Uj Nemzedék, 1926. március (8. évfolyam, 49-73. szám)
1926-03-02 / 49. szám
4 Mit lehet hallani a rádión? Keddi műsor •Az Új Nemzedék tudósítójától MAGYARORSZÁG. Budapest (541.). Hétfő. D. u. 2.30 és 3: Hírek, közgazdaság. 4: Letters—Sebestyén Jazz-band. 5.30: Cigányzene. 7: Zongorajáték. 730: Tóth Lajos szalonzenekara. 8.30: Hangverseny. M. Havas Gyöngyi, a m. kir. Operaház volt tagja a következő énekszámokat adja elő Polgár Tibor zongora kísérete mellett: Cariserini: Vittoria, Schubert: An die Musik, Brahms: Die Mainacht, Marx: Japanisches Begeulded, Wolf: Ernst's, Hubay: Miért oly későn? Kodály: Három itt előttem, Jöjj te hozzám, Jajj de régen, Kocsiszekér, kocsi szán. Kedd. D. e. 9.30, 10.30 és 12.30: Hírek, közgazdaság. 1130 és 1.30: Zongorajáték. 2.30 és 3: Hírek, közgazdaság. 4.30: Szórakoztató zene. 3. Késer: Csokonyay-nyitány. 2. Bizet: Carmen c. op. ábránd. 3. Kamrák. 3. Barátaimnak, egyveleg. 4. Fuczik: Kinizsi magyar hős, induló. 5. Friesay, 69. ezred, induló. 6. Wiedemann: Gránátos, történelmi induló. 7. Fuczik: Marehe bongroise, induló. 8. Éljen a haza, induló. 6. Szepesy Erzsébet chanson- és szavalóestje, Jeszenszky Gyula zeneszerző közreműködésével. 8: A m. Mr. Operaházból Vecsey Ferenc hegedűművész hangversenye a Filharmónias Zenekar közreműködésével, Hubay Jenő vezényel. 10: Zene, AUSZTRIA. Bécs (530 és 590). D. e. 11: Hangverseny. D. u. 13: Hangverseny. 1. Jensen: Esküvői zene, suite. 2. Beethoven: Adagio a Septettből. 3. Meyerbeer: Operaábránd. 4. Bach: Chaconne, hegedű. 5. Mendelssohn: Konzertsuite a Szentivánéji álomból. 6. Leoncavallo: Bajazzo, ábránd. 7. Schubert: Német táncok. 8. Wagner: Császár-induló 730: Francia nyelvóra. 7.40: Angol nyelvóra. 8.15: Kienzl-est. 1. Don Quichotte távozása és hazatérése a Don Quichotte-től. Előadja a bécsi szimfonikus zenekar Kienzl Vilmos vezetésével. 2. Dalok zenekari kísérettel. Előadja Anday Rosette operaénekesnő. 3. Esti hangulat. Zenekar és hárfa. 4. Dalok zenekari kísérettel. Előadja Berta Kiurinakamaraénekesnő. 5: Ballettzene a Don Quichoteltól. NÉMETORSZÁG, Berlin (505 és 576). D. u. 4.30: A Barmos-quartett hangversenye. Dvorak: Op. 96. quartett. 5: A rádiózenekar hangversenye. 7.10: Angol nyelvóra. 8.30—10: Tarka est. 10.30—12: Tánczene. Hamburg (392.5). 1). u. 4.15: A rádiózenekar Rajna—Duna hangversenye. 7: Angol nyelvóra. 8: Négyszemközt- Ludwig Fulda vígjátéka. 9: Az új romanticizmus. A hamburgi favósquintett kamaraestje. 3. Ingenhoven: Quintett. 2. Lendvai: Intermezzo az op. 29. quintettből. 3. Blumer: op. 45. sextett. 10.15: Mandolin- és gitárhangverseny. Münster (410), D. u. 4.50: Schubert-hangverseny. 8: Spanyol nyelvóra. Boroszló (418), D. u. 5: Massenet—Puccini hangverseny. S15: Roda Boda szerzői estje a rádiózenekar közreműködésével. Lipcse (452), D. u. 4: Zene. 530: Könyvismertetés. 6.30: Esperanto. 8.15: Klasszikus est. 1. Haydn: G-dur trio. 2. Beethoven: D-dur szonáta. 3. Mozart: B-dur trio. 10: Vig zene. Königsberg (463). D. u. i: Zene. 730: Esperanto. 9.30: Hangverseny. CSEHORSZÁG. Prága (368). D. u. 5—6: Sextett. Táncok és dalok 6.15: Német leadás. 8.2. Zenekari hangverseny. 1 Haydn: Szimfónia. 2. Chopin: Dalok. 3. Cseh táncok. 4. Nieviadonitz: Dalok. 5. Szavalat. 6. Ballettzene a Giocondából. 7. Dvorak: Op. 90 suite. 8. Dvorak: Szerelmi dalok. 9. Wagner: Tannhaeuser. OLASZORSZÁG. Róma (425). D. v. 2. Tőzsde. Zene. 5: Hirek, tőzsde, felolvasás, Jazzband. 840: Hangverseny. FRANCIAORSZÁG. Paris (1750). D. u. 5.45: Hangverseny szólisták közreműködésével. 9.30: Rádióhangverseny. ANGLIA. London (365). — Deventry (1600). D. u. 5.15: Hangverseny. Quartett szopránszólóval. 7: Tánczene. 815: Bach-hangverseny. 935: Katonazene. 930: Duett és szoprán szóló. 950: Rádiórevü. 1030: Énekest 11: Előadás. 11.30—1: Tánczene. 1 nyitva marad a .1 órai t!| H a nagy választékban legfinomabb és egyál sze-fibb kvitelben. UN10 i NA A! Nemzedék gedd, 1926 március 1 Vasárnap megalakult az Országos Tisztviselő Házépítő szövetkezet — Az Uj Nemzedék tudósítójától. — Az Országos Tisztviselő Házépítő Szövetkezet — amelynek céljairól már beszámolt az Uj Nemzedék — vasárnap délelőtt tartotta alakuló közgyűlését a Vármegyeháza közgyűlési termében. Az alakuló közgyűlés iránt igen nagy érdeklődés nyilvánult meg a magyar köztisztviselők táborában s a termet zsúfolásig megtöltötték a házépítő szövetkezet tagjai, köztük számos vidéki kiküldött Egész széksort foglaltak el a nemzeti hadsereg tisztjén Faludi Ferenc MÁV intéző, a szervezőbizottság elnöke, elöljáróban beszámolt a múlt év szeptembere óta folyó szervezkedés munkájáról, melynek eredményeképen eddig már nyolcvanöt helyi csoport alakult meg Csonkamagyarországban. Az érdeklődés a szövetkezet eszméje iránt szinte megdöbbentően nagy volt, bizonyságául annak, hogy a magyar középosztály tagjai mennyire áhítoznak nyugalmas családi otthon iránt. Az alapszabályok szerint csupán harminc tag jelentkezése lett volna szükséges, ezzel szemben már sok ezren jelentkeztek, különösen vidéken, de eddig csak hatszázkilencvenhét tagot vettek fel. A szövetkezet állandó nexusban áll több nagy pénzcsoporttal s a tárgyalások igen komoly stádiumban vannak. Az építési tőke erejéig a szövetkezet jelzálogjogot nyer a házra. A szövetkezet pénztárába befolyó lakbérösszegekről mindenekelőtt a kamatot (10 százalék), a tűz- és életbiztosítási díjakat rendezik s a fennmaradó összegek üzletrészeket képeznek. Az építkező tagok az évi nyereség kifizetése helyett is megfelelő üzletrészt kaptak. Ha az összegyűjtött üzletrészek tehermentesítik a felépített házat, úgy a felmondott üzletrészek ellenében a szövetkezet megadja a törlési engedélyt. -" Nem tisztviselő tagok tehermentes telkeire is házat érít a szövetkezet és ezek a tagok is üzletrészekkel törlesztik a tehermentes kölcsönt. Nem tisztviselő tagok garanciája a tehermentes telek, a telekkönyvi bekebelezés, egyéb ingatlanok lekötése vagy készpénzhozzájárulás, esetleg szükség esetén életbiztosítás. Ezek a tagok kész családi házat is kaphatnak a szövetkezettől, ha a ház ellenértékét megfelelő összegű üzletrészszel fedezik. A tagok tájékoztatása végett az igazgatóság félévenként közli a tagokkal építési programját. Az évi tiszta nyereséget a tagok közt egyenlő arányban szétosztják, de üzletrészenként az osztalék nem lehet több évi öt százaléknál. A tiszta nyereség tíz százaléka azonban az igazgatóságé, húsz százaléka pedig a tartalékalapé. Az első üzletév az év december 31-én zárul le. Az alapszabályokhoz a szövetkezet több tagja hozzászólt és módosító javaslatot tett. A javaslatok nagy részét magáévá tette az igazgatóság. Kecskés Elek (Székesfehérvár) felhívta az igazgatóság figyelmét arra, hogy a szövetkezet csak úgy lesz életképes, ha a vidékre támaszkodik s ezért ügyelni kell rá, hogy a fővárosi tagok érdekeit ne helyezzék a vidékiek elé. Az előadó utal rá, hogy az alapszabályok szerint az a vidéki szervezet, amely legalább kétszáz taggal s négyszáz üzletrésszel rendelkezik, tagot delegálhat az igazgatóságba. A közgyűlés több lényegtelen hozzászólás után elfogadja a szövetkezet alapszabályait s az elnök megalakiltnak jelenti ki az Országos Tisztviselő Házépítő Szövetkezetet. Majd megválasztották a szövetkezet igazgatóságát. A szövetkezet elnökévé Búzás Miklós ny. tábornokot, alelnökké Faludi Ferenc MÁV intézőt választották, a felügyelőbizottság tagjai pedig Joó Károly főszámtanácsos, Kasza Pál felügyelő, Bartal József kir. főügyész és Mocsári Kálmán földibirtokos lettek. A felügyelőbizottság négy tagja közül három vidéki. Az alakuló közgyűlés egy óra után ért véget A közgyűlés után igen sokan jelentették be belépésüket az újonnan alakult házépítő szövetkezetbe. A szövetkezet ideiglenes hivatalos helyisége Királyutca 85. szám alatt lesz. A szervezőbizottság Pest környékén számos telket kötött le tagjai számára s egy háromszáz négyszögöles telek ára nyolcmillió. Ennek árát azok a tagok, akik nem rendelkeznek teherrel, csekély havi részletekben törleszthetik. Búzás Miklós nyugtábornok elnöki megnyitója után Papi Mátyás ügyvéd, a szövetkezett ügyésze terjesztette elő az alapszabályokat, amelyek lényegét a következőkben ismertetjük: " Az Országos Tisztviselő Házépítő Szövetkezet, amelynek működési köre egész Magyarország, azt a célt tűzte ki maga elé, hogy tagjait házhelyekhez és lakbérük lekötése révén megfelelő családi házakhoz juttassa. A szövetkezet telkeket vásárol vagy örökbérletre megszerez s a saját, valamint a tagok telkeire házat épít. E célra hosszú lejáratú és olcsó építési kölcsönt szerez és nyújt. Az építés olcsóságának biztosítására építőanyagokat termel, beszerez és raktáron tart. Minden tag köteles a belépéskor egy tizenhat pengő értékű üzletrészt vásárolni s üzletrészenként tizenhat pengő erejéig felelős. Az üzletrészek csak az igazgatóság engedélyével ruházhatók át. A szövetkezet tagja csak büntetlen előéletű tisztviselő vagy magános lehet, utóbbiak kezében azonban csak az összes üzletrészek egyharmada lehet. Tisztviselőnek tekintendő úgy a köz-, mint a magánalkalmazott akár aktív szolgálatban van, akár nincs. Hitelnyújtás esetén a tag köteles vagyoni állapotát és hitelképességét igazolni és a kívánt biztosítékokat megadni. Ha a tag meghal, úgy az örökösök igényt tarthatnak az üzletrészek értékére vagy az üzletrészeket megtarthatják, ha az igazgatóság ahhoz hozzájárul. A tag kizárható, ha csődbe vagy gondnokság alá kerül, ha hitelképessége megszűnik, vagy ha hazafiatlan magatartást tanúsít. Az elmebeteggé lett tag jogait és kötelességeit gondnoka gyakorolhatja A kizárt tag üzletrészének értékét a zárszámadás után egy év múlva fizetik vissza. Kizárható az a tag is, aki a szövetkezet igazgatóságát durván megsérti, ellene konzekvensen állást foglal, a szövetkezettel szemben sértő cselekményt vagy visszaélést követ el. A kizárás ellen a közgyűléshez lehet felebbezni. A tagok többféle módon juthatnak családi házhoz. Vagy saját telküket ajánlják fel vagy annyi üzletrészt gyűjtenek, hogy annak ellenében házat építhetnek, esetleg kész házat tulajdonába bocsáthatnak. A tisztviselőtagok tehermentes telkére házat éiít a szövetkezet s a tag a házépítési összeget a szövetkezet rendelkezésére bocsátott lakbérével törlesztheti le. Egy tag kérdésére itt megjegyezte az alapszabály előadója, hogy akik nem rendelkeznek saját telekkel, azok részein Pest környékén, vagy vidéken telket is rendelkezésre bocsát a szövetkezet, ugyancsak lakbér-törlesztési alapon. Az építkezni szándékozó tag kötelesség© hitelt érdemlően bizonyítani hivatali állását, lakbére nagyságát, telke területét és tehermentes voltát. A tag háza felépítésétől számított hat hónapig nem törleszt semmit, hat hónapon túl egy évig pedig fél lakbérösszeget, úgy hogy az első évben lakbérét háza berendezésére és csinosítására fordíthatja. A tag köteles esetleg garanciaképes életbiztosítást is kötni, melynek nagyságát az igazgatóság állapítja meg. A kötvények mindaddig a szövetkezet tulajdonában maradnak, míg a távok a házépítési költséget le nem törlesztik. Az építési szerződéseket az igazgatóság külön-külön köti meg a tagokkal s a körülmények mérlegelésével az állapítja meg az építendő ház nagyságát is. Paris, február 27.LMorain, a párisi rendőrfőnök, a minap tért vissza angliai tanulmányútáról. Morain rendőrfőnök Londonban Mr. Elliott-n, az angol főváros rendőrfőnökével tárgyalt, mégpedig nem holmi frankbotrányról, hanem a Világvárosok közlekedési problémáiról. Mórain rendőrfőnök nevéhez fűződik a párisi közlekedés megreformálása és neki tulajdonítható, hogy ma Pakis dicsekedhetik a világvárosok között az egyik legmodernebb közlekedőrendszerrel Ennek a Móráin által megreformált párisi közlekedésnek két alapelve van, az egyirányú forgalom és a járóművek egyoldalon való állomásozása. Mind a két újítást most terjesztik ki egymásután újabb-újabb útvonalakra. Először 1924-ben tettek próbát ezzel a két dologgal, amikor M. Martin átvette a párisi rendőrfőnökség vezetését. Az egyirányú forgalomnak az a lényege, hogy a párhuzamosan haladó útvonalak közül az egyik útvonalon mehetnek és a másikon jöhetnek csak a kocsik, illetve az autók. Az esti és éjszakai órákban az útvonalak végső pontjainál kivilágított tábla jelzi, hogy az illető útvonalon milyen irányú közlekedés van. Ezt nevezik sens unique-nek. A párisi prefektúra most egyre több és több útvonalra vezeti be ezt a forgalmi rendszert. A másik Morain-féle újítás, hogy bizonyos útvonalakon a kocsik, azaz inkább az autók — mert ma már a teherkocsi is meglehetős ritkaságszámba megy Parisban — csak az úttest egyik, megjelölt oldalán állhatnak meg. M. Marain mostani londoni látogatása azután egész sereg újabb közlekedési reformot hoz majd Párisba. Merain prefektus tulajdonképen londoni útjával visszaadta az angol rendőrség egyik vezető tagjának néhány hónappal ezelőtt Párisban tett látogatását, amikoris szintén a világvárosi közlekedés aktuális kérdéseiről volt szó. London és Paris egymástól tanul, állandóan ezekben a kérdésekben és az egyik városban kitalált újítást rendszerint a másik is hamarosan átveszi. Mórain és Eliett londoni találkozásának, a kiszivárgott hírek szerint, az az egyik legnagyobb érdekessége, hogy elhatározták volna, feltámasztják sírjából a lovasrendőrt. Angliában és Franciaországban ma már a legnagyobb ritkaság a lovasrendőr. Megszüntették őket, egyszerűen azért, mert arra a tapasztalatra jutottak, hogy többet ártanak, mint használnak, mert eltorlaszolják a forgalmat a világvárosok utcáin. A két rendőrfőnök a londoni találkozón most arra a véleményre jutott, hogy a lovasrendőrnek mégis csak van haszna is. • A legnagyobb előnye pedig szerintük az lenne a rend lovasított őrének, hogy impozáns megjelenésével sokkal nagyobb tekintélye van, mint gyalogosan működő gumibotos kollégájának. Emellett népszerű is a lovasrendőr és a nagyvárosok utcáin számos anekdota fűződött hozzájuk. Mr. Elliott és M. Martin londoni találkozójának az egyik eredménye tehát ■ "2 • ..........-gy az lesz, hogy a lovasrendőr mégsem kerül végleg a múzeumba. Ezeken kívül most, a londoni tanulmányút után még egész sereg újítást akar behozni M. Móráin. Az egyik ezek komi, hogy a nagy áruházakat és gyárakat kötelezni fogják, építsenek autógarázst a telepük helyén és megtiltják, hogy autóik épületük előtt az utcán álljanak meg. Azt remélik, hogy ezzel a reformmal ötven százalékkal megjavítják a párisi útvonalak közlekedését. A gyalogjárók érdekében is nagy újítások készülnek. Pakis néhány legnagyobb útvonalán jelenleg az a rendszer van, hogy bizonyos pontokon átkelőhelyet rendszeresítettek a gyalogosok számára. Ezeken a helyeken tábla jelzi: „Átkelés a gyalogjáróknak“. Most azt tervezik, hogy az útvonalak alatt földalatti átjárókat építenek a gyalogosok számára. A földalatti aknákon azután a közönség nyugodtan átmehetne az úttest alatt és nem kell majd attól a veszedelemtől tartani, hogy az autók szédületes tömege halálra gázolja az embert. Ugyancsak az új párisi közlekedési reformhoz tartozik még, hogy a villamosközlekedést, főbb útvonalon megszüntetik és a síneket felszedik. Párisban a villamos ma már forgalmi akadállyá vált, mert a közlekedés túlnyomó nagy részét av vugyis az autók, az autóbuszok és a „metró", a földalatti bonyolítja le. Most a Rue Réaumur és a Rue du Quatre— Septembre kerülnek sorra, ahol felszedik a villamossíneket. Ehelyett serényen épülnek a földalatti út vonalai. Doumergue köztársasági elnök ünnepies kalapácsütéssel éppen a minap nyitotta meg metró új vonalának építését, az Odéon színház és a Bastille tere között. Hovatovább Paris utcáiról a villamos teljesen el fog tűnni Paris rendőrfőnöke elhatározta, hogy feltámasztja sírjából a lovasrendőrt A párisi és a londoni rendőrfőnök találkoztak, de nem a frankügyről tárgyaltak — Nagy újítások készülnek a párisi utcák forgalmában - Az Új Nemzedék tudósítójától. — Pénzét ma legjobban és biztosan gyümölcsözteti a békebeli HEZEY Bank- és Pénzváltóüzlet hitelosztályánál. IV., Magyar utca 3. szám. (Kossuth Lajos utca sorol.)