Új Magyarország, 1995. július (5. évfolyam, 152-177. szám)
1995-07-22 / 170. szám
/(t-Olél y Mandala Nyár '95 ^~- Színház születne Mandala Dalszínház, Mandala nyár - talán nem mindenki értesült még erről a nyíregyházi kezdeményezésnől, ahely négy esztendeje új színfolt a város és vonzáskörzete kulturális életében. Az 1991-ben, javarészt fiatal főiskolásokból, gimnazistákból verbuválódott társulat egy vidéki rockszínház ötletének adott formát, főként a zenés produkciók felé fordítva figyelmét. Fennállása alatt eddig összesen 442 előadást tudhat maga mögött, amelyeket megközelítően 210 ezren látogattak. Persze nem feltétlenül számok jelzik egy-egy intézmény eredményességét, mégis híven tükrözhetik valamely kezdeményezés sikerét. Repertoárjukban olyan közönséget vonzó darabok szerepelnek, mint Webber-Rice József és a bűvös kabát című alkotása, Sarkadi-Szörényi- Bródy Kőműves Kelemenje, Horváth-Presser-Sztevanovity A padlás című zenés darabja. Külön érdeme a társulatnak, hogy, hasonlóan a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz, nyári programsorozattal igyekszik igényes színházi szórakozási lehetőséget teremteni. Rendezvénysorozatának állandó helyszíne a hosszú évekig programok hiányában elhanyagolt nyíregyházi Szabadtéri Színpad. A Mandala Nyár '95 produkcióiban ezúttal számos fogadott vendégszínház is közreműködik, közöttük a Madách Színház, az Operett Színház, az Off Arizona Színház és a Nagyváradi Szigligeti Színház társulata. A június közepe óta tartó programsorozat szeptember 10-én zárul az Operaház Balettkarának gálaműsorával. A legközelebbi, nyíregyházi premier előtt álló Mária evangéliuma július 26-tól tekinthető meg a Szabadtéri Színpadon. A Tolcsvai-Müller-Sziámi-parahot a Madách Színház színészei mutatják be. A fiatal társulat szervezőmunkájának, előadói sikereinek ismeretében a Művelődési és Közoktatási Minisztérium Színházi Osztálya Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatának szándéknyilatkozata alapján már foglakozik a Dalszínház intézményesülésének lehetőségével. Az örömbe, mint oly sokszor, azonban most is vegyül némi üröm, hiszen, amint azt Tirol Csabától, a Mandala Dalszínház titkárától megtudtuk, az önkormányzat eme törekvés támogatását a minisztérium engedélyéhez köti, míg a minisztérium az önkormányzat jóváhagyását tekinti mérvadónak. A kör tehát bezárul, s a lelkes színházszervezők aláírásgyűjtéssel próbálják igazolni létjogosultságukat. Gyors és kedvező döntésre mindenképpen szükség van, hiszen lassan lejár a társulat öt évre szóló szerződése. Mi, nézők, mit tehetünk értük? Látogathatjuk előadásaikat. T. G. 0 Annak már nincs jelentősége, hogy a nagyon komoly felkészülést, éveleg tartó gyakorlást igénylő keleti harcművészeteknek a fogásai, jellegzetességei a tucatfilmekben - de még Bruce Lee mára legendássá lett filmjeiben is - a hatásvadászat eszközeivé váltak. Megesett már korábban is, például a westernnel, ahol a valamikor klasszikus stiláris elemekből elkoptatott sablonok lettek. Nem volt hát nehéz abból a kétségtelenül egzotikus anyagból, amit ezek a harcművészetek jelentenek, hajszálra azonos mozgóképek tucatjait eszkábálni. A préda írója és rendezője, J. F. Lawton (utóbbi minőségben ez az első kísérlete) kevésnek érzi, hogy egy nindzsa rosszember, Kinjo (John Lone) és egy szamuráj nem jó ember, Tarceda, aki azért nem annyira rossz (Yoshio Harada) több évszázados családi oda-vissza bosszú- és leszámolásügyéről beszéljen. Ezért hozzábiggyeszti a történethez a mit sem sejtő amerikai üzletember, Paul Racine (Christopher Lambert) történetét, aki (s ez megint egy ezerszer látott séma) ártatlanul keveredik bele valamibe, amihez semmi köze, de aztán minden és mindenki az ő életére kezd törni. És itt kezdhetünk nevetni. Mert már az is derűt fakaszt, hogy ez a Racine, elvágott torokkal és több más súlyos sebbel ellátva, pár nap múlva már olyan fürge, mint a gyík. Ezt, mondjuk, hozhatja Hegylakó múltjából, hiszen akkor sem kottyant meg neki egy kis miszlikbe aprítás. Az is jópofa, hogy a tucatnyi nindzsát egy japán szuperexpressz kocsijaiban a derék szamuráj, Takeda (és bájos, ám nem kevésbé szuperszamuráj neje, Mieko - Yoko Shimada) egy szálig kinyiffanja, és, csak úgy mellesleg, az utasokból is fasírtot csinál. Nagyon aranyos az is,hogy Junko, Wajo szeretője (Mari Natsuki), nem akarván, hogy nindzsaálarc nélküli arcát bárki meglássa, ezen arcot egy határozott mozdulattal (s egy borotvaéles nindzsakard segítségével) egyszerűen levágja, homloktól állig. De a legnevettetőbb az, amikor a tök civil (és mellesleg félholt) Racine-t egy rizspálinkában pácolt öreg szamurájkardkovács pár nap alatt megtanítja a legkifinomultabb szamuráj harcművészeti technikára (amit nagyon igyekvő tanulók is minimum öt év alatt sajátítanak el), minek segítségével aztán a zuhogó esőben (és még félholtabban) az ex-Hegylakó Racine egyetlen jól sikerült katona(azaz: szamurájkard-) csapással lenyisszantja a gaz (és már háromnegyed holt) fonyo fejét. Azét a Kinjóét, aki az egész filmben a harcművészetek legyőzhetetlen bajnokának bizonyult. Hát ha ez nem mulattató, akkor semmi. (takács) A hét filmje A Hegylakó mint szamuráj Kell egy kis szerelem is... Kirína (Joan Chen) és Racine (Christopher Lambert) I ‡^v~oU}}q^a^c^o^o ,y^I|("j£i/kA ^5^8 V. ÉVFOLYAM, 170. SZÁM KULTÚRA Egészségünk védelme új sorozattal bővül a Duna Televízió műsora. A heti rendszerességgel sugárzott, Harmónia című magazin az egészségvédelem, a korszerű egészségfelfogás jegyében szólítja meg a határokon belül és kívül élő magyarságot. A műsor készítői kitűnő orvosokat, természetgyógyászokat vontak be munkájukba, azzal az alapgondolattal, hogy pénzt, időt, fáradtságot nem a betegség kezelésére, de annak megelőzésére kell fordítanunk. Köztudott azonban, hogy az orvosi, szakemberi figyelmeztetés ritkán ér célt, az érintettek többsége könnyelmű kézlegyintéssel fogadja az ilyenfajta útbaigazításokat. Nem véletlen, hogy éppen ezért számos közismert és kiváló személyiség civilként beszél a szóban forgó problémákról, nem föltétlenül szakmai szempontok alapján, annál inkább a személyesség meggyőző erejével. Az első részben Dr. Veér András mentálhigiénés miniszteri biztos bevezetője után Dr. Makara Péter, a Nemzeti Egészségvédő Intézet megbízott főigazgatója beszél a nem csupán pénztől függő, de a testi-lelki egyensúly megőrzése szempontjából rendkívül fontos pihenésről, nyaralásról. Monspart Sarolta többszörös tájékozódásifutó-világbajnok élettörténete, példája sok tanulsággal gazdagíthatja az egészséges életmódról kialakított nézeteinket. A ma délelőtt 9 óra 10 perces kezdettel sugárzott műsor sztárvendége Kiss Mari színművésznő. 1074 BUDAPEST, RÁKÓCZI UT62 Tel.: 341-4375, Tel./Fax: 269-6618 VELENCE, A MUNHATATLAN Utazás Velencébe légkondicionált juhábilszai, 1 éj szállodában, 2 nap Velencében, a Regata storica megtekintése. Szeptember 1-4., részvételi dő: 8 900 FT/fő ÜDÜLő AZ ISTENEK FÖLDJÉN! 10 nap/7 éj mediterrán vakáció a Chalkidiki/VRASNA 2-3-4 ágyas apartmanjaiban. Utazás autóbusszal július 28.-augusztus 6.22 900 Ft/fő/hét augusztus 4-13. 24 900 Ft/fő/hét 3. és 4. ágyon történő elhelyezés esetén további kedvezmények. A VILÁG LEGNAGYOBB SUBBULIJA MÜNCHENBEN Utazás autóbusszal, 1 és szállodában 4 napos turnusok szeptember 14. és 30. között Részvételi díj: 12 900 Ft-tól 14 900 Ft-ig ITÁLIAI ŐSZ 8 nap autóbusszal Velence, Padova, Verona, Firenze, Pisa, Ravenna megtekintésével, apartmanos elhelyezéssel szeptember 23-30. Részvételi díj: 24 900 Ft/fő 1995. JÚLIUS 22., SZOMBAT • In manoriam Páskándi dmen emlékestet tartanak a nemrég elhunyt író emlékére. A leányfalusi Művelődési Házban 17 órakor kezdődő rendezvényen Metz Katalin színikritikus bevezető beszéde után Dörner György színművész ad elő verseket, prózarészleteket 1920. augusztus 22-én este a salzburgi Dóm téren, a hatalmas oszlopok előtt felépített színpadon Max Reinhardt álma megvalósult: színre került a Hugo von Hoffmannstahl átdolgozta középkori moralitás, a Jedermann (Akárki). Ez a dátum tekinthető a Salzburger Festspiele születésnapjának. Az Ünnepi Játékok tehát az idén jubilál 75. évadjához érkezett. Mozart szülővárosának fesztiválja a legrégibb ilyen találkozó Európában. Története nem volt bonyodalmak, nehézségek nélküli, hiszen a hitleri időkben és a II. világháború alatt és után többször is a megszűnés fenyegette. Az idei fesztivál (nevezzük mi csak így) a szokásoknak megfelelően a hagyományos Jedermann-előadással kezdődött, július 21-én este, de a hivatalos megnyitót (megint csak szokás szerint) pár nappal később, július 23-án tartják, mikor is a Kleines Festpielhausban Mozart Figaro házassága című operájának új bemutatóját vezényli Nikolaus Harnoncourt. Maradva az operaprogramnál: ugyancsak a Kleines Festspielhausban lesz augusztus 20-án Alban Berg Lulu című operájának salzburgi bemutatója (pár éve még elképzelhetetlen lett volna Berg, vagy, mint két éve történt, Bartók, Kurtág, Dallapiccola, Nono műveinek felvétele a fesztivál programjába). A Grosses Festspielhausban is lesznek opera-előadások: természetesen Mozart (a Don Giovanni új produkciója), Verdi Traviatája (ezt a milánói Scala főigazgatója, Riccardo Muti vezényli, és Valery Violettát Muti kedvence, a rendkívül tehetséges fiatal magyar szoprán, Rost Andrea énekli). Ugyanitt augusztus 24-én az A kékszakállú herceg vára, Bartók műve kerül színre. Még egy operaprodukció számíthat nagy sikerre: Richard Strauss Rózsalovagja, szintén a Grosses Festspielhausban. Ezt egyébként a 75. évforduló reprezentatív, ünnepi bemutatójának szánták. A koncertek és a közreműködők sora szinte káprázatos: vezényel - az említetteken kívül - Solti György, Daniel Barenboim, Lorin Maazel, Claudio Abbado, Wolfgang Sawallisch, Andre Previn, Zubin Mehta, Maróid Jansons. Az elmaradhatatlan Mozart-matinékat Végh Sándor tartja. Fellép dalestekkel Peter Schreier, Her mann Prey, Samuel Ramey, Frederika von Stade. Szólóesteket ad Maurizio Pollini, Barenboim, Bren del, hogy csak a legnevesebbeket említsük. Nem érdektelenebb a színházi program sem. A Felsenreitschuléban folytatódik Shakespeare úgynevezett római tragédiáinak bemutatósorozata, az Antonius és Cleopátrával (a korábbiaktól eltérően az előző évadok „római darabjait" most nem játsszák). Peter Stein Csehov Cseresznyéskertjét állítja színre a Landestheaterben, a Salzach-folyó Ferner szigetén pedig ismét látható lesz a Luca Ronconi rendezte nagy produkció (már harmadik éve maradván műsoron), Pirandello drámája, az A hegyek óriásai. És ezzel még nincs vége. Hiszen az úgynevezett kastélykoncertek újabb tucatnyi zenekari és kamarakoncertet ígérnek ebben az időszakban (a Festspiele zárónapja augusztus 31.). (ii.) Salzburg, 1920-1975 '0 Jubilál az Ünnepi Játékok TCccJerTnaimi r®as^\eL uOTT|Q(eTb«n I veB r€ic5ei-\ COaancA Az első Jedermann-előadás színlapja n IdZk CiX/) Utolsó esély a felvételizőknek Felsőoktatási intézményeink nappali tagozatára az idén 85 ezren jelentkeztek, és közülük mintegy 35 ezren már főiskolai, egyetemi polgárnak érezhetik magukat. Néhány százan még reménykedhetnek, bízhatnak a sikeres pótfelvételiben, pótátjelentkezésben. - Meddig lehet a pótfelvételikre jelentkezni? - kérdeztük dr. Bakos Károlyt, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felsőoktatási tanácsosát. - A felvételt elutasító határozatot minden érintett megkapta június 20-ig. Pótfelvételire jelentkezni július 31-ig lehet. Ilyenkor az elutasító határozathoz csatolni kell a felvételivel kapcsolatos minden visszakapott anyagot, az adható többletpontokat, illetve a felvételi mentességet igazoló iratot, és postán kell elküldeni a választott főiskolára, egyetemre. Döntéseikről a felsőoktatási intézmények augusztus 10-ig értesítik a fiatalokat. -Honnan tudhatják meg a jelentkezők, hogy melyek a pótfelvételit hirdető intézmények? - Az országos napilapok július 19-től tették közzé a listát. - Mi a különbség a pótfelvételi és a pótátjelentkezés között? - Nevükben a magyarázat. Az egyiknél felvételizni kell, a másiknál - az átjelentkezésnél - nem, itt az idén elért eredményt veszik figyelembe. - Néhány intézmény, közöttük a jogi vagy az általános orvosi kar elzárkózik az átjelentkezéstől. Miért? - A felsőoktatási intézménynek jogában áll eldönteni, számít-e átjelentkezőkre vagy sem. Az idevágó jogszabály szerint a fiatalok egyetlen intézménybe jelentkeznek, és kettőt jelölnek meg átjelentkezésre. A pótátjelentkezés voltaképpen már egy negyedik lehetőség. Főként azok a főiskolák, egyetemek adják meg ezt a sanszot, amelyek valamilyen oknál fogva nem lusták betölteni a helyeket. - Idén a minisztérium mely területeken javasolt irányszámbővítést? - A bölcsészkarok nem tanári szakjain 15 százalékos létszámnövelést javasoltunk, a jogi karokon 30 százalékost - új lehetőséget jelent szeptembertől a Győrbe a kihelyezett ELTE-tagozat megindítása 100 hallgatóval -, a gazdasági területeken 30 százalékos növelést javasoltunk és csaknem ugyanennyit az egészségügyi főiskolákon. Megjegyzem, ebben az ügyben - és általában a felvételik tekintetében - a minisztériumnak csupán szolgáltató, összefogó szerepe van. Az egyetemek és főiskolák maguk döntenek mind az irányszámokról, mind a felvételi ponthatárokról. Novák Gábor Pavarotti hangja Gerard Mortier: Haldoklik az opera A Salzburgi Ünnepi Játékok vezetője „rossz operaénekesnek" tartja Luciano Pavarottit, a világhírű olasz tenoristát, akinek a hangja - szerinte - már annyira „meggyengült, hogy operaszínpadokon nem is érvényesül". Mortier, Karajan utóda, a Süddeutsche Zeitung múlt heti mellékletének adott interjúban hangoztatta ezt a véleményét. Szerinte amikor Pavarotti az „O sole mio" kezdetű népszerű olasz dalt énekli, „nagy művészként adja el magát, és ez nem tisztességes dolog". Ami őt magát illeti, szívesebben menne el Tina Turner, mint Pavarotti hangversenyére - mondotta az 51 éves Mortier néhány nappal a Salzburgi Ünnepi Játékok vasárnap esedékes hivatalos megnyitója előtt. Egyébként Mortier, aki 1991 óta áll az Ünnepi Játékok élén, nem hisz az opera jövőjében. Szerinte mint alkotó művészeti forma el fog tűnni, és törvényszerű, hogy egy kulturális műfaj még egyszer kivirágozzék, mielőtt elhalna. (MTI) LKAO