Uj Március, 1951 (1. évfolyam, 1-3. szám)
1951-11-01 / 2. szám
Hogyan készülök fel „A DISZ jellege és célkitűzései" című előadás megtartására? A politikai körökre való felkészülés komoly felelősséget hárít minden politikai körvezetőre. Vannak propagandistáink, akik úgy gondolják, hogy a foglalkozásra nem szükséges alaposan felkészülniük. Ennek igazolására ilyen érveket hoznak fel: «mi már ezt az anyagot úgyis jól átvettük», vagy: «hiszen ezzel a kérdéssel foglalkoztunk már a propagandista tanfolyamon» stb. Ilyen felfogás mellett nem lehet eredményes munkát végezni az ifjúság politikai oktatásában. A legjobb propagandsta is csak akkor tudja a foglalkozásokat jól levezetni, ha arra alaposan felkészül. E tekintetben kiváló példa Lenin elvtárs propagandista tevékenysége. Krussziája, — Latin elvtárs felesége — így ír: «Bár Lenin óriási ismeretekkel rendelkezett, mégis minden egyes felszólalására, minden egyes beszámolódra és minden előadására gondosan felkészült.» «Minden szemináriumon a legfontosabb az előadások eszmei-politikai iránya — mondotta Lenin elvtárs. — Mi határozza meg ezt az irányt? Teljesen és kizárólag az előadói gárda... Semilyen ellenőrzés, semmiféle programmok stb. nem képesek még a legcsekélyebb mértékben sem megváltoztatni a foglalkozásoknak azt az irányát, ami az előadói gárdától függően alakul ki.» Komoly segítséget jelent számomra, hogy a DISZ Központi Vezetőségének Ágit. Prop. osztálya minden tananyaghoz útmutatót ad ki a propagandisták számára, melynek felhasználása nagyban megkönnyíti az előadásokra való alapos felkészülést. Az útmutató használata nélkülözhetetlen minden DISZ propagandista számára. Közli, hogy melyik héten milyen témakört kell megtárgyalnunk a politikai körökön, így előre be tudom osztani a magam munkatervét és egyben a hallgatókkal is közölhetem, hogy milyen anyagokra készüljenek fel. Az útmutatóban megtalálhatjuk heti beosztás szerint az egyes tananyagok áttanulmányozásához szükséges irodalmat Az útmutató e mellett ráirányítja a figyelmet a különböző témakörök fő kérdéseire s ezáltal megkönnyíti a vitavezetésre és az előadásra való alapos felkészülést. Mindebből láthatjuk, hogy az útmutató milyen sokrétű segítséget nyújt számunkra. Mégis vannak olyan előadók,, akik nem használják az útmutatót, hanem a brosúra szövegét jegyzetelik ki és abból tartják meg az előadást. Az is megtörtént nem egy esetben, hogy a propagandisták előadása csupán abból állt, hogy egyszerűen felolvasták a hallgatók előtt a brosúrát. Az ilyen propagandisták csodálkoztak azon, hogy miért morzsolódik le a politkai kör taglétszáma, miért maradoznak el a hallgatók a foglalkozásoktól. Pedig ebben semmi csodálatos nincsen. Ha az előadó nem tud többet nyújtani a hallgatóknak, mint amit ők maguk is megtanultak egyénileg, akkor a foglalkozás unottá válik, nem köti le a hallgatók érdeklődését. A propagandistának többet kell tudnia, mint a hallgatónak, újat kell nyújtania az előadásban, mert csak így válhat a poltikai kör hallgatóinak valóban jó nevelőjévé, így nyújthat élményt a foglalkozás a hallgatók számára. «Ha szemináriumot szervezett — fordult egyszer Lenin egy kezdő propagandistához —, akkor magának kell tudásban a legmagasabb fokon állnia, mert csak így vezethet. Magának többet kell olvasni, fejlődni és másokat fejleszteni ... teljes erejével kell dolgoznia. Politikalag fejlődnie kell és akkor csoportjában gönyörűség lesz a munkája.» Lenin elvtársnak ezt a tanítását egyetlen propagandistának sem szabad elfelejtenie. A politikai körökre való felkészülésben igen fontos segítséget ad a propagandista szemináriumokon való rendszeres részvétel. A propagandista szeminárium nagy jelentőséggel bír, különösen a kezdő poltikai körvezetők számára, amilyen én is vagyok. A propagandista szeminárium a politikai körre való felkészülésemet döntő mértékben elősegítette. Hétről-hétre megtárgyaljuk itt a soron következő tananyagot, megbeszéljük egymással a politikai körök vezetésében szerzett tapasztalatokat. Mindez megkönnyíti a foglalkozásokra való alapos felkészülést, azok színvonalas levezetését és a politikai körök hallgatóinak jobb tanulását. Éppen ezért a propagandista szemináriumokról valólemaradás nemcsak a körvezető fejlődését akadályozza, hanem