Új Művészet, 2006 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2006-01-01 / 1. szám

igénye nélkül: birsalmák, körték, régi fotográ­fiák, Esterházy, Kierkegaard, könyvek, gom­bok, tollak, madarak, kutyák, csillagok, krumplik, három grácia, báb, dominó, cseresz­nye, tarisznyás rák stb.) A FILOZÓFIÁRÓL Az Ernst Múzeum falán - a zongora és a halkan ciripelő rádió társaságában­­ egy ha­talmas felirat díszelgett: „Amit a filozófusok a valóságról mondanak, az gyakran éppoly fél­revezető, mint ha a zsibárusnál ezt olvassuk: Mángorlás. Ha aztán megjelennénk a holmik­kal mángoroltatni, a félreértés máris kiderül­ne, mert a tábla csupán eladásra vár." A Hege­dűs 2-nél rendre visszatérő, metafilozofikus Kierkegaard-idézetből árad a bölcseletkritika. A zsibárusnál kirakott cégértábla csupán valós tartalmát vesztett felírat, ahogy a filozófusok is csak holt szavakkal vitézkednek. Hegedűs 2 gyors mozdulattal kiiratkozik a koncept art is­kolájából. Hiába a gondosan felpingált mon­dat, a fogalmiságot művészetében felszip­pantja a látvány. A vissza-visszatérő motívu­mokat nem a szikár gondolat, hanem a képi logika kifundált rendje szervezi alkotássá. Ilyet pedig nem a filozófusok és nem is a tudó­sok készítenek.,, AZ ALKÍMIÁRÓL Hegedűs 2 művészi birodalma olyan, mint az újkor hajnalán tevékenykedő alkimisták tudományos világa. A régi humanista mágu­sok - ahogy Foucault írja A szavak és a dol­gokban - nem a nyelv és az értelem tiszta lo­gikai struktúrájának fényében értelmezték a valóságot. Az alkimistákban összekeveredett a tekintélyek tisztelete (antikváriustudat) az irracionális iránti fogékonysággal (szürrealiz­mus) és a természet iránti fogyhatatlan ér­deklődéssel. Hegedűs 2 a felvilágosodás túl­só oldaláról hasonul az alkimistákhoz. Az aufklérista vívmányok itt már érvényüket ve­szítették: a bölcselők kategóriái csalóka mán­gorlóvá váltak, a geometriára rátelepedett egy szardínia, a természetrajz osztályai szür­reális kollázsokba keveredtek, a biológiai embert pedig a fűcsomók és a regényidéze­tek kötötték gúzsba. A természet iránti érdeklődés mellett He­gedűs 2 gondosan bánik a nyersanyagokkal is, a különböző műfajok és technikák lehető­ségeihez virtuóz pedantériával igazodik. Minden kiszámított és rendezett. Egyik fest­ményén egy közel életnagyságú dalmata áll az élénksárga háttér előtt (Dalmata). Az ol­dalról ábrázolt fekete pettyes kutya büszke tartása az ebszakkönyvek anatómiai pontos­ságát idézi. A sárga alap és a fekete pet­­­tyek viszont Hegedűs 2. kedvelt motívumait, a kissé túlérett őszi almákat és birseket jut­tatják az eszünkbe. Az elegáns dalmata hát­sója felett fehér-szürke hanglemez lebeg. A párosítás igazi Hegedűs 2-féle vizuális meta­fora, amelyet hosszasan variál a többi vász­non: a bakelitkorong társaságában megjele­nik a pointer és a dog is, a háttér árnyékai pedig térképszerű kristályos foltokká lénye­gülnek át. Az egymásba olvadó műalkotás­sorozatok óvatosan, tapogatózóan írják körül a jelenségeket. Nem véletlenül tér mindig vissza egy Esterházy-idézet: „Az, hogy »min­den egész eltörött«, egyrészről mindennapi tapasztalat, de másfelől azt gondolom, ezt a kérdést mindig újra fel kell vetni, hogy mi van az egésszel. A prózaírést a mesével ho­zom kapcsolatba, az Erzählunggal, az elbe­széléssel, az elmeséléssel, ezért újra és újra fel kell tennem a kérdést: lehet, hogy elvileg en­nek nincs esélye, de akkor is nézzük meg, kezdjük el: egyszer volt, hol nem volt, hogy meddig lehet eljutni, van-e én és mi együtt." Az Esterházy-interjúból való pár mondat Hege­dűs 2 munkamódszeréről is szól. Hogy saját motivikus hangulatketrecén belül maradva ho­gyan veselkedik neki újra és újra a hangu­latketrec (pontosabban: a belső világ) körbejá­rásának. Ez a világ foltokból, pettyekből, szí­nekből és formákból épül fel, de otthon van benne az antikvárius, a metaforikus gondolat­­társítás és a szkeptikus filozofikum is. (Ernst Múzeum, 2005. XI. 6-23.) Hegedűs 2 László: L. da V., 2000, digitális nyomat, 83,5x59 cm 13 I JANUÁR

Next