Új Művészet, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1-2. szám

te kenyerét, hímzéseket készített, bizo­nyára varrni, szőni is tudott. Rippl-Rónai mindkettőjüket munkásként alkalmazta, majd Lazarine, mint egyszer kijelentette róla, „élete jobb fele lett”. Lazarine nővé­réről kisméretű mellképet festett Rippl- Rónai, ez későbbi kiállításain Spanyol nő névvel szerepelt talán villogó szeme, sö­tét bőre és ismét spanyolnak gondolt öl­tözete miatt.10 A Baudelaire által megírt, Manet által megfestett Lola de Valence temperamentuma sugárzik a képről, melynek előzményei, ideáljai között va­lószínűleg Courbet Szajna-parti kisas­­­szonyai is fellelhetők. Rippl-Rónai a ki­lencvenes években több ilyen egyszerű, „közönséges” nőt festett meg sajátos méltóságban. Nem véletlenül volt tiszte­lője Justh Zsigmond Gányó Julcsájának, mely regényben és színdarabban egy­aránt hasonló nőtípussal foglalkozott.11 Justh Zsigmond Naplója és levelei között egy 1893­ november 29-i Czóbel Márká­nak írt levelében tűnik fel Rippl-Rónai neve, akit az író ekkor nem ismer igazán, de aki „magasztaló levelet” írt neki erről az irodalmi hősnőről (241. levél). Rippl- Rónai felnézhetett Justhra már Munkácsy szalonjában is. Justh festőbarátja Med­­nyánszky László és Feszty Árpád volt, de később felismerte a naturalista-szimbo­lista irodalom lelkes hívének festői kva­litásait is, Rippl-Rónaival több levelet váltott. Rippl barátai közül Theodor Botkin, bár gazdag család sarja, különös szellemi proletár, világ terhét hordó orosz meg­váltó a képen valóságos Dosztojevszkij­­hős. Vuillard, Bonnard a róluk készült Rippl portrékon is póztalan kisember, művész, aki szürke egyszerűségével el­mélyült figyelmével ragadja meg a nézőt, noha a beállítás egy pillanatot idéz fel csupán.12 A Prófétának nevezett festők, barátok egyszerre öntudatosan önma­gukban hívők és végtelenül szerények. A korszak végén, 1899-ben csaknem tízéves szoros barátság után csak Aristide Maillol-ról fest méltóságteljes portrét Rippl-Rónai, háttérben a művész szű­­kebb hazájával, Banyuls-sur-Mer házai­val. Maillol és Rippl-Rónai barátságáról sokat írtak, a magyar szakirodalom első­sorban 1899-es hosszabb együttlétüket említi, amikor számos tájkép között ez a kitűnő portré készült.13 Rippl-Rónai arcképfestő kedvét ismer­ve nem valószínű, hogy csak ez az egy portré készült Maillol környezetében. Le­velezésükből — melyet 1953-ban Wert­heimer Klára adott ki a Művészettörté­neti Értesítőben,14 s melynek „áteme­lése” a jelenlegi Rippl-Rónai katalógusba sajnálatos módon nem történt meg — kiderül, hogy Rippl több alkalommal is volt Banyulfban, és Párizsban is többször találkoztak. Rippl-Rónai 1890-ben ismerke­dett meg Maillol-lal, a Rippl hagyatékból származó első Maillol-levél 1894-ben kelte­zett. Maillol portrékról levelezik Rippl-Rónaival, s arról tudósít, hogy „felfogadott két csinos munkásnőt, akik nagyon jól szőnek”, majd az idő varázslatáról elmélkedik és idézi az egyik munkásnőt, „aki 20 éves, s azt mondja, ilyen időben úgy érzi az em­ber, mintha megfiatalodnék”. A második levélben, melyről lemaradt a keltezés, Mail­lol már így ír: „feleségem és kisfiam üdvözlik”. A feleség Clotilde, az egyik munkás­nő ekkor már találkozhatott Rippl-Rónaival, sőt Lazarine-nel is, mert egy következő levélben azt jelzi, nagyon szeretné látni Lazarine-t, mert az összes nő közül, akiket Rippl-Rónai József: Theodor (Fjodor) Botkin képmása, 1892 körül, olaj, lemezpapír, v. 39 x 33 cm, Kát. 12. Rippl-Rónai József: Spanyol nő arcképe (Claudine), 1892, olaj, vászon, 42 x 33 cm, Kát. 21. Magyar Nemzeti Galéria Theodor Botkin, fotó, 1898, Kaposvár, Rippl Rónai Múzeum Rippl-Rónai József: Hímző nők, papír, pasztell, lappang Rippl-Rónai József: Hímző nők, papír, színezett szénrajz, lappang 5 1999 JANUÁR - FEBRUÁR

Next