Uj Magyarság, 1940. május (7. évfolyam, 98-121. szám)

1940-05-01 / 98. szám

ELŐFIZETÉSI ÁRAK:* EGY HÓNAPRA 1 PENGŐ, NEGYEDÉVRE 9 PENGŐ, FÉL­ÉVRE 18 PENGŐ, EGYES SZÁM­ÁRA KÖZNAPON 10, VASÁRNAP 20 FILLÉR A­Will­eI SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: BUDAPEST, VHL, JÓZSEF-KÖRET 5. TELEFON: 1-464-20, 1-464-28, 1-464-29 ÉS 1-444-00. PO­STACSEKKSZÁMLA 6500 FELELŐS SZERKESZTŐ: MILOTAY ISTVÁN 1940 május – SZERDA VII. évfolyam 98. szám A véres szárazföldi, tengeri és légi csaták híveinek sokaságában elvész valahogy az alapvető nagy kérdés, amely a skandináviai hadszíntereket megteremtette s Norvégiát a nyugati nagyhatalmak történelmi küzdelmében a sors és a jövendő országának várat­lanul felavatta. A világ lázasan figyeli a birkózást s a nagy idegfeszültségben könnyen megfeledkezik az ingató lát­vány okairól és várható következmé­nyeiről. A megbabonázott szemléletben öncélú lesz a harc, amely csak az egy­másnak feszült mérhetetlen erők kifeje­zése. Nem szabad és nem lehet a nor­­végiai háborút véletlenül kialakult mel­­lékhadszintérnek s idegen földön zajló próbaháborúnak tekinteni, mert a nyu­gati szövetségesek stratégiai elgondo­lásának, szerves következménye a né­metek norvégiai hadjárata! A nyugati háború nyolc hónapja alatt, egyes francia behatások rövid sikerétől eltekintve, az angol hadvezető­ség következetesen kitartott a gazda­sági blokád, az „ezüstgolyó-háború” stratégiai elve mellett, azzal az örökö­sen visszatérő, ezerszer meghirdetett gondolattal, hogy Németország a keres­kedelmi forgalom útjainak szétrombo­­lásával és a nagyobb angol vásárlóerő harcbavetésével súlyosabb véráldozatok nélkül is térdre kényszeríthető. A diplo­máciai és a katonai elhatározásokat ez a mélyen gyökerezett alapelv irányí­totta, ez a meggyőződés verte bizony­talanságba a semleges államokat s kényszerítette Németországot hasonló stratégiai elvek elfogadására. Nem le­het egy háborút kétféle stratégiai terv alapján megvívni! A hadviselő felek egyike az erőviszonyok vagy az ész­szerűség mértéke szerint köteles alkal­mazkodni a másikhoz, hogy a döntés­hez felvehesse a szükséges érintkezést az ellenséggel. Anglia a gazdasági há­ború szándékával szükségképpen nem­zetközi síkra próbálta átterelni a dön­tést, Németország pedig minden erejé­vel védekezett az angol módszer ellen s ennek a stratégiai tusakodásnak kom­promisszuma: a norvégiai hadszíntér ... ■ A nemzetközi blokádháború egy­oldalú módszere megbukott a semle­gesek ellenállásán, mert a semleges országok világosan látták, hogy a blo­kád csak hosszú évek múltán hozhatja meg a nyugati szövetségesek által kí­vánt eredményt, viszont a semlegesség feladásának, a blokádban való lelkes részvételnek napok alatt igen gyászos következményei lehetnek. Semmi ér­telme sem lett volna annak, hogy a sza­badságukat és öncélú életüket féltő kis nemzetek részt vegyenek egy kockáza­tos, hosszúlejáratú ezüstgolyó hábo­rúban, a gyorsjárású acélgolyók köz­vetlen közelében... A blokádháború 8 hónap alatt lyukas szitának bizonyult, de elég erős volt ahhoz, hogy rábírja a német hadvezető­séget az ellenblokád tervének elfogadására. Dánia és Norvé­gia megszállása, vagy pontosabban, a skandináviai hadjárat puszta t­énye el­szakította Angliától a kereskedelmi vi­szonylatokban az egész skandináv és balti gazdasági területet s azt a hatal­mas kereskedelmi flottát, amely a sem­legesség állapotában legalább 10 szá­zalékos részesedéssel Anglia ellátását szolgálta. Ennek a gazdag területnek elvesztése az angol behozatalban szinte jóvátehetetlen károkat okozott, ame­lyeket még norvégiai győzelmekkel sem lehetne hosszú időn át pótolni. A­­vajbehozatalban 25 százalék, tojásban 38 százalék, szalonnában 51, halban 65, ércben 25, fában 70 és papírban 15 százalék az angliai kiesés! A norvég és a dán kereskedelmi flotta 5 millió tonna s ha ennek a fele vagy három­negyed része kihull a felfokozott nem­zetközi forgalomból, akkor Anglia ke­vesebb hajóval és aránytalanul na­gyobb távolságokról kell pótolja a be­állott áruhiányt. Sir Archibald Hurd helyesen állapí­totta meg, hogy Anglia a világhábo­rús győzelmét a kereskedelmi flottá­nak köszönheti. A világháború alatt a nemzetközi h­ajóállomány 90 százaléka a szövetségesek rendelkezésére állott. Ma távolról sem ilyen kedvező a hely­zet, pedig az angol kereskedelmi flotta azóta nagyot csökkent számarányban és egységekben egyaránt. A háború kitörése idején Anglia a világ keres­kedelmi hajóállományának csak 26 százalékát birtokolta s a háború előtti 6 esztendő alatt 3 millió tonnát veszí­tett. Ez a tény megnövelte a skandináv államok kereskedelmi flottáinak fon­tosságát a jelenlegi háborúban s meg­érteti a laikusokkal is azt az igazsá­got, hogy a blokádháború Angliának is ártott, mert a semlegesek jogainak tiszteletben tartása a szigetország áru­ellátásának fontos biztosítéka volt. A németországi ércszállítások megakadá­lyozása egyelőre még nem sikerült, de az angliai szállítások pontosan meg­szűntek. Háborút csak háborúval lehet megnyerni... A szövetséges csapatok norvégiai ellentámadása már korlátolt katonai lehetőségek között történt, mert az expedíciós hadsereg partraszállítására csak másod- és harmadrangú kikötőket lehetett felhasználni. A szükség szülte angol terv helyes alapelve az volt, hogy széles, többszakaszos frontot kell létesíteni az összes használható fjor­­dok megszállásával, sok önálló, kisebb egység szárazföldi harcbavetésével s a mindenfelől beszüremlő csapatok ké­sőbbi egyesítésével a döntő fontosságú belső stratégiai vonalakon. Elméletileg csak ez a terv oszthatta meg a német légierőt a partvédelemben s biztosít­hatta a csapatok éjjeli kihajózását és gyors hajnali előrenyomulását. így te­remtették meg a szövetségesek észa­kon a narviki frontot, Trondhjem fö­lött a namsosi, Trondhjem alatt az andalsnesi—dombaasi és Bergen fölött a laerdali frontokat. Stratégiailag a Romsdal­ f­jordban berendezett támpont s a Gudbrands völgyében, Andalsnes és Dombaus irányában történt szövet­séges előretörés volt az expediciós hadsereg legfontosabb haditénye s a norvégiai hadjárat sorsa kétségtelenül az oslo—tröndhjemi nyugati vasút­vonal mentén dől el! Osloból két vasútvonal vezet Trond­­hjembe s a két vonal S tör­ennél egye­sül. A két vonal között Elverumot szárnyvasút köti össze Hamarral, Gjoevikkel és Lillehammerrel, ezért lett volna fontos az angoloknak Laer­­dalból is előnyomulni Gjoevik felé. A nyugati vasút Dombaasnál ágazik szét Trondhjem és Andalsnes felé. Berlini hivatalos jelentések szerint az Osloból Tynseten keresztül északra és a Trondhjemből délre előrenyomuló német csapatok kedden Störentől dél­nyugatra a vasútvonal mentén talál­­­koztak, az Ottaból előretörő csapatok pedig észak felé haladva elfoglalták Dombaast. Ugyanakkor az északról dél felé, a trondhjem—dombaasi vasút­vonal mentén előrehatoló csapatok megszállták Opdalt,­ s így nemcsak Középnorvégia egyik­ hadászatilag leg­fontosabb vasúti csomópontja került a németek kezébe, hanem az Oslot Trend- Csáky István gróf külügyminiszter a felsőházban erélyesen tiltakozott a szlovákiai magyar­ üldözés ellen Anglia hajózása érdekében óvintézkedéseket tesz a Földközi-tengeren Középnorvégiában a németek ismét visszavetették a szövetségeseket Oslo és Trondhjem között megteremtették összeköttetést .

Next