Új Művészet, 2013 (24. évfolyam, 1-12. szám)
2013-07-01 / 7. szám
Alternatív teremtéstörténet ■ nak egymásra, az emberi és állati dimenziók között pedig átjárók nyílnak. A képekbe beépített, oda nem illő motívumok botlatókövekként funkcionálnak, kizökkentenek a szokásos gondolkodási sémáinkból, kétségbe vonják az evidenciákat, megnyitják a teret a fantázia előtt. A Roskó-féle fantáziafejlesztő gyakorlatok nem nélkülözik a humort és az iróniát sem. Az Élet és Irodalom hasábjain, később pedig könyv formában is megjelent szövegekkel ellátott grafikái az értelmiségi lét melankolikus tablóiként teszik teljessé a Roskó Gábor egyedülálló, párhuzamok nélküli életművét. Az elmúlt harminc év munkáit bemutató retrospektív tárlat belelapoz Roskó alternatív történelemkönyvébe, bekukucskál bestiáriumába, felüti mesekönyveit, leleplezi filozófiai olvasottságát, felvillantja groteszk humorát és leteszi voksát a művészet beláthatatlan, de bejárható dimenziói előtt. A kiállítás címéhez visszakanyarodva, a kurátor által felvetett értelmezési keret a lehető legkomplexebb fénytörésben láttatja ezt a jobb kifejezés híján posztmodernnek nevezett életművet, miközben a művészettörténet aktuális, korántsem egyértelmű kihívásaira is reflektál. Ahogy Keith Moxey fogalmaz: „A történelemírás szükségképpen allegorikus, hiszen az írás akarása, a jelentés keresésének vágya sosem válhat teljesen tudatossá. A jelentésalkotás vágya, az a szükséglet, hogy az emberi lények cselekedeteiben értelmet találjunk, részben tudattalan, s így racionálisan nem is elemezhető. Itt, azaz a jelentésadás ezen olthatatlan vágyában érhető tetten a kultúra poétikája.”8 (A szerző az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kállai Ernő-ösztöndíjasa) Jegyzet:Hayden White: A történelem terhe, Budapest, 1997 (White elmélete a művészettörténet fogalmi horizontján is feltűnt, új megvilágításba helyezve a diszciplína mibenlétét, a kiállítás koncepciója így a művészettörténettudományra való reflexióként is értelmezhető). 206. W. J. T. Mitchell: A kimondhatatlan és az elképzelhetetlen: szó és kép a terror idején. In: A képek politikája. W. J. T. Mitchell válogatott írásai, szerk.: Szőnyi György Endre, Szauter Dóra, Szeged, 2008 “Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban. Művészettörténetek és vizuális kultúrák, Budapest, 2011,139 .Roskó Gábor-Turán Tamás: Képfogyatkozás, Budapest, 2004 (A Minjan-szoborcsoport katalógusszövegének indult, de a téma összetettsége okán hiánypótló tudományos szakkönyvvé bővült, melyet Roskó szobrai illusztrálnak). “Terrence Des Pres: Holocaust Laughter. In: Berel Lang (szerk.): Writing and the Holocaust. New York, 1988. Lásd még: Túrái Hedvig: Holokauszt és vizuális kultúra. http://magyarepitomuveszet.mm-art. hu/hu/vizkult.php?id=ll96 Erdély Miklós: Művészeti írások. Válogatott műve-Roskó Gábor: Várunk Messiás szetelméleti tanulmányok I., szerk.: Peternák Mik- 2011, olaj, rétegelt lós, Budapest, 1991,116 lemez, 65*63 cm _________________________________________ újművészet 2013 07 9