Új Könyvpiac, 2013 (23. évfolyam, 1-12. szám)

2013-06-01 / 6. szám

Ughy Szabina Pascal szerint minden boldogtalanságunk oka, hogy valahova máshová vágyunk, mint ahol élünk. Akkor mégis, vajon mi indítja az embert arra, hogy hosszú utazásra vállalkozzék például Európa, Afrika és India tájain? Pascal szerint a múlandóságunkból eredő ter­mészetes boldogtalanságot akarjuk feledni figyel­münk elterelésével. Hogy az utazás valóban kiváló eszköze a halálról való megfeledkezésnek, arra az egyik legjobb példa Justh Zsigmond útikönyve. Az út azonban nem csak a szórakozás, hanem sokszor va­lóban az életben maradás egyetlen eszköze is. Gon­doljunk csak a jégkorszak elől menekülő ősemberre vagy napjaink bevándorlási hullámaira. Justh Zsigmond esetében furcsamód mindkét le­hetőség helytálló. Ő ugyanis többnyire tüdőbaja mi­att utazott egzotikus, sós levegőjű, mediterrán vidé­kekre: Itáliába, Dél-Franciaországba, Korzikára, Al­gériába és Egyiptomba. (Milyen kár, hogy napjaink­ban kiveszett az orvosi gyakorlatból a receptre felírt levegőváltozás!) Talán pont a halál tudatában való létezés adta meg azt a pluszt, azt az atmoszférát az írásainak, amely hihetetlen éles figyelemről, életböl­csességről és iróniáról tanúskodik. Érdekes, hogy önmagáról, esetleges fájdalmairól sosem beszél. Ehelyett mindig nagy érdeklődéssel és kíváncsiság­gal fordul a táj, de még inkább a benne lévő ember felé. Útirajzaiból kiderül, számára az út elsősorban nem a leírt vidék miatt izgalmas, hanem ahogy ő ma­ga is bevallja: „ami az utazásban mindig legjobban vonzott, érdekelt, az az ember volt.” Igazi kuriózumnak számít ez a könyv, hiszen Justh Zsigmond életműve leginkább csak töredék, egy fájón ígéretes töredék. Alig tucatnyi novellája, be nem fejezett regényciklusa, melynek legismertebb darabja a Faimus, és gyönyörű naplója után végre megismerhetjük a széles közönség számára eddig kötetben nem rendezett írások gyűjteményét, Az uta­zás filozófiáját. A válogatás Justh Zsigmond különbö­ző korabeli lapokból kigyűjtött és kötetbe még nem rendezett, és a szerző halála óta még meg nem je­lent utazási témájú műveit foglalja magába. Dede Franciska jegyzetei, név- és szómagyarázata, gaz­dag bibliográfiája, izgalmas képanyaga, hivatkozásai és a könyv végén található érdekes, összefoglaló ta­nulmánya a téma iránti mély elköteleződéséről és fi­­loszi alázatáról tanúskodnak. A köztudottan nagy társasági életet élő Justh Zsigmondnak kiterjedt baráti összeköttetései voltak, egyik legjobb barátja Czóbel Minka volt, de a politi­kai, társadalmi, irodalmi és művészeti világ más kitű­nőségeivel is jó kapcsolatot ápolt; a szalonok kedvelt látogatója volt Párizsban, szenttornyai kastélyában pedig gyakran ő látta vendégül a hazai és külföldi szellemi élet számos nevezetes alakját. Épp ezért, érezhetően jól eligazodott a népek szokásrendszeré­ben, és sokszor fajok (szigorúan 19. századi érte­lemben!) szerint kategorizálja az utazók szokásait, így egy-egy megörökített párbeszédből, pillanatkép­ből, parányi effektusokból egy egész nemzet korabe­li viselkedésmódját ismerhetjük meg. Justh Zsig­mond nem ítélkezik senki és semmi felett, csak meg­örökít mindent könnyed gúnyorossággal, iróniával, fi­nom eleganciával és olykor leheletnyi líraisággal: „Mert az utazás hasonulást, néha átváltozást - néha meg ennek ellenkezőjét jelenti. Új föld új hatással van még a növényre is. Kékebb és kékebb reflexe­ket is ad...” Nagy emberismerete mellett igen előrelátó utazó is volt. Európa, Afrika és India történelméből, földraj­zából felkészülten érkezett meg úti céljaira, így pél­dául Nápolyba, Kairóba, Bombayba, Benáreszbe, ezeket az ismereteit később a helyiekkel és útitársai­val történt beszélgetései során még tovább bővítette. Többnyire szervezett utazótársasággal és régi isme­rőseivel utazott, de sokszor szakított időt a magá­nyos sétákra is, hogy felfedezhesse magának a he­lyek igazi arcát. Olykor, mint például az afrikai Biszkrában vagy Bombayban, a táj teljesen magával ragadta, leírásaiban olyannyira plasztikusan és élve­zetes stílusban örökíti meg a piacok, kávéházak, für­dők, táncházak vagy épp a kasztrendszer és a brit uralom viszonyait, hogy az ember felsóhajt, miért ve­szett ki a útirajz műfaja, s napjainkban miért áll, né­hány kivételtől eltekintve, a magyar útikönyvkiadás többnyire külföldi útikönyvek fordításából. Az utazás utáni vágyunk szinte egyidős az em­beriséggel, az út az emberi élet egyik leggyakoribb toposza, mint az út vége, a halál is. „Megyek meg­halni Cannes-ba” - búcsúzott barátaitól alig harminc­egy évesen ez a tragikus sorsú dandy, akit, mint an­nak idején Csáth Gézát az ópium, az út húsz millió éves bölccsé érlelt. Justh Zsigmond Az utazás filozófiája (útirajzok, novellák) Kortárs Kiadó - Országos Széchényi Könyvtár, 2013 280 oldal, 2750 Ft Új Könyvpiac 2013. június 36

Next