Új Művészet, 2015 (26. évfolyam, 1-12. szám)

2015-06-01 / 6. szám

és Párizsban folytatta tanulmányait. Hosszabb időt töltött Firenzében és Nápolyban. Molnos elhelyezi a korszakban alkotó európai művészek koordinátarend­szerében Batthyány korai munkáit (Leo Putz, Angelo Jank, Beardsley, Bayros, Zuloaga és a londoni Stúdióban sokat publikáló, méltatlanul elfeledett Frank Brangwyn). Párizsban megismeri az Orosz Balettet és annak alkotóit. Itt Leon Bakszt mellett meg kell említenünk a díszleteket tervező Alekszander Benois-nak (a szentpétervári Mir Iszkussztva csoport vezető alakjának) a nevét, akinek munkái is hathattak a magyar művészre. A magyarok közül felmerülhet Helbing Ferenc neve is. A harmadik fejezet (Az elit festője) a két világháború közötti időszak nagyvilági életébe ágyazza be a művészetét. Mintha Justh Zsigmond naplójának modernizált változata jelenne meg előttünk. Bemutatja a budapesti társaság a,Leading Ladies' hölgykoszorúját, az Ullmann Szalont stb. Talán a főúri dámák életrajzi csokra kiegészíthető lenne a Kolnospéter Színházi Életben publikáló báró Hatvany Lilinek és, már csak a párhuzam miatt is, az art déco nemzetközi hírű festőnőjének, Tamara Lempickának, báró diószegi Kuffner Raoul feleségének életrajzával. Az érzéki játék című fejezetben Batthyány festésze­tének erotikus vonatkozásait járja körül a szerző. A történelem színpadán című fejezetben megismerhetjük a kiváló illusztrátort és díszlettervezőt. A második világháború alatt készült történelmi tablói fontos részei munkásságának (kettő kivételével egy bécsi magángyűjtemény darabjai). Ezek egyébként nagymé­retű falképekre termettek, de valószínűleg a világháború miatt sem kapott ilyen megrendeléseket, pedig Aba-Novák, Chiovini, Kontuly mellett érdekes színfoltjai lettek volna a kor falképfestészetének. Ami a háború után történt a festővel, az addigi életének ellentéte volt. Nincstelenség, börtön, üldözés. Jól illusztrálja ezt a korszakot egyik (lappangó) munkája, az 1956-os Séta a börtönudvaron. Az Avatart idéző Az erdő csendje olyan dzsungelt mutat, ahonnan nincs visszatérés. Batthyány művészetével kapcsolatban máig sok az averzió. Sokakat zavarhat (plebejus vagy polgári nézőpontból) túlfinomult, arisz­tokratikus lénye és világa, nem ritkán túlfűtött, (homo)erotikus attitűdje, sokszor ügyetlenül megformált építészeti részletei, mani­­erista modorossága. Művészete egy kissé a tiszadobi hatfogásos ebédet juttatja eszünkbe, melyet unokatestvére, Károlyi Mihályné gróf Andrássy Katinka ír le visszaemlékezéseiben. Ezzel együtt gróf Batthyány Gyula életműve fontos és szerves része a magyar múltnak. Ahhoz, hogy végre helyére kerüljön, nagy lépésnek tekint­hetjük ezt a kiállítást és a kiváló monográfiát. Jegyzetek 1 Gajdó Tamás: Arcátlanságból siker. Színházi Élet, Nemzeti 2015/január-február 2 Magyar művészet 1890-1910 (szerk. Németh Lajos), Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981 3 Magyar művészet 1919-1954 (szerk. Kosztka Sándor), Akadémiai Kiadó, Budapest, 1985 4 Beke László-Gábor Eszter-Prakfalvi Endre-Sisa József-Szabó Júlia: Magyar művészet 1800-tól napjainkig. Corvina, Budapest, 2002 5 Vadas József: A magyar art deco. Corvina, Budapest, 2005 Batthyány Gyula: Fekete akt függőágyban, 1934 körül, olaj, vászon, 61x100,5 cm, magántulajdon f? U .június Az új monográfia egyik címlapja BATTHYÁNY GYULA Fekete akt lakkcipőben című művével.

Next