Uj-Somogy, 1919. október (1. évfolyam, 32-58. szám)
1919-10-10 / 40. szám
e mes embert s mint tanítót, a hazafias falusi tanitó mintaképét. Iskolája mintaiskola és munkája gyümölcsének tanítványai tudásában s községe anyagi boldogulásában önmaga is örülhetett s kis községe lakói szeretettel, hálával jutalmazták érte. Derinces, akaraterős hazafias lelkesedéssel telitett lelkének minden igyekezetével eredetileg német anyanyelvű községe lakóinak nem csak érzésben, de nyelvben is magyarrá tételén fáradozott s mint az eredmény igazolja, nem hiába. Istent imádó, hazáját rajongásig szerető, ezért dolgozó tanitó volt, mely útról még a nagy anyagi előnyök csábjával dolgozó tóthjóskák sem tudták letériteni. Fáklyája volt ő a magyarságnak, a hazaszeretetnek szegény, boldogult fiaspovics Ferenc bizei tanitó. Gyermeksége, fiatalsága, egész élete küzdés, szorgos munka. Belefáradt! — Nem birta a rögös utat tovább .... kialudt a láng... Kialudt egy fáklya!... Czeglédy Lajos. Andrámy Gyula a politikai helyzetről. Budapest, október 9. A tegnapi nap folyamán filadrássy Gyula gróf fogadta az „Uj Nemzedék“ munkatársát és a következőket mondotta neki: „Örülök, hogy blokkok alakulnak. Általában szükséges, hogy a hazafias és polgári pártok tömörüljenek. Elhibázottnak tartom a hatalomért való küzdelmet pártpolitikai alapon. A kormánynak kötelessége tartózkodni a politikától és minden elkerülhető tevékenységtől. Ne a hatalomért küzdjünk, hanem arra törekedjünk, hogy a hatalom jó irányban gyakoroltassák. A zsidókérdésről szólva kijelenti, hogy a nemzet nagy része kétségtelenül elfordult a zsidóságtól, mióta látta, hogy a nemzetietlen áramlatok milyen erőt merítettek a zsidóságból. Ezen kérdéssel azonban csak a nemzetgyűlés foglalkozhatik majd kimerítően. A régi képviselőház összehívását helyteleníti, de ő semmiesetre sem pályázik hatalomra. Két irányban kell a fejlődés alapjait lerakni. Először, hogy Magyarország magyar maradjon kultúrájában, értelmében, lelkületében egyaránt. Másodszor, hogy a gazdasági kapcsokat az eddigi Magyarország határain belül lehetőleg fentartsuk. Bár a világháború és a forradalmak után nagyon meggyöngültünk, önérzetünket ne veszítsük el és akkor olyan tényezők maradunk, amellyel minden szomszédunknak számolnia kell.“ Lukács népbiztos újabb bűnténye, Budapest, október 9. Lukács György volt közoktatásügyi népbiztosról újabb bűntényt derítettek ki. Június 21-én, az ellenforradalom idején egy vörös katonával közvetlenül a szovjetház előtt lelövetett egy orvostanhallgatót, akit azzal gyanúsított, hogy az ellenforradalmároknak titkos jeleket adott. V J-S 0 M 0 T Y 1919. októbber 19 /Jz amerikai misszió vezetője cáfolja a magyarországi „fehér terror"-t. Jorovitz amerikai ezredes nyilatkozata. Budapest, október 9. Szeptember hó 24-én és 25-én meglátogattam Siófokot, hogy a Magyar Nemzeti Hadsereg szervezését, mint a Szövetségközi Albizottság tagja megvizsgáljam. Ottani tartózkodásom ideje alatt megvizsgáltam a zsidók bántalmazására, gyilkolására és a pogromokra vonatkozó jelentéseket. Alaposan betekintettem az ügyekbe, érintkezésbe léptem úgy a szomszédságban levő zsidókkal, mint a Magyar Nemzeti Hadsereg tisztjeivel. Azt találtam, hogy ámbár tényleg előfordult több bebizonyított eset, melyben zsidókat bántalmaztak, sőt meg is gyilkoltak, ezek az esetek legtávolabbról sem vezethetők vissza a Magyar Hadsereg hatóságaira. Ellenkezőleg, ezek a hatóságok mindent elkövetnek, hogy az alájuk rendelt területeken minden igazságtalanságot és rendzavarást megakadályozzanak. Egyéni kihágásokat rendkívül szigorúan büntetnek, ha egy kihágásról jelentés érkezik, azt alaposan megvizsgálják. Ámbár kétségkívül sok helyen folyt zsidóellenes agitáció, meg vagyok győződve, hogy az úgynevezett „fehér terroréra vonatkozó hírek alaptalanok. Személyesen beszéltem a Magyar Nemzeti Hadsereg számos tisztjével és azt találtam, hogy mindnyájan a hazafiasság és legmesszebbmenő kötelességtudás és igazságosság érzelmeitől vannak áthatva. A jó viselkedésű zsidónak, vagy kereszténynek nincs oka tőlük tartania. provitz at Ján, az Egyesült Államok ezredese. Ez a hivatalos nyilatkozat a vezércikk helyén díszlett az összes fővárosi lapokban és eredményét képezi az amerikai ezredes dunántúli tanulmányútának. A pesti és vidéki lakosság megnyugtatását találja benne, a magyar Nemzeti Hadsereg pedig fényes elégtételt mindazon rágalmakért, mikkel felelőtlen s a széthúzást ambicionáló újságok érdekcsatlósai illették. A hónapok óta elhangzó vádakra a Nemzeti Hadsereg úgy, mint a dunántúli sajtó általában mindig nemes és fölényes hallgatással felelt. Ezáltal méltón kvalifikálta a rágalmazókat, valamint újságjaik olvasóközönségét.horovitz ezredes tárgyilagos véleményével remélhetőleg végleg elintézést nyert a fehér terror kérdése, annyival is inkább, mert Horovitz volt az egyedüli az antantmissziók tagjai között, kikhez a budapesti publikum sokatigérő reményeket fűzhetett. A tanfelügyelő jelentése a művelődési osztály viselt dolgairól. A proletárdiktatúra kikiáltása után következő napon, vagyis március hó 22-én, a tanfelügyelői hivatalban négy fegyveres tengerész kíséretében megjelent Vajtha Jenő, addig kaposvári községi polgári iskolai tanító s elő mutatva a kaposvári munkástanács rendeletét, a tanfelügyelői hivatal azonnal való átadását követelte. Az erőszaknak kénytelen lévén engedni, a hivatalt rögtön átadtam s onnan eltávoztam. A tanfelügyelői hivatal vezetését, mint politikai megbízott Vajthó Jenő vette át s vezette. ,______ A művelődési osztály hajtotta végre a népbiztosság összes rendelkezéseit. A művelődési megbízottak több tekintetben teljesen függetlenítették magukat a Budapesti népbiztosságoktól s önnállóan olyan dolgokat fojtottak végre, amelyeket a nép, Biztosság utólag sem egyezett Bele s kifogásolta is, de mint megtörténteket kénytelen volt eltűrni. Ezen osztály foglalta le a kastélyokat, azoknak műkincseit s tiltotta ki a hittan tanítását az iskolákból, ez távolította el az iskolából az egyházi jelvényeket, ez vitte keresztül az összes iskolák állami kezelésbe való átvételét, ez igyekezett a tanítóknak kommunista szellemben, való átképzésére s az iskola egész szellemének az ő terveikhez való átalakítására. Az iskolák egyes tárgyait, hogy a fel- növő nemzedéket előkészítse a társadalom átformálásának arra a munkájára, mely folyamatban volt, az úgynevezett proletárállam kiépítéséhez, egészen új, proletár szellemben kötelezte a tanítást már május 25 től kezdve. Főleg a történelmet, alkotmánytant s gazdaságtant kívánta teljesen más irányban tanítani, mert főleg ezeknél lehetett kidomborítani az ő szellemük szerint a bérmunka s tőkéstermelés fogalmát az úgynevezett polgári kapitalista állat különböző osztályait s osztályérdekeit védő jobb intézményeit stb. A művelődési osztály ily irányú működése a tanítóknál, tanulóknál s általában a közoktatás szellemében óriási rombolást vitt véghez. Megdöbbentő az az átalakulás, amelyet a tanítóság ezen idő alatt átment. Somogyi megye eddig hazafiasnak ismert tanítóságát már a proletárdiktatúrát megelőző időiben igyekezett a szocialista közoktatásügyi miniszter eszméinek, terveinek megnyerni. Somogy vármegyében Kunfi Zsigmond a gyűlésre összerendelt tanítóságot maga kereste fel itt Kaposvárott s leereszkedő módon, gyújtó beszédben hivta így őket fenyegető megjegyzések kapcsán a tanítók szakszervezetébe való belépésre. Midőn a tanácskormány vette át a kormányzást, az iskolák állami kezelésbe vételével a tanítóság külsőleg kénytelen volt a szocialista-kommunista rendszernek behódolni. Mást nem tehetett, mert különben mint ellenforradalmárral bántak volna el vele. Kénytelen volt a tanácskomány