Új Magyarország, 1993. január (3. évfolyam, 1-25. szám)

1993-01-19 / 15. szám

10 III. évfolyam, 15. szám 1993. január 19., kedd KULTÚRA Gondolataikkal még haláluk után is segítenek Beszélgetés Nagy Klárával -Ön a berni magyar kulturális élet motorja: hogyan kezdődött ez irányú tevékenysége? - 1956-ban választanom kel­lett, hogy a fiamtól válok-e el, vagy a hazámtól; neki ugyanis menekülnie kellett hazulról. Mellette maradván kerültem Nyugatra. Mikor idejöttem, éreztem, hogy rossz a lelkiisme­retem. Valamit tennem kell ha­zámért. Mert szerelmese vagyok anyanyelvünknek, úgy gondol­tam, hogy a magyar nyelv meg­őrzése, illetve a már itt született magyar gyerekek tanítása - ez a feladatom, ezzel szolgálhatom hazámat. Lelkifurdalásom oka, azt hiszem, érthető; magamban arra kértem Istent, bocsássa meg, hogy elhagytam a hont. Összegyűjtöttem a gyerekeket óvodás kortól tizenkét éves ko­rig. A kisebbekkel csak játszot­tam, mesét mondtam nekik. Tu­lajdonképpen történelmi tuda­tukat akartam megalapozni, így került sorra játékos formában Mátyás király, a Toldi stb. A na­­gyobbakkal írni, olvasni kezd­tünk; az eredményt az is jelzi, hogy kis tanítványaim eljutottak az önálló fogalmazásig.­­ Milyen kereteken belül, illetve hogyan működött ez a kis „magán­iskola"? - A pontos neve - az egész emigrációban így nevezték eze­ket a foglalkozásokat hétvégi magyar iskola. A név onnan ered - ami természetesen a taní­tás jellegét is meghatározza hogy csupán szombaton volt a gyerekeknek a magyarul tanulás­ra szabadidejük, hiszen az egész hetet a német iskolában töltöt­ték. A szülők nagyon meg voltak elégedve a tanítással, s mivel a gyerekek is örömmel jártak ide, a szabad szerda délutánjaikat is szívesen áldozták fel. Van olyan tanítványom, aki már a gyerme­két is elhozta hozzám, hogy őt is tanítsam meg magyarul (beszél­ni, írni-olvasni, játszani, és - ter­mészetesen - táncolni, énekel­ni). Arra mindig vigyáztam, hogy amit kapnak, az eredeti le­gyen, vagyis tiszta forrásból szár­mazzék, így a számtan és betű­vetés mellett Kodály és Bartók gyűjtötte dalokkal ismertettem meg őket, s a táncok betanításá­ban pedig segítségem is volt. Tí­már Sándor, a Magyar Állami Népi Együttes vezetője: - Nagyon sok írót és művészt is­mer: ez a berni otthon - ahol most beszélgetünk - többüknek „szállodá­ja" is volt... - A magyar iskolai munkával párhuzamosan kezdtem irodal­mi esteket szervezni. Az első években, tehát a hatvanas évek elején, csak svájci magyar költő­ket és írókat hívtam meg; érde­kességként megjegyzem, hogy az első szereplőnk a genfi Lők­­kös Antal volt. Később Európa több országából is vendégül lát­tunk írókat. A termet, ahol az irodalmi est lezajlott, mindig bé­reltük, az írók pedig jobbára ná­lam, vagyis lakásunkban voltak elszállásolva. Olyan híressége­ket fogadhattam, mint a londoni Cs. Szabó László, a jelenleg Íror­szágban élő Kabdebó Tamás és a müncheni Tollas Tibor. Közbe kell vennem, hogy ez a kör Szép­falusi István, a bécsi evangélikus lelkész, író és szervező segítsé­gével az idők folyamán kibővült. Ő szervezte meg, az ottani ro­mán írószövetségen keresztül, hogy a romániai magyar írók Nyugatra utazhassanak. Vendé­geiből - akik a bécsi Bornememi­­sza Péter Társaság estjein léptek föl először - sok írót és költőt hozzám is „továbbított". Ezek az írók - Sütő Andrástól Farkas Ár­pádig, Szilágyi Istvántól Király Lászlóig húzódik a névsor - Ber­nen kívül több svájci városban is fölléptek magyar közönség előtt, így például Zürichben, Bázel­ben, Luzernben, Genfben és Lausanne-ban. Az irodalmi este­ken kívül színielőadásokat és pódiumműsorokat is szervez­tünk, melyeken egy-egy mono­drámával, illetve versösszeállí­tással olyan művészek szerepel­tek, mint Illyés Kinga, Farkas Ibolya vagy Lohinszky Loránd. - Huszonöt évig élt ez a berni magyar népitánc-csoport, amelynek ugyancsak Ön volt az alapítója és vezetője. A táncok betanításához meg olyan segítséget nyert meg, mint az előbb már említett kitűnő koreográfus, Tímár Sándor. - A népitánc-csoport 1965-ben alakult. Az általam összetobor­­zott fiatalokat először egy volt burgkastli diák tanította, később, az igények növekedésével, Tí­már Sándort nyertem meg a tán­cok koreografálására és betanítá­sára. Eleinte 8-10 párból állt a csoport, később - sajnos - négy párra fogyatkozott, mert nem volt utánpótlás. Azonban a tánc­csoport is megtette a hatását - részt vettünk egy folklór világta­lálkozón Angliában, ahol negye­dik helyen végeztünk -, sok örö­met szerzett, és a magyar tánc­kultúrát megismertette nemcsak az itt élő hazánkfiaival, hanem a külföldiekkel is. - Ön nemcsak vendégszeretetéről híres, hanem arról is, hogy valóság­gal vonzza maga köré az írókat, mű­vészeket. Egy-egy legendás barátsá­gáról is tudok, hadd említsem a nemrég elhunyt kitűnő zeneszerző­vel, az ugyancsak berni Veress Sán­dorral való több évtizedes kapcsolatát. Valóban, ez egy húszéves barátság volt. Életemben Isten leggazdagabb ajándéka. Ho­gyan kezdődött? Veress Sándo­­rékkal szomszédok voltunk, csak két utcával laktak arrébb. Minden rendezvényre küldtem neki is rendszeresen meghívót, mint minden magyarnak, de ő elfoglalt ember lévén, egyszer sem jött el. Valamikor a hetve­nes évek elején rendeztem egy koncertet, azon megjelent. Az előadás végén odajött hozzám, gratulált, s azt mondta, hogy évek óta figyeli a munkámat, nagyra becsül azért, amit csiná­lok. Az előadások színvonala, a meghívók fogalmazása stb. mind-mind a legnagyobb csodá­latot váltotta ki belőle. Megemlí­tette, hogy szeretne többet tudni a munkámról. Ettől az időtől kezdve egyre sűrűbban találkoz­tunk. Minden vasárnap együtt ebédeltünk, s a karácsonyokat is együtt töltöttük. -Noha Veress Sándor munkássá­ga, bár elég kevés zeneművét ját­szották itthon, jobbára ismert, alig tudunk valamit az emberről. - A legnagyobb egyéniség volt - pedig elég sok művésszel talál­koztam az életem során -, akit is­mertem. Mi volt benne a leg­­megkapóbb? A szerénysége. A nagyközönség előtt talán a leg­kevésbé ismert a csodálatos hu­mora. Könnyekig tudott kacag­ni. És rendkívül játékos volt. Azt is mondhatnám: annyira nagy volt, hogy még játszani is tudott, megőrizte magában a gyerme­ket. Egyszer Kelet-Svájcban vol­tunk, egy barátságos kirándulá­son. Egyszer huncutul odasúgta nekem: „gyere, menjünk vásá­rolni!" Beléptünk az üzletbe, ő is magához vett egy bevásárlóko­sarat meg én is, s mindenfélét - főképp olcsó és fölösleges dolgo­kat - kezdtünk beledobálni: fog­­piszkálót, gyufát, cipőfűzőt (egyikünknek sem volt az idő tájt fűzős cipője). A férjem két­ségbe esve toporgott körülöt­tünk és elképedve mondta: „mit csináltok, minek ez?" Mi felhőt­lenül kacagtunk. Egy másik al­kalommal meg - talán senkit nem botránkoztatok meg ezzel - elmentünk egy-két cső kukori­cát lopni. Csak azért, hogy játé­kosan átérezzük a csenés izgal­mát. Veress Sándor papírcsákót tett a fejére, és úgy mulattatta magát és bennünket. - Ön tanúja volt annak, amikor Veress Sándor sok évtizedes „harag" után kibékült Domokos Pál Péterrel, a kiváló csángótudóssal. - Nem jól fejezte ki magát, ők sohasem voltak összeveszve. Csak a fiatalkori rivalizálás foly­tán - hiszen mindketten az elsők között gyűjtöttek népdalokat a csángók földjén - egy kissé elhi­­degültek egymástól, így nem is találkoztak. Domokos Pál Péter nagyon szegény ember volt, Ve­ress Sándor meg­­ a szülői háttér folytán, hiszen az édesapja egyetemi tanár volt - jobb mód­ban élt, így érthető, hogy a fel­szerelése is - kezdettől fogva fo­nográffal járt gyűjtőútjaira - sokkal fejlettebb volt, mint Péte­ré. Amikor a hetvenes évek ele­jén Domokos Pál Pétert meghív­tam Bembe előadást tartani, fel­kértem Veress Sándort, hogy ve­zesse be az estet. El is vállalta, de megjegyezte, hogy őt nem sze­reti Domokos Pál Péter, s nem biztos, hogy az ő közreműködé­sének örülni fog. Én ennek elle­nére kérleltem, hogy vállalja el a bemutatást. Annál is inkább, mert jómagam Domokos Pál Pé­tert bölcs embernek ismertem. - Na és hogy találkozott sok évti­zed, talán három évtized csöndje után a két nagyság? - Már az előadás előtt talál­koztak­­ a lakásunkon. Domo­kos Pál Péter nagyon meglepő­dött, amikor egyszercsak belé­pett hozzánk Veress Sándor. Először hosszasan nézték egy­mást, aztán tétován megindul­tak egymás felé, nyújtották a ke­züket, majd hirtelen átölelték egymást. Mindketten erősen könnyeztek, azt is mondhatnám talán, hogy sírtak. Ezzel a talál­kozással kihullott közülük az a csendes három évtized. Tőlünk az előadás színhelyére mentünk, ahol Veress Sándor az előadót mint a legnagyobb csángó nép­dalgyűjtőt, a csángók védő­szentjét mutatta be a közönség­nek. A szeretet óriási erejéről be­szélt, mondandóját Pál apostol­nak a korinthusbeliekhez írt első levél 13. részére, vagyis a szere­tet himnuszára építette. És Do­mokos Pál Péter ebben a szel­lemben kezdte meg előadását. A berni találkozás óta állandó kapcsolat volt közöttük, jóma­gam hoztam-vittem az üzenete­ket, a híreket. Sándor betegségé­ről is mindig értesítette Domo­kos Pál Pétert, aki egyszer egy szép levélben vigasztalta meg barátját. (A levelet nekem küldte el, azzal, hogy továbbítsam, s én is olvastam föl a címzettnek, mert akkor már nem látott Ve­ress Sándor.) Nekem ezek a barátságok rendkívül sok erőt adtak, és tu­datosították bennem, hogy mi­lyen komoly feladat végzésére vállalkoztam. Például az előbb említett két nagyszerű embertől annyi erőtartalékot kaptam - gondolataikkal még haláluk után is visszajárnak­ és segítenek -, hogy talán elegendő lesz arra a rövid útra, ami még előttem van. Szakolczay Lajos em. .­­ . Szakolcza VEMLÉKMŰ-ÉLETMŰ Mészáros Dezső szobrászművész hetvenesztendős Szentendrén, a várost átszelő Dunakanyar körút mentén, az egyik kanyarulat parkjában vá­ratlan, izgalmas látvány tárul a településen átutazó szemlélődő elé: a lankás kis liget zöld füvén hófehér mészkőszobrok maga­sodnak. A Mészáros Dezső­ al­­kotta műegyüttes 1986 óta múze­umi, szabadtéri gyűjteményként fogadja a Szentendrére látogató­kat; ez a város 20. századi, mar­káns arculatú művészetéhez erős szálakkal kapcsolódó, de at­tól mégiscsak független, különös atmoszférát sugárzó kollekció az évtizedek óta Visegrádon dol­gozó szobrász egyéni arculatú megnyilatkozásaként, törekvé­seinek összegzéseként, az élet­mű pillanatnyi betetőzéseként született meg. A hetvenedik születésnapját napjainkban ünneplő, és még most is töretlen lendülettel dol­gozó, a hatalmas kőtömbökkel szívósan birkózó művész indu­lásától, 1953-tól a hetvenes évek közepéig a magyar szobrászok megszokott, alkotó mindennap­jait élte; az adott intézményes keretek között kisebb-nagyobb megbízásokat kapott és teljesí­tett, műtermében portrék, figu­rák, díszítőszobrok és díszkutak készültek, és ha éppen nem volt megrendelése, akkor kisplaszti­kákkal foglalalatoskodott. El­nyerte a Derkovits-ösztöndíjat, munkásságát Munkácsy-díjjal ismerték el, dolgozott Rómában, rendezett önálló tárlatokat, s je­len volt az országos seregszem­léken is. A Szegeden elhelyezett Ady Endre-portré, a debreceni Krúdy Gyula-mellszobor, a bala­tonfüredi Huszka Jevő­-büszt, a budapesti, XII. kerületi Álló nő - bronzba öntve, kőbe faragva­­ a hatvanas-hetvenes évek köztéri szobrászaténak becsülettel meg­oldott, szakmailag kifogástalan, de újdonságot alig-alig hozó, egyénítő jegyeket nem nagyon hordozó alkotásaiként épültek be a közterekre és a művész élet­művébe. Elszakadva, megszaba­dulva a megrendelői advánal­­maktól, a hivatalos „elvárások­tól", a zsűrizési, átvételi proce­dúráktól a visegrádi Áprily­­völgyben fekvő kertben kezdett hozzá az önálló felfogást, szuve­rén személéletet tükröző, min­den hivatalostól független mo­­numentális szoborsorozatának megalkotásához. Közösségi ren­deltetésű, nagyméretű alkotásai magánvállalkozásban készültek, minden pénzét kevásárlásra köl­tötte, az egyetlen fontos szem­pont az volt, hogy megalkuvás­tól mentesen, az ideális anyag­ban és méretben valósíthassa meg elképzeléseit. A figurativi­­tás és a nonfigurativitás határán egyensúlyozó, jelszerű meg­fogalmazású szobrai gyors ütemben készültek; egy-egy szobrászi elképzelés valóra ,■vál­tása kényszerítette a következő idea megjelenítését, az egyik plasztikai probléma megoldása hívta elő a másikat. A homorú és a domború ívek váltakozásával - lágy hajlatú pa­lástokkal - határolt, harmóniát árasztó, felmagasodó, torzósze­rű kőtestek antik szobrászati emlékeket is felidéznek, és a mo­dern kor plasztikai kérdéseivel, tanulságaival feleselgetnek, s a hatalmas téglatesttömbök áttö­résével kialakított kompozíciók elvont formarendszerekként, és jelképes ábrázolások gyanánt is értelmezhetők. A külsődleges je­gyektől megfosztott megjelení­tés, a sokatmondó szűkszavú­ság, a megformálás merészsége, a kő súlyossága ezeken a műve­ken, ezekben a művekben az időtlenség, a végtelenség biro­dalmába kalauzolják a befoga­dót. Talán a töretlenséget és a megtörhetetlenséget példázzák e kompozíciók, talán az emberi fenséget sűrítik Mészáros Dezső művei, szobrászi tőmondatait ünnepélyesség lengi át. A viseg­rádi-szentendrei szobrász min­den alkotása szabványoktól mentes, rendhagyó, korszerű emlékmű, aktualitásokkal nem törődő, megszületésük koráról csak mély áttételekkel árulkodó, dús tartalmi vonatkozásokkal terhelt, mesteri módon megfor­mált kifejezések. A szentendrei gyűjteményben őrzött és állandó nyilvánosság elé tárt, és a visegrádi kert által rej­tett, Mészáros Dezső által meg­alkotott kőszoboregyüttes - amely ma már negyvennél több művet számlál - minden bi­zonnyal tovább bővül majd az elkövetkező években: létük, üzenetük titokzatosságában el­merülhetnek, szépségükben gyönyörködhetnek a jelenkor műélvezői, és majd a jövő gene­rációi. Wehner Tibor Gejzágó Jolán felvételei Kiállítás az Operaházban A Rienzitől a Wagner-gáláig A megújulásának negyedik évébe lépett Richard Wagner Társaság sok­oldalú, színválas programmal jelzi jelenlétét a kulturális életben. Az új esztendő első rendezvényén, január 9-én a Korona Szállóban az utolsó néptribunról, Wagner ifjúkori operájának ősbemutatójára emlékeztek, a 150. éves évforduló alkalmából dr. Medvigy Mihály piarista pro­fesszor a Prágai Operaház múlt évi felújításáról számolt be, zenei il­lusztrációval. Január 25-én a New York-i MET 1990. évi Ring előadá­sából A Rajna kincse videofelvételét mutatják be. Február 13-án Richard Wagner halálának 110. évfordulója, valamint a Magyar Állami Ope­raház új Ring produkciójának premierje, A Rajna kincse felújítása al­kalmával tartják a megnyitóját a magyarországi Wagner-kultusz más­fél évszázados történetének áttekintéséről rendezett kiállításuknak. Színhely: az Operaház aulája. A komolyzene szépségeinek felismerése, értékelése és megértése a cél­ja azoknak a prózai előadásoknak, amelyeket a zeneművekről rendez­nek. Dr. Langermann István A Rajna kincséről tart előadást, aktuali­tását a mű budapesti bemutatója is erősíti. Március 6-án ismét a MET világhírű előadásában A walkür videofelvételét élvezhetik a zenebará­tok. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon az utóbbi évekhez hasonlóan szá­mos önálló rendezvényre várja az érdeklődőket a Wagner Társaság. A grazi Wagner-tisztelők vendégprogramjában Mag. Peter Sölkner ze­netudós a német zeneköltő életművéről kíván előadást tartani. A fesztivál alatt megtekinthető az operaházi kiállítás, és harmadik alkalommal Wagner-gálakoncertet rendeznek, külföldi, magyar opera­énekesek közreműködésével, Wagner egykori eszméjének, a null-tari­­fának szellemében, díjtalan belépéssel! A német komponista összművészet gondolatának jegyében a társ­művészetek is megjelennek a társaság ismeretterjesztő kultúrmisszió­­jában. Galériájukban külföldi és hazai alkotásokat mutatnak be a kép­zőművészet világából. Az „Irodalmi Fórum" ugyancsak határon kívüli és belüli irodalmat, tanulmányokat, kritikákat, folyóiratokat, lapszem­lét, fotó- és egyéb dokumentációt bocsát az érdeklődők rendelkezésére. A világszerte 90 városban létrejött tagszervezetű, Nemzetközi Ric­chard Wagner Társaság tagjaként a magyar wagneriánusok értékes szellemi kincsükből számos vándorkiállítás dokumentációját mutatják be, közöttük Wagner és kortársait ábrázoló karikatúra- és fotógyűjte­ményt. A Wagner Társaság idegen és magyar nyelvű könyv, folyóirattára, gazdag zenei tára, kölcsönzésre is készen áll, további terveiben olyan programok szerepelnek, amelyek Richard Wagner művészetének hatá­sát mutatják be a 20. század zenéjében. Erdősi Mária

Next