Új Magyarország, 1994. február (4. évfolyam, 26-49. szám)

1994-02-23 / 45. szám

Eximbank a láthatáron A kormány már döntött, ezen a héten az Országgyűlésnek is be­nyújtja - rendkívüli és sürgős el­járást kérve - az Eximbank­­ól és az exporthitelt biztosító rész­vénytársaságról szóló törvényja­vaslatokat. A Magyar Export-Im­port Bank Rt. és a Magyar Ex­porthitel Biztosító Rt. működési területe felöleli az exporthitel­biztosítás, a garancianyújtás és a finanszírozás teljes körét, segíti az exportot, javítja a külpiacra ju­tás pénzügyi, banki feltételeit. Az Eximbank feladata, hogy alapvetően az exportügyletek­hez, de kivételesen az import­hoz kötődően is, hitelek és ga­ranciák nyújtásával segítse a külkereskedelem fejlődését. Az Exporthitel Biztosító Rész­vénytársaság (EB Rt.) tevékeny­ségi köre alapvetően az export­hitelek biztosítása. A jelenlegi hasonló intézményhez képest szélesebb körben működik majd: a politikai és árfolyamkoc­kázatok elleni biztosításon túl a kereskedelmi és gazdasági koc­kázatok kiküszöbölésére is köt­het biztosítást. Mindkét intézmény százszá­zalékos állami tulajdonú rész­vénytársaságként jön létre, s két­milliárd forintos alaptőkével kezdi meg működését. Ezzel a kezdőtőkével az idei export tize­dét képes segíteni a két pénzin­tézet. Főként olyan áruk külföld­re jutását támogatja majd, ame­lyek a bankok rendes ügymene­tében nem kapnak hitelt. Az alaptőke nagysága miatt hama­rosan szükségessé válik a tőke­emelés, amit elsősorban a költ­ségvetés finanszíroz, de a priva­tizációs bevételek egy részét is fel lehet majd használni. (szt) Sokasodó szervezetek Az év első hónapjában a Köz­ponti Statisztikai Hivatal 1595 jo­gi személyiségű gazdasági szer­vezet alapítását jegyezte be, ezek 92 százaléka káefté, 84 százalé­kuk legfeljebb 10 főt foglalkozta­tó szervezet, s 39 százalékuk a fő­városban szándékozik működni. A KSH összesítéséből az is ki­tűnik, hogy januárban 173 cég szűnt meg, így a hónap végén összesen 87 060 jogi személyisé­gű gazdasági szervezet tevé­kenykedett az országban. Válto­zatlanul a legnagyobb csoport az egyéni vállalkozásoké, számuk január végén 692 678 volt. A jogi személyiségű szerveze­tek 35 százaléka a kereskedelem területén, illetve a javítási ága­zatban működik, 20 százaléka az iparban, 18 százaléka pedig az ingatlanügyletek és különféle szolgáltatások területén. Az év első hónapjában 8 jogi személyi­ségű gazdasági szervezet ellen indult csődeljárás. A csődeljárás alá vont szervezetek száma a hó­nap végére 3082-re emelkedett, 67 százalékuk gazdasági társa­ság, 23 százalékuk szövetkezet, 10 százalékuk vállalat. Ukrán piacosodás Ötfős küldöttség élén hétfőtől Magyarországon tartózkodik Antolij V. Rahanszkij, az ukrán Külgazdasági Minisztérium bel­kereskedelemmel foglalkozó mi­niszterhelyettese. A háromnapos magyarországi tartózkodás so­rán a delegáció tagjai tanulmá­nyozzák a hazai belkereskede­lem felépítését és irányítását, mi­vel az ukrán kormány átszerve­zése kapcsán náluk is napiren­den van a minisztériumon belül egy ezzel foglalkozó szervezet felállítása. Tegnap Schagrin Ta­más helyettes államtitkár tájé­koztatta a vendégeket a magyar­­országi gyakorlatról. Az uk­­án szakembereket elsősorban az ér­dekelte, hogy a minisztériumnak milyen lehetőségei és eszközei vannak a piaci folyamatok keze­lésére, hogyan tudja figyelem­mel kísérni a privatizálódó és li­beralizálódó magyar gazdaság­ban az áruforgalom alakulását, hogyan képes előre jelezni és ki­szűrni a piaci zavarokat. IV. évfolyam, 45. szám­­),1994. február 23., szerda GAZDASÁG Lízingelt Boeinggel már ezen a nyáron új Boeing 737-300-as repülőgé­pet lízingel júliustól a Malév Rt. - jelentette be tegnap sajtóreg­geli keretében Pákay András, a cég vezérigazgatója. Mint rámu­tatott, a még gyártószalagon lé­vő masinát az ILFC lízingcégtől tudják megszerezni, méghozzá rendkívül kedvező feltételekkel. A lízing díja 30 százalékkal ala­csonyabb, mint a piacon napja­inkban szokásos szint. A tegnapi sajtóbeszélgetésen bemutatott Barkay Kálmán, a Malév Rt. ké-A Ferihegyi repülőtér II. hangárában javítás közben kigyulk­adt egy TU-134-es repülőgép vezetőfülkéje. A Tűz- és Polgári Védelmi Or­szágos Parancsnokságtól tegnap kapott tájékoztatás szerint a repülőtéri tűzoltók 12 perc alatt eloltották a tü­zet Az eset során három szerelő súlyos, életveszé­lyes, további három pedig könyebb sérüléseket szen­vedett. (MTI)­reskedelmi és vállalkozási igaz­gató-helyettese elmondta, az új gép forgalomba állítása nagyon előnyös a cég számára. Kis túl­zással azt lehet mondani, hogy két TU-154-es helyett röpköd­het ez a Boeing, üzemeltetése ugyanis lényegesen olcsóbb, megbízhatósága pedig - már csak életkora miatt is - sokkal jobb, mint nem éppen ma szüle­tett elődjeié. Barbay Kálmán utalt még arra, hogy az új masi­na bizalgerjesztőbb az utasok előtt, ami a forgalom alakulásá­nál sem közömbös. Elhangzott: a következő két hónapban várhatóan döntenek a repülőgéppark korszerűsítésé­nek irányáról. Az utasok 60 szá­zalékát már ma is nyugati gé­pekkel szállítja a Malév, s várha­tóan 2-3 éven belül kiiktatódnak a menetrendből a flotta keleti gyártmányú darabjai. A 28 tagú flottából egyébként ma 16 keleti TU-134-es, illetve TU-154-es gép teljesít szolgálatot. Szó esett arról is, hogy május 2-ától a Malév repülőgépével és személyzetével indul a Delta- Malév közös közvetlen járat New Yorkba, a Kennedy repülő­térre. Ez a Malév számára sok előnnyel jár. Legfőképp azzal, hogy két Boeing 767-es gépe kö­zül elegendő lesz az egyik erre a járatra, míg a másikat charter-já­ratban üzemeltetheti Japánba, Bangkokba és más tervezett út­vonalakon. A gazdaságosabb gépkihasználás természetesen javítja a vállalat eredményessé­gét. H. K. J. Magánosítás a Bakonyban A Bakony Művek Rt. menedzs­mentje és dolgozói is igényt tar­tanak azokra a részvényekre, amelyeket az ÁVÜ meghirdetett. A pályázat határideje lejárt, összesen 1600 dolgozó írta alá a vásárlásra vonatkozó szándék­­nyilatkozatot. Elképzeléseik sze­rint a részvények meghirdetett 50,1 százalékát menedzsment­privatizáció, illetve MRP kereté­ben vennék meg a helyiek. A vá­sárlásra konzorciumot hoztak létre. A pályázatra azonban má­sok is jelentkeztek, s az ÁVÜ az előírásoknak megfelelően 90 na­pig mérlegelheti döntését. A cég helyzetéről Lüttner András vezér­­igazgató az MTI-nek elmondta: ha szerény mértékben is, de nye­reséges gyáregyüttes a Bakony Művek Rt., amely az autóvilla­mossági termékekre szakoso­dott. Bevételének java része a La­da gépkocsik alkatrészeinek gyártásából származik. A külföldi befektetők jelre várnak A legfőbb vonzerő: bizalom és biztonség Az Ernst & Young magyarorszá­gi tevékenysége során megszi­lárdította pozícióját, s a világ­szerte sikerrel alkalmazott hár­mas profilban (könyvszakértés, vezetési és adótanácsadás) mi­nőségi szolgáltatást kínál hazai és külföldi ügyfeleinek - hang­zott el a tekintélyes tanácsadó cég tegnapi sajtótájékoztatóján. Nigel Moore kelet-európai igazgató és Terták Ádám, a buda­pesti iroda vezérigazgatója el­mondta: a százéves múltra visszatekintő cég öt esztendeje működik hazánkban, s ez idő alatt rendkívül dinamikusan fej­lődött. Az induló harmincfős lét­szám mára száznyolcvanra emelkedett, s a cég számos mul­tinacionális céggel és hazai nagyvállalattal alakított ki együttműködést. Egyebek kö­zött a Nyidofer privatizációs ta­nácsadójaként, a Fotex és a Da­nubius kön­yvszakértőjeként is­mert, részt vett mintegy hat-hét kisbank átvilágításában, tíznél több befektetési alap könyv­­szakértője, s dolgozott a Buda­pest Bank, a Coca-Cola, az Álla­mi Bankfelügyelet megbízására. A vezetési tanácsadási igazgató­ság több mint harminc magyar specialistája az elmúlt években számos vállalatátalakítást, priva­tizálást, illetve vagyon- és üzle­tértékelést hajtott végre, sőt a szakemberek tevékenysége ki­terjedt a stratégiai tervezésre és a humán tanácsadásra is. Míg a gazdasági rendszervál­tás idején elsősorban a hazánk­ban befektető multinacionális cégek által igényelt szolgáltatá­sokra volt kereslet, ma már a ma­gyar vállalatok és befektetők is igen fontos partnerek. A piac­­gazdasági átalakulás előrehala­dásával a szolgáltatások jellege is változott: a vállalatfejlesztési tanácsadás középpontjában a re­organizáció áll, a privatizációs tanácsadás kiterjed a magánosí­tás új technikáira, s új elemként megjelent a külföldön befektetni szándékozó magyar vállalko­zóknak nyújtandó komplex ta­nácsadás. Miközben az Ernst & Young továbbra is részt vesz az Állami Vagyonügynökség, az Állami Vagyonkezelő Rt., illetve a Magyar Befektetési és Fejlesz­tési Rt. pályázatain, a privatizá­ció kifutása a tanácsadó tevé­kenység nyitását tette szüksé­gessé, a hazai vállalati és pénz­ügyi szféra, az államigazgatási szervek, az önkormányzatok és az érdek-képviseleti szervek felé. A cég prognózisa szerint különösen az adószolgáltatás iránt lesz nagy kereslet. Az Ernst & Young londoni elemzése szerint a külföldi be­fektetők változatlanul kedvező­en ítélik meg Magyarországot, de a régió más országaihoz vi­szonyítva hazánk már lecsúszott az első helyről - hangzott el a sajtótájékoztatón. Most igen nagy várakozás előzi meg a vá­lasztásokat, a külföldi befektetők annak felét várják a majdani új kormánytól, hogy vállalja a ko­rábbi kötelezettségeket. A tőkét profit- és jövedelmezőségi érde­kek vezérlik, s Magyarország csak akkor tarthat számot érdek­lődésükre, ha a bizalom és biz­tonság feltételeit megteremti. A már hazánkban tevékenykedő külföldi cégek véleménye azt tükrözi, alábecsülték az átmenet nehézségeit. A szabályozórend­szer gyakori átalakítása - külö­nösen az adók és kedvezmé­nyek körének változtatása - aka­dályozza a hosszú távú terve­zést, s a forintleértékelés hatásait is másképpen élik meg a befek­tetni kívánó külföldiek, illetve a már exportra gyártó, megtelepe­dett nemzetközi cégek. Végül ál­talános vélemény a magyar gaz­daságról, hogy hiányzik a mo­dern vezetési tapasztalat és a versenyhelyzethez alkalmaz­kodni tudó menedzsmentgya­korlat. (vasvári) Latorcai Németországban Ipartávlatok Háromnapos németországi programjá­nak első munkanapján Latorcai János ipari és kereskedelmi miniszter Mün­chenben találkozott Otto Wiesheu gaz­dasági és közlekedési államminiszter­rel. Áttekintették a két tárca együttmű­ködését, a német és a magyar gazdaság aktuális kérdéseit. A vendéglátó kifejez­te elismerését a magyar piacgazdaság eredményeiért, s hangsúlyozta, hogy ez távlatosan megalapozza a két ország ipari és gazdasági kapcsolatainak fej­lesztését. Latorcai János megbeszélést folyta­tott Paul Daxszal, a Bajor Export Klub el­nökével, majd meglátogatta a Bayern­werk ISAR 2. atomerőművet, ahol tájé­koztatták a paksiakkal folytatott együttműködésről. A magyar küldöttség programja ez­után a müncheni Ipari és Kereskedelmi Kamarában folytatódott, ahol a delegá­ciót fogadta a tornára elnöke és főigaz­gatója. Az üzleti élet képviselői előtt a miniszter előadást tartott a magyar gaz­daság helyzetéről, az iparpolitikai célki­tűzésekről, a magyarországi befektetési lehetőségekről és a befektetéseket tá­mogató kormányzati stratégiáról. Az előadás után elhangzott kérdések azt mutatják, hogy a bajor üzleti szféra to­vábbra is érdeklődik a magyarországi befektetések iránt. Latorcai János és kísérete ezt követő­en Frankfurtba utazott, ahol további konzultációkat folytat vezető ipari, ke­reskedelmi és pénzügyi szakemberek­kel. A dolgozók is vehetnének részvényt Gazdát keres a Hungarocamion Meggyorsítják a Hungaroca­­mion privatizációját - rövi­den így foglalható össze Tor­ma Imre vezérigazgató tegna­pi sajtótájékoztatójának lé­nyege. Mint a vállalatvezető elmondta, cége az elsők kö­zött, még 1991-ben látott hoz­zá a magánosítás előkészíté­séhez, 1992-ben társasággá alakult, s tavaly ősszel az ÁV Rt. már arról határozott, hogy meggyorsítják a munkát. Torma Imre utalt rá: az el­múlt két és fél év külön törté­net - a lényeg azonban az, hogy az ÁV Rt. minapi dönté­se értelmében megszületett a Hungarocamion privatizáci­ós menetrendje. Várhatóan április első nap­jaiban hirdetik meg a ten­dert, amelyre mind Nyugat- Európából, mind az Egyesült Államokból számítanak ér­deklődésre. A cég álláspontja szerint feltehetően külföldi partnerük lesz, hiszen az 5,3 milliárd forintos törzstőke nagysága tőkeerős partner jelentkezését feltételezi. A Hungarocamion részvényei­nek 50 százalékát, plusz egy részvényt értékesítenek a stratégiai befektetőnek. A 25 százalékos részvénycsomag plusz egy részvény tartósan állami tulajdonban marad. Az önkormányzatoknál lévő 3-4 százalékos tulajdoni há­nyad mellett a fennmaradó 20-22 százalékot remélhető­leg az alkalmazottak és a me­nedzsment tagjai vásárolhat­ják majd meg. Torma Imre beszámolt ar­ról, hogy a társaság 1993-ban rendkívül nehéz évet zárt, külső és belső körülmények egyaránt nehezítették a gaz­dálkodást. Lehet, ennek lesz a következménye, hogy a cég tizennégymilliárd forin­tos árbevétele mellett az idén először nem tud nyereséget realizálni, sőt elképzelhető minimális veszteség megje­lenése is. Ez azonban nem je­lenti azt, hogy a cég nem áll szilárdan a lábán. Magyaror­szág legnagyobb fuvarozója az európai társaságok között is az élvonalba tartozik. Még akkor is igaz ez, ha napjaink­ban a korábbinál szerényebb szerepet tölt be a piacon. A legfrissebb adatokról Torma Imre elmondta: ellen­tétben a korábbi évek téli hó­napjaival, kocsijaik teljes ka­pacitással fuvaroznak, ami biztató előjele a sikeres évzá­rásnak. Az eredményen ja­víthat az is, hogy a tavaly életre hívott vízi fuvarozási társaságtól is profit várható már ebben az évben. H. K. J. Official Journal of the European Communities • Euro Info Service, Budapest Külföldi tenderek feielőcégek vérlalotoknak­ és vállalkozóknak Gép, műszaki cikk Vegyszer Építés Bútor 94/S 25-6552/EN-11 LT-Vilnius Szigetelt csövek és tartozékaik EBRD-hitellel Tenderhatáridő: 1994. IV. 01. 94/S 25-5583/EN-45 UK-Edinburgh Háztartási elektromos anyagok Jelentkezési határidő: 1994. III. 28. Tenderhatáridő: 1994. IV. 04. 94/S 25-6553/EN-12 LT-Vilnius 2500 db, hőmennyiséget mérő műszerek EBRD-hitellel Tenderhatáridő: 1994. IV. 01. 94/S 26-6165/DE- 102 és 94/S 26- 6166/DE-102 D-Munich Fémszerkezetek 94/S 27-6216/EN-101 UK-Bury St. Edmunds TPN-oldatok Jelentkezési határidő: 1994. III. 25. Tenderhatáridő: 1994. III. 28. 94/S 26-6011/FR-48 F-Hyères-les-Palmiers Rovar és patkányölő­szerek Tenderhatáridő: 1994. III. 22. 94/S 27-5685/DE-16 D-Acshersleben Kórházépítés 28 M DM-értékben 94/S 25-6115/FR- 55 F-Lergy-Pontoise Csúszósínek Tenderhatáridő: 1994. III. 21. 94/S 27-5923/EN-98 UK-Huddersfield Kősó Jelentkezési határidő: 1994. III. 04. Tenderhatáridő: 1994. III. 21. 94/S 25-5583/EN-45 UK-Edinburgh Ipari elektromos anyagok Jelentkezési határidő: 1994. III. 28. Tenderhatáridő: 1994. IV. 04. 94/S 26-6204/FR- 103 B-Brüssels Gázcsövek 94/S 27-6301/GR-102 GR-Athens Mikrobiológiai reagensek 65 M­DR-értékben Tenderhatáridő: 1994. III. 24. 94/S 26-6295/FR- 49 F-Paris Kalciumnitrát 30001 Tenderhatáridő: 1994. III. 22. 94/S 27-5814/DE-17 D-Magdeburg Kollégiumépítés 5 M DM-értékben 94/S 27-7144/ES- 123 E-Vitoria-Gasteiz Bútorok 60 M PTA-értékben 94/S 27-5958/DE-18 D-Essen 941 acélszerkezet szennyvízkeze­lőműhöz 94/S 27-6361/FR- 104 F-Metz íróasztalok, aszta­lok Tenderhatáridő: 1994. III. 24. 94/S 27-6468/DE-109 D-Berlin Irodabútorok Jelentkezési határidő: 1994. III. 04. Tenderhatáridő: 1994. III. 20. 94/S 27-6341/EN-222 AT-Vienna Asztalok, szekrények Tenderhatáridő: 1994. III. 24. 94/S 26-6040/FR-64 F-Paris Laboratóriumi vegyszerek Jelentkezési határidő: 1994. III. 03. 94/S 27-6615/DE-48 D-Oberderlingen Épület faipari munkái Tenderhatáridő: 1994. III. 21. A hivatalos EK-dokumentumok Magyarországon beszerezhetők és a fenti témákról bővebb információk kaphatók az Euro Info Service-nél: 1138 Bp., Margitsziget (Club sziget) tel/fax: 156-4282

Next