Uj Kelet, 1965. július (45. évfolyam, 5151-5176. szám)

1965-07-04 / 5153. szám

A tisztelt Házban — Az Új Kelet parlamenti tudósítójától — Mialatt az országos po­­litikai életben pártszaka­­dások és párttömörülések vihara foglalkoztatja a közvéleményt, magában a a Tisztelt Házban az utób­­bi napokban megemberel­­ték magukat a honatyák és buzgó törvényhozási munkába fogtak. Jogéle­­tünknek sokak által any­­nyira kifogásolt hibája, hogy még mindig érvény­­ben vannak elavultnak te­­kinthető mandatárius, sőt ottomán jogszabályok is. Dr. Dov Joszéf hivatalba lépésekor meghirdetett programja volt ezeknek az elavult törvényeknek a ha­­tálytalanítása és új, kor­­szerű, az izraeli társada­­lom szükségleteinek meg­felelő törvényekkel való helyettesítése. Ez persze komoly előkészületeket igé­nyel. Hiszen éppen kodi­­fikált, a jogrendnek egy­­egy szélesebb területére ki­­terjedő jogszabályt több emberöltőre való hatállyal hoznak, így nagyon is meg­­kell fontolni, hogy mit ve­­gyenek fel bele. BÜNTETŐ PERREND­­TARTÁS Kereken két esztendővel ezelőtt, 1963 június hónap­­ban tárgyalta a Kneszet első olvasásban a büntető perrendtartás javaslatát. Ez a törvénytervezet ak­kor hároméves, miniszte­­riális előkészítés után ke­­rült a Ház elé, így most, második olvasásbeli, tehát végleges tárgyalása egyben a javaslat félévtizedes ju­­bileuma. 228 paragrafusa van a törvénytervezetnek, amely egységesen rendezi most már a büntető eljárás ré­­szét alkotó büntető per megindításának és lefoly­­tatásának szabályait. Ugyancsak intézkedik a javaslat a feleknek és a bíróságnak perbeli jogai­­ról és kötelességeiről. Jog­­gal tehető fel a kérdés, hogyan volt ez mostanáig? Tizennyolc törvényben vol­­tak elszórva a büntető el­­járás szabályai. Közülük egyik 1879-ben kelt Török­országban és az ottomán birodalom terjesztette azt ki az akkori Palesztinára. A többi szabályokat jó­­részt az angol koloniális hatalom tette érvényessé a brit megszállás idején. Mindez most hatálytalan­­ná válik. De vajon tényleg ez a helyzet? Nem egé­­szen. Az új jogszabály ugyanis sok mindent meg­­hagy a régiekből, csak ép­­pen kodifikálja őket. Mint­­hogy igazságügyminiszté­­riumunk törvény előkészítő szakértői és a Kneszet jo­­gi képzettségű tagjai jó­­részt angolszász világban folytatták tanulmányaikat és fejtettek ki jogászi mű­­ködést, érthetően leginkább az angolszász jogrendszert ismerik. Minthogy ennek hatása alatt állanak, az új büntető perrendtartás is izraeli köntösben a büntető eljárás számos angolszász formáját szilárdítja. Hogy ez jól van-e így, azt nehéz volna megítélni. Az erről való elmélkedés külön ta­­nulmány lehetne. Egy azon­­ban kétségtelen. Az euró­­pai képzettségű jogász, vagy pusztán az egykori európai polgár, aki esetleg a maga személyes tapasz­­talatából, vagy európai új­­ságolvasásból ismeri a bün­tető tárgyalások menetét, sokszor meglepődik azon, ami az izraeli tárgyalóter­­mekben folyik és, ami a jövőben is érvényben lesz az angolszász hagyomá­­nyok alapján. A BÍRÓ NEM AVATKOZIK BE Az egyik ilyen leg­­szembetűnőbb jelenség az, hogy a tárgyalás vezeté­­sébe a bíró, társas bíró­­ság esetében a tárgyalás elnöke, úgyszólván nem avatkozik be. A tanúknak a kérdéseket a vád képvi­­selője, illetve a védő teszi fel. Európai fülnek sok­­szor sértő, hogy ebben a vonatkozásban milyen go­­rombaságok hangzanak el és védő, meg vádló, hogy igyekeznek egymáson túl­­tenni a­­tanú megzavarásá­­ban. A taláros bíró­k mindezt szenvtelenül hall­­gatja. Csak arra vigyázz, hogy a felek az elfogadott játékszabályokat nagyjából betartsák. A védő és a vádló által irányított szín­­játék folyik a bíró előtt s az ő feladata mindabból, ami kialakul következte­­tést levonni, ítéletet hozni. BŰNÖS, VAGY NEM BŰNÖS? Érdekes újítása a mos­­tani javaslatnak, hogy a tárgyalás megnyitása után, amikor már elhangzott a vádirat, nem kérdik meg a vádlottól, hogy bűnös­­nek érzi-e magát, vagy nem? Mert eddig, ebben a fázisban a per be is feje­­ződhetett. Ha a vádlott ki­­jelentette, hogy a vádirat értelmében és annak min­­den szakasza szerint bű­­nösnek érzi magát, minden további bizonyítási eljárás nélkül meghozhatta a bíró a marasztaló ítéletet. Az angolszász jogi felfogást tükröző filmek nagy jele­­nete, amikor a vádlottak padján ülő megtört bűnös feláll és kijelenti, hogy bűnösnek érzi magát. Ilyes­mi nálunk ezentúl nem lesz, mert a vádlottnak ilyenszerű kérdést nem fognak feltenni. Ennek el­­lenére az új javaslat is megengedi, hogy a vádlott saját kezdeményezésére is szót kérjen és bűnösségét kinyilatkoztassa. ESKÜ, VAGY FOGA­­­DALOM? Érvényben hagyja a ja­­vaslat a jogszabályt, mely szerint a tanúnak vallomá­­sa megkezdése előtt esküt kell tennie, hogy az iga­­zat, a teljes igazat és csak az igazat fogja vallani. Ez az esküszertartás nálunk két oldalról is támadások pergőtüzében áll. Vallásos körök bibliai tilalomra hi­­vatkozva akarják az esküt eltöröltetni. A profán lel­­keknek pedig éppen az fáj, hogy régi, vallási szabá­­lyok csökevényét látják a bíróság előtti esküben. Mindkét csoportnak eleget tesz a javaslat, amikor a mostani helyzetet kodifi­­kálva megengedi, hogy es­­kü helyet a tanú fogadal­­mat tehessen, illetve, mint­­egy becsületszóval erősítse meg teendő vallomását. Csakhogy a bírónak jogá­­ban áll megkérdezni tőle, hogy miért nem akar es­­küt tenni: vallásos, vagy vallástalan szemlélete foly­­tán? A törvény megadja a bírónak azt a jogot is, hogy a tanú indokait el­­utasítsa és őt fogadalom­­tétel helyett mégis esküre kötelezze. A javaslat még hátralévő vitájában vallá­­sos körök valószínűleg tá­­madni fogják ezt az intéz­­kedést. ELŐZETES VIZSGÁLAT Ugyancsak angolszász rendszer szerint eddig a vádlott kérhette, hogy ügyében bírói fórum elő­­zetes vizsgálatot tartson a főtárgyalás kitűzését meg­­előzve. Ezen az előzetes vizsgálaton a bírói döntés csupán arról szólott, hogy a főtárgyalás megtartásá­­ra kellő indokot lehet ta­­lálni a per körülményei­­ben. Ezt a jórészt fölösle­­ges előzetes eljárást már az elmúlt évek során igye­­keztek nálunk korlátozni és csak nagyobb jelen­tőségű büntető­ügyekben hagyták érvényben. Most aztán az egész rendszert véglegesen megszünteti az új javaslat. GYORSÍRÓK és hang-­FELVEVŐ GÉPEK Ha megint csak európai szemlélőre gondolunk, szá­­mára meglepő volt, hogy nagyjelentőségű és számos tanú kihallgatását felölelő perekben is a bíró, illetve a tárgyalásvezető elnök vezette a jegyzőkönyvet. Az angolszász jogrendszer ebben nem ismer tréfát. Ezzel látja biztosítottnak a jegyzőkönyv hitelessé­­gét. Másrészt a dolog ért­­hetően rendkívül fáradsá­­gos a bíróra nézve. Még olyan érv is szól a rend­­szer ellen, hogy a szorgal­­masan körmölő bíró, éppen azért, mert jegyzi a sza­­vakat, nem tudja intellek­­tualitásának teljességét az elhangzott vallomás érté­­kelésére fordítani. A Grün­­wald Markies elleni úgyne­­vezett dr. Kasztner-perben, ahol sok tanú és sok hosz­­szú tanúvallomás volt, me­­rült fel ez a kérdés igen komoly formában. A per későbbi szakaszában az igazságügy miniszteri ren­­delet tette lehetővé gyors­­írók alkalmazását, akik a bíró helyett a jegyzőköny­vet vezették. Az Eichmann per joggyakorlata még to­­vább ment. Gyorsírók is működtek, de az elhang­­zottakat szorgosan pergő gépek magnetofonszalagra rögzítették. Az új javaslat ezt a lassan kialakuló gya­korlatot véglegesíti. A bí­­róságnak adja meg a jo­­got annak megállapítására, hogy a jegyzőkönyvet ma­­ga az elnök vezeti-e, vagy gyorsírókat alkalmaz, illet­­ve hangfelvevő gépen rög­­zíti a vallomást. Termé­­szetesen az utóbbi esetben is átteszik írott formába a szöveget a jegyzőkönyv számára ÉRVÉNYESSÉG JÖVŐ ÉVBEN A hagyományos helyze­­tet sok vonatkozásban rög­­zítő és más kérdésekben újításokat bevezető, egysé­­ges büntető perrendtartás mindenesetre nagy fordu­lat judikatúránkban. Éppen ezért a bíráknak, ügyvé­­deknek, ügyészeknek mód­­jukban álljon azt alaposan megtanulni csak hat hó­­nap múlva a végleges el­­fogadás után lép majd ér­­vénybe a törvény. Ez azt jelenti, hogy 1966 január­­jától kezdve lesz érvényes új perrendtartásunk. De még akkor is csak foko­­zatosan lép életbe, mert minden olyan büntető el­­járásban, amely az új tör­­vény hatályossága előtt kezdődött, a régi perrend­­tartási szabályok az irány­­adók. a«Mn3RIB­illl«8e8IRlllllllHIBB9lll ISISIIIBSlIlliieBBBl NAPROL-NAPRA Kennedy és De Gaulle — zsidók Párizs (STA). — John Kennedy, De Gaulle tábor­­nok, Párizs grófja, Franco tábornok, Salazar profesz­­szor és még néhányszáz vi­­lághírű egyéniség — zsidó származásúak. Legalábbis erre a megállapításra jut Roger Pierrefitte, az anti­­szemita francia író. Szerin­­te még Hitler és Göbbels apjai is zsidók voltak. Ezeket a ״ leleplezéseket” Pierrefitte a héten megje­lent ״ A zsidók” című köny­­vében hozta nyilvánosságra, amelyből két nap alatt hat­­vanezer példányt kapkodtak szét. Pierrefitte azt állítja, hogy többmillió francia zsidó szár­­mazású, anélkül, hogy tud­­na róla és sokmillióra tehe­­tő azoknak a ״ titkos” zsi­­dóknak száma akik a töb­­bi európai népek köreiben ״ rejtőznek”. A ״ liga” akcióba lép A liga ezúttal a vallási kényszer ellen küzdő liga, amely miután megtudta, hogy a kormány benyújtot­­ta a Kneszet elé a ״ sábbát” törvényjavaslatot, a követ­­kező szövegű táviratot in­­tézte Jigál Áron munkaügyi miniszterhez: ״ Vonja vissza szavát és ne engedjen a vallásosok zsarolásának. Nem fogad­­hatja el az országos sábbát­­törvényt, amely a dolgozók és az egész nép ellen irá­­nyul. Ne legyen hűtlen a szabadság elveihez, ame­­lyekért harcolt és ne fosz­­lassa szét a reményt, ame­­lyet az ifjúság és a dolgo­­zók százezrei fűznek nevé­­hez.” De a liga nem elégedett meg ezzel és —■a vallásos pártok képviselői kivételé­­vel — levelet intézett a Kne­szét valamennyi tagjához, követelve, hogy szavazzák le a törvényjavaslatot. A levélben a liga vezetősége hangsúlyozta, hogy a kép­­viselők nem védekezhetnek a pártfegyelem ürügyével és közölte, hogy név szerint nyilvánosságra fogja hoz­­ni, ki mint szavaz a sábbát törvény ügyében. A liga háromféle fogal­­mazásban küldte el a leve­­let: az elsőt a Mápát és az Ab­dut Háávodá ״ máá­­rách”-jához (hogy ne adják el a koalíció egységének el­­vét), a másodikat ״ mind­­azokhoz, akik liberálisok­­nak vallják magukat” (hogy ne bandzsítsanak a valláso­­sok szavazatai felé, mert aki igazán vallásos, annak nincs szüksége a szombat­­törvényre); a harmadik szö­veget pedig azoknak, akik a szabadságért harcolnak („követelésünk: a polgár szabadsága”). Sir John Monash A brit Commonwealth e héten ünnepelte Sir John Monash tábornok születésé­­nek századik évfordulóját, akiről életrajzírója, Liddel Hart kapitány azt írja, hogy „bizonyára a legnagyobb zsidó katona volt Masséna óta”. (Masséna, Napóleon híres tábornagya állítólag egy Manasseh nevű zsidó család leszármazottja volt.) Sir John, az ausztráliai hadsereg parancsnoka Fran­ciaországban az első világ­­hábor idején, mint tarta­­lékos ezredes vonult be és 1915-ben, a hírhedt galli­­poli-i csatában olyan szer­­vezőképességről és hősies­­ségről tett tanúságot, hogy három hónap leforgása alatt dandártábornokká léptették elő. Később a belga és a francia fronton harcolt és 1918-ban nevezték ki az ausztráliai hadtest parancs­­nokává Franciaországban. 1931-ben bekövetkezett ha­­lálakor 400,000 ember kí­­sérte ki utolsó útjára, a melbourne-i temetőbe, ahol dr. Israel Broodie rabbi pa­­rentálta el. Bécsi származású beván­­dorlók leszármazottja, Sir ügyeletes gyógyszertárait Tel Avivban M09kovicz, King George 25., tel. 612650, Dr­ Michlin, Allenby 112, tel. 613253, ,Jehuda Hálévy” Rch. Jehuda Hálévi 91., telefon 615159, ,,Nordau”, Rch. Ben Je­­huda 183., tel. 242673, ,,Noga”, Jaffa, Noga mozi mellett, telefon­­ John civilben mint kultúr־ 821896* ! mérnök is karriert csinált. Aktív volt a zsidó közélet­­ben is és hosszú évekig az Ausztráliai Cionista Federá- 62074. ciónak ő volt az elnöke. Haifán Rambam, Arlozorov 29., tel. Jeruzsálemben Oplatka, Rch. Jaffa 110, tel. 24021. Roítenfeerg József, a harc©s cidmista — A gyászhét leteltével — Írta: REICH JEHOSUA A vasárnapi temetésen Untermann országos főrab­­bi, aki a gyászbeszédek so­­rát nyitotta meg, Rotten­­berg Józsefet, a harcos cio­­nistát, az állami gondolat megszállottját, a Szentföld szerelmesét méltatta. Ezt a gondolatsort követték a többiek is, akik ismerték Rottenberg Józsefet még abból az időből, amikor az erdélyi ortodoxiában folyta­­tott elkeseredett harcot a cionista eszme érvényesü­­léséért. Mármarosszigeten, Rot­­tenberg József főhadiszállá­­sán már a század elején tudtak a cionizmusról. Eb­­ből a szempontból elég rá­­mutatnunk a Herzl Tivadar és Hersch­léb Gottlieb kö­­zötti kapcsolatokra. Herzl anyagi segítségével nyom­­dát szereltek fel Mármaros­­szigeten, hogy a mozgalom szolgálatában álló jiddis­­nyelvű lapot lehessen ki­­adni. Gottlieb, a lakodalmi tré­­facsináló, később a fiatal Blank Illés személyében hű­­séges munkatársat talált. Mintegy hatvan évvel ez­­előtt sikerült megalakíta­­niuk Mármarosszigeten az első cionista egyesületet. Ugyanakkor kísérletet tet­­tek egy cionista hetilappal is, amelyből néhány példány meg is jelent. Mindez azonban gyenge, tiszavirágéletű kísérletezés volt. A mármarosi h­aszid ortodoxia évszázados front­­ját nem sikerült áttörniük. A forradalmat Rottenberg József indította el és más­­fél évtizeden keresztül — 1934-ben történt alisjárá­­sáig — ő tartotta annak lo­­bogóját kézben. Reb Joszéf Rottenberg, aki Krakkóban született, a század elején, fiatalon ke­­rült Magyarországra. Előbb a világhírű húnfalvi, majd a sopronkeresztúri (Célem) jesivában tanult. 1910-ben került Szigetre, amikor megnősült és feleségül vet­­te Reb Jidl Ben-Cion Weisz lányát, Fánit. Az első évek­­ben, üzleti tevékenysége mellett, a közélet kötötte le érdeklődését. Ugyanak­­kor az ortodox ifjúság kö­­réből munkatársakat ver­­buvált egy hagyományhű alapon álló cionista organi­­záció részére. Az 1918-as forradalom idején megalakult a már­­marosi zsidók nemzeti ta­­nácsa, amely a cionizmus jelszavait tűzte ki zászlajá­­ra. Az épülő ország híre el­­jutott a legeldugottabb fa­­luba is. Rottenberg József ezekben a napokban ember­­feletti munkát végzett. Vá­­rosról városra járt, szóno­­kolt, szervezett. Nagyvára­­di székhellyel (földrajzi fekvése miatt) megalakult az erdélyrészi Mizráchi szer­vezet és a nagymúltú orto­­dox hitközségek egymás­­után kerültek cionista veze­­tés alá: Mármarossziget, Nagybánya, Szatmár, Szi­­lágycseh, Nagyvárad, Ko­­lozsvár és a többiek. Zsidó iskolák nyíltak, amelyek­­ben a modern héber nyelv főtantárgyként szerepelt. Felvették a kapcsolatot az ereci központokkal és elin­­dultak az első h­alucok. A huszas évek elején meg­alakult Mármarosszigeten a ״ Hisztadrut Jisuv Erec Jiszráel b’Mármarossziget” nevű szervezet, amely egy mármarosi kolónia létesíté­sét tűzte ki célul — a Tóra és a hagyományok szelle­­mében. A héber- és jiddis­­nyelvű felhíváson Rotten­­berg József elnöki minő­­ségben szerepel. A vezető­­ség részéről Askenázi Béri és Wieder Slomo­nov írták alá a felhívást. A hagyományhű cionista eszmének abban az időben három nagy álmodozója volt Mármarosszigeten, Reb Joszéf Lichtenstein rabbi, dr. Danzig Samu, a sze­fárd hitközség főrabbija é■ Rottenberg József. Súlyos nehézségekkel kellett meg­­birkózniuk, mert a fanati­­kus h­ászid körök, az esz­­me ellenzői, semmilyen esz­­köztől nem riadtak vissza. Rottenberg József 1933- ban járt első ízben a Szent­­földön, amikor az egyik il­­legális alijját kísérte. Egy évvel később egész család­­jával alijjázott és Tel Aviv­­ban telepedett le. Itt ma folytatta áldásos munkáját mind a Mizráchi, mind más hagyományhű szervezetek­­ben, így többek között el­­nöke volt a Javne temp­­lomnak, a mármarosi föde­­ráció izraeli bizottságának. Az ő nevéhez fűződik a bne­bráki Sikun Mármarog építkezési akciója is. Derűs, barátságos lénye, mint mágnes vonzott magé­­hoz mindenkit, aki csak is­­merte. Háza állandóan tár­­va-nyitva volt azok előtt, akik segítségért, vagy ta­­nácsért fordultak hozzá és atyai bölcs mosollyal adott válasza, vagy segítsége biz­­tonságot és megnyugvást nyújtott. Rottenberg József gyer­­mekeit a Tóra és az ember­­szeretet szellemében nevel­­te. Megadatott neki, hogy összes gyermekei az általa hirdetett és helyesnek vélt úton haladnak. Három lá­­nya, négy fia, 36 unokája, 5 dédunokája, kiterjedt ro­­konság, ismerőseinek és ba­­rátainak, tisztelőinek hatal­­mas tábora gyászolja Iz­­raelben és külföldön. Reb Joszéf Rottenberg halálával elárvult a már­­marosszigetiek népes csa­­ládja, amely útmutatóját, tanítóját és vezérét vesz­­tette el benne. Most, a gyász napjaiban, a szigeti és mármarosi zsidók szá­­zai, ezrei kegyelettel emlé­­keznek Reb Joszéf Rotten­­bergre, aki annak idején megagitálta őket a cioniz­­mus számára és az ő sza­­vára hallgatva — idejében alistáztak ... Chávál ál d’ordin. Drága emlékét örökké meg fogjuk őrizni. A LEGSZEBB ÜDÜLÉS — SZOMBATON IS . . . Givát-Rámbám uszoda NYITVA ESTE 10-IG. Kellemes, nagy terasz-kávéház polgári árakkal. — Autóbuszok: 53, 57 63, 63-as sérútvonal. — Telefon: 31873.

Next