Új Művészet, 2006 (17. évfolyam, 1-12. szám)
2006-01-01 / 1. szám
Most és in Az alkimista, az antikvárius és a metafora Hegedűs 2 László képzőművészeti munkái RIEDER GÁBOR A HISTORIZMUSRÓL Földi dolgok Esterházy-idézettel: egy kisméretű objekt, üveges fedelű fadobozka. Alján régi anatómiaábra, az ember hasi szerveiről (a képaláírás alapján: „Mell- és hasszervek"). A metszet tipikus orvosi illusztráció: a lehántott bőr és izomszövet alatt megbújó testrészeket - a beleket és hólyagokat - mutatja. A régi korok diákjai számára készült kép alatt pár valódi, applikált gomb díszeleg, a has elé biggyesztve pedig egy száraz fűgombolyag csüng. Az egészet fedő üveglapon a következő Esterházy-idézet olvasható: „Egy nő, pontosabban annak rosszabbik énje így szólt: - Én nem tudom, hideg front lehet vagy mi, de napok óta szerelmes vagyok magába. Ehhez aztán a legcsekélyebb mértékben sincs mit hozzátenném." Hegedűs 2 László alkotásai esetében nem meglepő a szenvtelen és velős Esterházy-citátum. Jelen esetben a 19. század végi, pszichologizáló regényirodalom kerül napirendre, a szalonpárbeszédek metsző ridegsége, az emberi játszmák dekadens naturalizmusa. Vagyis életbe lép az a posztmodern múlthasznosítási mechanizmus, amely Hegedűs 2 munkáit is (legyenek azok filmek, fotók vagy festmények) áthatja. A hagyományos posztmodern történelemtudat historikus jellegű, őszinte átéléssel és nosztalgiával fordul a múlt felé, attól sem megriadva, hogy saját képére szabja át a történelem már lejegyzett fejezeteit. A szeretetteljes és aprólékos tényfeltárásban Nietzsche antikvárius történésze köszön vissza, a kreatív (de)konstruálásában pedig Hayden White és J. L Borges szelleme. Ez a fajta beleélő kreativitás teljesen idegen a jelenleg tetőző retrohullámtól. A retro a neomodern divatáramlata, felszínes módon csak a formát idézi meg (a 60-as, 70-es évek formavilágát és popkultúráját), miközben érzéketlen marad a kor eseményeire, a mikro- és makrotörténetekre. Ihletért és hangulatért tekint hátra, érzéketlenül és cinikusan. Hegedűs 2 a fehérvári árvízről készített korai fotósorozatában (és az 1998-as filmváltozatban) fiktív történelmet ír. Klasszikus posztmodern scriptorként manipulált felvételekkel teremti meg a kitalált árvíz poétikus narratíváját, az omladozó székesfehérvári házak kapuzatairól, az elárvult madarakról, a víz színén „lebegő" szovjet katona sírkövéről - az esendőség és az elmúlás poéziséről. A cikk elején megidézett applikált dobozkép viszont a kétféle történelemszemlélet között áll: a múlt létező relikviáit rendezi, félúton a retro és Borges között. A SZÜRREALIZMUSRÓL Adott egy palatábla, vaskos, kopottas nyersfa kerettel (Számtan). A fekete felületen egy szabványos matematikai feladat megoldása látható: „Számítsuk ki az a 14 cm, bő 23 cm hosszúságú befogókkal megadott derékszögű háromszög hiányzó adatait...” A pedánsan megoldott feladvány mellett ott a Pitagorasz-tételt szemléltető derékszögű háromszög is. Csakhogy az átfogó mentén egy méretes szardínia díszeleg! Hogy kerül a szardínia a palatáblára? Ez nem a szürrealizmus álommechanizmusa, ahol a tudattalanból kilépő irracionális társítások szervezik a vizuális teret. Hegedűs 2 megzabolázza a szürrealizmust, úgy, mint Magritte. A fantasztikus képzettársítások inkább metaforaként hatnak, hiányzik belőlük a dadaizmus kényszerű összevisszasága. Hegedűs 2 saját kelléktárából emel ki motívumokat és helyezi őket egymás mellé végtelen türelemmel. (A palatáblán, a szardínia társaságában máskor kotta vagy szépirodalmi idézet olvasható.) A metafora egyszerre racionális és irracionális. Szűk körű minimalizmusa, behatároltsága miatt a gondolattársítás asszociatív ugrása (a tertium comparationis) elemezhető és végigkövethető. (A szürrealizmus viszont véget nem érő, kusza metaforafüzér, őrült logikai bakugrások követhetetlen sorozata.) A pettyes, sárga almák - Hegedűs 2 kedvelt főszereplői - pöttyögetett alapon hevernek. Máskor az almák klasszikus tájképek elé állnak, megint máskor a Hermelines hölgy előtt tűnnek fel. A Leonardo-reprodukciónál rendszerint feltűnik egy fekete-piros mérőléc is, amely sokszor átvándorol más képekre is. Hegedűs 2 művészi világában a motívumok szabadon járnak-kelnek, végigkövethető (bár elég szövevényes) asszociációs fonalat húzva maguk után: az egész egy fotóból, grafikából, festészetből, animációból és filmből gyárt metaforikus hálózat. (A motívumok a teljesség Hegedűs 2 László: Anonim 1-2, 2005, akril, vászon. (2x)115x100cm 12 I ÚJ MŰVÉSZET