Új Magyarország, 1993. január (3. évfolyam, 1-25. szám)

1993-01-29 / 24. szám

III. évfolyam, 24. szám 1993. január 29., péntek Élénkül a könyvkereskedelem­­ Q . jf Kulturális vállalkozás ma? Ballagok a ködben a pesti Thököly úton a Baross tér felé, egyszer csak a Dózsa György út közelében valami szokatlan ötlik a sze­membe. Pár hónapja még ezen a helyen egy fotósbolt működött. Meglepően rideg és sze­mélytelen, emlékszem, a boldogtalan eladók az egyik térfelet nyomtatványtárnak ren­dezték be, fénymásolással is foglalkoztak, hogy egy kicsit növeljék a forgalmat, mind­hiába. Ha olykor film- vagy ceruzaelem-ín­­ség idején magam is lenyomtam a kilincset, ügyemet elintézvén riadtan menekültem vissza az utcára, a füsttel telített, mégis barát­ságos életszagba. És most? KÖNYV - hirdeti egy tábla. Nem Köny­vesbolt, nem Könyvtéka, nem Könyváru­ház, csak KÖNYV. Egyszerűen, tömören. Itt a levert vakolatú házak, fotózók, videoté­kák, pályaudvar felé rohanó emberek sűrű­jében. Szépség és méltóság árad ebből a szó­ból. Nincs szüksége magyarázkodásra. Egy fiatalember lép ki a boltból, porrongy a kezében. Szeretettel végigsimítja a bejárati ajtót, a kilincset, a kirakat kereteit, aztán el­tűnik. Az első meghökkenésből fölocsúdva többedmagammal belépek a boltba. Erős, meleg fény, sötét polcok, jó érzékkel összeválogatott kínálat. Márai, Thorton Wil­der, a szépséges kötésű Jókai-sorozat, Szerb Antal irodalomtörténetei, a Nyugat néhány bekötött évfolyama. De ott van Lengyel Péter is, Remarque, a legújabb vegetáriánus sza­kácskönyv, egy csomó európai várostérkép, szemben velük pedig néhány fényes fedelű papírkrimi. A fiatalember, Gyenes Zoltán, az üzletve­zető. El is adja a könyveket, de a beszerzés­ben is részt vesz. - A fiamnak nagyon jó érzéke van ehhez - mondja Gyenes Józsefné. - Talán azért sze­reti annyira a könyveket, mert ilyen közeg­ben nőtt fel, én harminc éven át voltam könyves. Az Állami Könyvterjesztő Vállalat­nál dolgoztam különböző boltokban és a központban is. Régi vágyam volt, hogy saját könyvesboltot nyissak. Aztán amikor nyug­díjba mentem, és elindult a privatizációs hullám, elkezdtem kutatni a lehetőségeket. Kézenfekvőnek látszott, hogy valamelyik eladásra kerülő vállalati boltot vegyem meg,­ ­ de nem jött össze a dolog. Az egész család bújta akkoriban a hirdetéseket, megfelelő helyiségeket kerestünk, és egyszer csak rá­bukkantunk erre. Az Ofotért kínálta. Ösz­­szeszedtük magunkat és megpályáztuk. - Mennyit kellett fizetniük? - Egymillió-hatszázezer forintot, mint­hogy mi nyertük meg a pályázatot. Kaptunk ehhez egymillió-négyszázezer forint hitelt, amelyet hat év alatt kell visszafizetnünk. A többit magunk pótoltuk. Kölcsönt viszont csak úgy kaptunk, hogy fedezetnek felaján­lottuk a balatoni nyaralónkat. Rengeteg ment el a berendezésre, a cégtáblára, de fű­tésre, villanyra is folymatosan. A család és a rokonság utolsó filléreit kapartuk össze, hogy tisztességes könyvkészlettel tudjunk indulni. Három hónappal ezelőtt nyitot­tunk, és eleinte azzal a pénzzel, ami bejött, naponta rohantunk vásárolni, hogy valame­lyest bővítsük a kínálatot. Ma már szerve­zettebben vesszük a könyveket. De annyira felaprózódott a könyvkiadás, olyan sok új kiadó alakult, hogy szinte lehetetlen min­den értékes kiadványt nyomon követni. A Püski Kiadóval közvetlen kapcsolatban ál­lunk, rajtuk kívül a Líra és lant meg a BÜK nagykereskedő cégektől szerezzük be a könyveinket. Kisebb kft.-ktől is vásárolunk, azután az Akadémiai Kiadó Famulus Köny­vesboltjától, a Kartográfiától, a Tankönyvki­adótól. - Milyen könyveket keresnek ma az emberek elsősorban? - Örömmel tapasztaljuk, hogy még ezen az előkelőnek igazán nem nevezhető kör­nyéken is nagy érdeklődés mutatkozik az értékek iránt. A ponyvát megveszik az emberek az aluljáróban, itt alig fogy. Szerb Antal iroda­lomtörténetéből viszont újra meg újra ren­delnünk kell, annyira keresik. - És van már akkora forgalom, hogy meg tud­nak élni belőle? - Amikor nyitás előtt csinosítottuk a bol­tot, valaki itt a házban megütődve jegyezte meg: „A városban egyre több könyvesboltot csuknak be, és maguk nyitnak egyet? Kulturális vállalkozásba mernek vágni ilyen ínséges idők­ben?" -Igen - feleltem neki - hiszen nagyon szeretjük azt, amit csinálunk. Igaz, ha bele­bukunk, oda a balatoni nyaraló, de remé­lem, hogy erre nem kerül sor. Most még sze­rény, napi tízezer forint körüli a forgalom, de egyre élénkül az üzlet. Óráról órára újabb ötleteink támadnak, hogyan elégít­hetnénk ki a már időnként vissza-visszatérő vásárlóink igényeit. Nem létezik, hogy hosszú időn át folyamatosan válsághelyzet­ben maradjon a könyvkiadás! Szerintem már most kezdünk kilábalni. Bár körülöt­tünk mindenki csak „sír", valójában régen jelent meg a piacon ilyen sokféle, szép és ér­tékes könyv. És ha az ember szeretettel és szakértelemmel válogat, biztosan sikerül el­érni, hogy minden könyv megtalálja a maga olvasóját. Ha a régi, tisztességes könyvke­reskedő-dinasztiák jól meg tudtak élni a munkájukból, nekünk ugyan miért ne sike­rülhetne? Sz. A. Nagy Béla felvétele Fészek Galéria Magány fekete-fehérben (_fehér László 'legújabb, 1992-ben .Téeszültk­épelt láthatjuk január­ban a Fészek művészklub galéri­ájában, nyolc nagyméretű feke­tével és fehérrel festett alkotást. A hatalmas méretű vásznak szin­te üresek, alig van rajtuk motí­vum. Mintha a művész ismét visszakanyarodott volna korai, fotorealista kompozíciónak szín- és stílusvilágához, ugyanis leg­korábbi munkái családi fényké­pekről készített, különös hangu­latú szürke-monokróm átiratok voltak. Kompozicionálisan és színviláguk révén hasonlóak a mostani alkotások is, de megfor­­málásmódjukban mások, nem fotószerűek hanem festőiek, és a művész ismert alkotói módsze­rével készültek: a fekete felületre árnyképszerű alakok kerültek. A festmények tehát emlékképek és a magányos, szorongó gyerekek­ről szólnak. A magány és az üresség érzé­keltetésének legjobb példája az egyetlen 1991-ben készült vá­szon, a Fiú léggömbbel. Az alkotá­son a hatalmas fekete felületen fehér körvonallal jelzett kisfiút látunk és egy hangsúlyos fehér léggömböt. Valami sejtelmes, azonnal szétfoszló álomszerűség árad ebből a teljesen privát szfé­rát megjelenítő műből. Szinte freudi és kafkai hangulat. Az egyedüllétről szól a Fiú vázával című kép is. Ezen egy kisfiú ül egy óriási asztal előtt az üres kompozíció jobb oldalán, míg a bal oldalon egy hatalmas üveg­vázát látunk az asztalon, majd­nem akkorát, mint egy gyerek. A fekete-fehér képeket nézve vala­mi szomorú és megfoghatatlan érzés kerít hatalmába; az álmon és az emlékek birodalmában já­runk. A művész jó harminc év­vel ezelőtti gyermekkora bonta­kozik ki előttünk. Mintha egy jellemző részletet kiemelő óriás­­fényképet látnánk a teremben. A magány és az elmúlás han­gulatát csak apró örömök oldják. Olyan derűsebb munkák, mint a Fiú, lány, mely az ötvenes évek végének vasárnapjait idézi: a fe­hér szandált és a fehér zoknit, a nagy fehér masnit a kislány ha­jában, a kisfiú fehér ingét és fe­hér zokniját. Ugyancsak az apró örömök ünnepi hangulata - egy-egy kirándulásé - lengi át a Vízesés és a Tavirózsák című ké­peket is. A Fészek Galériában kiállított művek szellemisége és témavilá­ga, amelyeken érezni a fotorea­­lizmus, az amatőr fotó hatását, a művész 1970-es évek második felében kialakított alkotásmód­ját idézik, de ugyanakkor a ké­sőbbi, nyolcvanas évekbeli festői stílusát is tükrözik: az oldottabb kontúrok, a lazább ecsetkezelés jellemzi őket és a tárgyszerűség helyett a líra. Lóska Lajos Tatum Attila felvétele Dzsessz CD-bár Az Energy Project első korongja A hazai dzsesszpiacon az újon­nan alakult kis cégek közül mind többet hallat magáról a Newsic Records. A cég Jazzbridge soroza­ta részben CD-n, részben kazet­tán jelenik meg. Mandel Róbert új vállalkozása, az Energy Project első CD-je új utakra, zenei kalandokra invi­tál. A zene nem szvingel. Ezért aligha sorolható a hagyomá­nyos értelemben vett dzsessz­­hez. Az elektromos kütyük (elect­­rotary, szintetizátorok) sorát felvonultató Energy Project számai a szinte semmiből ala­kulnak dagállyá, majd apály­ként múlnak el. Közben egy történetet mesélnek el, mond­juk a magas dagályról, amely­ben a szintik és az ütősök pom­pás zenei szőnyeget terítenek a gitáros Varga János és az elektro­mos tekerőlantos Mandel Ró­bert szólója alá. Mandel hang­szere kezd beérni. Szabadal­maztatott találmánya, az elect­­rotary (elektromos tekerőlant) hangzása egyre távolodik a nyers elektromos zenei effektek­­től és mind emberibb hangon szólal meg. Számomra, aki nem kedvelem az elektronikát a dzsesszben és a rokonműfajok­ban, e humanista megszólalás te­szi rokonszenvessé a hangszert, illetve a hangzásvilága köré fel­épített hasonló szellemű Energy Project produkciót. Mandelnek bizonyára elege lett a hazai, a­apvetően pop­zenére beállított, felépített stúdiókból, ahol a kamaraze­­nésebb elképzelések csak je­lentős kompromisszumokkal szólaltathatók meg. A stúdió­árak pedig ki tudja miért, de időnként jóval borsosabbak, mint a nyugat-európai vagy az amerikai árak. Kevés a jó stúdiózenész is. A hamburgi Blue Noise stúdió teljesítette az elvárásokat, mint ahogy jó húzásnak bizonyult Matthias Frey billentyűs és Johan­nes Heimrath ütős bevonása az Energy Project munkájába. Simon Géza Gábor TTT. Új lemezlovas­világrekord Új világrekord született a „lemezlovaglásban": csütörtökön egy Giuseppe „Eddy" Mancino nevű fiatalember 111 óra és 10 percig válo­gatta a korongokat egy berni diszkóban. A Guiness Rekordok Köny­vének megfelelő címszavával ezentúl az olasz származású autó­eladó szerepel majd, kiütve az előző csúcstartót, aki alig 52 órát cse­rélgette egyfolytában a lemezeket. Az AFP jelentése szerint az ese­mény szervezői elmondták: a korongbajnok inkább „halmozta" az óránként engedélyezett ötperces pihenőidőket és 72 óra eltelte után lepihent egy keveset. (MTI) X 4A­­­X? Neveljünk a szépre! A Magyar Művelődési Intézet, a Magyar Iparművészeti Főiskola és a Pedagógusképző Főiskolák Vizuális Nevelési Kollégiuma erről a jövő szempontjából meghatározó jellegű témáról tart há­romnapos szakmai tanácskozást a Tölgyfa Galériában, az Ipar­­művészeti Főiskola épületében. Olyan felkért hozzászólók ad­ják át tapasztalataikat, mint az egész személyiséget zeneileg át­formáló - gyógyító zenepedagógus, a nemzetközi hírű Kokas Klára, vagy az a Vidor András, aki egyedül nem „művészként" vesz részt, hiszen a Nemzeti Alaptanterv szemlélete alapján tőle várható a környzetvédelmet megalapozó készség és látásmód kifejlesztésére a környezetteremtő magatartás és életmód pél­dája és gyakorlata - szemléltetéssel egybekötve. Hogyan is lehet a szépre nevelni? Kodály Zoltán óta újat vagy jobbat nem sikerült még megfogalmazni - hangzott el né­hány nappal ezelőtt Halász Péter igazgató részéről - mint a gyermek zenei nevelésének megkezdési időpontja a mama születése előtti kilenc hónap... A jóra, a szépre és az igazra csak­is a gyakorlat által lehet szert tenni a mindennapok tárgyai, esz­közei, anyagai révén, természetesen ideértve a színeket, fénye­ket és a hangokat is. Közösség csak harmonikus egyénekből le­het. Ennek mikéntjét és hogyanját a már bevált tapasztalatok alapján vitathatják meg az érdekeltek­­ az oktatás szinte min­den fokán és eszközével. A lebonyolítás feszített munkatempó­ban zajlott: szerdán a teljes egész napos plenáris ülés, egyórás előadásokkal és húszperces hozzászólásokkal; a második nap a szekcióüléseké: délelőtt korcsoportonként, délután művésze­ti áganként. A harmadik nap „menetrendje" a plenáris ülést kö­vető szakértői összefoglalók és az elnöki zárszó. Inámi írótoll A „letagadott költő” Béri Géza válogatott versei és no­­­­vellái IT Stádium Alapítvány gon­dozásában láttak napvilágot az óesztendő végnapjaiban, s az új évben immár a könyvesboltok polcain is látható a kötet. A borító színe a fegyencruha szürkéjét, maguk a betűk a kiontott vér kár­­minpirosát idézik föl bennünk. Tudatos e kolorhatás-effektus, hiszen ahogy Kárpáti Kamil szer­kesztő írja az egykori zárkatársát bemutató rövid életrajzban, Béri Géza Gérecz Attila mellett a másik nagy elfeledett börtönlírikus. 1953-ban, huszonhárom eszten­dős fejjel indult el „fiatalos nem­törődömséggel" a Gyorskocsi ut­cába, hogy 1956-ig szenvedjen a váci fegyházban. Ifjú Béri Géza, a költő fia visszaemlékezésébe ágyazva olvashatjuk a papírfec­nin megmaradt, rögtönzött el­­lencsasztuskát: „Elvisz engemet az ávó / Nem mehetek a babám­­ba / Meglett amitől félt Anyu / Gézukából lesz vértanyu." E kancsal gúnytól és elkeseredet­ten hetyke iróniától vitriolos vers inkább a személyiségéről, mint valódi költői kvalitásáról árulko­dik, de a letagadott költőknél kénytelenek vagyunk többet időzni az életrajzi adatoknál is, hiszen ismeretlenek voltak szin­te mindmáig. Béri Géza az '56-os forradalom heteiben a Széna té­ren és a Várban harcolt a máso­dik megszállást végrehajtó szov­jet csapatok ellen. Barátjával és cellatársával, Gérecz Attilával el­lentétben ő túlélte a harcokat, a megtorlást, s a falak nélküli bör­tönkorszak egyik tragikus sors­variációja teljesedett be rajta. Az arisztokratikus modorú, korán őszülő halántékú „kegyelmesúr" (így hívták a börtönben) méltó­sággal és tisztességgel dolgozott munkásként a Budapesti Vegyi­művekben, fia tanúbizonysága szerint személyesen is meggyő­ződött arról, hogy a „rezsim leg­inkább azoknak utálatos, akik­nek nevében uralkodik". 1979 karácsonyán lett öngyilkos, a ha­lála utáni esztendőben megje­lent a Szép versek című antológi­ában a műveiből egy lakonikus válogatás. Életében néha-néha az Élet és Irodalom, s a Napjaink hasábjain jelent meg költemé­nye. Önálló kötete nem volt, a Külvárosi jeladás, valamint a Versmondók könyve című 1975- ös antológiában látott még nap­világot néhány műve. A nyuga­ton kiadott Füveskert kötetben, amelyben a hazai börtönlíra mar­káns képviselői szerepeltek, Béri Géza védelmében névtelenül ad­ták közre műveit a szerkesztők. Mily keveset mondanak el az életrajzi adatok arról, hogy Béri Géza igazi költő volt. Lírájának alapélménye a szorongás, a ret­tegés, verseiben viszonylag rit­kán bukkan elő a börtönélmény, vagy a konkrét politikum. Azt a közérzetet fogalmazza meg, ami a szellemi diktatúra legsajáto­sabb velejárója. Hogy hiába szűnt meg 1962 után a konkrét életveszély, az iszonyú bizony­talanság, az űr borzalma hatja át minden napunkat. Hogy amit elpusztítottak, szellemi azonos­ságtudatunkat, magyarságélmé­nyünket, embervoltunkat, an­nak helyén restellnivaló űr tá­tong. „Akkor majd az a szégyen­kezés gyűl ki arcomon, amelyik ritkán, de megkülönbözteti a nö­vényt és az állatot az embertől." E versben, A fák esztelenségé­­ben még annak a hasznát is megkérdőjelezi, hogy a fák, a fü­vek nyújtózkodjanak az ég felé. A falak nélküli börtön azért őrli föl az identitását féltve őrző, gondolkodó embert, mert on­nan az amnesztia sem szabadít­hatja már meg. „Legalább séta volt, sütött néha a nap... Tudtam hogy rab vagyok, aki szabadul­hat." Ettől a szorongató bizo­nyosságtudattól csak az szaba­díthatja meg az alkotó embert, ami­­ nem alternatíva. Az asszi­­milálódás, a beolvadás. Béri szá­mára a verseiből is nyilvánvaló­an nem maradt, csak a másik megoldás. A halál. Példázatno­velláiból is, egyrészt a hinni aka­rás, másfelől a földi megoldásvá­­rás abszurd, lehetetlen volta kristályosodik ki. Akár, ha Lót belső monológját szólaltatja meg. A férfiú, aki igaznak talál­tatott egyedül Szodomából az ő korszerűsített parabolavariáció­jában örökös száműzött. A Hold túlsó oldalán, e sci-fi-szerűen ex­ponált novella űrutazói, husza­dik századi emberek már képte­lenek arra, hogy másvilági, túlvi­­lági, más bolygóról származó lé­nyekkel megtalálják a hangot. Az amatőrfilm, e félmúltat idéző elbeszélés pedig a nemzedékek tragikus szeparáltságának a no­vellája. Az 1956 után születettek nemzedéke már meghalni sem tud úgy, mint ők. Mivel a népé­nek közelmúltját letagadják előtte, nincs is már múltja. Béri Géza, Gérecz Attila, s a többiek, Tollas Tibor, Csillag Ti­bor, Tóth Bálint, Kárpáti Kamil ko­rábban félig-egészen letagadott, háttérbe szorított börtönkölté­szete, ha lassan is, de utólag igen csak kibővíti a diktatúra korának lírai térképét. Ezért is, mérhetet­lenül hatalmas azoknak a köte­teknek a jelentősége, amelyek be akarják tölteni a tudatunkban, s az irodalmi köztudatban kelet­kezett űrt. Pósa Zoltán

Next