Uj Kelet, 1958. július (39. évfolyam, 3017-3043. szám)

1958-07-07 / 3022. szám

Az osztrák napilapok ha­­■ábjain, m­ég a szocialista lapokban is egyre sűrűb­ben olvashtjuk mostanában Habsburg Ottó nevét. Nem kisebb dologról van szó, mint arról, hogy Raab oszt­rák kancellár megengedhe­­tőnek tartja, hogy Ottó, a Habsburg monarchia utolsó császárának és királyának IV. Károlynak legidősebb fia, a legitimisták szemében Magyarországon épp úgy, mint Ausztriában, a „trón­­örökös”, majd negyven évi emigráció után visszatérhes­­sen hazájába és beilleszked­­hesség az osztrák állampol­gárok sorába. Úgy néz ki, még az osztrák szociáldemo­­krata párt sem gördít aka­­dályokat és könnyen meg­­történhetik, hogy heteken, hónapokon belül Ottó már Ausztriában ül. Jól emlékszem első és utol­­só ״ találkozásomra״ Ottóval, aki akkor valóban tanörök­ttös volt. 1916 decemberében történt, Ferenc József halá­­la után, mikor a világhábo­­rú kellős közepén magyar királlyá koronázták szeren­­csétlen apját. Kemény hideg volt s a koronázási menet útvonalán végig kivezényelt iskolások dideregtek. Én, mint az Evangélikus Gimná­ Szi­um III. osztályának növen­­déke, a Hunyadi János út felső végén ácsingóztam és így láttam elvonulni az egész menetet s hintájában, hófehér bundácskájában a kis négyéves Ottó is. Be­­vallom őszintén, nem ő gya­­­korolta rám a legnagyobb hatást, sem édesanyja, Zita királyné, sem IV. Károly, Magyarország apostoli ki­­rálya, hanem a nádori tiszt-­ségben pompázó Tisza Ist­­ván, aki állandó szenvedé­­lyes tárgya volt iskolai vitá­­zásainknak. Azóta sok esztendő pergett le s még ma sem dőlt el, hogy az a bizonyos Osztrák- Magyar Monarchia, mint gazdasági és társadalmi konstrukció, mint Közép­­eu­rópa legjobban és legorga­­nikusabban megszervezett egysége, ha okosabban és ügyesebben vezetik, nem lett volna jobb alkotás, a fejlő­­dés, a múlhatatlanul meg­­születő Egységes Európa el­­ső pillére, mint azok a kép­­ződmények, amelyek a Mo­­narchia szétbomlása után helyébe léptek. A történe­­lemírók s főleg az angol tör­­ténészek szerint greg And­­rássy Gyulának igen nagy szerepe van abban, hogy a habsburgi Monarchia utolsó formája annyira sikerült.­­ Volt az, aki semmiképpen nem volt hajlandó a trializ­­mus elvét akceptálni, azt, hogy osztrákok, magyarok és csehek egyenrangú part­­nerként építsék a Monar­­chiát. Ki tudja, ha a szlá­­vek megbékélten éltek vol­­na a kitűnő gazdasági kon- Strukcióban — mert ne fe­­ledjük, Lembergtől Trieszt­­ig vagy Fiuméig nem volt határ, mindenki telepedhe­­tett oda, ahová akart,­­— hogy alakult volna a későb­­biekben Európa s vele együtt a mi, középeurópai zSidók sorsa. A népet persze akkor sem kérdezték meg, miféle vi­­szony fűzi őt az uralkodó­­hoz, a dinasztia egyes tag­­jaihoz, mint ahogy ma sem kérdezik a Dunamedence tágas térségeiben. Nem hin­­ném, hogy a legitimisták, a­­kiknek az élén Magyaror­­szágon egy gróf Hunyadi állt, bármikor is komoly tö­­megeket tudtak volna ver­­buválni, még a leggazda­­gabb választás esetén sem. És annak, hogy IV. Károly­­ttak s Ottónak ennyire nem voltak komoly személyi gyö­­kerei, mindenképpen szere­­pe volt abban, hogy Horthy­­ék olyan simán ráteleped­­hettek vagy 25 évre Magyar­­ország nyakára s utána szín­­tén a legsimábban folytat­­hatták ezt mások. Az a sze­­mélyes kapcsolat, amely az angolokat, svédeket, hollan­­diasokat és belgákat egybe- * írta: Dr. DÉNES BÉLA kapcsolja az uralkodóházzal, a Habsburg Monarchiában sohasem létezett. Még az L világháború után a győztes antánt hatalmak jónak lát­­ták hatalmi szóval megaka­­dályozni a Habsburgok visz­­szatértét s amikor IV. Ká­­roly ezzel kísérletezett, a csehek nyomban mozgósítot­­tak, ma, nyilván nem lenne már erre szükség és ezért merülhetett fel Ottó vissza­­tértének lehetősége. Az ÁVO börtönben a sok tábornok, miniszter és más potentátok között nem ta­­lálkoztam egyetlen­­­eggyel sem, aki legitimista lett vol­­na, még IV. Károly termé­­szetes fia, — aki persze bá­­róságban nőtt fel — ő sem volt az. Ellenben­­vök egy öreg és majdnem süket Már főtisztviselő, aki legitimista propaganda címén kapott 3 évet. Nem propagált ugyan semmit, de süket létére túl­­ságosan hangosan dicsérte barátaival a kávéházi törzs­­asztalnál a régi, fzenejózsefi békeidők előnyeit, így hát nem érdekes, hogy a Habsburgok vagy 700 éven át Európa s a világtörténe­­lem sorsformálói voltak, nem érdekes, hogy a 26 éves Ottó, aki különben a Sachs- Meiningeni Regina herceg­­nőt vette feleségül, tehetsé­­ges-e, komoly szociológiai tudással, vagy rá is érvé­­nyesek a Habsburg család túlontúl agyonkutatott és is­­mertetett degenerációs örök­­lési szabályai. Eljárt az idő felettük s eljárt Ottó felett is. Nyugodtan visszatérhet Ausztriába, ülhet továbbra is a történelem várószobá­­jában. A nagyhatalmak va­­lamelyike még esetleg föl­­használhatja kisded politi­­kai játékainál, a tömegek szemében mindvégig közöm­­bös marad, annyi bizo­­nyos... ★ Most, hogy Afrika szerepe annyira előtérbe kerül, ide­­je, hogy megváltozzon az a gondolkodás, mely Afrikát, ellentétben az ókori Kelet­­tel, a nagy ázsiai birodal­­makkal, Kínával, Indiával, Japánnal szemben véglete­­sen alacsony kultúrájú né­­pek hazájának tartja, ahol az évezredek alatt jóformán semmi sem történt. Afriká­­nak mind a mai napig jó­­formán nincs történelme­, his ha a történelem kutatói az utóbbi évtizedekben már nekiláttak, hogy feltárják a délafrikai népek, főleg az inkák történelmét, az afri­­kai kutatások még mindig csak szórványosak s egyál­­talán nem elegendők. Két­­ségtelenül része van ebben annak is, hogy Afrika föld­­rajzi föltárása csak a múlt század közepén indult meg alaposan, hogy az utolsó is­­meretlen területek csak most kerültek le a térképek­­ről s az ebben a korszak­­ban széles népszerűségnek örvendő fajelméletek ter­­jesztői elintézték az afrikai népeket, mindenekelőtt a négereket azzal, hogy ala­­csonyabbrendűek, akiknek természetesen ennélfogva sem történetük, sem ősi kul­­túrájuk sem volt. A portugál fölfedezők ugyan beszámoltak egy ha­­talmas birodalomról a Zam­­bézi folyó vidékén, melyet monomontapának neveztek, ami bantu nyelven azt je­­lenti: a bányák ura s ez a királyok által kormányzott birodalom állítólag a 18-ik századig állott fenn, de ki hitt ezeknek a portugál kró­­nikáknak? Míg aztán Mauch német Afrika-utazó 1871-ben Dél-Rhodéziában egy egész gigantikus várost fedezett fel, Zimbabwet, egy ősi kul­­túrvárost, fellegvárral, el­­liptikus templommal, gránit- ,­ból készült várfalakkal és í: — hatalmas aranybányák­ jó­kai, melyek manapság elha­ ,­gyottan tátonganak, de mé­y reteik olyan nagyok, hogy egyes tudósok Ofirt, a me­­sebeli aranyvárost vélik lát­­ni benne, mások meg éppen Salamon király bányáit, föniciai aranybányákat tu­­lajdonítanak Zimbabwénak, csak éppen arra nem gondol egyik sem, hogy maguk az afrikaiak állhattak ilyen magas kultúrszinten. Pedig a Frobenius által gyűjtött anyag éppen eleget doku­­mentál. De az utolsó 20 év régészeti felfedezései meg­­haladnak minden elképze­­lést. Kiderült, hogy Kelet és Középafrikában ú. n. heid imádó négerek uralkodtak, akiknek kulturális színvona­­lát legjobban az jellemzi, hogy az ásatások során Ming-korabeli, vagyis 1400 körüli kínai porcelánedé­­nyek és a XVI. századból eredő újperzsa porceláncse­­repek kerültek napvilágra. Ez a portugálok által Mono­­motapának nevezett néger birodalom tehát nyilván szo­­ros keerskedelmi kapcsola­­tokat tartott fenn Kínával, Perzsiával és Indiával. Mindezek persze még csak részletek, összefüggő ké­­pünk Afrika kultúrájáról s történelméről még nincs. Az újonnan keletkezett afrikai államok, így Gána is, bizo­­nyára megkezdik a korsze­­rű kutatást és fedolgozást. Nem ártana, ha zsidó szak­­emberek is részesei lehetné­­nek azoknak a hatalmas és döntő felfedezéseknek, me­lyek Afrika történelmében még csak most következ­­nek... ★ Most zajlott le Budapes­­ten, június 29 és július 6-a között a magyar könyvhét, s erre az alkalomra a ma­­gyar könyvkiadók közel 80 művet jelentet­tek meg, több mint 600 ezer példányban­ Petőfi összes verseinek új kiadása 30 ezer példányban került kiadásra. Most adták ki először Móricz Zsigmond verseit , az elhalt írók kö­­zül Balázs Béla, Karinthy, Krúdy, Szabó Lőrincz mű­­­veit. „Hátsó lépcső” címen az Anna Frank naplóját is kiadták. Egyébként az élő írók jórésze változatlanul nem ír,­­ így a könyvhétre csak Mesterházi Lajos, Go­­da Gábor, Illés Béla, Molnár Géza, Benamy Sándor, Er­­dős László és Szabó Pál mű­­veivel szolgálhatnak. Hogy azonban árpolitiká­­val is lehet némileg befolyá­­solni a vásárlókat, az na­­gyon is nyilvánvaló. A párt­­hű Fodor József verses kö­­te­te 27 forint, Szabó Lőrinc, a nem párthű, nemrég el­­hunyt költő műfordításai — s nem saját versei — 140.— forint. Go­da Gábor 1000 01­ dala egész vászonban 63 fo­­rint, Du Gard: A Thibault­­család — 145 forint. — Az Anna Frank naplója, 336 ol­­dal, kötve 18,50 forint, olcsó. De azért a könyvhét könyv­­hét, a sátrak, bódék, aszta­­lok az utcán, az írók auto­­gramokat adnak s kiki vá­­sárolhatja azt, amire ked­­ve van, vagy amire pénzé­­ből telik ... Dimitrij Mitropoulos bizo­­nyára az egyetlen nagy ze­­nésze a világnak, aki a zon­­gora­­ alatt kezdte meg karrierjét. Az athéni filharmoniku­­soknak volt a karmestere, amikor megnyíltak előtte a világhírt jelentő kapuk — a nagy minneapolisi zene­­kartól kapott meghívást. — A világháború szele már megütötte Európát — meséli az Izraelben vendég­­szereplő Mitropoulos­z— és az amerikai állampolgárok tömegesen menekültek el a vén kontinensről. Ennek, folytán nem volt hely a ha­­jón, amelyen utaznom kel­­lett volna és minden követ megmozgattam, hogy jegyet szerezzek. Végülis nagy pro­­tekcióval sikerült elérnem, hogy egy matracot helyez­­zenek el a hajó koncertter­­mében és mert bizonyára úgy gondolták, hogy ez így illik egy zenészhez, a matra­­cot a zongora alá tették, így érkeztem én meg egy ״ Bösendorfer" alatt New­ Yorkba. Minneapolisban a legexklu­­zívebb klubok kapva - kap­­tak az alkalmon, hogy meg­­hívják tagjaik sorába a nagy görög karmester, aki azonban minden meghívást visszautasított egy kivételé­­vel: beiratkozott a zsidó klubba. Ez kellemetlenül érintette a keresztény egyesületeket,­­ annál is inkább, mert Mitropoulos nem zsidó — és az egyik klub elnöke szemre­hányóan meg is kérdezte tőle: — De mester, miért éppen a zsidó kub? — Elárulom magának — válaszolta Mitropoulos tette­­tett komolysággal — a zsi­­dóknak van a legjobb kony­­hájuk... MEGSZÁLLTA A DIBUK Apám nyolcvan éves és rabbi Kairóban. Heten va­­gyunk testvérek, de csak én vagyok bolond, — mondja Rác­ámim (Clement) Hárá­­m­, az Izráelben vendégsze­­replő francia színház igaz­­gatója, rendezője, színésze. •— Az első komoly színi­­előadást — meséli —, Ale­­xandriában láttam, 1936-ban, 17 éves koromban, a Habi­­ma adta elő a „Dibuk”-ot. Azóta engem is megszállott a színház dibukja és amikor befejeztem a Sorbonne ־ on filozófiai tanulmányaimat, kísérleti színházat alapítot­­tam. Ráh­ámim Hárári több francia filmben is szerepelt, (Danny Kaye filmjében, az „Én és az ezeredes”-ben ő játszotta a nácit) és minden gázsiját beleölte a színház­­ba. — Négy évvel ezelőtt Prosper Merimée darabját adtuk elő. A darab kissé hosszú, előadása kilenc órát tart. Hatalmas művészi si­­kerünk volt, de a színház csődbe ment. — Elhatároztuk, hogy iz­­raeli vendégszereplésünket nagy reklámhadjárattal köt­­jük egybe és meghívtuk a párisi televíziót, hogy kísér­­jen bennünket ki az Orly-i repülőtérre és örökítse meg távozásunkat. Ott állottunk a repülőtéren, az egész tár­­sulat és a televíziós embe­­reknek — se híre, se ham­­va. A színészek persze ug­rattak, hogy lám, így néz ki egy propaganda hadjárat, amit én szervezek. A New­ Yorkból Luddra tartó „Bri­­tannia” gép már meg is ér­kezett, amikor legnagyobb örömömre megpillantottam a televíziós technikusokat, amint rohannak felénk. El is futottak mellettünk, anél­­kül, hogy megálltak volna és egyenesen a repülőgép­­hez szaladtak, amelyről ép­­pen akkor szállt le egy na­­gyon csinos stewardess. Ila Harel-nek hívják, ha jól emlékszem, valamilyen nem­­zetközi versenyt nyert Ame­­rikában és őt jöttek fény­­képezni. Olyan vol ez, mint egy hideg zuhany­­, de fel­­találtam magam. Odasza­­ladtam a televíziós lencsék előtt álló kislányhoz, meg­­szorítottam a kezét és jó hangosan azt mondottam: — Nagyon örülök, hogy ta­­lálkoztunk, mi vagyunk a francia színtársulat, amely magával most Izraelbe uta­­zik, így kerültünk be a pak­­­si televízióba. CHURCHILL HARAGSZIK — Amennyivel többet ol­­vasom Dantet, annál inkább az az érzésem, hogy meg­­értem őt. De ha Shakes­­pearet olvasom, az az éne­­sem, hogy ő ért meg engem. S ebben van talán igazi nagysága, — mondja An­­thony Quayle a világ ן egyik legnagyobb Shakes■­peare-szakértője, aki a most I Tel-Avivban angol nyelven ' előadott ״ Elsőszülött'' - ben játsza a főszerepet, Mózest A második világháború­ban Quayle őrnagyi rang­­ban Gibraltár parancsnoká­­nak adjutánsa volt. — Egy nap, 1942-t írtunk — meséli —, a legeslegtit­kosabb sürgöny fut be Lon­donból. ״ Churchill holnap Gibraltárba érkezik.” Meg voltunk szeppenve, mert a repülőtér közvetlenül a spa­­nyol határ mentén futott végig és naponta sokszáz spanyol munkás jött át Gib­­raltárba. Biztosra vettük, hogy német ügynök is akad közöttük és féltettük az öregúr életét. Elhatároztuk, hogy semmilyen fogadtatást nem rendezünk. Amikor a katonai gép leszállt, csak én vártam rá egy ócska jeepen. A gépből először egy pilóta szállt ki és csak ennyit mondott nekem: ״ Fogadja Falkland repülőezredest” és már ki is lépett repülőgép ajtaján Winston Churchill repülőezredesi uniformisba ״ kamuflálva”. A Bébi - arcát kilométerekről meg lehetett ismerni, de ha valaki nem szerzett volna tudomást ró­la, hogy Churchill érkezett meg, megtudhatta abból, hogy merő megszokásból az öreg ״ V”-alakban felemelte a két ujját, hogy köszöntse a tömeget, amely öt törté­­netesen nem várta a re­­pülőtéren. Churchill beült a jeepbe és elindultunk a parancs­­nokság felé. Gondoltam, ha addig élek is, de muszáj va­­lamit mondanom neki. — ״ Nem tudtuk Sir, — jegyez­­tem meg —, hogy repülő­­ezredesi uniformis lesz a kamuflázsa, Churchill elvörösödött a méregtől. — Kamufláss? Micsoda kamuflázs? — mondotta ha­­ragosan. — Vegye tudomá­­sul fiatalember, hogy én igenis őfelsége légihaderejé­­nek az ezredese vagyok. — Igazán nem tudhattam, f­­ejezi be elbeszélését Quayle —, hogy Nagy-Bri­­tannia miniszterelnöke, a legnagyobb angol arra a legbüszkébb, hogy ezredes a légihaderőnél.. Lam­pel Tamás ! Tamuzi gondolatok Herzl Tivadar emlékezetére Írta: GACS TERI Akik hinni tudnak, úszta, minden külső befolyástól mentes lélekkel hinni, hogy mindaz, ami a zsidósággal történik, egy felsőbb akarat műve, azoknak hitét meg­­erősíti a támuz hónap, fő­­képpen támuz hó 17-nek és azután áv hó 9-ikének örök és megfejthetetlen, miszti­­kus rejtélye. A tagadók pe­­dig, akik le akarják vetni magukról a hitet, mely a zsidóság őseredeti és fenn­­tartó jellemvonása, gondol­­kodóba kell, hogy essenek ezeknek a napoknak meg­­fejthetetlen örök titkán és ha gondolkoznak, meg kell, hogy mondják önmaguknak, hogy van valami csodálatos fontosság a közel hatezer­­éves zsidó sorsban, valami megismétlődő felsőbb figyel­­meztetés, mely úgy utal a maga jelenlétére, hogy állan­­dósította a büntetés napjait arra az esetre, ha a zsidó nép bűnöző könnyelműsége túllépte azt a határt, amely az Isten­i megbocsátásnak is utolsó állomását jelenti. Ezek a napok visszatérő gyásznapjai a zsidó történe­­lemnek. Ezekre a napokra esik a zsidó történelem sok nagy és tragikus eseménye, vagy ezeken a napokon vet­­ték a kezdetüket Támuz hó 17-én törte össze Mózes a két első törvény­táblát, ami­­kor negyven napi távollét után visszatérve, meglátta , az aranyborjú körül táncoló népet , a nép sokezer élet­­tel fizetet­t ezért a meg­tán­­torodásért. Támue hó 17-én vette kezdetét az első szen­­tély pusztulása és a máso­­dik szentély ostroma is ezen a napon kezdődött A gá­­latban, a spanyol gérus, a spanyol zsidóság kiűzetésé­­re vonatkozó rendelkezés­­ végrehajtása is ezekre a na-­­ pokra estett és hogy hoz­­zánk közel eső, a valóság borzalmas fegyverével vé­­­­rönkbe és húsunkba vágó példát idézzek, a fcamuzi na-­­ pókban kulminált a magyar deportáció. Az emlékezés napjait él­­i­­ük. Nap mint nap, egymást követik a deportációban el­­pusztultak árkárái és a zsi­­dó nép ezekben a napokban,­­ támaz­dó 20-án rója le az emlékezés kegyeletét, a két­­ezeréves gálát legnagyobb­­ fiának, Herzl Tivadarnak­­ halálozási évfordulójáéi. Ez­­­zel a szerencsétlenül vissza­­ז térő dátummal dokumentál­­­lódik, hogy a nagy vezér ko- I­rai halála, büntetés volt az állhatatlan, békétlenkedő, , összetartás, közös célért val­ló egységes harcot nem is­­merő nép számára. Ötvenhárom évvel ezelőtt,­­ 1905 tánuár hó 24-én, Herzl­­ Tivadar temetésének első évfordulóján megnyílt hete­­­­dik cionista világkongresszu­­­­son, Nordau Miksa, a meg­­nyitást megelőző, a maga egyszerűségében megrendítő gyászbeszédében, sok, súlyos igazság megállapítása köz­­ben, a következőket mond­­ta: A népnek volt egy Herzl­je, de Herzlnek nem volt népe és ez a körülmény nem őt kisebbíti, hanem bennünket. Herzl úgy épí­tett a népre, mint egy ős­sziklára és a nép futóho­moknak bizonyult. Ha ma, ötvenhárom évvel később, amikor a nagy ve­­zér elképzelései, tervei a valóság síkjára érkeztek, megkérdezzük, van-e ma Herzlnek népe, van-e ma olyan zsidó nép, amely a nagy küldött elképzelésében élt, azt kell felelnünk, amit Nordau mondott: Nincs. — Herzl megalkotta képzeleté­­ben és odanyújtotta a nép­­nek az általa megálmodott zsidó típust, ״ Altheuland’* című regényében. A hívó, a tiszta jellemű zsidót, aki felfogja a zsidó hit alapté­­teleinek, a bölcsek tanítá­­sainak jelentőségét és ezek­­kel szilárdan megalapozva, alátámasztva a haladást, műveltséget, képzettséget, az emberi tökéletesség példá­­ját adja az emberiségnek olyan mértékben, amennyire ez ember által elérheti». Mert ezek az emberi tulaj­donságok adják alapját a békés, összehangolt, egyet­­értésben élő a közös célo­n,kért önzetlenül és odaadás­­sal küzdő nép életének. Megértük a nagy törté­­nelmi fordulót. Visszakap­­tuk a földet, Erec Jiszráél vérrel, verejtékkel megszen­­telt földjét, tíz éve múlt az állami lét megalakulásának, de a nagy ellentétek, m­­­lyeknek a nagy ajándékkal együtt természetszerűleg, boldog felemelkedésben kel­­lett volna elsimulniuk, ma még nagyobbak, mint va­­laha. A kérdés kényes s a belső kívánságtól fűtve, a feltétlen igazság és igazsá­­gos bírálat mesgyéjén ma­­radni, a mai helyzet szám­­­ra is az őszinte, önzetlen és világosan látó régieket kell idézni. A hatodik magyar d­on­os­ta kongresszuson S. Betten­heim, a zsidóság belpoliti­­kai életét taglalva, a követ­­kező nyilatkozatot tette: A zsidóságban 40 év előtt tö­­rés állott be (ennek m­a kilencven esztendeje) és az­óta két zsidóságunk van. Egyfelől az orthodox!» a (Folyt, a i. oldalon) 1958 VH 9 üj Kelet S

Next