Új Magyarország, 1996. december (6. évfolyam, 281-304. szám)
1996-12-27 / 301. szám
8 tmitt Hangfogó nélkül Operakoncert Vincenzo Bellini rövid élete során elsősorban az operaműfaj számára alkotott halhatatlan remekműveket, ezek azonban ritkán kerülnek színpadra mostanában. Nagy egyéniségekre méretezett, különleges hangi adottságokat és briliáns technikát igénylő főszerepeikre nehéz megfelelő énekeseket találni, a többnyire vadromantikus vagy naivul gyermeteg librettek pedig nem túlságosan vonzzák a rendezőket, így a közönségnek ritkán van része abban a kivételes élvezetben, amit egy-egy Belliniopera csodálatos áriáinak és együtteseinek megszólaltatása nyújt. Operaházunk műsorrendjében az 1978-ban felújított Norma c az utolsó színpadi produkció a Bellini-oeuvre-ből! Igaz, 1992-ben kaptunk még egy felejthetetlen előadást Hámori Júlia művészi jubileuma alkalmából, amikor is az operakoncerten támadt föl az ünnepelt és Szűcs Márta címszereplésével a bel canto mesterének Rómeó és Júliája (eredeti címén: I Capuleti ed i Montecchi). S talán éppen ennek a tomboló sikerrel zárult estnek az élménye miatt tekintettünk akkora várakozással az Opera Historica Alapítvány első vállalkozása, Bellini hattudodának, a nálunk emberemlékezet óta nem játszott Puritánoknak a koncertszerű megvalósítása elé. Nem csalódtunk, mert a gyönyörű zene és a művészeket ambicionáló kihívás (az alapítvány a bel comto-irodalom méltatlanul mellőzött alkotásainak feltámasztását tűzte ki célul!) minden közreműködőt önmaga felülmúlására késztetett. Ma, amikor az ismert anyagi megszorítások miatt csökken az operabemutatók száma, s ezáltal az énekesek jó része nem jut igazi feladathoz és kibontakozási lehetőséghez, hihetetlenül felértékelődik egy operakoncert, kivált ha azon a Puritánok szépséges szólamaiban csilloghatnak a hangok, koloratúrszoprántól a basso profondóig. Szűcs Márta problémátlanul könnyed Elvira-alakításával egyetlen partnere sem vehette fel a versenyt, de a vendég-tenorista Gianni Mongiardinót így is minden elismerés megilleti a félelmetes magasságok biztos birtoklásáért. A többi férfi főszereplő közül az operarajongók által igen kedvelt Anatolij Fokanov kapta a legforróbb elismerést tisztes teljesítményéért; dementis Tamás a legjobb formáját futotta ki, ám Sir Giorgio pompás énekelnivalójához az övénél fajsúlyosabb voce és erőteljesebb személyiség kell. A kórusok kifogástalan megformálásával a Rádióénekkar jeleskedett (karigazgató: Strausz Kálmán), a zenekari mimka színvonala pedig az operaházi együttes már-már homályba veszett egykori rangjára vallott. Mert hát a produkció élén vérbeli operakarmester állt, az a Rico Sadani, aki a társulat életében olyan felfutást hoytat - ha gyakori vendégünk lesz -, mint cunnak idején a fiatal Gardelli vagy a korán elvesztett Patane. Az évutó karácsonyi ajándékkal fölérő örömhíre, hogy a Filharmóniai Társaság már szerencsésen megnyerte első dirigensének. Az évutó azonban tartogatott számomra más meglepetést is: nyakamra szabadította a nyomda ördögét. Múlt heti koncertnaplóm több részletét sikerült megholmisítania, illetve tönkretennie. Becsmérlő jelzőt csempészett Stravinsky zseniális sziporkái (Walter, Polka) elé, írásom zárómondatait pedig összekuszálta. Íme az eredeti szöveg: „A (Schubert-) szonátában viszont a tragikus nagyság és a végtelen magány minden dimenzióját átélhettük Kocsis megrendítő közvetítésével." Kerényi Mária KULTÚRA Tájékozódás a hazai oktatófilmpiacon • Házalók és kalózkiadók A hazai iskolai oktatófilmek kínálata egyre dinamikusabban bővül, a piacon megjelenő termékek minősége azonban meglehetősen esetleges. A megfelelő filmek kiválasztása - ahogyan azt Durst Győző, a Művelődési és Közoktatási minisztérium Tankönyv- és Taneszközintézetének főosztályvezetője laputainak adott interjújában a napokban elmondta az iskolák kockázata. Az intézményeknek ugyanakkor számolniuk kel azzal is, hogy a szemléltető oktatás könnyen „mozivá" válhat, ami a tanulás rovására mehet. Az Új Magyarországnak Mészáros Hubáné, a Bogáncs Utcai Általános Iskola és Hollósi Géza, a Pitypang Utcai Általános Iskola vezetője nyilatkozott. - Hogyan vélekednek az oktató videofilmek térnyeréséről a mai magyar közoktatásban ? Mészáros Hubáné: - Több tárgyban nélkülözhetetlenek az oktatófilmek: a biológiában, a földrajzban, a magyar irodalomban és a történelemben; a videofilmek jól használhatóak a tananyag szemléltetésében. Hollósi Géza: - Magam is úgy gondolom, hogy a közoktatás nem nélkülözheti az oktatófilmek használatát. Kérdés, hogy milyen színvonalú és minőségű filmeket használhatunk, illetve hogy ezeket hogyan tudják beépíteni óráikba a pedagógusok Az oktató videofilmek kínálata egyre bővül, amit csak üdvözölni lehet. Mivel a film mára jelentős szerepet vívott ki magának az oktatásban, a tankönyvéhez hasonló elbírálás alá vonnám. Úgy gondolom, a minisztériumi bírálóbizottság a tankönyvjavaslathoz hasonlóan minősíthetné az oktatófilmeket. Ezt követően a piacon elkülönülhetnének a szakértők által javasolt filmek a „házilagos" készítésűektől, megkönnyítve a pedagógusok választását. - Önök milyen fórumokon szerezhetnek tudomást a kínálatról? M. H.:- Csak a váltakozók és a taneszközgyártók prospektusai, különféle szórólapok révén és azoknak a termékszállítóknak a segítségével, akik mintegy „házalóként" keresik fel iskolánkat. Ezeknél szívesebben fogadjuk a központilag kiadott ajánlásokat, illetve a már ismert cégekéit. A kisebb vagy új vállalkozások kínálatáról előbb tájékozódunk. H. G.:- Döntő többségében szórólapok révén szerzünk tudomást a filmkínálatról; szinte minden héten kapunk néhányat. Bevallom, szkeptikus vagyok ezekkel szemben, mert általam ismeretlen forgalmazók kétes eredetű filmeket kínálnak borsos áron. A válogatásnál az anyagiakon túl elsődleges szempont a minőség. Ha a filmet nem láthatjuk előzetesen, nem vásároljuk meg. - Hogyan fogadják a filmeket a tanárok és a diákok? M. H.: - A pedagógusok és a gyerekek érdeklődve és szimpátiával fogadják a filmeket. A szoros tanrend miatt azonban minden pedagógusnak meg kell találnia a video felhasználásának legoptimálisabb módját. Sajnos az is igaz, hogy néhány kolléga tanítás helyett vetít a gyerekeknek, ami egy idő múlva unalmassá és hatástalanná teszi a filmeket. H. G.: - Én úgy látom, az oktatófilmek fogadtatása vegyes. Ha egy film vagy annak egy-egy részlete a megfelelő helyen kerül sorra az órán, a diákok is szívesen fogadják. Ez elvleg többletmunkával jár a tanár számára, hiszen az óra szerkesztésénél új tényezőt kell figyelembe vennie, a lelkiismeretes felkészülés azonban video nélkül is elengedhetetlen, vagyis szerintem nem többletmunkáról, inkább egy újfajta szemléletről kell beszélnünk. - Van-e káros hatása az oktatófilmek elterjedésének? M. H.:- Sajnos van: az olvasási kedv és szint csökken. Minél több filmes információ helyettesíti a könyvet, a tanulók annál kevesebbet olvasnak Ez elsősorban az irodalmat érinti, hiszen a kötelező olvasmányok nagy része beszerezhető videón. Sajnálatos az is, hogy esetenként örülnünk kel a könyv helyettesítésének, mert tudjuk, hogy a diák úgysem olvasná el a könyvet - így legalább filmről ismeri a művet. Ennek oka, hogy az alsó tagozat negyedik osztálya után az olvasási szint fejlődésének üteme lelassul. Csak remélhetem, hogy a Nemzeti alaptantervvel az olvasás fejlesztése a 6. osztályig kitolódik Bár meg kem jegyeznek, a tananyag akkora méretű, hogy keveseknek van kedve ezen felül is könyvet vennie a kezébe. H. G.:- A film elsősorban akkor árthat, ha maga a film vagy a szükséges audiovizuális eszköz gyenge minőségű, iletve ha helytelenül megválasztott anyag kerül a diákok elé. A modern oktatásban egyre nagyobb szerepet kap a látvány, a jó oktatófilm segíthet. Szerintem a filmhasználat nem feltétlenül veti vissza az olvasási kedvet, hiszen a diákok otthon csak a kötelező olvasmányokat helyettesítik a videóval. Ezt a tendenciát én is elítélem, de úgy vélem, ez a vizuális kultúra fejlődését hozza magával. (MolHol) Ma még aktívan vesznek részt a tanítási órán. A pedagógus felkészültségén múlik, hogy később egyszerű szemlélőkké válnak-e FOTÓ: ARCHÍV Születésnap a Madáchban őfelségének, 11. Erzsébetnek, Nagy-Britannia és Észak-Írország királynőjének nem egyszer egy igazi születésnapja (április 21.), és van az úgynevezett hivatalos születésnapja, július második szombatján. Valami hasonló történik most a Madách Színház háziszerzőjével, Müller Péterrel. Volt egyszer egy igazi születésnapja (a hatvanadik) december 1-jén, és lesz egy hivatalos is, december 28-án. Ezt aznap este a Madách Színházban tartják, mégpedig ez Isten pénze cmű musical előadása után, a nézők jelenlétében. Ennek a musicalnek ugyanis - Charles Dickens Karácsonyi ének című elbeszélése alapján - Müller Péter írta a szövegkkönyvét. Zenéjét Tolcsvay László szerezte, a dalszövegeket Müler Péter Sziámi írta. (tak) Richter karmesteri pálcája Sokan még Győrben sem tudják, milyen rangos nevet visel a helyi Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola. Cziglényi László igazgató úr, orgonaművész bárkinek szívesen elmondja, hogy a névadó édesapja, Richter Antal a győri székesegyház karnagya volt, Richter János, a fia világhírű karmester, a bayreuthi ünnepi játékok történetének első karnagya, azaz a Wagner-kultusz fáradhatatlan ápolója. - Két éve hoztuk létre a Richter János Alapítványt a Xantus János Múzeummal, a győri püspökséggel és a városi levéltárral karöltve - mondotta Cziglényi László. Az alapítvány válalta, hogy a Richter életével, munkásságával kapcsolatos dokumentumokat, zenei emlékeket összegyűjti, majd archívumot hoz létre, ami szervezetileg meg is történt A zeneművézeti szakközépiskola Richter János rokonaival, leszármazottaival is tart kapcsolatot. Köztük a karmester Németországban élő dédunokájával, aki az alapítvány rendelkezésére bocsátotta Richter utolsó karmesteri pálcáját, díszdoktori okleveleit, levelezését. A Richter-dokumentumok és emléktárgyak egy részéből a jövő tavasszal kiállítás nyílik a Zichypalotában a Budapesti Tavaszi Fesztivál győri rendezvényeinek részeként. P.M. Előbemutató Angyalföldön Az év utolsó napján, december 31-én tartják az angyalföldi színházbéli Aszlányi Károly revükomédiájának, dz Amerikai komédiának az előbemutatóját. Az előadást a darab átdolgozója, Verebes István rendezi vendégként. A főbb szerepekben Vándor Éva, Józsa Imre, Ujréti László, Schütz Ila, Sztankay István lép fel. A hivatalos bemutató január 7-én lesz. (ti.) 1996. DECEMBER 27., FENTEK Az operettől a rockig Szórakoztatózenész-képzéssel foglalkozó iskola indult idén szeptemberben Kőbányán, MiT Cserkesz utca 3. alatt Az országban egyedülálló intézményben hét tanszakon folyik az oktatás, neves - és jelenleg is aktív - zenészek irányításával. Az iskola igazgatója a magyar rockzenei élet egyik meghatározó egyénisége, Póka Eron, aki az Új Magyarországnak adott interjújában az oktatás körülményeiről, az elmúlt hónapok tapasztalatairól és a pályakezdő fiatal zenészek lehetőségeiről beszél. - Kérjük, néhány mondatban mutassa be az iskolát azoknak, akik még nem hallottak róla! A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének iskolája szeptember óta létezik. Közép és felsőfokú szakmai végzettséget adó intézmény ez, mhol az oktatás nappali tagozatos rendszerben folyik, hét tagozaton. A zenei tárgyak melett más kötelező és fakultatív tantárgyakat is tanulnak itt a gyerekek, például angol nyelvet Mi úgynevezett „all around" muzsikusokat képzünk, ami azt jelenti, hogy növendékeinknek a legkülönbözőbb stílusokban kel helyt állni - operettől egészen a metánig -, aztán persze majd mindenki megtalálja a hozzá legközelebb álló irányzatot Az iskola egyik fő feladatának tartom, hogy hozzájáruljon a mesterségesen létrehozott műfaji korlátok eltörléséhez, meggyőződésem ugyanis, hogy ezek között van átjárás, hiszen az alapjuk ugyanaz: a daillam, legfeljebb más-más ruhába öltöztetve. A tarjasztalatok nagyon jók, a tanuók tudásszintjének átlaga pedig elég magas. Az egyik leglátványosabb eredmény - amihez ugyan az iskolának nincs sok köze, de hivatkozási alapnak jó -, hogy gitáros növendékünk, Lukács Péter megnyerte az idei Ki mit tud?-ot. - Nem kerülhető meg a kérdés: milyen anyagi problémákkal küzd egy újonnan indult iskola manapság? - Szerencsére a dolognak ezzel a részével nem én foglalkozom, hanem Gyimesi László, a szakszervezet főtitkára, de az köztudott, hogy nincs elég pénz az oktatásban. A normatív támogatás nekünk is jár, de mivel késéssel indult el az iskola, csak a második félévtől kapjuk. A jövő nagy kérdése, hogy hogyan tudunk majd gazdálkodni beőle. Sokat segítenek nekünk hangszerekkel, erősítőkkel különböző hangszergyártó cégek, belátván, nekik is érdekük, hogy a jövő potenciális vásárlói megismerjék termékeiket Az E- klub pedig úgy segíti tevékenységünket, hogy előreláthatóan február 1-jétől kedd esténként helyet biztosít a nagyközönség számára is nyitott zenés rendezvényeinknek, ahol növendékeink játszanak, ezzel is szokva a színpadot - Véleménye szerint milyen esélyekkel indulnak majd az itt végzett diákok a pályán, különös tekintettel arra, hogy ez a mostani időszak nem kedvez a művészeteknek? - Az innen kikerülő zenészek hazai viszonylatban magasan képzettek lesznek, de a szerencse is nagyon fontos tényező. Ugyanakkor nyivánvalóam egy szakmailag felfészültebb zenész könnyebben tud élni az adódó lehetőségekkel Ami pedig a művészetek jelenlegi heyzetét illeti, úgy gondolom, hogy a pilanatn a kllátástalanság dacára is meg kell őriznünk és tovább kel adnunk az általunk fontosnak tartott értékeket Belátható időn belül pedig látványos változásoknak kell történnie e téren is, de a muzsikusok nem tudják a nehézségeket megoldani, nelük az a feladatuk, hogy tegyék a dolgukat: játszanak és átarssanak (bugyinszki) A NAP hírei Rutger Hauer a Duna Televízióban A hétvégén ismét jelentkezik a Mozgó Kép. A Duna Televízió kulturális magazinműsorában - többek között - Máriusz Trefinszki lengyel és Gyöngyössy Bence magyar filmrendezővel, valamint az elmúlt hónapokban Budapesten forgatott Redline című kalandfilm főszereplőjével, Rutger Hauerrel találkozhatnak a televíziónézők vasárnap 16.30-kor. Orgonaest a Kálvin téren Kovács Endre orgonaművész játszik ma este 19.30-tól a Kálvin téri református templomban. A hanversenyen Bach, liszt, Franck, Guilmant, Reger, Cornelius és Antalffy-Zsíross Dezső művei, illetve karácsonyi dalok lesznek hallhatók Közreműködik Ardó Mária (ének), Cseprei Éva és A kaktusz virága A Ruttkai Éva Színház (IX. ker., Úlői u. 45.) egyik első előadása lesz január 11-én A kaktusz virága című darab. Az eladás női főszerepét a szép emlékű Neoton família egykori énekesnője, Csepregi Éva alakítja. Karácsonyi Ferenczi-koncert Karácsonyi koncertet tart hazánk legjobb bluesharmonikása, Ferenczi György és zenekar, a Herfli Davidson ma este 8 órától a Corvin Filmpalotában. A buli vonzerejét fokozza, hogy a zenészek ezen a szokatlan helyszínen mutatják be elsőként élőben a novemberben megjelent You a film? című albumukat. Megemlékezés a koronázás 80. évfordulóján A Nemzeti Kaszinó és a Legitimista Mozgalom hagyományőrző megemlékezéssel ünnepli a legutóbbi koronázás nyolcvanadik évfordulóját, december 30-án. A megemlékezés a Szent Korona előtti tiszteletadással kezdődik 14.15-kor a Nemzeti Múzeumban. Örkény és Villon CD-n Két egyszemélyes produkció fut a Komédium színpadán: Mácsai Pál Azt meséld el, Pista címmel Örkény István írásaiból összeállított, az író sajátos önéletrajzának is tekinthető, kétszer 45 perces műsora, és Kállóy Molnár Péter versösszeállítása, a mintegy hetvenöt perces A legújabb Vigon, a legjobb magyar fordítások (Faludy, Illyés, Mészöly Dezső, Szabó Lőrinc, Weöres) felhasználásával. A Komédium vezetői - Burger András alapító tulajdonos és Riadó Gyula művészeti vezető - most gondoltak egy merészet, és a két este anyagát a Komédium kiadásában megjelentették CD-lemezen. Az ötlet érdekes és eredeti, hiszen a rengeteg zenei CD között ilyen tartalmú nincsen. Évtizedekkel ezelőtt kiadott ugyan a Hungaroton olyan lemezeket, amelyeken a magyar költészet gyöngyszemei voltaik hallhatók, s megjelentek egyes előadók, így például Latinovits Zoltán verslemezei is. Azok azonban stúdiófelvételek voltak. Ez a mostani két CD viszont élő felvétel, a színházban, előadás közben készültek, s jól érezhető rajtuk a semmivel össze nem hasonlítható jelenidejűség, az előadók és a közönség közvetlen kapcsolata. Terjedelmi okok miatt szükség volt rövidítésre, így az Örkényfelvétel 70 perces, a Villon-ernyag pedig 43 perces. A felvételek a Komédiumban, a lemezek a Videotonban készültek. Azuk szerénynek mondható: mindegyik 1500 forintba kerül, és már kaphatók a Komédiumban. A cél nem az, hogy különösebb piaci sikert érjenek el, de úgy gondolták, érdemes ezeket a műsorokat azok számára hozzáférhetővé tenni, akik az effajta élményt kedvelik. Tervezik további, vidámabb műsorok kiadását is, s azok is mind élő felvételek lesznek. (takács)