kínozni, ha határozott tehetsége van hozzá Ma már zenét nem csak akkor hallgatunk, ha mi magunk szolgáltatjuk, a rádió és lemezek mindenki számára elérhetők, és egy fiatal lány kultúrlény lehet akkor is, ha nem tud valamilyen hangszeren játszani. Viszont van Izráelnek egy nagyon elterjedt hangszere a „chálil” (botfuvola), melyet minden elemei iskolában ingyen tanítanak, keveset kell gyakorolni és csupán egy kis hallás kell hozzá. A cikkünk elején említett hölgy azt is kérdezi, hogy taníttassa-e balettezni kislányát. Ez sokkal ajánlatosabb a zongoránál, mert ha nincs is a kislánynak különösebb tehetsége hozzá, a tartásának, járásának és általában az alakjának úgy esztétikai, mint egészségi szempontból sokat segít egy életen keresztül. Énekelniiatal gyermekeket nem lehet taníttatni, mert a hangjuk még nem állapodott meg, ezt úgy tizenhét éves korban érdemes elkezdeni, de ugyancsak nem tehetség nélkül. A zenekonzervatórium az iskola év végén az új tanulók beiratkozása alkalmával, alapos vizsga által megállapítja a jelölt tehetségének fokát. Lányok részére ma rengeteg szakma van, csaknem minden foglalkozás, amit férfiak űznek. Miért veszítsük drága éveinket olyasmivel, aminek az életben csak kevés hasznát vehetjük? A függöny lassan felgördül és a színpadon lévő tíz tagú zenekar játszani kezd. .'litzi Podrecca kilibeg a színpadra és felhangzik Strauss ״ Vosi di Primavera”-ja. Mitci Podrecca könnyű fajsúlyú operaénekesnő, egyetlen a világon, kinek a repertoárja még sohasem változott Stílusa kedves, könnyű, és helyenként komikus, amikor a fuvolával van baja. Ilyenkor viszont a karmester segítségére siet és lelassítja a zenekar játékát. Mitzi hálásan bólint, befejezi az ária utolsó ütemét és hatalmas taps közepette kivonul a színpadról. Ez harminc év óta minden este megismétlődik... Mitzi karcsú és kis termetű, aligha több hetven centiméternél, kék szemei vannak és világosbarna hajában gyémántot visel. Izraeli szereplése alkalmából egy fehér fodros csipkeruhában lép fel. A ruhája minden turné alkalmával változik, sőt elég gyakran a bőrét is le szokták húzni és kimosni. Bécsben született 1927-ben és születése napjától kezdve énekel. Arcán egy ránc sem látható, és bár itt-ott picit kopott, nem öregszik ... Mitzi Podrecca a Piccoli bábszínház egyik sztárja. A Piccoli bábszínházát, Podrecca alapította, ismert zene és színházi kritikus, 1920-ban. Előbb tényleg gyermekeket szórakoztattak, de mivel olyan darabokat, adtak elő, melyeket később színházak is átvettek, lassan a bábszínház felnőtteknek is népszerű szórakozása lett. Podrecca ma hetvenöt éves és a turnékon a fia helyettesít, de még mindig ő állítja össze a programokat. Közben háborúk dúlnak, évtizedek múlnak, és Mitzi még mindig az emberek ezreit teszi pár percre gyermekké. — Mitzi szórakoztat, nevettet és énekel... Vízszintes: „ Angol író, főműve, „Gulliver utazásai”, teljes nevén. 13. Németországi zsidó hittudós, megírta a zsidóság történetét a Zsidó Állam felbomlása óta. 14. Vissza: tartomány Olaszországban, Lombardiában. 16. Vissza: ékezettel aranyvagy ezüstszállal átszőtt kelme. 18. Erős arab pálinka. 19. Tisztesség, becsület. 21. M. T. A. 23. Német szellem, utolsó betű elöl. 25. Régi. 26. Hajtógép. 28. Viszsza, ilyen hadjárat is van. 29. Latin nem. 30. Francia zeneszerző ״ Lakmé”, ״ Coppélia”, stb. 32. G... etiia. Tudor! cím rövidítve. 34. A népességi jelenségekkel foglalkozó tudomány neve. — 36. .. kotin. 37. Ömlesztett áruk tárolására szolgáló tartály. 38. Kalászos növény, sörgyártásra használják. 40. Ékezettel öreg. — 42. Vissza, ilyen tojás is van. 44. Héber bevándorlónő. 45. ... szódia. 47. Rokon nép. 49. Francia életjáradék. 51. Izsák —, 1-es a végén, hires orosz-zsidó író. — 52. Ilyen felvonulás is van. 54. Olasz személyes névmás. —• 56. Ékezettel Judának, Járköb fiának menye. 56. Német bakteriológus (1835— 1926), a tífusz bacillus felfedezője, végén feles. betű. 58. Olasz operaszerző ״ Az alvajáró”, ״ Norma”, stb. 60. Magánhagazatlan verskellék. 61. .. ique, francia jellemző. 63. Mesterkélt állás. 64. ..fenziva, védekezés. — 65. A diák teszi, ha szorgalmas (A.M). — 67. Héber könnyű. 69. Ékezettel cigány palota. 71. Héber író és filozófus, az Encyclopaedia Judaica szerkesztője volt. Függőleges: 1. J. L. — 2. Merle .......... kiváló angol filmszínésznő. 3............. est omen. 4. Ékezettel bogas ikerszava. 5. Héber halom. 6. Magánhangzatlan haza. 7. Indulatszó. 8. ... ssz, lecsúszott, pénztelen. 9. Német szó. 10. Latin kép, képmás. — 11. A Jeruzsálemi Egyetem elhunyt matematika tanára. 12. Magánhangzatlan fegyvernem. 13. Ír államférfi (1937—1944, ír államelnök), teljes nevén. — 15. Francia politikus (1777- 1832), 1830-as júliusi forradalom vezére, teljes nevén. 17. Hun király (ur. 434-453). 20. Latin szag, illat. 21. Kikötőgát. 22. Vissza: hangszer. 24. Ceruza. 26. Francia emlékirat fon. 27. Állami egyedárusítási jog, a régi Magyarországon. 30. Vissza: ékezettel gyapjútakaró. — 31. Héber költészet. — 34. .. menzió. 35. .. rúd. 37. Viszsza: Sir Arthur John ......... angol régész, — ásatásokat folytatott Kréta szigetén. 39. Héberül arameus. — 41. Vissza: angol nemzetközi cserkésztalálkozó, utolsó betű duplázva. 43. Művészet. 44. Vissza: ilyen fa is van. 46. Francia elhagyás, tengeri biztosításnál használt szakkifejezés. 48. Világhírű magyar zeneszerző (1881— 1945), zongoraművész. 50. .. ta, dal. 51. Francia regényíró ״ Comédie Humaine” neve fan. 53. Francia töltőtoll. 55. Vissza. ..... Béla, magyar - zsidó költő, publicista, regényíró ״ Gerson és neje”, stb. 57. A lóerő ismert jelzése. 59. .. ikus költemény. 62. Mulatság. 66. .. la, díszruha. 67. Azonos betűk. 68. Francia névelő. 70. Személyes névmás. A boldogság nem olyasvalami, amit az ember elérhet, hanem olyasmi, amire visszaemlékezik. 10. Ha nincs hangulat, gondoljunk arra, hogy ez részben a mi hibánk is. Főleg ne mondjuk, hogy ״ ez nem megy”. Használjunk ki minden alkalmat, hogy jól töltsük be a vendég szerepét 11. Ha korán akarunk elmenni, előbb diszkréten hívjuk félre a háziasszonyt és Sztár, aki örökké gyermek marad 389 KERESZTREJTVÉNY Minden nő szerencséjének a kulcsa... — aki az életben és foglalkozásában sikert akar elérni, — a szépsége AZ EREDETI PLACENTHORMA a híres placenta-hormon krém (Dr. Lavargne, Párizs, után) segít önnek ebben. A I.tIGIMABB kozmetikai találmányok SZAKAZ és ZSÍROS arcbőrűek, szakszerű tanácsadással. PARFIZMIERIE •Jaffa, Éjlát-n. .ÉJLAT' Haskó mérnök ciánom POLOSKÁT, MOLY- ÉS SZUETTE BÚTOROKAT PATKÁNY- ÉS DZSUKIRTAS GARANCIÁVAL T. A.. Hámelech Kores 16.o.Jehudia Hálévi-Sehenkin saroknál) 4 III Kelet 1958 VIII ״ Közli: RUDEK KATI kérjünk bocsánatot, majd ha lehető, megadjuk az okot is. A távozást diszkréten csináljuk, hogy lehető legkevesebben vegyék észre. 12. Másnap ne felejtsük el levélben, vagy telefonon megköszönni a meghívást. Azután mondjuk lépten-nyomon azt, hogy milyen jól éreztük magunkat X-nél, vagy Y-nál. Ez a legjobb mód arra, hogy Z is meghívjon bennünket. .NSZKAk),11'OIMIAMZ Nylon dauer. • Hajfestés ,Imedia’* tubusos festékkel, felelősséggel. Tel-Avl▼, Mohisever-u. 40. Naehlat Benjámin utca, sarok. REJTVÉNYT ALT AZAT SZELVÉNY389 A legfinomabb kávé CSAKIS STERNFÉLE. Naponta frissen parkölva és a helyszínen darálva. T.A., Suk Hákáriel 33 Eber Kesser levelet írt a■ albany-i (New York állam♦, rendőrségnek, melyhez mellékelte autóvezetői jogosítványát. A levélben ez állott: ״ Negyvenegy éve vezetek autót, de csak egyetlen egyszer indítottak ellenem késlekedési kihágás címén eljárást és akkor is felmer► tettek. Úgy vélem, itt az ideje, hogy visszaadjam autóvezetői jogosítványomat, — még mielőtt elrontanám ezt a szép rekordot.” Eber Kesser most töltötte be 85-ik életévét. (Time, Csikágó* Újsághirdetés egy texasi vidéki lapban: ״ Igen jámbor, barátságot mexikói szamár eladó. Meg■ tekinthető a Creek Road 1815 szám alatt és hallható öt kilométeres körzetbe■ minden reggel hat óra tájban.” (Reader’s Digest♦ • Dr. George Calver, az Amerikai Kongresszus orvosa kijelentette, hogy az anerikai képviselők most nem kapnak olyan gyakran szív■ rohamot, mint harminc él► vel ezelőtt. 1928-ban, mikor dr. Calvert megkezdte a működését a kongresszus két házának tagjai közül 46-an kaptak szívrohamot, míg ezidén csak öt ilyen eset fordult elő a honatyák körében. (Time, Chicago♦! Tamuzi gondolatok (Folytatás a 3. oldalról) formáknak dogmatikus megszentelésével, másfelől a tudatos öngyilkosság. Az orthodoxia életbevágó szükségesség volt a zsidóság létfenntartása érdekében, a vadul tomboló asszimilációval szemben. De az orthodoxia soha sem volt hajtandó a neológiával — mely lelkesítő ideálok nélkül elvesztette az ifjúságát — tárgyalt a sabbat (vagyis a vallásos szellem) biztosítása érdekében, csak akkor dolgoztak kéz a kézben, amikor a cionizmust kellett fojtogatni. Pedig tudvalevő, hogy a cionizmus adta a lelkesítő ideált, amely a neológ ifjúságot megtartotta a zsidóság számára. Ma ugyanez a helyzet, habár más keretek között. Ma az atheizmussal áll szemben a vallásos réteg és a kettő között, ma a cionizmus helyén Izrael áll. A vallásos réteg az utolsó évtizedekben lezajlott népvándorlás alatt túlnyomórészt áttette székhelyét Izrael helyett idegen metropólisokba, Bécsbe, Londonba, New-Yorkba, Sydneybe, Brooklynba, Casablankába, azon a címen, hogy Izrael vallástalan és nem kíván ilyen vallástalan környezetben élni és onnan, a távoli metropólisokból bírál, gáncsoskodik, ellenségeskedik és megfontolás nélkül árt az ország hírnevének és az induló nemzeti életnek. Ha a vallástalanság elleni lázadás nem csupán fedőköntöse abbeli kívánságunknak hogy a könnyebb életet keressék, • könnyebb boldogulási és szerzési lehetőséget, miért nem jönnek ha■da? Miért nem szaporítják az országban a vallásos elemet? Miért nem szaporítják azok számát, akik nem csupán nemzeti alapra, hanem a zsidó szellem erkölcsi alapjaira is akarják fektetni az országot, mert a két étő ikertestvér és egymás nélkül nem élhet. Miért nem vállalják Izrael vallási szín■ vonalának emelése érdekében a nehezebb életet, az építő munka érdekében a szerény életmódot? Ki hős► von ezért elsősorban áldozatot, ha nem a vallásos réteg? Bettelheim megállapítása szerint, az orthodoxia, kellő intelligencia híjján nem volt politikailag érett. Ez ma már régen túlhaladott helyzetkép. Ma létezik egy, képzett, művelt vallásos ré* teg, csak éppen példamuta■ tóan haza kellene térnie. Fel kellene ismernie, hol a helye, hol várnak rá igaz zsidó feladatok. De ha már saját egyéni szempontjukból a könnyebb életet választják, hagyják a gáncsoskodást, a támadásokat, amelyek az országnak, de a maguk presztízsének is kárára vannak. Tamuz hónapban élünk. Tamuz hónap veti ránk titokzatos és misztikus jelentőségét. Mit mondhatnak előre azok, akik a nemzetet és a vallást egyaránt szívükbe zárták és elitélik egyfelől a makacsul ellenkező• két, másfelől a valláshoz nem méltó fegyverek har•cát. őrizkedjünk a tévedé• !sektöL V lámálsinim ál tta tikvá.