Új Magyarország, 1996. április (6. évfolyam, 77-101. szám)

1996-04-17 / 90. szám

10 MAGÁNHONFOGLALÁS 1996. ÁPRILIS 17., SZERDA - Sopronban születtem, apám Kolozs­várról került először Budapestre, aztán Sopronba, herceg Esterházy Pál uradal­mában dolgozott a számvevőségen. Pá­lyaválasztásom, elkötelezettségem tőle ered. Apám tulajdonképpen szobrász­nak készült. Nagyon szépen rajzolt. Máig őrzöm szőnyegeit, párnáit. De jött a há­ború, bevonult, tüzértisztként harcolta végig az orosz frontot. Nem akart ro­mán uralom alatt maradni, talán nem is lett volna ez számára tanácsos. Valami csodálkozás volt benne mindenféle szépség iránt. Ez a csodálat nem csak a magas művészetnek szólt. Volt egy kis gyűjteménye az akkori erdélyi népmű­vészeti tárgyakból, köcsögök, bokályok, faragványok, ha látott tüzelőre szánt ré­gi székeket, bútorokat, elkérte a gazdá­jától és a soproni kis házunkban, amit 1930-ban fölépített, ezeket elhelyezte. Nagyon jó ízlése volt. Értett a művésze­tekhez. Mikor a herceg Németországba indult, megbízta műgyűjteményének felügyeletével. Jöttek a németek, jöttek az orosz csapatok, nem tudta megvédeni ezt a műgyűjteményt. A németek ciniku­san kiröhögték, az elrabolt kincsekről még nyugtát is adtak, az oroszok meg egysze­rűen megpofozták és a falhoz állították. Végig kálett nézze annak a műgyűjte­ménynek a pusztulását, ami Európában egyedülálló volt. Magam is láttam, mint égnek Elaydn zeneszerszámai. Haydn­­kéziratokkal gyűjtottak alájuk. - Ezt látta egy kiskamasz szeme. Ti­­zenhárom-tizennégy éves volt ekkor, ha jól számolom. - Remegtem apám miatt, aki meg­próbálta megakadályozni a pusztítást, s ez majdnem az életébe került. A kas­télyt flrabolták, kórháznak rendezték be. Az ablakokon át dobálták ki a kínai vázákat, kellett a hely, a levegőben szé­pen huhogtak, ahogyan estek le. A ro­mok között, a szemétben kotorászva sok mindent megtalált, amit később át tudott adni a hercegnek, aki a cserepek­re már nem tartott igényt, apám hóna­pokon át ragasztgatta, gipszelte a dara­bokra szakadt vázákat. Művészeti érté­kük ezeknek már nemigen volt, de mégis közük volt a szépséghez. - És az édesapához... Sopron után? - Kikerültünk aztán egy tanyára, egy majorba, Feketebokor-pusztára, már a helye sincs meg, beszántották, nos, ott a cselédházak végében összegyűltek a lányok, körbeálltak, énekeltek, játszot­tak, ősi párválasztó játékaikat bámulva néztem. Kodály Zoltánnal együtt el­mondhatom, hogy olthatatlan szerel­mem lett a magyar nép kultúrájának szépsége. Azt hiszem, ő teszi hozzá: vi­szonzatlan szerelme... Én is arra jöttem rá, hogy viszonzást a rajongásom tár­gyától ne várjak, mert a dolog nem így működik. Én máig életem nagy felada­tának és titkának tekintem, hogy az úgynevezett magyar művelődés, a ma­gyar műveltség működését megismer­jem. Minél többet foglalkozom vele, annál több csodálatra méltó vonását fedezem fel Talán ez hozott engem erre a pályára, így kezdtem néprajzzal foglalkozni. - Szokás volt a néprajz tudósait szel­lemiekkel, illetve tárgyakkal foglalko­zókra felosztani. Melyik irányba indult? - Erre nem tudok válaszolni. Szá­momra a magyar nép maga volt a titok letéteményese, akár énekelt, akár cso­dálatos hímzéseket készített. Talán ab­ban hoztam valami újat, hogy én soha nem azt kérdeztem, hogy valaki mit csi­nál, hogy milyen kapcsolatai vannak egy mesemotívumnak, egy bokál­mak, egy faragvásnak, hanem az érdekelt, miért csinálja, hogy milyen szükségle­tét elégíti ki, hogy mi az az igény, ami létrehozza azt, amit csinál. - Meg kell kérdeznem: mi a válasz? - Nehéz lenne két mondatban el­mondani. Nagyon röviden arról van szó, ha az ember nem tudja megfogal­mazni érzéseit és gondolatait, ak­kor nem tudja önmagát megélni. Egyénisé­gem lényege érzéseim és gondolataim megfogalmazása, ehhez eszközrend­szer kell. Ez a nyelv. A nyelvet meg kell tanulni. Ez a nyelv nem öröklődik a hajszínnel, a szem színével, ezt a gyer­mek lépésről lépésre az édesanyjától ta­nulja meg. Minden ember egy csoda, pótolhatatlan és megismételhetetlen külön világ, de ez a csoda csak több száz generáción át kidolgozott eszköz­­rendszerrel fogalmazható meg, fejez­hető ki, élhető meg. S ha valaki nem is­meri ezt a nyelvet, akkor nem tudja ön­magát kifejezni, azt a titokzatos egyé­niséget sem, ami ő maga.­­ A zene, a tánc aligha köthető magá­hoz a nyelvhez.­­ De ugyanúgy nyelv. Szimbólum­­rendszer. A tánc, a díszítőművészet sem érthető annak szimbólumrendsze­rének ismerete nélkül. A viselet is el­mond valamit. Nem hiszek azoknak, akik azt mondják, hogy a gyereket csak hagyni kell, majd csak rátalál saját ma­ga kifejezésére. Egy piarista tanártól hallottam: Dárius sok­nyelvű birodal­mában száz gyereket összegyűjtöttek, s a dadáknak megtiltották, hogy beszél­jenek velük. Várták, hogy a gyerekek maguk milyen nyelvet fognak kialakí­tani. Mind a száz gyerek meghalt. - Döbbenetes. - Izményben jártam, egy bukovinai székely asszonytól egy este megkér­deztem: Tudja-e a három árváról szóló balladát? Azt mondta: „Ismerem, de nem tudom eldúdolni. (Énekelni csak egyházi éneket szokás.) Tudja, én nem voltam árva. De a szomszédomban van egy barátnőm, az árva kisleány volt, az most is, ha megbúsulja magát, s kimegy a tevebúzát kapálni, akkor fújja." Men­jek át, hallgassam meg. Attól kezdve mindig azt kérdeztem, ki s miért tud valamit. Hiszen a költői vigasztalással azt fejezi ki, amit másképpen nem sza­bad. Aki a hűtlen ura vagy asszonya miatt kirohan az utcára, és ott kiabál, azt kiröhögik. De ha eldúdolja a Kőmű­ves Kelemennét, ami tulajdonképpen arról szól, hogy az örök társul választott hites férjnek többet jelent a fél véka ezüst, a fél véka arany, akkor elmondta vele a saját fájdalmát is. A problémákat meg kell fogalmazni. Ha nem, agyonüt. Megmar. Megmérgez. Nem szegényeb­bek, betegek teszünk, ha nem tudjuk minden bajunkat kifejezni. - Térjünk vissza talán a személyes honfoglalás állomásaihoz. - Sopronban jártam iskolába, s bár nem ott érettségiztem, mégis oda járok vissza érettségi találkozókra. Nagy tisz­telettel emlékezem Fekete Zoltán bará­tomra, aki sokat raboskodott, mikor ki­szabadult, ötvenhatban a Munkásta­nács elnökének választották, természe­tesen újra börtönbe került, ott szerzett betegségében halt meg. Eszmélésem, a barátaim Sopronhoz kötnek. Apám munkanélküliként sokáig hányódott ide-oda, aztán Pesten kapott állást, én nagyanyámhoz költöztem fel Pestre, ott jártam az utolsó két évet a ciszte­­reknél. Egy osztállyal fölöttem járt La­­tinovits Zoltán, Abody Béla... Az egyetem elvégzése után kerültem Szekszárdra a múzeumba. Akkor kezdtem el a Duna­­mente népeinek gazdálkodásával fog­­lalkozni. Kerestem a hallatlanul kifino­mult sárközi népművészet gyökereit, s így gabalyodtam bele a régi árterek ku­tatásába. Kiderült, hogy ezek nem is voltak annyira mocsaras területek, a középkorban vízgazdálkodás folyt eze­ken a területeken, amit a Mária Terézia idején elrendelt vízrendezésekkel tet­tek tönkre. Bizonyítanom kellett, hogy ezek a területek művelt tájak voltak a középkorban, s csak a meggondolatla­nul elkezdett vízrendezések után vál­tak mocsarassá. - Szekszárd. Onnan hová? - Bizonyos nézeteltérések és nehéz­ségek mlatt már régóta szerettem volna egy dunántúli tudományos intézetbe kerülni, ez 1960-ban sikerült. Pécsett tudtam befejezni levéltári, helyszíni és történeti kutatásaimat. Sokat foglalkoz­tam tánckutatással. Legélőbb tánc Er­délyben volt. Amint lehetett, megindul­tunk Erdély felé. - Mikor indult először oda? - Ötvenhat nyarán mentem ki elő­ször, nem csak a rokoni kapcsolatok mi­att, hanem azért, mert a népi kultúra el­kötelezett csodálójává kívántam lenni. Onnan tovább, a csángókhoz igyekez­tem, társaim inkább művészettörténé­szek voltak. Én elváltam tőlük, lemen­tem Moldvába, és ott találtam rá az ak­kor Lészpeden tanító Kallós Zoltánra. Sajnos, a forradalom után hosszú ideig nem lehetett Erdélybe eljutni, először 1961-ben nyitt meg a határ azok számá­ra, akik nem rokonokhoz mentek vol­na. Kallós segítségével óriási anyagot szedtünk össze, egy IBUSZ-út két nap­ja alatt. Eztán minden esztendőben hosszú utakat tettünk, részben Erdély­ben, részben a csángók földjén. Egy le­tartóztatási hullámba belekerült Kallós Zoltán is... A legkevesebbet talán Szé­kelyföldön jártam, mert azt kutatták a legtöbben. Itt tanultam meg azt, hogy a művészet épp olyan szükséges, mint a kenyér: a megélhetéshez, a túléléshez nélkülözhetetlen. Ha nincs, nem élem túl. Ami Boszniában történt, az nem két-három kultúrának egymással való viaskodása, hanem az emberségüket már megélni nem tudó, indulataik ke­zelésére képtelen emberek pótcselek­vése. Aki birtokában, tudatában van sa­ját kultúrájának, csak az képes értékel­ni a másokét. A kifosztott emberek szá­mára az élhető kultúra az utolsó ka­paszkodó, hogy megőrizhessék önma­gukat, emberségüket. A jóléti államok­ban is fogy a népi kultúra, de ott nem fáj. Ha elveszítjük kultúránkat, s ma, a liberalizmus divatja idején ennek ko­moly veszélye van, nem fogjuk tudni Csorba Samu temetésén. 1988-ban láttam előazör széki nyatút Csodá­latos volt Ahogyan együtt és együtt vigad a sok piros szőttes és varrottas kendő, párna, abrosz a lakodalmi néppel, olyan megrendítő a sötétkék párnákkal magasra emelt koporsó. Kerekes-kereken a kötéses lepedők a földet érik, melyeken a kékfától való sárgyé köré akasztanak. Tulajdon­képpen azon van az öt párna, két-két végén sötétkék szőttes vagy varrot­­tas csúcsokkal. S a három szélesen kihímzett vagy szőtt széleskendő a koporsó alatt Mikor azzal a három pár férfi megindul hajadonfőig meg­áll az emberben a lélekzet A kopor­só végén is Idesüng a széleskendő v­e­g az ember asszonya kezemun­­káján, párnáján fekszik a sírban is. (Szentimrei Judit: Széki iratos és var­rottas munkák - Népismereti dolgo­zatok, Kritermi, 1976) kezelni indulatainkat. Az a kutya, ame­lyiket nem lehet idomítani, az megmar. - Ön hatvanötödik évét tapossa. Mire taníthatja az ifjabbakat a néprajz? - A modern tudomány mostanában jut el oda, ahová a néphagyomány évezredekkel ezelőtt eljutott. Ha igazán kinyitjuk a szemünket, azt fogjuk látni, hogy kár volt a hagyományokat eldob­­va. A tudomány dolga, hogy a meglévő készletet felmutassa. A társadalom vagy hozzányúl ehhez a készlethez, vagy nem. Ha nem, elpusztul. Apáti Miklós „Atyám tudja: a hatalom dolgait vétek nélkül nem lehet intézni" (Szent László) Az élhető kultúra az utolsó kapaszkodó Valóságos, eleven honfoglaló: egy esztendeje feladta pécsi lakását, Hosszú­­hetényben vett parasztházat Andrásfalvy Bertalan, az Antall-kormány első kulturális minisztere. Mesterekkel, kővel, földdel viaskodik, ingázik az ok­tatói katedra és egyholdas, frissen fákkal telepített kertje közt. Nem csak származása okán nevezhető erdőn túli, erdélyi embernek, de gondolkodása, életmunkája szerint is. Miközben fáradhatatlanul dolgozik, egyszerre, fi­gyeli a jövendőt s kutatja, fürkészi a múltat. Hű társával ketten viaskodnak a gondokkal. Három felnőtt fiuk kiröppent a fészekből, inkább csak ünnepi alkalmakkor éled meg az álmodott nagy családot. Ám az unokák számára a kertben jókora helyet hagyott, játékra, mozgásra, hiszen fészket igazán az unokáknak épít az ember. FOTÓ: KEREKES TAMÁS

Next