Új Magyarország, 1993. március (3. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-16 / 62. szám

III. évfolyam 62. szám )­ 1993. március 16., kedd a­lly A kormány segítő kezet nyújt az önkormányzatoknak Beszélgetés Szentgyörgyvölgyi Péter köztársasági megbízottal Januárban múlt két éve, hogy kinevezték a köztársasági megbízot­takat. A fővárosban ezt a tisztséget Szentgyörgyvölgyi Péter cím­zetes államtitkár tölti be. A hivatalnak az államigazgatásban be­töltött szerepéről és eddig szerzett tapasztalatairól kérdezte mun­katársunk az államtitkárt. - A sajtóban gyakran éri az a vád a köztársasági megbízottakat, hogy törvényességi ellenőrzéseik ürügyül szolgálnak valamiféle politikai befo­lyásolásra, nyomásgyakorlásra a többnyire ellenzéki önkormányza­tokkal szemben. Mi erről a vélemé­nye? - Igaztalan vád. Jogszabály tiltja, hogy a köztársasági megbí­zott politikai tevékenységet foly­tasson, párt nevében szerepet vállaljon. Egészen másról van szó. A köztársasági megbízotti és az önkormányzati rendszer egyaránt vadonatúj intézmény. A választások során úgy alakult, hogy a parlamentben a kor­mánykoalíció került többségbe, az önkormányzatokban viszont az ellenzék. Az Alkotmány előír­ja, hogy a kormány az önkor­mányzatok törvényességi ellen­őrzését - a belügyminiszteren keresztül - a köztársasági meg­bízottak útján lássa el, ezért őket a kormány kinyújtott kezének tart­ják. Ebből a helyzetből adódóan sokan mintha ennek a „kéznek" a nyomását éreznék. - Kérem, fejtse ki az érveit bőveb­ben. - Ugyancsak az Alkotmány rögzíti, hogy az állampolgárok a helyi önkormányzást az általuk választott képviselő-testület út­ján gyakorolják, vagyis az önkor­mányzáshoz való jog a népfelség alapján magát a választópolgárt il­leti meg. Nem mindegy tehát szá­mukra az, hogy e jogokat a ne­vükben jogszerűen gyakorol­ják-e. Éppen ezért a köztársasági megbízott törvényességi ellen­őrzési tevékenységét nem az ön­­kormányzatok ellenére, hanem a jogszerű hatáskörgyakorlás, s ezen keresztül az állampolgár érdekében végzi. - Hogyan folynak az ellenőrzé­sek? - Bekérjük a képviselő-testü­leti jegyzőkönyveket, megvizs­gáljuk az önkormányzatok hatá­rozatait, rendeleteit, és ha ezek magasabb jogszabályba ütköz­nek, illetve saját szervezeti és működési szabályzatukba, ak­kor észrevételt teszünk. Ha ezzel nem értenek egyet, akkor a köz­­társasági megbízott bírósághoz fordul. Ha a törvénysértés az ön­­kormányzatok határozataiban nyilvánul meg, akkor a rendes bírósághoz fordulunk, ha rende­let kerül szembe paragrafusok­kal, akkor az Alkotmánybíróság­hoz. A meghozott döntés véle­ményem szerint nem érinti egyik fél presztízsét sem. Illető­leg az állampolgár nyert azáltal, hogy ügyei így most már a bíró­ság által is kontrolláltam jogsze­rűen mennek. - Ezek szerint itt, a fővárosban eléggé sziszifuszi munkát végeznek. - Egy-egy jegyzőkönyv, amely a képviselő-testületektől eljut hozzánk, nem is oldalszámmal, hanem a vastagságát kifejező centiméterekkel mérhető... Renge­teg jogszabályt kell e vaskos ira­tok értékeléséhez áttekinteni. Ezt elvégezve rossz érzése van az embernek, ha piszkálódásnak tekintik erőfeszítéseit.­­ Az önkormányzatoknál a jegy­zők a törvényesség megtartatása szempontjából kulcspozícióban van­nak. Nekik kellene megelőzniük, hogy törvénysértő határozat szüles­sen. Emiatt több helyen a képviselő­­testület és a polgármester ferde szemmel néz rájuk. Sokan elhagyják állásukat. Mi erről a véleménye? - A jegyző valóban ott van a határozatok születésénél, és idő­ben figyelmeztetheti a testületet a hibákra. Csakhogy ő az önkor­mányzat alkalmazottja. A jogban járatlan képviselők gyakran azt hiszik, hogy meg akarja őket akadályozni szándékuk keresz­tülvitelében, és ennek megfele­lően járnak el vele szemben. Bu­dapesten a VI. kerületben volt egy jegyző, aki egymagában több előzetes észrevételt tett, mint az összes többi. Felmond­tak neki, mert nem viselték el, azt gondolván, hogy akadályoz­za a tevékenységüket. Már nem is jegyző... - Mi volna a megoldás, hogy több védelmet kapjanak? - Budapesten mára mind­össze öt jegyző maradt hivatalá­ban az 1990-ben megbízott hu­szonhárom közül. Szerintem az volna a célravezető, ha a jegyző nem a képviselő-testület alkal­mazottja volna, hanem akár a köztársasági megbízotti hivata­lé, akár egy jegyzői kamaráé. El­képzelhetőnek tartanám, hogy a köztársasági megbízotti hivata­lok törvényességi ellenőrzési osztályai afféle jegyzőiskolák len­nének, és a pályázati kiírások fel­tétele volna olyan személyek al­kalmazása, akik ott legalább két évet eltöltöttek. Ez a begyakor­lottság rendkívül hasznos volna. - Az önkormányzatoknál meg­születtek a szervezeti és működési szabályzatok. Véleménye szerint kellően tudnak-e élni velük? - A képviselő-testületek nem eléggé éltek annak a lehetőségé­vel, hogy a testülettől hatáskörö­ket ruházzanak át a különféle bi­zottságokra. Bizonyos kérdéskö­rökre szakosodhatnak, kívülálló szakértőket vonhatnak be tevé­kenységükbe. - Önök terjedelmes kiadványt je­lentettek meg kétéves működésükről. Hogyan foglalná össze abban leírt tapasztalatait? - Az önkormányzati törvény rendkívül nagy csatározások nyomán született meg. Vannak ugyan hibái is, de egészében véve jó törvény. Tovább lehetne fino­mítani például a jegyzők kérdé­sében, vagy hogy a köztársasági megbízott törvényességi észre­vétele esetleg a végrehajtásra ha­lasztó hatályú legyen. Sajnos nem minden esetben éltek a képvise­lő-testületek az önkormányzati törvény adta lehetőségekkel. Budapesten inkább a peremkerü­letekben vannak olyan önkor­mányzatok, amelyekben lokál­­patrióták a képviselők, komolyan veszik a feladatukat, és nagyon sokat tesznek lakóhelyükért. So­ha annyi csatorna, gázvezeték, tornaterem, iskola nem épült Magyarországon állami pénz­ből, mint az elmúlt két évben. Sajnos, a főváros belső kerületei­ben a képviselő-testületek szemé­lyi csatározások színterévé váltak. Sok fontos határozatot, rendele­tet nem hoznak meg. Ez a Fővá­rosi Önkormányzatra fokozottan vonatkozik. Torzsalkodnak, ahe­lyett, hogy az állampolgárokat érintő fontos kérdésekben dön­tenének. Tamási Tamás Sáfár Tibor felvétele Alapítvány a reálértelmiségért A gazdasági életben a rendszervál­tozás súlyos megrázkódtatásokkal jár. Sokan önhibájukon kívül mun­kanélkülivé válnak, egzisztenciá­juk és megélhetésük kerül veszély­be. A műszaki értelmiségre, mérnö­kökre, technikusokra is ez a sors vár. Vannak, akik a privatizáció kö­vetkeztében válnak feleslegessé, mások nyomban az egyetem padja­iból kikerülve az állástalanok szá­mát gyarapítják. A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete - néhány szimpati­záns közreműködésével - létre­hozta az Alapítvány a reálértelmisé­gért elnevezésű közcélú felajánlást, amely a műszakiak állásgondjai­nak enyhítését szolgálja. Felmérik a hozzájuk fordulók állásigényeit, és megkísérlik megoldását. Új munkahelyeket kutatnak fel. Át­képzéssel és tanácsadással segítik a vál­lalkozóvá válást. A gazdaság külön­böző ágazataiban kialakuló fejlesz­tési elképzeléseket az ötlettől a megvalósításig végigkísérik. Az alapítvány kuratóriumának elnöke Dragon Pál országgyűlési képviselő, a kisgazda harmincha­tok parlamenti frakciójának titká­ra, aki megvalósuló céljaikról nyi­latkozott lapunknak. - 1992 tavaszán hoztuk létre az alapítványt, amelynek elindulásá­ra saját lakásunkat, telefonunkat és némi készpénzünket is feltettük. Számos helyen kilincseltünk támo­gatásért, de tudomásul kellett ven­nünk, hogy egyre nehezebb még a jó céloknak is megnyerni másokat. Szerencsére elnyertük a Munkaügyi Minisztérium egyik pályázatát, és ez lehetővé tette, hogy az ország különböző pontjain szervező mun­kacsoportokat állítsunk föl. A főváro­son kívül Abonyban, Debrecenben, Esztergomban, Szentendrén és Szege­den fordulhatnak az állástalanok helybeli munkatársainkhoz. Ezekre a posztokra olyan munka nélküli szakembereket állítottunk, akikben megvan az elhivatottság és az együttérzés mások sorsa iránt, s szívügyüknek tekintik tár­saik támogatását. A minap tartott kuratóriumi ülésünkön elhatároz­tuk, hogy minden hónapban ösz­­szejövetelt tartanak a megyei és a városi ügyvivők. Kicserélik tapasz­talataikat, megbeszélik a további tennivalókat. Felvesszük a kapcso­latot a megyei munkaügyi hivata­lokkal, a vállalkozókkal, a helybeli üzemekkel, kutatva az elhelyezke­dési lehetőségeket. Ügyvivőink már számos önkormányzattal ki­alakították az együttműködést. Megszervezzük a jogszabályfigyelő szolgálatot, ismertetjük a kisvállalko­zói garanciaalappal kapcsolatos jog­szabályokat. (tamasi) BELFÖLD „Öröökségü­nk '48" A középfokú oktatási intéz­ményekben immár évről évre visszatérő történelmi ve­télkedő idei országos döntő­jére és a díjak kiosztására került sor szombaton Kecs­keméten. Az „Örökségünk '48" elnevezésű tanulmányi verseny első helyezettjei­­ iskolatípusonkénti kategó­riában a szolnoki Széchenyi István Gimnázium, a székesfe­hérvári Jáky József Szakközép­­iskola, illetve a budapesti Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakmunkásképző Intézet csa­pata. A csaknem fél éve zajló történelmi versenyt a Haza és Haladás Alapítvány, a Laki­telek Alapítvány rendezte a munkaügyi, illetve közok­tatási tárca, valamint a Tu­dományos Ismeretterjesztő Társulat Bács-Kiskun me­gyei szervezete és a kecske­méti Gáspár András Szak­munkásképző Intézet tá­mogatásával. Az országos döntőbe összesen 33 - öt­nyolc tagú­­ diákcsapat ju­tott el és részesült az elért helyezéstől függően a ren­dezők, támogatók által fe­lajánlott táborozási lehető­ségben, pénz-, tárgy-, illet­ve könyvjutalomban. (MTI) MIM X 3 JA 4 -Európai elvek jegyében A nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló törvényjavaslat or­szággyűlési vitájáról és a magyarországi nemzetiségi kérdés hát­teréről Szauter Rudolf (MDF) országgyűlési képviselővel, az em­beri jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság tagjával beszélgetünk. - Van-e egyáltalán Magyarországon nemzetiségi kérdés? - A hazai nemzetiségek szá­mára a rendszerváltozás a hu­szonnegyedik órában jött el, mert a Kádár-rendszer kedvelt szlogenje volt, hogy nálunk nincs nemzetiségi kérdés. Ezzel szemben az az igazság, hogy Magyarországon más jellegű a nemzetiségi kérdés, mint a kör­nyezetünkben lévő országok­ban, de létezik. - Tudjuk, mintegy egy tucat nemzetiség él Magyarországon. De mi a hazai nemzetiségi kérdés lénye­ge? - Az elmúlt 30-40 évben nem üldözték úgy a nemzetiségieket, mint például a második világhá­ború után a magyarországi né­metséget, majd a Rákosi-idő­­szakban a délszláv lakosságot, hanem egyszerűen elhanyagolták őket. Ezért a magyarországi nem­zetiségiek nagy része identitásza­varokkal küszködik. A gyerekek többnyire nem ismerik már az anyanyelvüket. Én viszonylag jól beszélek németül, mert 38 éves koromban esti tanfolyamon tanultam az anyanyelvemet. - Miben különbözik a magyaror­szági nemzetiségi kérdés a környeze­tünkben lévő államok hasonló prob­lémájától? - Abban, hogy nálunk ez nem politikai kérdés külpolitikai érte­lemben. Nincs ma egyetlen par­lamenti párt, amelyik ne gondol­kodna hasonlóan az alapkérdés­ről, azaz hogy szükséges a pozitív diszkrimináció, amivel kompen­zálni kell a hátrányokat. Termé­szetes, hogy olyan mértékben, amennyire ez indokolt. Szélsőséges példát mondva: nem lehet egy nemzetiséginek az átlagosnál magasabb órabért adni, csak azért, mert nemzetiségi. A tanu­lásban, kultúrában viszont picivel többet kell kapjanak, hogy köny­­nyebben behozhassák a lemara­dást. - Miben tartja hiányosnak a ki­sebbségekről szóló törvényjavasla­tot?­­ Nincs hiányossága, mert még nem született meg. Az a baj, hogy mindenki azt hiszi, ért a nemzetiségi kérdéshez, és „min­dent belead", hogy olyan tökéle­tes törvényt alkossunk, amit ele­ve hiú ábránd remélni. Már csak azért sem lehet ideális a törvény, hanem a körülményekhez képest el­fogadható, mert a nemzetiségiek helyzete, amire most hozunk törvényt, remélem, gyökeresen megváltozik pár év után. Ha né­hány év múlva a nemzetiségiek demokratikusan megválasztott szervezeteinek a hiteles képvise­lői leülnek tárgyalni, ismerve igényeiket, lényegesen javítha­tunk a most készülő törvényen. - Milyennek ítéli meg a mostani törvényjavaslatot? - Ha Magyarországon meg­szavazzák ezt a törvényt, európai szintű nemzetiségi törvényünk lesz, amilyen kevés országnak van. Azért mondom ezt, mert például Dél- Tirolban a német anyanyelvű la­kosság autonómiáját az osztrák­olasz államszerződés garantálja, ami nem törvény, és nem vonat­kozik más népcsoportokra. Ugyanez a helyzet a svéd-finn szerződés esetében.­­A Dél-Tirolban látottak alapján én örülnék, ha, teszem azt, hasonló autonómiának örvendhetne az erdé­lyi magyarság is.­­ Ez így igaz. Viszont ilyen át­fogó nemzetiségi törvény, amit most előkészítünk, példa értékű lehet Európában. T. Békés Sándor Világbanki hitel Fejér megyének • Korszerű oktatás - középiskolás fokon Világbanki hitellel újszerű, ala­pos humán és reálműveltséget adó, szakképesítést nyújtó okta­tási formákat alkalmaznak az 1993-94-es tanévben Fejér megye több középiskolájában. A székesfehérvári Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola például úgynevezett szakmacso­portos képzés kifejlesztésére és ki­próbálására vállalkozott. A mód­szer előnye, hogy a tanulók nem szakmai, hanem szakirányú kép­zést kapnak, s arról, hogy konk­rétan mely szakterületen akarják képezni magukat, nem a beirat­kozáskor, hanem második osztá­lyos korukban, a szak, a szakma, a követelmények és a munkafel­tételek teljesebb ismerete után kell dönteniük. A 3. és 4. osztá­lyosoknak olyan szakmai - mű­szaki, vállalkozási, nyelvi, számí­tástechnikai - ismeretek elsajátí­tására lesz lehetőségük, amelyek megszerzése lehetővé teszi szá­mukra a választott szak későbbi elvégzését. Ezentúl az érettségi után - fél év, egy év alatt - szak­munkásbizonyítványt, illetve tech­nikusi oklevelet szerezhetnek. Gé­pész és fémtechnika, valamint számítástechnika, informatika és hírközlés szakmacsoportban kezdi meg szeptemberben ta­nulmányait két-két osztály. A dunaújvárosi Rudas László Közgazdasági és Külkereskedelmi Szakközépiskolában a Világbank által támogatott oktatási formá­ban, az iskolai fejlesztő munkára épülő, új szakképzési modell­ben, megnyújtott képzési időben ta­nulnak majd a diákok. Az intéz­ményben közgazdasági, keres­kedelmi-marketing, informati­kai, pénzügyi-számviteli, vala­mint idegen nyelvi gép- és gyorsíró osztály indul. A képzés­ben részt vevők az eddiginél magasabb szintű közismereti, nyelvi, informatikai képzésben részesülnek, s a negyedik osz­tály elvégzését követően fél-két év alatt szerzik majd meg az ér­deklődési körüknek megfelelő szakképesítést. Ugyancsak nyúj­tott képzési időben szereznek szakismereteket a székesfehér­vári Egészségügyi Szakközépiskola újszerű képzési modelljében ta­nulók is. Ők az első négy évben magas szintű nyelvi, informati­kai, humán jellegű képzést kap­nak, s ez idő alatt készítik fel őket az egészségügyi hivatás gyakorlására, valamint fejlesztik ki bennük a szükséges szakmai képességeket, valamint az egészségügyben végzett mun­kához elengedhetetlen tulajdon­ságokat, a humánumot, a mások problémáival való érzelmi azo­nosulás képességét. Szakosodás­ra ezután lesz lehetőségük. (MTI) Az SZDSZ oktatási kormány­­programja kidolgozásának kez­detét jelentette a párt oktatási ta­gozatának ülése és a hozzá kap­csolódó konferencia, amit az új városháza dísztermében tartot­tak szombaton. A közoktatási törvény folyamat­ban lévő kidolgozása és az új kulturális miniszter kinevezése lehetővé teheti, hogy az eddigi politikai és szakmai hibákat ki­küszöbölő, a szakma és a szülők várakozásainak megfelelő, hosszú távú megegyezés jöjjön lét­re a közoktatás kérdésében - hangzott el a rendezvényekhez kapcsolódó sajtótájékoztatón. Fodor Tamás, az SZDSZ parla­menti frakciójának tagja el­mondta: a demográfiai hullám levonulásával lehetőség nyílna a minőségi oktatásra. A mai kor­nak megfelelő készségek kialakí­tását azonban akadályozhatja, ha az önkormányzatoknak el kell bocsátaniuk pedagóguso­kat, épp ezért a mindenkori kor­mányzatnak biztosítania kell az ön­­kormányzatok számára a szükséges pénzt. Egyáltalán nincs kidolgozva a követelmény- és vizsgarendszer az oktatási törvénytervezetben, pedig egy korszerű rendszerrel meg lehetne akadályozni a „fe­lülről vezényelt iskolarendszer" kialakulását. Fontos, hogy a tör­vényben nem szabad mereven elha­tárolni az egyes iskolatípusokat - hangsúlyozta Kelemen Péter, az SZDSZ oktatási tagozatának ve­zetője. (MTI) T Távlatok a közoktatásban Az egyház társadalmi A Református Egyház és a Fidesz közötti együttműködés lehető­ségeiről, a párbeszéd fontosságá­ról cseréltek véleményt szomba­ton Debrecenben Kocsis Elemér püspök és Fodor Gábor ország­­gyűlési képviselő, a fiatal demok­raták országos választmányának tagja vezetésével a Tiszántúli Re­formátus Egyházkerület és a Fi­desz képviselői. A megbeszélésről kiadott köz­lemény szerint egyetértettek ab­ban, hogy a világnézeti és a val­lásszabadság feltételeit biztosíta­ni kell az országban, mint ahogy együttműködésre van szükség a reális igényekhez igazodó egy­házi társadalmi szerepvállalás kialakításában is. A találkozó résztvevői kezdeményezték, hogy még ebben az évben na­gyobb szabású konzultáción vi­tassák meg az egyházak és a li­berális pártok elvi és gyakorlati együttműködésének lehetősé- gét. (MTI) X3.Síi HiAo. A rádió és televízió felügyeletéről Az Alkotmánybíróság mai teljes ülésén folytatja a rádió és a tele­vízió felügyeletéről szóló 1974-es kormányhatározat alkotmá­nyossági vizsgálatát. Mint ismeretes, az Alkot­mánybíróság 1992. június 8-án kihirdetett határozatában alkot­mányellenesnek ítélte az 1047/1974. (XI. 18.) kormányha­tározat 6. pontját, amely szerint a rádió és a televízió a kormány felügyelete alatt áll. A határozat rámutatott arra, hogy a sajtóra vonatkozó rendelkezéseket törvény­ben kell szabályozni. Az Alkot­mánybíróság szerint a kifogásolt rendelkezés nem a kormányfel­ügyelet ténye miatt alkotmány­ellenes, hanem a kormány meg­határozó tartalmi befolyását le­záró garanciák hiánya miatt. A testület az alkotmányellenesnek minősített határozati pont meg­semmisítésének időpontjáról ak­kor nem döntött, hanem e tekin­tetben az alkotmánybírósági el­járást 1992. november 30-áig fel­függesztette. Egyúttal felhívta az Országgyűlést, hogy a médiá­val kapcsolatos törvényeket 1992. november 30-áig alkossa meg. Az Országgyűlés a megha­tározott ideig nem alkotta meg a médiatörvényt. Ezért az Alkot­mánybíróság 1992. december 1- jén elrendelte a korábban felfüg­gesztett eljárás folytatását az al­kotmányellenesnek minősített jogszabály megsemmisítési idő­­pntjának pontjának (MTI) meghatározására.

Next