Új Könyvpiac, 2013 (23. évfolyam, 1-12. szám)

2013-06-01 / 6. szám

Új Könyvpiac 2013. június Onagy Zoltán Gyöngyök és gyöngyöcskék 20. századi magyar novellák 1921-1938 Palatínus Kiadó Szerkesztette Szilágyi Zsófia 2013, 296 oldal, 3040 Ft A­z olvasó aligha találkozik ilyen feszes egymás­utánban a két világháború közti novellatermés krémjével, ismeri fel a hiányt, és von azonnal kénysze­rű párhuzamot a múlt és a jelen idejű próza közt, teszi fel a kérdést: hová tűntek el napi irodalmunkból a Taka­ró Jánosok? Nincsenek? Törpe, lényegtelen kisebbség, szóra sem érdemesek a 21. század lenullázott Takaró Jánosai, éhes Kovács urat? Az irodalom úri passzióvá lett, az írók nem néznek át a sorompókon? Netán ma (2013. május 19-én) nem elég látványos, nem írható elég plasztikusan az országos szegénység? Vagy egy­szerűen nincs olvasói fogadókészség a nyomorra? Nem akarok fillérező, hónap végén éhező, harmad gyógyszeradagokon haldokló, kikapcsolt villanyával, elmaradt fűtésszámláival hadakozó sorstársat látni, ar­ra itt vagyok én. Olvasni olyanról akarok, ha egyáltalán, akinek minden sikerült, aki Jézus kötényébe született, Ewinget akarok, mert Ewing akarok lenni nyakig az olajban, az erőben, a hatalomban. Ha lúzer voltam lá­tom vissza, maradék életkedvemet is elveszi, hogy nem csak én vagyok katasztrofális mindenre alkalmat­lan, aki hónapról hónapra nem képes kimászni, hanem millióan, és akkor nincs értelme élni, akkor eltűnődöm rajta, Isten jól rendezte-e be a világot. Ezt mondja az olvasó, amikor elutasítja a tematikát? Ezt mondja az ér­zékeny szerkesztő, amikor elutasítja a mélyszegény­séghez kapcsolt prózát? Nincs ebben a rendszerben perspektivikus gebasz? Nagy eséllyel pontosan körülhatárolható a réteg, kik, mely társadalmi csoportok olvastak vásároltak könyvet, fizettek elő folyóiratra a múlt század húszas­harmincas éveiben. Ez a réteg vélhetően a tápláló, az egészséges étkezés paramétereit gondosan betartó ebédet követő sziesztához desszertként fogyasztotta az aktuális Nyugat-novellát a szegénységről, az öngyil­kos leányanyákról. Gondolt, amit gondolt, nem tudhat­juk. Tudjuk, de nem mondjuk. Nem véletlen, hogy máig azok az írások ütnek, amelyek az emberi kiszolgálta­tottságot, a kiszolgáltatott ember reakcióit dolgozzák fel. És nem véletlen, hogy az elmúlt hatvan év kontra­szelektált oktatáspolitikája mit tartott meg, mit törölt szinte nyom nélkül a két világháború sikeres írói közül. A nagyok mind itt vannak. A gyűjteményben Móricz három novellával szerepel, mindhárom csúcsnovella. Az Ami megérthetetlen című írásban Takaró János munkanélküli Pannika nevű kislánya a doktor úréknál ebédel „Húsvétig”, a tanító úr javallatára, aztán még­sem. Az árva lány első menstruációja (A titok), és a Vadevezősök is harap a maga különlegességében. Se trilla, se ciráda, mégis. Kosztolányi két novellával sze­repel, az Erzsébet egyszerű és brutális szenvtelensé­­gével, Hunyady Sándor két fontos elbeszéléssel (A vö­röslámpás ház, Bakaruhában, mindkettőből film ké­szült). Krúdy is az írja, amit szokott (A gordonkás pisz­tolygolyója). Bravúros ötletek jellemzően könnyed kidol­gozása, Krúdy egy golyó vándorlását kíséri a testben ifjúkortól az öregségig. A gordonkás belátja, hiába ügyeskedett, öregségére egyedül maradt. A pisztoly­golyóval, Krúdytól szomorú lesz az olvasó, Babitstól, mint minden prózájától, rosszkedvű. A Babits-próza a mélységet keresi rövid írásban is, a tengerfenéken ka­parász, ahol a filozófiai alaptételek fossziliái születnek, hogy ezer évre hirdessék az igazságot, de odalent ke­vés a levegő, az olvasó hátán nincs oxigénpalack. Az olvasó századszor képed el, hogyan sikerült Babitsnak minden műfajban a szférák fölé emelkednie legalább egy arasszal, ha ennyire életidegen valamennyi gesz­tusa. Kodolányi is bekerült a kötetbe egy gyerekhalált feldolgozó ünnepélyes novellával, ami azonnal kétszer kérdez vissza: olvasható-e kortárstól hasonlóan tiszta, megrendítő írás, mint a Szegények halála? Tamási Áron a Báts Eszter, mi lettél című novellával Amerikába viszi az olvasót, hová máshová (Ábel után el is várjuk tőle), a beteljesületlen álom és a kielégített vágy Báts Eszte­rével. Tamási olyan megbocsátó szeretettel adja elő a székely lány és a fekete fiú liftes szerelmét, hogy erővel kell leszakadnunk a megénekelt anyaság szentségéről, maradni ráció­ körelben: a múlt század első évtizedei­ben a legkevésbé sem szerencsés fehér lánynak szí­nes csecsemőt szülni, hiába Amerika a demokrácia hazája. A kötet utószavában a szerkesztő a kor irodalmi aspektusait szemléző tanulmányában arra az ered­ményre jut, hogy a nők azért szorulnak ki - minden erőfeszítésük és tehetségük ellenére - a jelentős élet­művet létrehozó alkotók közül, mert Trianon után a pén­zért folyó kíméletlen harcban, ebben a férfias, test-test elleni küzdelemben a nők nemigen kapnak esélyt. Rá­adásul évszázadok óta hagyományosan a férfi tartja el a nőt, felel az anyagi biztonságért. Mint ezer más, ez is megváltozott a 21. század elejére az irodalomban. Ma­napság a nő tartja el az írót. Vagy kirúgja. 37

Next