Új Könyvpiac, 2013 (23. évfolyam, 1-12. szám)

2013-06-01 / 6. szám

Csepregi János íróval Kalapos Éva Veronika beszélget „Az ember eladhatja magát. Gyerekkorában cipőket égetett el a cserépkályhá­ban, és szakdolgozatot írtak róla, mint magatartás­­zavaros diákról - ma pedig az Ulpius-ház Kiadónál várja Az amerikai fiú című kötete megjelenését (a könyv az azonos című blog alapján készült), amit a 84. Ünnepi Könyvhéten mutatnak be. Hogyan kezd egy műszaki területen induló fiú verseket írni? A műszaki terület teljes félreértés volt. A szüleim rám bízták, döntsön a gyerek, mi akar lenni, és a gyerek rosszul döntött. Írni aztán azért kezdtem, mert nagyon szerettem beszélni, azt pedig nem mindig le­het, így írásban próbáltam rögzíteni a történéseket. Ezen kívül volt egy rockbanda, aminek én írtam a szövegeit, és én is hörögtem a mikrofonba úgynevezett énekesként. Publikálni 2000-ben kezdtem az Árgusban, aztán ahogy lenni szokott, fokozatosan újabb és újabb folyóiratokban is. A tanulmányaidban később a teológia következett, ami első pillan­tásra elég nehezen fér össze azzal az alapvetően „felforgató" jelle­gű életszemlélettel, ami a most megjelenő regényből és a blogból is kitetszik. A teológiát, főleg a teozófiai kérdéseket nagyon izgalmasnak talál­tam, vonzott, hogy Isten és ember kapcsolatáról tanulhatok. De per­sze nem tagadom, hogy enyhén skizoidnak érzem magam: van ben­nem egy alapvetően altruista, segítő szándékú, biztonságra törekvő valaki és egy - ahogy Bednanics Gábor fogalmazott - „gyermekar­cú sorozatgyilkos”, aki eszetlenül túlfűtött igazságérzettel rendelke­zik. A könyv alapjául szolgáló blog nem más, mint egy üvöltés: az életem nagy része, a munkám is rendkívül túlkontrollált, ezért a blogon jelennek meg az érzelmeim és az indulataim; a kis ember megpróbál az asztalra csapni. A vallások vizsgálatában pedig az az izgalmas számomra, hogy szerintem Isten nem az a szigorú, zárt va­laki, akinek a vallási közösségek nagy része lefesteni próbálja, ha­nem nagyon is nyitott, végtelenül szerető lény - ezért nem gondo­lom, hogy bárkinek joga lenne például a saját vallásos meggyőző­dése miatt a többieknél különbnek gondolni magát. Isten tehát jelen lehet akár a felforgatásban is? Sokszor mondjuk azt, amikor rossz dolgok történnek, hogy a Sátán áll a háttérben, vagy hogy hol van olyankor Isten. Ez egy nagyon ké­nyelmes, leegyszerűsített, fekete-fehér világnézet. Nem hiszem, hogy emberileg lehetséges arra választ adni, hogy mi mögött konk­rétan milyen erő áll - nem keverhetjük bele Istent mindenbe. Az amerikai fiú előtt már megjelent több köteted is - hogyan jött az ötlet, hogy most egy blogból legyen könyv? Nehéz kérdés, mert az esetek nagy részében az a szöveg, ami blogon működik, nem állja meg a helyét nyomtatott formában, leg­alábbis kevés példát láttam erre. De tény, hogy ezeket a szövegeket sokan olvassák, a szépirodalmi olvasótábor azonban - azt hiszem, ez nyílt titok - nagyrészt azokból áll, akik maguk is írnak, plusz talán még egy nagyon szűk rétegből. Úgy éreztem, a szövegeim talán na­gyobb olvasóközönség előtt is megállnák a helyüket, picivel na­gyobb horizonton is értelmezhetők. Általános probléma, hogy azt gondoljuk, ami széles körben népszerű, az nem szépirodalom, és ami szépirodalom, annak szükségszerűen kevés olvasója kell, hogy legyen. A blog interaktív heccként indult, de aztán, ahogy ez velem általában lenni szokott, a fogaskerekek beindultak, és elkezdett egy egészen másfajta platformmá válni. A popularitás kérdése azért érdekes, mert itt mindig felmerül a megalkuvás problémája: ha a szerző valami felé, nevezetesen egy vágyott, nagy példányszám felé halad, akkor ez valamelyest elke­rülhetetlen, nem gondolod? A kérdés sok mindent magába foglal attól kezdve, hogy miért ír vala­ki addig, hogy mi a célja a szövegeivel. A nagy kiadókkal való kap­csolatot a szépirodalom felől nézve gyakran prostituálódásként éljük meg, pedig például az Ulpius az én szövegembe egyáltalán nem szólt bele. Huszti Gergő barátom gondozta a szöveget, akivel na­gyon hasonló az ízlésünk, nem is voltak nagy átírások benne, hiszen előtte Mészáros Mártonnal már két éven át dolgoztunk rajta. Szerin­tem az ember nyugodtan eladhatja magát, ha van, aki meg akarja venni, és az én könyvem esetében ez a valaki Kepets András volt, akinek nagyon hálás vagyok. Pillanatnyilag úgy néz ki, hogy olyan elmebaj van a fejemben, ami el is adható. Ezer dolgot csinálsz: blog, könyv, a Thai Chi Teacher nevű zenei formációval közös koncertjeitek, ezen kívül a FISZ prózaműhelyé­nek is az egyik vezetője vagy. Szerkesztőként hogyan birkózol meg annak a felelősségével, hogy a műhelyben abszolút amatőrök is vannak a régóta írással foglalkozók mellett? A saját példámból tudom, mekkora bátorság kell ahhoz, hogy valaki beüljön a szövegeivel egy ilyen műhelyre, és gyakorlatilag koncot csináljon belőlük. Olyasmi, mint amikor az újonc bokszolókat először belökik a ringbe, hogy megtanulják, hogyan kell állni az ütéseket. Fontos ugyanakkor, hogy nem ex katedra történet, mi, a műhelyve­zetők mellérendelő viszonyban állunk a tagokkal - mindannyian ugyanúgy megosztjuk a tapasztalatainkat, a véleményünket. Nyilván nagy felelősség - és nem csupán a műhelyben, hanem a szerkesz­tői feladat során is -, amikor valaki jön egy rossz szöveggel, amit jó- 38 Új Könyvpiac 2013. június

Next