Új Könyvpiac, 2011 (21. évfolyam, 1-12. szám)

2011-03-01 / 3. szám

N. Pál József A szent káosz Standeisky Éva Népuralom ötvenhatban Kalligram Kiadó - 1956-os Intézet, 2010 600 oldal, 4500 Ft A SZERZŐ FOTÓJÁT - avagy 1956 posztmodern szemmel? Standeisky Éva könyve magisztrális teljesítmény. Tíz év munkájáról beszél, de tudható, hogy 1996-ban megjelent, alig kisebb terjedelmű munkája (Az írók és a hatalom 1956-1963) is már a téma holdudvarának alapos filológiai feltérképezéséről tanúskodott. A felsorolt forrás- és irodalomjegyzék majd ötven oldal, a könyv nagy alakú, betűs szemet rontóan aprók szinte, a tartalomjegyzék erősen tagolt - a fejezeteken belül alfejezet, s an­nak alfejezete is van -, a változatos mottóknak se szeri se száma, a hivatkozások listája a honi és külhoni teoretikusoktól az eddig figyelemre nem vagy alig méltatott röplapokig, magánlevelekig s a tanítványok szemináriumi dolgozataiig terjed. Semmi kétség: e kötetre, mint tudósi élete csúcspontjára tekint eztán majd a szerző, s joggal teszi, hisz alapos, fe­gyelmezett, szóval „nagyon tudós" munka ez - s alighanem nagyon-nagyon annak is akar látszani. Az 1956-os forradalom irodalmának jó részére jel­lemző, verbálisan értéktelített, emocionális hozzá­állásnak nyoma sincs - illetve mégis van, de erről későbben -, a „kívülálló" szakember objektivitását emlegeti, a témát „érdekeltségektől" mentesen óhajtja szemlézni a szöveg, s ezt be is vallja egy­értelműen. Anyagára, mint a nemzetközi törté­nész-elit „főútjához csatlakozó” esélyre néz - ezt az 534. oldal egyik jegyzetében mondja el -, s eb­béli elszántságát számos, magasan jegyzett tekin­tély gondolataival is megtámogatja rögvest, Nietz­­schétől, Reinhart Kosellecken, Jan Assmannon s Hayden White-on át - mondjuk - Gyáni Gáborig. A kulturális antropológia, a tömeglélektan, a nyelv­­tudomány s más diszciplínák szempontjai valóban összeérnek, legalábbis fel-feltűnnek itt, kérdés, mivé forr össze az egész. Mert összeforr végül, ez nem vitás. Első pillan­tásra alig kezelhető, nagyon „túlírt”, olykor körül­ményesen részletező, ám fegyelmezett szerkezetű a szöveg, tények-összefüggések regimentjét tárja elénk, s bár az olvasás-olvashatóság a történet alapos (elő)ismeretét is föltételezi, a honi, tagad­hatatlanul baloldali indíttatású történelemszemlélet nívós, anyagában megkerülhetetlen - karakteres világképet sugalló - darabjáról van szó ezúttal, s ez megéri a fáradságot. Ami bizonyos: Standeisky Éva igen lényegeseket kérdez. Nem a forradalom agyoncitált-agyonelemzett - fővárosi s „nagypoliti­kai” - történéseit veszi számba, hanem a vidéki (s kicsi részben budapesti) Magyarország esemé­nyeit, arra kíváncsi, hogy a résztvevők - a jórészt névtelen „forradalomcsinálók” - miként élték át, ami velük és általuk (!) azokban a napokban-he­tekben megesett, kik, miért és mi módon teremtet­tek maguknak szabadságot, s aztán mit tudtak­­tudhattak kezdeni vele. „Alulról felfelé haladva” írt történelemről van szó itt, s az igazi tét - a szándé­kok, elképzelések irányainak, kavalkádjának re­konstruálási kísérletén túl - az akkori, önnön foly­tonosságára támaszkodó társadalom erkölcsi, tu­dati, politikai állapotának szondázása, no meg an­nak taglalása is, hogy e társadalomtól milyen for­radalom „tellett ki” akkor. Így vagy úgy, Standeisky Éva a magyar történelem utóbbi - legalább­­ száz esztendejéről mond véleményt végül, ha témája „szűknek” tetszhet ehhez, akkor is. S a diagnózis felemásnak bizonyul. Nem a forra­dalom lesajnálásáról van szó, még a „nagyimrés” pártellenzék előtérbe tolásának tradícióját sem kö­veti, ám az „örök baloldal" egyetemes haladás el­véhez való ragaszkodása mégis egyértelműen rendezi el számára a tényeket. E rendezettség ar­ról szól, hogy a forradalom egyre inkább „jobbra tolódott” (számtalanszor használja e fordulatot - s képtelen vagyok nem észrevenni, hogy fordított előjellel bár, lényegében erről szajkóztak Kádár „történészei” is­), olyan tendenciákat erősítve, amelyek az „igazi" demokrata szemléletnek nem lehetnek kedvesek. Az elemzés a forradalom vidéki (s nem vidéki) hőseinek - a helyi „népuralom” képviselőinek - megadja a tiszteletet, ám az egyrészt-másrészt egyensúlyozó ösztön valamifajta káoszként ragad­ja meg mégis az egészet. Szó se róla: 1956-ról minden, s mindennek az ellenkezője is elősorolha­tó, emlék s dokumentum akad erre is, arra is. A Teknős Miklós készítette Új Könyvpiac 2011. március 30

Next