Új Magyarország, 1993. március (3. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-13 / 61. szám

Volt egyszer egy Március Kossuth és Képek és emlékek a Jenny Lind szabadság földjéről Petőfi Sándor az ég felé emeli szemét, s önnön vérébe mártott ujjával írja a sziklára, amely mel­lett hever: Hazám! Az olajnyo­mat ezer-, talán százezerszámra terjedt a szabadságharc utáni évtizedekben, ott volt a helye minden olyan szoba falán, amelynek lakói szívükben őriz­ték a harc emlékét, a szabadság utáni vágyat - akik azonban va­lamilyen ok miatt nem enged­hették meg maguknak, hogy va­lódi festő által festett, kevésbé patetikus, művészi szempontból hitelesebb ábrázolást vásárolja­nak az emlékezés és a remény­kedés jegyében. Már nem festmény és még nem fotográfia ez a kép. Már nem a mesterség sok évszázados hagyományait folytatva készült, de egy kicsit még ezt akarja elhi­tetni, s még nem rendelkezik a fotográfia hitelességével, noha nagy sorozatban készül, egy új­fajta tömegízlés, vizuális kultúra formálójaként. Mondhatni, az átmenet jellegzetes terméke. Jel­képesnek is mondhatnánk, hi­szen ebben az esetben nincs is mihez viszonyítanunk a kép hi­­­­telességét, hiszen Petőfi halálá­nak nem volt tanúja Voltak viszont tanúi számos eseménynek, csatának , és váro­sok ágyúzásának, mozgósítás­nak és megadásnak, kormány­­alakításnak és fegyverletételnek. Maradtak leírás­ok és maradtak képek, megannyi adalék a kor­szak történelméhez. Ahogyan az emlékezések nagy része már ré­gen feldolgozva, kötetbe gyűjtve szolgálja a szabadságharc törté­netének jobb megismerését, úgy a képek nagy részét is feldolgoz­ták már a kutatók, s az albumok­nak, kiállításoknak köszönhető­en közülük számos széles kör­ben ismertté is vált. Úgy tűnik, maradtak azonban rejtett kin­csek is bőségesen, hiszen példá­ul azok közül az 1848-49-es Em­lékek­­ és dokumentumok közül, amelyek a Legújabb Kori Törté­neti Múzeum új tárlatán szere­pelnek, a legtöbb csak a szakem­berek számára ismerős. A bemu­tató legtöbb darabja metszet vagy falragaszként megjelent hirdetmény, felhívás, nemcsak történeti, de kultúrtörténeti szempontból is érdekes. A met­szetek némelyike önálló lap­ként, legfeljebb magyarázószö­veggel jelent meg, a felhívások akár a néhány évtized múltán robbanásszerű fejlődésnek in­duló plakátművészet legközvet­lenebb előzményeinek is tekint­hetőek. Kép ugyan nincs e falragaszo­kon, de szükség lenne-e egyálta­lán kép egy olyasféle felhívás­hoz, amely így kezdődik: Buda­vára a miénk!, vagy így. Legújabb és felette érdekes hiteles hírek Bécs­ből. A kép persze mégis ott van mindenütt, hiszen a kor kiváló rajzolóinak sora örökítette meg az eseményeket, s a szabadság­­harc jeles személyiségeinek az arcvonásait a rajzon kívül szá­mos esetben dagerrotypia is őrzi. Itt van például a kormányzó, Kossuth Lajos portréja, melyet óvatosan vesz kézbe a szakem­ber, hisz pótolhatatlan kincsről van szó. Mondhatni, nem csu­pán önmagában vett értékről, hanem viszonyítási pontról is egyben. Mi sem izgalmasabb például annál, mint összevetni ezt az arcképet azokkal az ábrá­zolásokkal, amelyek az említett kiállítás tőszomszédságában rendezett kamaratárlaton, a Kos­­suth-emléktárgyak Amerikából cí­mű bemutatón láthatók, s ame­lyek nem egyszerűen egy utazás dokumentumai, hanem annak a folyamatnak a részei, amelynek folyamán a vizuális és a tárgyi kultúra a tömegtermelésnek, az információátadás új lehetőségei­nek köszönhetően megteremti a maga képét az adott személyi­ségről, eseményekről. A törökországi emigráció után az érte küldött gőzhajón Ameri­kába érkezett Kossuthot 1851. december 6-án sok tízezres ün­neplő tömeg fogadta New York­ban, ahogyan ezt az újságrajz kalapjukat lengető szereplői is bizonyítják. Ünnepi menetek, beszédek, fogadások - ahogyan az első napokban, a további több mint hat hónapon át is a földrész egyik legnépszerűbb embere maradt a kormányzó. Könyvek sora jelent meg ez alkalomból, néhányban ott a kormányzó arc­képe is, ahogyan rákerült New Jerseyben fúvott borosüvegre és fehér kőedény tányérra, levélne­hezékre és gyertyatartóra, ér­mekre és természetesen a kor­mányzó emigrációs pénzsoroza­tára is. Az egyik üvegen a Kos­­suth-portréval szemben egy gőzhajó, a Mississippi, amelyen Kossuth elhagyta Törökorszá­got, a másikon ellenben egy női portré, amely persze nem a kor­mányzó feleségét ábrázolja, ha­nem a­­ kor ünnepelt, svéd szár­mazású énekesnőjét, Jenny Lindet Az egyik érem szerint semmi sem lehetetlen Kossuth számára, amit csak akar, a hátoldal pedig a szabadság szülőföldjeként nevezi Amerikát. Jól megférnek ezek a komoly kijelentések a magyar politikus és a svéd színésznő összepasszításával a borosüve­gen, hiszen, ne feledjük, ez az az ország, ahol százharminc évvel később azt mondja majd Andy Warhol, a pop-art fenegyereke: mindenki sztár lehet egy pillanatra. Nos, sztárok jöttek, sztárok mentek Amerikában, a Kossuth­­relikviák némelyike a fiókok mé­lyére, padlásra, lomtárba került, más darabok mindvégig az őket megillető figyelemben részesül­tek. Hogy most így együvé ke­rültek Budapesten is, az Michael Szarvasy New York-i gyűjtőnek és műtárgykereskedőnek kö­szönhető. P. Szabó Ernő ¡¡yQ~TI~J~ cP'^j c~¡­vi. évfolyam 61. szám Jilt 1993. március 13., szombat 19

Next