Uj-Somogy, 1919. szeptember (1. évfolyam, 8-31. szám)

1919-09-12 / 16. szám

I. évfolyam. Kaposvár, 1919. szeptember 12. péntek. / 16. szám. SZERKESZTŐSÉ­G: FŐ-UTCA 35. SZÁM. ELŐFIZETÉSI ÁRAK­Telefonszám: 373. Főszerkesztő: Dr. NEUBAUER FERENC. p . „ . . _. A „ . .. . , E«*« ívre.....................96 K | Negyed évre .................2« K KIADÓHIVAT­AL: KORONA-UTCA 7. SZÁM. Felelős szerkesztő: Dr. THURY 7813MOND. Fél évre...........................48 K I Egy hóra .......................10 K Telefonálta: 5. r Egyes tzÁm ^ 40 ^4,. '10 T -*mrrt iBn Tu -im a a.»«,,--a.. «­&_ ***..*a *au .*ml. ^ ^ Kaposvárott lett megvetve a nemzeti h­adsereg önnállása és függetlenségének az alapja. Ház­uknak Európa államrendszeré­ben a legkedvezőtlenebb helyzet ju­tott úgy földrajzi, mint néprajzi te­kintetben. Mint vasék a fába, minden oldalról idegennél­ idegenebb népek közé szorultunk, óriási hódító nem­zetek, egyéniségükre túl féltékeny irigy népfajok özönlik körül határainkat. És mégis e maroknyi nép volt az, mely századokon keresztül őrt állott és mellével fedezte Európát és a benne sarjadozó szabadságot. Azok a halmok, melyek a magyar rónákon mint egy láncsor elvonulnak és ösz­­szekötik a sajgó jelent a vérző múlt­tal, minden emléknél maradandób­ban beszélik el a világ ezredek után jövő nemzedékeinek azon viharokat, melyek e földön végig vonultak. Igen a végzet sújtotta hazában min­den rögöt a szabadság és önnállás­­érti harc vérontása termékenyített meg, minden fialom a jogvédelem által van felszentelve. Azon a téren, mely addig ingó hídja volt a népvándorlásnak keletről nyugatra, azon népfajokból, melyek önnállás nélkül éledtek Európa kele­tén, azon elemekből, melyek a ger­mán, román és szláv Európa érint­kezési p­ontjain az ázsiai és európai szellem vegyülékéből keltek ki, be­jöttével maradandó belseje megszi­lárdításával saját önségi államot ala­pított e nemzet. így tett a szinezet­­len népnek Pontustól az Adriáig, a Balkántól s Kárpátokig tömörebb köz­pontosítja, a műveltségnek keletre terjesztésénél, világszerű lakhelye a szabadságnak az emberiség szelleme továbbfej­l­esz­ésében is egy olyan szeglet kövévé, melyen mindezideig megtörtek úgy a német, mint a szláv civilizációnak hadai. Felelnünk kell tehát arra a kérdésre, hogy mi volt az a bűvös talizmán, vagyis me­lyek voltak azok a sajátságok, mik voltak azok az intézmények, melyek nemzetünknek nemcsak ezer­éves életet biztosítottak az európai népek családjában, hanem jelentékeny, sőt koronként vezérsugárrá emelték­­ őt e világrész keleti felének történel­mében. A sajátságon voltak a vitézség, a szívósság, a nemzeti sajátossága­­ihoz való ragaszkodás és fejlési ké­pesség ; csak ezen tulajdonságok birto­kában volt képes a magyar nemcsak meghódítani e haza földjét, hanem a nemzeti jellemének felsőbbségével meg is tartani. A nemzetfentartó fő­intézmény pedig volt a sokat ócsárolt vármegye. Jól mondta Kossuth Lajos, „az intézményes önkormányzat a va­lódi alkotmányos szabadságnak mindenütt a világon nélkülözh­e­­tetten kelléke, nálunk magyarok­nál még ennél is több, nálunk az ország törvényes önállásának és rendelkezési jogának semmivel sem pótolh­ató biztosítéka.,. Ha most a lefolyt 5 éves világhá­borúnak reánk nézve lesújtó, majd­nem megsemmisítő következményeiből levonjuk a tanulságot, nem tagadhat­juk, hogy lojalitásunk, királyhísségünk és hazafiasságunkért nagy árt fizet­tünk. De még ennél is szomorúbb és végzetesebb következményekkel járt a boseviki uralom, mert még saját vé­rünk egy kisebb részében is csalód­tunk Bebizonyosodott, hogy a vörös zászló nem bírta megvédelmezni ha­tárainkat, nem tudta biztosítani füg­getlenségünket, nem volt képes sza­vatolni önállóságunkért. Egyet azonban megtanultunk, meg­égettük, hogy egyedül magunkra ma­radjunk, de legalább tiszta a látásunk. Beláttuk, hogy a nemzet újjászületé­sének nagy és nehéz munkája köz­ben nem szabad felülnünk és hinnünk a kóklerek bűvész műt­oo­nyainak, hanem a reális valóságra kell építe­nünk, vagyis a magyarok erejére, nemzeti összetartóságára, ezeréves hi­tére, hagyományaira, erkölcseire, bá­torságára és hazafias nemzeti önér­zetére. Amit Károlyi Mihály gróf és Linder Béla elmulasztottak, midőn a sors in­gyen kezükbe adta a hatalmat és csak egy szavukba került volna az önálló nemzeti hadsereg megteremtése, amit azonban ők gyáván és nemtele­­nül a szociáldemokraták kedvéért el­dobtak maguktól, azt most sokkal nehezebb körülmények között vette kezébe Horthy Miklós fővezér és mégis hiszem, meg fogja valósítani t. i. az önálló független magyar nem­zeti h­adsereg megteremtését. Elismerés, köszönet és hálánk kí­séri minden lépteit, mert ő az, aki megtalálta azt az archimedesi pontot, amelyre állva, a mindenből kifosztott és kirabolt nemzet vissza fogja vívni a jogot, a törvényt és az országos életet. E hitet merítettem én Horthy Miklós fővezér beszédeiből és tetteiből, adja Isten, hogy ez ne legyen álom, hanem mielőbb valóra válljon Andorka Elek d­. fi tanítókról irt védekező cikket Csicskár állami tanító, s csudálatosképpen egy ref. lelkész akadt, aki a szegény, annyi csalódás, hányattatás és üldözésnek kitett tanítóságra oltalmazó pa­lást helyett, követ tudott dobni. Fájdalma­san érinti telkemet ez a nem szokatlan, de szomorú dolog, hogy éppen ott nem ta­lál a tanító menedéket és védelmet, ahon­nan eltévelyedésének, szabadságra irányuló törekvésének okai származnak. Nyomaté­kosan kell kiemelnem azt, hogy Somogy­­megye tanítósága a kommunizmus alatt tartózkodóan viselkedett és nem sok olyan tanító akadt, aki a kilátásba helyezett nagy fizetésért és a havi 250 korona agitációs díjért tényleg a kommunizmus szolgálatába állott volna. Mert ne feledjük el, hogy a hazafiatlan és nemzetközi szellemben való tanítás csak szeptemberben vette volna kezdetét, azon­ban már májusban és később jöttek szá­mosan a művelődési osztálynál működő régi tanfelügyelői tisztviselőkhöz és vergődő aggodalommal kértek tanácsot, útbaigazí­tást, hogy miként taníthatnának a régi ha­zafias szellemben s mitévők legyenek a kommunisták terrorjával szemben. És most egy kérdés! Megvédték, vagy helyesebben megvédhették volna-e az egy­házak tanítóikat, ha azok kijelentik, hogy a keresztet nem veszik le az iskola faláról, a rájuk erőszakolt rekvirálásokat nem hajt­ják végre, a művelődési osztály rendeleteit nem respektálják? Adtak volna-e fizetést, lakást és megélhe­tést továbbra is az ellenforradalmiság miatt elcsapolt tanítóknak?

Next