Új Magyar Muzeum 1/1 (1850-1851)

Történet s rokon - Ipolyi Arnold: Tündérek a magyar ősvallásban

610 IPOLYI ARNOLD ellenséges végzetű parcai vonás jellemével bírnak. A­ figyelmes vizs­­gáló az összefüggőbb mesék egyikében sem fogja nélkülözni ezen el­­lentétezést, mely valamennyi mesének—egykor bizonyára összefüggő, értelemreís, mythosi epos töredékei — sarkkövét képezi; belőle ered a mondahős küzdelme, melyet mindég a rosz s jó tündéri nyílt vagy alattomos, természetes vagy csodás-bűvös befolyás által vég­­zetszerüleg látunk előidézve lenni, mi által nyilván ily végzetintéző, jósló nökréli hit nyomainak keresésére utasíttatunk. Csupán hogy, míg az élénkebb mythologiai emlékekben a hős- és hitregék hatá­rozottabb végzetnél mythost mutatnak föl, addig az általánosb, ha­bozó s szakadozott mesei hagyományban csak ily határozatlan alak­­jok s általánosb eszméjök maradt fen. Az adottakban sikerülhetett netalán általános tündéri mytho­­sunkban, a végzetnek­üli különös hitet föltalálhatni, s kimutatni. Nagyobb nehézséggel jár annak kimutatása, vájjon ezen végzetha­­tárzó fensőbb lények szinte csupán az általános jó vagy rész tün­déri nevek alatt voltak-e ismeretesek? vagy, a­mi valószínűbb , sa­ját elnevezéssel bírnak, s milyen volt ez ? Ős történetmondai hatá­rozottabb hagyományunk legalább ily egy-két különváló névre utal, és legelül is mindjárt sajátságos turuli hitregénkben bírnánk egy ily tisztán eredeti nevet. De annak szorosan vett ily alkalmazása ellen azon nehézség küzd, hogy a Turul, míg egyrészt mint sző­kébb hitfogalom, és speciálisabb had­, és pedig nemzeti had és véd­­nemzőként,— ki a magyar nemzet, fejedelmei és vezérei sorsát in­tézi — mutatkozik (bár nemzeti vallásunk az istenség általános­ képével is ily saját pártfogoló nemzeti védistenség fogalmát egye­síti, 1. istenreli első cikkemet) , úgy másfelül ismét tágabb értelem­mel más hitregéinkbe is (mint az Elemeknél: szél, IX. c.) áttérni látjuk. Határozottabbnak mutatkozik a szinte már fentebb érintett, ide­gen mythosi jelentéssel is elvegyülő, Alirúna. A név ezen fönma­­radt alakjában mythosi sajátunkká természetesen nem volna elfo­gadható, azonban mind külső alakja, mind belső még kijelölhető ér­telme­s mythosi jelentésének megfelelő, saját mythosunkba is bevágó, hasonlat­os rokonságok által számunkra még közvetíthető. A Jor­­nandesnél előjövő Ayrumna (variánsai: alyrumna , alioruna, alio­­rumna) fen van még az ónémet nőnevek runávali gyakor összeté­telében (Grimm Gramat. II. 517.) s az okiratokban előjövő Alarun.

Next