Uj Kelet, 1959. december (40. évfolyam, 3449-3474. szám)

1959-12-25 / 3470. szám

Hat évi előkészület és vajúdás után hagyta el a sajtót az „Encyclopedia of the Jewish Diaspora” ki­­adásában a kárpátaljai zsi­­dóság emlékkönyve. Minden könyvnek éppúgy, mint minden embernek meg van a saját biográfiája. Termé­­szetes, hogy ennek a könyv­­nek is meg­van a saját élet­­története. Eredetileg nem is a kárpátaljai zsidóság tör­­ténetét akarta megörökíte­­ni, hanem dr. Chájim Kugel, Cholon első polgármesteré­­nek emlékét, aki élete java­­részét Munkácson töltötte s aktív részt vett a kárpát­­aljai zsidóság kultúréleté­­ben, mint a héber gimná­­zium igazgatója, a politikai életben pedig, mint a cio­­nista mozgalom egyik ve­­zére és parlamenti képvi­­selője. Miután dr. Kugel élete szervesen egybeolvadt a kárpátaljai zsidóság két vi­­lágháború közötti történe­­tével, nagyon természetes, ha az ő élettörténetét meg­­írják, úgy az magában fog­­lalja a ruszinszkói zsidóság történetének legérdekesebb és legmozgalmasabb fejeze­­teit is. Kugel doktor bará­­tai, akik emlékkönyvének kiadásával foglalkoztak, az eredeti tervtől eltérően úgy döntöttek, hogy Kugel em­­lékkönyv helyett kiadják a ruszinszkói zsidóság emlék­­könyvét, amely magában foglalja Kugel ruszinszkói működését is. Ennek a könyvnek abban kellett el­­térnie az eredeti tervtől, hogy amíg a Kugel emlék­­könyvben jelentős fejezetet szenteltek volna Kugel iz­­raeli működésének és ki­­emelték volna tevékenysé­­gét, mint Cholon városala­­pító polgármestere, aki a városháza épületéből kijö­­vet összeesett és ott halt meg azon a gyalogjárón, a­­melynek kikövezéséért any­­nyit fáradozott, — ez a fon­­tos fejezet természetesen a ruszinszkói emlékkönyvből teljesen kimaradt. A könyv kiadását Cholon város és annak jelenlegi polgármestere, Pinchász Él- Ion, tette lehetővé, s abba nem sok beleszólásuk volt a ruszinszkóiaknak. Az ősz­­szes eddig megjelent emlék­­könyvektől eltérően, még szerkesztőbizottságot sem létesítettek, amely legalább tanácsokkal látta volna el az emlékkönyv szerkesztő­­jét, aki össze-vissza néhány hónapot, mint sk­áb­ töltött­e Kárpátalján. Természetes, hogy ilyen körülmények kö­­zött csak felületesen ismer­­hette annak az országrész­­nek a történetét, amelynek szerkesztésére vállalkozott. Mindezek a fogyatékossá­­gok súlyos nyomokat hagy­­tak a könyvben. Hiába pa­­naszkodik az emlékkönyv szerkesztője a mű előszavá­­ban, hogy az anyaggyűjtés­­ben nem talált kellő meg­­értésre a ruszínszkóiak kö­­rében, akik nem bocsátot­­tak rendelkezésére sem tör­­ténelmi, sem képanyagot — számtalan felkérése elle­­nére. Ezek után érthető, hogy míg a többi emlékkönyvek­­kel kapcsolatosan általános panaszok hangzanak el ar­­ról, ami a könyvből kima­­radt, jelen esetben indokolt a panasz arra vonatkozólag is, ami a könyvben megje­­lent. A könyv alapvető, Strukturális fogyatékossá­­ga, hogy hiányzik belőle a proporcionális érzék. Jelen­­téktelen dolgoknak sok he­­lyet szenteltek, ugyanakkor a ruszinszkói zsidóságot jellemző eseményeket alig, vagy egyáltalán nem érin­­tették, sőt teljesen ki is hagyták. Azonkívül a szer­­kesztőnek úgy látszik nem volt kritériuma például an­­nak megállapításában, hogy i­ö kit sorozzon a személyisé-­­­gek rovatába. Azokba főleg­­ héber gimnáziumi tanáro­­kat méltatnak, tekintet nél- ׳ kül arra, hogy csupán né­­hány rövid esztendőt töltöt­­tek Ruszinszkóban, ugyan­­akkor a cionista és zsidó nemzeti mozgalom kimaן ־ gasló személyiségeiről meg­­­feledkeztek. A könyv legnagyobb fo­­gyatékossága, hogy párt­­politikai íze van. A könyv például megírja, hogy az első ruszinszkói parlamenti választásoknál a rabbik, re­­vizionisták és asszimilánsok összefogása miatt nem si­­került a Zsidó Nemzeti Párt parlamenti listáját győze­­­­lemre juttatni, amely a hiányzó ezer szavazat miatt bukott meg. Az igazság az, hogy amidőn Ruszinszkó­­ban az első parlamenti vá­­lasztásokat megejtették, revizionista párt még nem is létezett. Annak idején én voltam a párt tiszteletbeli sajtófőnöke és jól emlék­­szem, hogy minden cionista és nemzeti érzelmű zsidó, mily önfeláldozóan dolgo­­­­zott a párt sikere érdeké­­ben. A párt azért bukott meg, mert dr. Reisz Gyula, a pozsonyi Duna Bank volt vezérigazgatója, az agrár­­párt által felállított zsidó ellenpárt jelöltje részére, oly pénzügyi források és hatósági segédlet állt ren­­delkezésre, mellyel nekünk, a ifjú­ mozgalom emberei­­nek nem volt könnyű meg­­birkóznunk. A második parlamenti vá­­lasztásoknál a helyzet lé­­nyegesen megváltozott. Ez­­zel kapcsolatban azt olvas­­suk a könyvben, hogy: ״ A kárpátaljai revizionisták, dr. Spiegel Sándor vezeté­­sével az Iparospárthoz csat­­lakoztak, annak ellenére, hogy ennek a pártnak az volt a jelszava ״ Svuj k své­­mu” ( ki-ki a magáéhoz ) és főleg napirenden tartot­­ták a cseh szocialistákkal való paktumot.” Az igazság kedvéért le kell szögezni, hogy a máso­­dik parlamenti választások alkalmával a Zsidó Nemzeti Párt eladta a jelölőlista el­­ső helyét dr. Reisz Gyulá­­nak 100.000 koronáért, a­­mely összegre szükség volt a héber gimnázium számá­­ra. Ugyanannak a dr. Reisz Gyulának adták el a man­­dátumot, aki az előbbi vá­­lasztásoknál megbuktatta a Zsidó Pártot. Erre a zsi­­dók a­zt mondották, hogyha­ nem a nemzeti gondolat, hanem a pénz a fontos, és pénzért oda lehet adni a listavezetést annak az em­­bernek, aki ellenünk másfél évvel ezelőtt ádáz harcot vívott, úgy nekünk is szabad oly pártokat keresnünk, a­­mely nekünk és a zsidó tö­­m­egeknek jobb anyagi előnyt biztosít. Voltak egyesek, akik elvi okokból bojkottálták a szo­­ciáldemokratákkal egyesí­­tett Zsidó Nemzeti Párti listát, mondván, hogy osz­­tályhelyzetük következtében öngyilkosság volna számuk­­ra a szocialisták uralomra­­jutását támogatni. Emlék­­szem egy beszélgetésre a megboldogult Guttmann Majseval, a ruszinszkói zsi­­dóság egyik legkiválóbb és legnagyobb tudású cionista vezetőjével, akinek tégla- és szeszgyára volt­ Nagy­­szőlősön. Megkérdezte tő­­lem, hogy ő, aki a zsidó in­­tézményeket támogatja és a szocialisták szemében ki­­zsákmányoló, jó cionista-e, vagy sem? Kénytelen vol­­tam beismerni, hogy a cio­­nizmus lényege a paleszti­­nai munka, amelyet külön kell választani a helyi poli­­tikától, amely igen gyakran összeütközésbe kerül egyes cionisták érdekével es el­ !׳ távolítja táborunkból a leg- 1| jobbjainkat. 1! Ha a könyv megírta, hogy 1! dr. Spiegel Sándor lecsatla- 1 kozott a második parlamen­­ti választásoknál az Iparos- , párthoz, a történelmi igaz-­­ ság kedvéért meg kellett 1| volna írni azt az évtizedes ! harcot, amelyet mint Mun- I­kacs városának alpolgár- 11 mestere a zsidó érdekekért­­ vívott. Sőt, ki kellett volna , emelni, hogy a héber elemi­­ iskola létesítése az ő nevé-­­ hez fűződik, mert ő volt az,­­ aki egy teljes esztendőn át­­ saját zsebéből folyósította a ' most Izráelben élő Chájim ' Greber héber elemi iskolai tanító fizetését. Ebből az elemiből nőtte ki magát a gimnázium és az egész is- I­kolahálózat. A könyv megemlíti, hogy­­ Guttmann Mose külföldön­­ járt sliehutban pénzt szerez­­­ni a héber iskolahálózat ré­­­­szére. Csak azt nem írja­­ meg, hogy Guttmann Mose­­ évtizedes cionista munkáját­­ az útiköltségekkel együtt­­ saját zsebéből fedezte és ő­­ volt az, akinek régi cionista­­ összeköttetései révén sike-­­ rült negyedmillió cseh koro-­­ nát szerezni az iskola részé-­­ re, ami lehetővé tette, hogy­­ a város közepén lévő régi­­ református temetőt megvá-­­ sárolják, amelyen később­­ a héber gimnázium épült fel. A könyv mellesleg meg-­­ említi az Egán-akciót, anél-­­ kül, hogy az akció lényegét ן és a zsidókra való káros ha-­­ tását kihangsúlyozná. Ugya­­­nis arról volt szó, hogy vagy­­ két esztendővel az első vi­­lágháború előtt a magyar , kormány Egán Ede ismert­­ antiszemita vezért ruszin-­­­szkói kormánybiztossá ne­­­­vezte ki, azzal a feladattal,­­ hogy a ruszinszkói paraszt-­­­ság életnívóját felemelje és­­ hatalmas összegeket irányo­­­zott elő szövetkezeti üzletek­­ létesítésére. A zsidók tud-­­­ták, hogy nem vehetik fel­­ a versenyt a kormány által támogatott szövetkezeti bol­­tokkal és kocsmákkal. Tisz­­tában voltak azzal, hogy az Egán-akció sikere az ő tönk­retételüket jelenti. Ezért ter­mészetesen mindent elkövet­tek, hogy az akció meghiú­­suljön. Előre tudomást szerez­tek Egán érkezéséről, aki egy vasárnap többszázezer koronával megtömött akta­­táskával érkezett meg M״­­kacsra, hogy másnap meg­kezdje működését. Egán a Csillag­szállóban vett szobát ן és ott helyezte el csomag­­jait. Alig lépett be a szo­­bába, a portásfülkében lévő telefonhoz szólították. Egán elment telefonálni és ami­­kor visszajött, a bankókkal megtömött aktatáskájának már csak hűlt helyét talál­­ta. Egán ezután szó nélkül befogatott és Ungvár felé utazott. A félúton kiszállt a kocsiból és egy fa tövében föbrelőtte magát. Mert egy magyar úr, abban az időben, amikor nem csekkel fizet­­tek, nem szaladt a rendőr­­ségre, ha a birtokában lévő idegen pénz eltűnik. Egy magyar úr nem kezelheti gondatlanul a rábízott köz­­pénzeket és ha ez mégis megtörtént, a lovagiasság szabályai szerint, fejébe rö­­pített golyóval tesz pontot életére, így tett Egán Ede is. És ezzel zsidó-ellenes akciója véget is ért. Az emlékkönyvnek egyik leglényegesebb hibája, hogy könyvszaga van, vagyis unalmas. Érezni lehet, hogy­­ a legtöbb író a két háború közötti korszakot könyvek­­ből tanulta. Pedig mennyi­­vel egyszerűbb lett volna ezeket a fejezeteket elmon­­datni olyan emberekkel, akik nemcsak szemlélői, ha­­nem aktív szereplői is vol­­tak az eseményeknek Itt elsősorban dr. Sternbachra. Szombaton este, Jeruzsá­­lembérn,, az ״ Éden” szálló nagytermében, a főváros közéletének számos ismert egyénisége jelent meg. Érde­­kes és a maga nemében rit­­ka megbeszélésre gyűltek egybe. Nem akartak mást, mint hivatalosan is megala­­kítani egy olyan egyesületet, amely központja és magja lenne egy világmozgalom־ nak, amelynek egyetlen cél­­ja: Jeruzsálem naggyá tétele. Ennek a gondolatnak a szülője, Mordecháj Shinhabi. Mordecháj Shinhabi nevét az izraeli közvélemény ak­­kor ismerte meg, amikor közvetlenül a Hitler-ellenes háború befejezése után, azzal­­ a követeléssel állott elő, hogy­­ a hatmillió mártír emléke­­ méltó megörökítésére, egy­­ nagyszabású, különleges in­­­­tézményt létesítsenek, ezzel , a címmel: „Jád-Vásém”.­­•­­ Ez az egyszerű kibucnyík, éveken keresztül ébresztget­­­ te Izrael országa vezetőinek­­ és tömegeinek a lelkiismere­­­­tét. Nem állítható, hogy­­ az azonnal elfogadták a javas­­­­latát. Sokat kellett harcolnia­­ addig, amíg a jeruzsálemi­­ parlament egyhangúlag tör­­­­vényt hozott a Jád-Vásém ’ felállítására, vonatkozólag. . Ma már, valóban, Izráel fó-­­ városa egyik nevezetességé­­­vé vált épületeivel és a benne­­ felhalmozott, véresen tragi­­­­kus, dokumentum anyaggal.­­ Mordecháj Shinhabi ma, 1 újra, új gondolattal lépett­­ elő, amely azonban előrelát-­­ hatólag kevesebb ellenállás­ba fog ütközni, mint a Jád­­, Vásém terve. . Nagy gondolatokat, rend- 1 szerint, igen egyszerűen és­­ érthetően lehet kifejezni. —׳ Mordecháj Shinhabi terve a következő: alakítani kel egy egyesületet (ez már megtör-­­ lent!) ezzel a névvel: ״ Lő• 1 máán Jerusálájim — Ágúdat ' Dorsé Jerusálájim”. Ennek a­­ gondolatnak megnyerte dr• , Kálmán Jákob Mamv-t, a­­ Hadassza igazgatóját és fő• 1 adminisztrátorát. Ha Mór­­'­decháj Shinhabíra úgy te­kintenek, mint a­ki nagy, de olykor nehezen megvalósít­­­­ható fantáziák hordozója,­­ dr. K. J. Maranről ezt nem­­ tételezi fel senki. Az olyan­­ férfiút, akinek a kezén ke­­resztül harmincmillió dollár , megy át, minit ér. K. J.­­ Mann-nak, az emberek meg­­f fontolt, komoly egyéniség­é­nek tartják, akiről nem tét­­­telezhető fel, hogy légvárak építésére vállalkozik. ’rost Mordecháj Shinhabi a megboldogult Deutsch lesorra és dr. Spiegel Simon ra, valamint Menáehem Freilichra gondolok. Elég lett volna velük egy tape-recorderbe bemondatni élményeiket és azokat fel­­dolgozni. Avagy hogyan le­­het írni a héber gimnázium­­ról anélkül, hogy megszó­­laltatták volna dr. Spiegel Simont, aki ott volt a héber elemi bölcsőjénél és ő volt a héber iskola-egyesület utolsó elnöke. A könyv magvát Rein­­hardt Simon, a ruszinszkói zsidóság történetéről írt disszertációja képezi, ame­­lyet Dinur tanár, a szer­­kesztő rendelkezésére bocsá­­tott. A disszertációt nyolc cikkre boncolták, de megfe­­ledkeztek arról, hogy más egy egyetemi disszertáció és más egy emlékkönyv. Ezért hiányzik a könyvből a di­­namika. Nem beszélve ar­­ról, hogy a Ruszinszkóban működő különböző egyesü­­­letek tucatjait meg sem em­­lítik. Pedig mifelénk egye­­sületekben hiány nem volt. A hitközségen kívül létez­­tek Talmud, Misnárt, Zsol­­tár, Könyvvásárló- és Javí­­tó egyesületek, sőt, olyan egyesület is létezett, amely­­nek tagjai végigjárták a város szemétdombjait és az ott talált héber betűkkel nyomtatott papírdarabokat összeszedték és azokat ké-és dr. K. J. Mann vezetésé­­vel, létrejött a Jeruzsálem naggyá­ tételét célzó mozga­lom. Egy év óta vajúdott ez a gondolat, amíg végül most alapszabályokban is testet öltött és már a közeljövő­­ben, megkezdik a cél meg­­valósítását elősegítő munkát Az egyesület ideológiája, a , Chibát Jerusálájim” eszmé­­jén alapul. Kidomborítják, hogy Jeruzsálem nemcsak azoké, akik közvetlenül b­­n­­ne laknak, hanem az egyez világ zsidóságáé. Sőt, a ke­­resztény világ is tisztelettel és áhítattal néz feléj«. A program-pontok köz ott szerepel: a) Jeruzsálem szereteté­­nak elmélyítése a zsidó és nemzsidó világba» ; b) ״ Anjja Sövegel”, — a Bibliában lefektetett pa­­rancsolatnaik uj életre keltése és a külföldön élő zsidó tömegek k­­­­zött való népszerűsrté­­se. (A muzulmán világ­­ban a mokka.­ zarándok­­lás nemzetközileg elis­­mert és elfogadott val­­ lási kötelességgé vált amely ellen nem emel szót senki. Nem lehet kifogása tehát az el­­len egyetlen társadalmi, ן rendszernek, országnak,a kormánynak sem, ha a zsidó vallás újjáéledése egyik jeleként, egy igen­­ ősi és a Szentírásban­­ megörökített hagyo­­­­mányt keltenek, a kor szellemének megfelelő , köntösben, új életre. A csodálatos inkább az le­­het, hogy miért nem fek­tettek eddig nagyobb súlyt erre ?) e) Központot létesítem, a­­melybe összegyűjtik a Jeruzsálemre vonakozó emlékeket. d. Jeruzsálem történetére, múltjára, életére vonat­­kozó ismereteknek a terjesztése az egész vi­­lágon. ej A Jeruzsálemre vonat­­kozó irodalmi, művészi és tudományos anyag­­nak az összegyűjtése és állandó kiállítások ré­­vén, a nagyközönség előtt való népszerűsíté­­se. f) Jeruzsálem városa fej­­lesztése, építése és est­rvosítása. g) Népszerű pénzintézet felállítása, amely gyűj­tések révén megteremti sőbb eltemették. Nem be­­szélve a különböző nőegyle­­tekről, sőt, még a cionista lányegyletről sem tesz a könyv említést, de a szer­­kesztő, úgy látszik, nem tud­ta, hogy létezett Ruszinszkó­ban h­áluc-mozgalom köz­­vetlenül a második világh­á­­ború után és az akkori hádisárázók közül ma is itt él közöttünk Slomo Sunana (Szunyogh Sándor) és Jo­­széf Givon (Günsberg Jó­­zsef). Erről a hádisáráról fényképek is vannak. A könyvben megjelent kép­­anyag is ötletszerűen lett összeválogatva, mert a szer­kesztő nem tudott másokat szerezni. Úgy látszik, fogal­­ma sem volt arról, hogy a Múlt és Jövő különböző szá­maiban rendkívül érdekes felvételek jelentek meg a ruszinszkói zsidókról, a gim­náziumról és növendékeiről. A könyvben találjuk an­­nak a híres „cédulának” a fakszimilejét, melyben Spi­­ra Lázár főrabbi saját kéz­­írásával igazolja, hogy a hé­­ber iskolák ellen valláser­­kölcsi szempontból kifogás nincs. Ezt a cédulát dr. Sternbach évtizedekig őriz­­te és helyén lett volna most megírni, hogyan sikerült dr. Steinbachnak rábírnia a cionistafaló munkácsi csoda­­rabbit, hogy a héber lakó- fákra ,,hechsert” adjon, a­­mely nélkül az iskolák nyíl-azt az összeget, hogy az arra rászorulók Jer­uzsá­­lembe való ״ d­é regei”♦ jét elősegítse. b) Szoros kapcsolaton megteremtése mindazom nemzeti és nemzetkénd intézményekkel, melyeit Jeruzsálem múltjának kutatásával fogialko®• nak. — Különleges ala­­pok létesítése, amelyek elősegítik a város to­­vábbfejlesztését. i) Adományok, végren­de­­letek és adakozások révén megteremteni egy olyan alapot, amely az egyesület fernhtartsurát lehetővé teszi. }} Izraelben és Izrael «*­■ szágán kívül fiókegye­ sületek létesítése, ame­lyeknek egyetlen céljai Jeruzsálem fejlesztése érdekében tevékenysé­­get kifejteni. Az alapszabályok sem­at, haét évtől kezdve mindenki tagja lehet az egyesüle­tnek. A tagdíj fizetése, kötelezői Az anyaegyesület központjai Jeruzsálem, Izrael fővárosa. Az alapító bizottságban többek között a következők neveit olvashatjuk: Morde­cháj Shinhabi, d­r. Kálmán Jakob Mann, aki az egye­­sület elnöke, M. Is-Salem, Jeruzsálem főpolgármestere, Elitzer Argov, Chájim Ge­­várjáhu, a magyar-zsidó szár­mazású tudós, aki a Biblia­­versenyeket megteremtette, dr. Walter Ejtán és még szá­­m­osan a Jeruzsálem­ társ­­­dalmi, politikai és t­­i­do­már­nyos élet vezető köreiből. Ritkán fordul elő, hogy egy őei, legnagyobb részben vallási gondolat, egyszerre újra előbukkan, mint mo­­dern társadalmi erő, amely beilleszkedik egy nemzeti állam keretébe, s a vallás forrásaiból merítve dinami­z­musát, új alkotó erővé válik. Ilyen egyesületet akarnak megteremteni Jeruzsálem ér­­de­kében. A közvéleményben az a nézet terjedt el és tartja ma­­gát erősen, hogy a zsidó Je■ ruzsálem el rám­ vágva ..Hin­­terland”-jától. A Jeruz­mlem­­ért működő egyesület létre­­hozói a­zt vallják: Jeruzsálea­ ״ Hinterlandja” nemcsak az a néhány koldusszegény arab falu, amelyet elvágtak tőle, hanem, legalább olyan mér­­tékben, a külföldön élő tíz, millió zsidó és az Izraellel rokonszenvező sok-sok millió keresztény. A város flex­­virágzását, gazdaggá tételét és forgalmát, ezek a tömegek biztosítják majd a jövőben. Hánossági jogot sohasem kapták volna meg. E cikk kerete szűk ahhoz, hogy a könyv összes fogya­­tékosságait felsorolja. Elég megjegyezni, hogy egy erü­­lékkönyv, amely országrészé­ről szól, olyan, mint egy föld­rajzkönyv, amelyben az általános ismeretek után külön, taglalja a városokat, falvakat, községeket és mél­tatja annak jelentőségét. Ebben a könyvben ez nem történt. Ezért a történelmi képek elmosódva kerültek ki. Ki kel­l emelni Smuel Hi­­kohen Weingarten 88 okta­­tos terjedelmű tanulmányát, amelyben a munkácsi zsidó­­ság történetét dolgozza fel, valamint Juda Spiegelnek Ungvár zsidóságáról és ral­­­bijairól írt tanulmányait. Érdekesek egyesek által vá­­zolt személyes élmények, a­­melyek kis szint és élénk­­séget adtak a könyvnek. Mindenesetre örvendetes jelenség, hogy a Gálatok Enciklopédiájának sorozatá­ban a magyar nyelvterület országrészei közül elsőnek a kárpátaljai zsidóság tör­­ténete jelent meg és remél­­hető, hogy ennek a könyv­­nek a nyomán újabb köny­­vek látnak majd napvilágot, amelyekben a magyar zsi­­dóság elpusztult városainak állítanak majd emléket. Vik­i mozgalom alakult Jeruzsálem naggyá tételére Írta: Gervai Sándor 1S59 XII 25 Új Kelet 13

Next