Új Művészet, 2013 (24. évfolyam, 1-12. szám)

2013-07-01 / 7. szám

Alternatív teremtéstörténet ■ nak egymásra, az emberi és állati dimenziók között pedig átjárók nyílnak. A képekbe beépített, oda nem illő motí­vumok botlatókövekként funkcionálnak, kizökkentenek a szokásos gondolkodási sémáinkból, kétségbe vonják az evi­denciákat, megnyitják a teret a fantázia előtt. A Roskó-féle fantáziafejlesztő gyakorlatok­ nem nélkülözik a humort és az iróniát sem. Az Élet és Irodalom hasábjain, később pedig könyv formában is megjelent szövegekkel ellátott grafikái az értelmiségi lét melankolikus tablóiként teszik teljessé a Roskó Gábor egyedülálló, párhuzamok nélküli életművét. Az elmúlt harminc év munkáit bemutató retrospektív tárlat belelapoz Roskó alternatív történelemkönyvébe, be­kukucskál bestiáriumába, felüti mesekönyveit, leleplezi fi­lozófiai olvasottságát, felvillantja groteszk humorát és lete­szi voksát a művészet beláthatatlan, de bejárható dimenzi­ói előtt. A kiállítás címéhez visszakanyarodva, a kurátor ál­tal felvetett értelmezési keret a lehető legkomplexebb fény­törésben láttatja ezt a jobb kifejezés híján posztmodernnek nevezett életművet, miközben a művészettörténet aktuális, koránt­sem egyértelmű kihívásaira is reflektál. Ahogy Keith Moxey fogalmaz: „A történelemírás szükségképpen allego­rikus, hiszen az írás akarása, a jelentés keresésének vágya sosem válhat teljesen tudatossá. A jelentésalkotás vágya, az a szükséglet, hogy az emberi lények cselekedeteiben értel­met találjunk, részben tudattalan, s így racionálisan nem is elemezhető. Itt, azaz a jelentésadás ezen olthatatlan vágyá­ban érhető tetten a kultúra poétikája.”8 (A szerző az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kállai Ernő-ösztöndíjasa) Jegyzet:­­Hayden White: A történelem terhe, Budapest, 1997 (White elmélete a mű­vészettörténet fogalmi horizontján is feltűnt, új megvilágításba helyezve a diszciplína mibenlétét, a kiállítás koncepciója így a művészettörténet­tudományra való reflexióként is értelmezhető). 206. W. J. T. Mitchell: A kimondhatatlan és az elképzelhetetlen: szó és kép a terror idején. In: A képek politikája. W. J. T. Mitchell válogatott írásai, szerk.: Szőnyi György Endre, Szauter Dóra, Szeged, 2008 “Hornyik Sándor: Idegenek egy bűnös városban. Művészettörténetek és vi­zuális kultúrák, Budapest, 2011,139 .Roskó Gábor-Turán Tamás: Képfogyatkozás, Budapest, 2004 (A Minjan-szoborcsoport katalógusszövegének indult, de a téma össze­tettsége okán hiánypótló tudományos szakkönyvvé bővült, melyet Roskó szobrai illusztrálnak). “Terrence Des Pres: Holocaust Laughter. In: Berel Lang (szerk.): Writing and the Holocaust. New York, 1988. Lásd még: Túrái Hedvig: Holokauszt és vizuális kultúra. http://magyarepitomuveszet.mm-art. hu/hu/vizkult.php?id=ll9­6 Erdély Miklós: Művészeti írások. Válogatott műve-Roskó Gábor: Várunk Messiás szetelméleti tanulmányok I., szerk.: Peternák Mik- 2011, olaj, rétegelt lós, Budapest, 1991,116 lemez, 65*63 cm _________________________________________ újművészet 2013­ 07 9

Next