Új Magyarország, 1995. június (5. évfolyam, 127-151. szám)

1995-06-16 / 139. szám

g Cl Cc^'oiL^ {mJ.u. V. ÉVFOLYAM, 139. SZÁM ItV.niaAl\cO'^'a ------------Al9\ oC sv-H^ iCvW ^l/‘ a Ic^Sct^c 1995. JÚNIUS 16., PÉNTEK IXJVLMXa Több mint ezer pályázat A honfoglalás 1100. évfordulójá­hoz kötődő megemlékezésekkel kapcsolatban benyújtott pályá­zatokat tegnap délután értékelte a Művelődési és Közoktatási Mi­nisztérium. A honfoglalással kezdődő 1100 év magyar és ma­gyarországi történelméhez és kultúrájához, a magyarság euró­pai beilleszkedésének történeti folyamatához és a magyar isko­latörténet 1000 éves évfordulójá­hoz kapcsolódó pályázat helyi kezdeményezéseket volt hiva­tott támogatni. Március 31-ig, a beadási határidőig 1240 pályázat érkezett, több mint 3,8 milliárd forint támogatási igénnyel. A pá­lyázatok lebonyolítását a Nem­zeti Kulturális Alap igazgatósága végezte. Mivel a támogatásra mind­össze 222,5 millió forint állt ren­delkezésre, érthető, hogy csak 395 pályázó kapott anyagi támo­gatást. A minisztérium közlemé­nye szerint számos olyan pályá­zat nem kaphatott anyagi támo­gatást, amelynek helye van az országos rendezvények sorá­ban. Ha ezek önerőből megvaló­sulhatnak, a minisztérium felve­szi a jövő évi programokat tar­talmazó kiadványba, mondván, így könnyebben szerezhetnek más támogatókat. • Másfél száz résztvevőt várnak a IV. országos gyermek-szóló­­táncfesztiválra, amely ma kezdő­dik s három napon át tart Szar­vason. A szarvasi néptáncver­senyre a Felvidékről, a Vajdaság­ból, valamint Erdélyből is várnak résztvevőket. • Régészeti és kézműves tábort rendez a szegedi Móra Ferenc Múzeum Ópusztaszeren. Első­sorban középiskolások jelentke­zését várják a következő napok­ban a július 10-től 23-ig tartó tá­borba. A jelentkezéseket a múze­um címére - 6720 Szeged, Roo­sevelt tér 1-3. - várják. A hét filmje ÍMuRégi idők megviselt mozija Hát elbúcsúztunk a Corvin mozi­tól - legalábbis 1996 szeptembe­réig, amikor, átépítve, az elérhe­tő legmodernebb technikával fel­szerelve, újra megnyílik. Ültünk szerdán este pár százan a hatal­mas (és igen megviselt, „lehar­colt", kültelki állapotú) nézőté­ren, és belefeledkeztünk a záró előadás filmjébe. Jó stílusérzék­kel választotta ki a Budapest Film a búcsúpremiert: Fritz Lang (1890-1976) némafilmje, az 1926- ban forgatott Metropolis pergett utoljára a hatalmas vásznon. Lang, a német expresszionista film egyik nagymestere termé­szetesen inkább a filmínyencek­nek csemege. A legalább fele­részt fiatal közönség talán a ne­vét se igen hallotta, amin nincs mit csodálkozni. Viszont éppen ez a közönség csodálkozhatott, ha hagyta magára hatni a filmet, mi mindent tudott hetven évvel ezelőtt a díszlettervezés és épí­tés, az operatőr, illetve a kame­rák, milyen hallatlanul fontos (és magas színvonalú, a film egész stílusát meghatározó) volt a vá­gás, mekkora jelentősége volt a különböző plánoknak, a gép­mozgásoknak, az áttűnéseknek, a montázsoknak. Egyszóval: rá­jöhetett, aki eddig még nem tud­ta, hogy a némafilm tökéletesen kimunkálta a maga eszközeit, és az eligazító (s ma már gyakran mulatságosan ható) feliratokon kívül nem is volt szüksége sem­miféle verbalitásra. A történetet oly sodróan, annyira pontos és tartalmas képi megfogalmazás­sal tudta elmesélni, hogy a mai néző is hiánytalanul követheti, élvezheti, vele tud menni. A szí­nészi játék stílusa - hát az persze más kérdés. Ma már legalábbis kuncogunk, ha azt látjuk, ho­gyan esik kétségbe, dühöng, vall szerelmet, szenved vagy örül a később majd a hangosfilm sztár­jaként is népszerű Gustav Fröh­lich, aki ebben a filmben a várost, Metropolist a hatalmában tartó rút és rideg lelkű kapitalista, Masterson lázadó, érzékeny lel­kű, egy munkáslány szerelme révén a kizsákmányolt munkás­­osztály mellé álló fia. És kuncoghatunk a film ne­künk már naivnak, sőt gyerme­tegnek tűnő antikapitalizmusán, vulgáris osztályharcosságán, forradalmiságán. Meg azon, hogy az elmaradott tudatú mun­kások a gépeket verik szét (s ez­zel a város egyébként pompásan megjelenített katasztrófáját idé­zik elő), és az emberformájú ro­bot, Mary provokációjának ül­nek föl, ahelyett hogy elnyomó­jukra, Mastersonra támadnának. Ne feledjük azonban, hogy az expresszionizmus maga is egy­fajta eléggé baloldali lázadás volt, s hogy például a drámaírók is megelevenítették a lázadáso­kat - mint Ernst Toller is híres da­rabjában, az A géprombolókban. (Nem is szólva a költészetről - József Attila is így figyelmeztette például a munkásokat: Csak néz­zétek, a drága jószág/hogy elvadult, a gép...) Lang ad egy sds sci-fi ízt is a történetnek (talán hogy sen­ki ne gondoljon konkrétan az 1920-as évek kapitalizmusára és munkásmozgalmaira), valami­kor 2000 utánra helyezi a cselek­ményt. Ez azonban nem lénye­ges. Fontosabb, hogy érvénye­süljön a kötelező alapképlet, s hogy győzzenek a Jó, a Fény és a Szeretet oldalán állók. Néztük a filmet, hallgattuk a régi idők moziját idéző zongo­rista (a másfél órát szünet nélkül végigmuzsikáló-rögtönző Dar­vas Ferenc zeneszerző) játékát, és ha a kibelezett székek ülőkéi nem figyelmeztettek volna a je­lenre, akár a hajdani sláger mo­zijába is képzelhettük volna ma­gunkat. Nincsen ottan hangosfilm, csak zongora, és szól a Liszt-rapszó­dia, és csókolódzik minden ember­fia... (takács) Egy kocka a filmből: Metropolis kizsákmányolt munkásai fellázadnak a gépek ellen KULTÚRA B­ővülő kapcsolatok A Művelődési és Közokatási Mi­nisztérium sajtóközleménye sze­rint június 14-én, szerdán írták alá azt az 1995/1997. évi oktatási tárcaközi munkatervet, amely a Kína és Magyarország közötti tu­dományos és oktatási kapcsola­tok további bővülésével jár. A do­kumentumot Kínai részről Wang Ming da, a Kínai Állami Oktatási Bizottság elnökhelyettese, ma­gyar részről Elenti Mária, az MKM közigazgatási államtitkára látta el kézjegyével. A munka­­terv alapján nyelvi részképzésre és szakmai továbbképzésre utaz­nak ki magyar hallgatók, kínai szakemberek pedig szakmai to­vábbképzésre érkeznek. A mun­katerv biztosítja, hogy mindkét országban nyelvi lektorok dol­gozzanak, valamint, hogy az egyetemközi közvetlen kapcso­latok tovább fejlődjenek. Atu-Az ellenállók és Wallenberg Az idei könyvünnepnek minden bizonnyal egyik érdekessége volt a Mikó-rejtély című könyv, amely most jelent meg a Püski Kiadónál. Szerzője Bondor Vil­mos, egykori főhadnagy a széle­sebb közvélemény előtt eddig még kevéssé ismert nemzeti ellenállás rejtelmeibe avatja be az olvasót. Mikó Zoltán vezérkari százados a Magyar Front köré­hez tartozott, s akárcsak az ösz­­szes többi ellenzéki csoport tagja, várta a lehetőséget, hogy a hábo­rú befejezését siettetve a harcok­ba is bekapcsolódhasson. Nagy tervük volt a „kapunyitás", mely­nek révén szerették volna elérni, hogy a szerveződő fegyveres el­lenállás a harcvonalban lévő honvéd alakulatokkal közremű­ködve, megkímélje a fővárost az ostromtól. Ez azonban elsősor­ban azért nem sikerülhetett, mert hiába ígértek a kommunis­ták és a baloldaliak szovjet támo­gatást, csakhamar kiderült: úgy­szólván semmiféle kapcsolatuk nincs a harcoló orosz csapatok­kal. A csoport működése a nyilas hatalomátvétel után bontakozik ki. Mikó és társai ugyanis csak­hamar fölfedezik, hogy az ost­­romgyűrűbe került fővárosban a demokratikus, baloldali érzelmű­­írók veszélybe kerültek, s a nyi­lasok és számonkérők hajtóva­dászatot indítottak ellenük. A bajba jutott vagy az elhurcolás­tól tartó értelmiségieknek külön csoport biztosított merslevelet. Közreműködésükkel jutott pa­pírhoz Illyés Gyula, Veres Péter, Szabó Lőrinc. A Mikó-csoport rendszeres kapcsolatot tartott Raul Wallen­­berggel, a zsidómentő svéd diplo­matával is, és sokoldalúan segí­tette munkáját. Wallenberg így Mikóék közreműködésével he­lyezi biztonságba a követség és a saját irattárát. A szerző értesülé­se szerint ebben voltak azok az anyagok is, amelyeket a svéd diplomata lengyel menekültek­től kapott, s a katyni vérengzés­sel foglalkoztak. A Mikó-cso­­porthoz azonban nem felszaba­dítóként, hanem fogvatartóként érkeztek meg a szovjetek. Mikó Zoltánt és helyettesét, Bondor Vilmost őrizetbe veszik és elhur­colják. A szerző most megerősíti könyvében, hogy rajtuk is a rej­télyes iratcsomagot kérték szá­mon az NKVD kihallgatói, s va­lószínűsíti, hogy Wallenberg el­hurcolásának is az lehetett az oka, hogy a svéd diplomata túl sokat tudott az oroszok katyni rémtetteiről. Mikó, akárcsak Wallenberg, odaveszett a szovjet gulag példában. A szerző az utolsó magyar csoportok egyiké­vel 1950-ben szabadul. A háború befejeződése alkalmából a közel­múltban Mikó Zoltánt posztu­musz vezérőrnaggyá, a jelenleg Kaliforniában élő szerzőt pedig nyugállományú dandártábor­nokká léptették elő. K. L. P. / Rory elment A hatvanas évek nagy generáció­jának új­abb jeles egy­énisége te­tte le viszonylag fiatalon hangsze­rét: Rory Gallaghert, a 46 eszten­dős ír rock- és bluesgitárost gyá­szolja tegnap óta a művészvilág és természetesen a rajongók sok­ezres tábora. Eric Clapton, Jeff Back, Alvin Lee és mások mellett Gallagher is meghatározó egyé­nisége a hatvanas évek végén fel­virágzó fehér blues műfajának. Első együttesét a Taste-et - ame­lyet a Creammel emlegetnek egy sorban - 30 éve hozta létre, de 1970-ben megkezdett szólópá­lyafutása talán még ennél is fé­nyesebb sikereket hozott számá­ra. Kivételes képességeit Buda­pesten többször is bizonyította. Nem volt szép halála, a zené­szek rossz szelleme, önpusztító életmódja vitte sírba. ­ ÁÁZ­ Jeles András a Katona József Szín­házban rendezett Nevető ember című előadása kapta tegnap a legjobb rendezésért járó elisme­rést a fővárosi színházi díjak át­adó ünnepségén. A Fővárosi Színházi Kuratórium ötödik al­kalommal jutalmazta az évad legjobbnak tartott rendezését, alakítását és produkcióját. Demszky Gábor és Schiffer János a Merlin Színházban adták át a fő­város kulturális díjait. A legjobb rendezés mellett a legjobb produkciónak az Új Színházban színpadra vitt Szen­­tiván­éji álom bizonyult, Csányi János rendezésében. Nehéz volt dönteni a legjobb színészi alakí­tásért járó díj ügyében, hiszen számos kitűnő színészi teljesít­ményt kellett számbavenni, így mind a férfiak, mind a női színé­szek esetében két-két művész kapott elismerést. A legjobb női színész díját Hacser Józsa a Háztűznézőben nyújtott alakí­tásáért és Csomós Mari az Üdv­lak Mirigy szerepéért kapta. A férfi-alakítások közül a zsűri a Pesti Színház művészének, Cser­na Antalnak és az Arvisura Szín­ház munkatársának, Scherer Pé­ternek a teljesítményét jutalmaz­ta. Cserna az Országalmában, Scherer a Szentiván-éji álomban és a Hamletben nyújtott művé­szi munkájával érdemelte ki az elismerést. A díjakkal járó pénzjutalom néhány esetben a produkció to­vábbi sorsát is meghatározta, így Csányi János társulata esetében, melynek így lett reménye foly­tatni munkáját. T.G. 0^ X. . . VLaOJvQJZ­(jX'Az évad fővárosi díjai FOTÓ: KÖRMENDI IVÁN Marton László (baloldalt), a Víg­s­zínház igazgatója koccint Csorna Antallal, az Arvisura színház művészével Kisgazdák az egyetemek pártján Széleskörű összefogással kell megakadályozni az egyetemek leépítésére irányuló kormánypo­­likát, s ebben a Független Kisgaz­dapárt minden erejével partnere kíván lenni az érdekelt erőknek - jelentette ki Torgyán József párt­elnök a Felsőoktatásban Érintett Szakszervezetek küldöttségével folytatott eszmecserén. Az egy­séges fellépés érdekében - mint érdeklődésünkre elmondta - az FKGP készül felvenni a kapcso­latokat a többi ellenzéki párt par­lamenti frakciójával, valamint a kormánypártok azon képviselő­ivel, akik erre fogékonyak. A szakszervezetek és a kisgazdák között a felsőoktatás helyzeté­nek, jövőjének megítélésében teljes az egyet­értés, ami közös ál­lásfoglalásukból is kiviláglik. Egyetértenek a Püspöki Kar né­zetével, miszerint nem az oktatói létszámleépítés, hanem a hallga­tók számának radikális emelése a jövőbe mutató megoldás. Sze­rintük szűklátókörűségre vall, hogy a tárca hallgatói - oktatói arányszámok alapján kívánja ra­cionalizálni a felsőoktatást. Ag­gasztónak tartják, hogy bár az Alkotmánybíróság törvényelle­nesnek ítélte az intézmények au­tonómiáját sértő intézkedést, a pénzügyminisztérium máris az­zal fenyeget, hogy pénzügyi lé­pésekkel mégis kierőszakolja az oktatás színvonalát jelentősen csökkentő leépítéseket. Kis Papp lászló, a szakszerve­zeti delegáció vezetőjeként el­mondta: a kultuszminisztérium országgyűlési határozatterveze­teire a legjobb jelző, hogy „férc­munka". Torgyán József elnök jo­gászi minőségében jelentette ki: a személyi béreket megkurtító idei 1 milliárd forint elvétele tör­vénytelen, mivel jogállamban egyetlen polgárjogi szabálynak nem lehet visszaható hatálya, márpedig jelen esetben utólag akarják a januártól folyamato­san megvont 3 százalék törvé­­nyesítését. A párt azért is köve­teli az egyetemek kapuinak megnyitását, mert a vidék fiatal­sága eleve hátrányokkal indul a továbbtanulásnál. A tandíj beve­zetése éppen a hátrányos hely­zetű fiatal tehetségek felemelé­sét tenné lehetetlenné, s ezek ma már egyre többen vannak. Ha si­kerülne megakadályozni a kor­mány fiskális szemléletű dönté­seit, ez csak tűzoltás lenne. A fej­lett Magyaror­szág jövőjét csak az egyetemek fejlesztése alapoz­hatja meg. (bertók) R­égiónk népei közös képernyő előtt Grandiózus vállalkozásba fogott az 1948 óta Bécsben, majd Mün­chenben élő Josef von Ferenczy médiamenedzser, filmproducer. Alfa TV névvel 25 közép-kelet-eu­­rópai ország számára sugárzó mű­holdas tévécsatornát próbál létre­hozni. Von Ferenczy a népek egy­más kölcsönös megismerése, kö­zeledése érdekében már eddig is sokat tett. Mind közül e terve ígér­kezik a legnagyobb szabásúnak. Az elmúlt öt évben csaknem megháromszorozódott az Euró­pának szóló égi adások száma. A kontinens fölött 1995 májusában 241 műholdas csatorna működött. Közülük 229 Nyugat-Európa 350 milliós lakosságát célozta meg, s mindössze 12 csatorna sugározta műsorait a mintegy 400 milliós ke­let-európai régióra. Utóbbiak mindegyike nemzeti jellegű. Az Alfa TV a kelet-európai ré­gió népei számára olyan, első­sorban kulturális és gazdasági vonatkozású műsorokat sugá­roz majd, amelyek egységes képanyaggal, de hét „nagyobb" (köztük magyar) nyelven lesz­nek foghatók a megfelelő hang­csatorna beállításával. A többi nyelven teletexes feliratozású szinkronfordítás pereg. A műso­rokat 25 országban, kis létszámú szerkesztőségek készíttetik helyi televíziós újságírókkal. Az Alfa TV műsorpolitikája szerint nem áll be az amerikai tucatfilmek su­gárzóinak sorába, hanem a hangsúlyt egyértelműen a régió­ban született filmalkotásokra he­lyezi. A kulturális műsorok mel­lett a gazdasági vonatkozásúak is a térség népeinek közeledését szolgálják. Tervek szerint az adás 1996 végén kísérleti jelleg­gel indul, s 1997 második felére folyamatossá válik. Az Alfa mű­sora a jövőre felbocsátandó, a Bretagne-tól az Uraiig sugárzó, nagy teljesítményű Eutelsat mű­hold jóvoltából lesz fogható. A nemzetközi tévétársaság szerve­zésének első lépcsőjeként június végén megalakult az Alfa tévét működtető nemzetközi alapít­vány. Az alapítvány tiszteletbeli elnöke, Josef von Ferenczy a to­vábbiakhoz okkal számít a nyu­gati és a keleti politikai, gazdasá­gi, intézményi körök befektetésé­re, hiszen a szép célok mellett az Alfa üzleti sikerrel is kecsegtet. B. L. A. ■euib-er

Next