Uj-Somogy, 1927. május (9. évfolyam, 98-122. szám)

1927-05-01 / 98. szám

D1. évf. 98. (2278.) szám. Ára: 16 fillér. Kaposvár, 1927. május 1., vasárnap. Szerkesztőség és kiadóhivatal: KAPOSVÁR, KONTRÁSSY-UTVA 6. SZÁM.­­—— TELEFONSZÁM: 128. POLITIKAI NAPIfLAP. i—»— Felelős szerkesztő: i)r. THURY ZSIGMOND. Előfizetési órak: Egy hóra 2 pengő. — Negyedévre 6 pengő. — Fél évre (20 pengő. Hirdetések ára milimétersoronként 10 fillér, szövegrészben 15 fillér. Hivatalos és pénzintézeti hirdetések magasabb áron díjazandók. Mimi¥»wniti^m>ibwiMiniw<»fl»nft«iitwriivviwn«»i»w»»w>>i«w»i«iivi»>v¥WivvviiWiwiTtiTr^ivmlirrnvtTirirnviv^rmv»rw^ Nemzet­­szocializmus. Marx és Engels, amikor a nemzet­gazdaságtanban korszakot alkotó tu­dományos elveikkel a nyilvánosság elé léptek, bizonyára nem gondol­tak, nem számítottak arra, hogy­ eszméik milyen hatást fognak kivál­tani az államhatalmak belső szerves életében. De főként nem gon­dol­­hattak arra, hogy egyes politikai szervezetek milyen célzattal és mó­don próbálják azokat érvényesülésük eszközéül felhasználni. S ha elfogulatlanul és a legszigo­rúbb tárgyilagossággal végigszemlél­­jük az európai államokat, önkénte­lenül szemünkbe ötlik a hivatkozott eszméknek a nemzetek életében oly­annyira elütő különbözősége s azok­nak a nemzeti állameszme szerve­zetébe beilleszkedése. Az északi államokban Svéd-, Nor­vég-, Hollandia és Finn­országokban a szocialista elvek az államok külső és belső életében ezer és ezer szállal szövődtek a nemzeti állameszme ta­lapzatához s azokon kóros elválto­zásokat nem hagytak hátra. Belgium állami életének arculatján sem ej­tettek csúf sebeket. Angliában a világ hatalmas és al­kotmányosságához konzervatív nem­zeti állameszmének politikai gondo­lata vezérelte és uralja ma is Macdonaldot és társait. Franciaországban Poincaré sovi­niszta nacionalizmusával verseng Herriot szocialista sovinizmusa s a megdicsőült gloire, a meggyőződéses állameszme, egy pillanatig sem szen­vedett csorbát. Svájcnak nemzetiségek szerint ta­gozódott kantonjaiban a nemzetkö­ziség sohasem tudott éket verni a nemzeti egység közé, bár világhíres iskoláikon mély tudással hirdetik a legszabadabb eszméket. Olaszországban az egységes olasz nemzetnek politikai Napóleonja, Mussolini gyökerestől, intézményes­től kigyomlálta, kiirtotta a nemzet­köziségnek még a csiráit is úgy, hogy a nagy és nemzeti egységben megujhodott s legerősebb Olaszor-­­ szág élő mintaképe a nemzeti állam­­­eszmének és egységnek. Németország, mely a lentebb hi­vatkozott eszméket szülte, nemze­tiességében sohasem sülyedt odáig, hogy nemzeti mivoltát feláldozta, megtagadta volna. S bár mai szer­vezetében erős és hatalmas szo­cialista politikai szervezetekkel bir­kózik, a német szocialista, sőt még a kommunista is elsősorban német, a német egységnek szerves tagja, csak azután szocialista. Sőt csodák­ csodája, hogy a szét­züllesztett és valóban internaciona­lista Ausztriában is a polgári párt­­szervezetek közössége még mindig állja a versenyt, s nem engedi magát legyőzni a nemzetköziektől, pedig ott ugyancsak dolgozik az orosz rubel. A körülöttünk alakult új nagy államokban — Cseh-, Lengyel-, Ro­mán- Jugoszláv országokban az erő­szakkal párosult legkíméletlenebb és legvadabb sovinizmus gyilkolja, emészti a nemzetiségeket. Érzik, tudják, látják, hogy az internacio­nálé nekik halálukat, megsemmisü­lésüket jelenti. Egyedül a volt hatalmas Orosz bi­rodalomban féktelenkedik még min­dig a szélsőséges nemzetköziség, de ennek napjai is meg vannak szám­lálva. Mégis, hogy aránylag ily időn át tudja tartani magát, annak a nemzet politikai éretlenségén, elha­nyagoltságán, műveletlenségén kí­vül a vesztes háborúnak nemzet­rontó erkölcsi lezüllöttségének, a cárizmus idején a polgári elemek­nek erőszakkal történt elnyomása s az ennek folytán életrekelt szörnyű­séges ellenhatásnak s végül és lég­ióként a nemzeti, nemzetgazdasági, társadalmi, kulturális és politikai legteljesebb szervezetlenségének roppant fontos és túlságosan jelen­tős szerep jutott s a féktelen testi és erkölcsi erőszak tartja leláncolva még most is a nemzeti állameszmé­nek küzködő harcosait, Oroszország­nak polgári és agrárius pártjait. Végül, ami a maradék Magyar­­ország politikai jövőjét illeti, bátran kimondhatjuk, hogy nálunk a nem­zetközi szocializmus régen kótágyon fekvő, végzetesen halálra vált szer­vezete felett megkondult a lélekha­rang s most kisérik utolsó útjára. A bennünket övező sovinista utód­államokkal szemben életbenmaradá­­sunkat csak a legteljesebb és leg­erősebb nemzeti szervezettség, az állami és társadalmi intézmények­ben organikusan élő öntudatos nem­zeti szellem tarthatja csupán fenn. Elesettségünkben számos külső és belső hatóerők egyenesen ennek a szellemnek kiépítésére, kimunkálá­sára kényszerítenek.­­ Az államnak földrajzi állapota, melynélfogva megszűnt ipari és ke­reskedelmi jellege s tisztán és kizá­rólag agrár­állammá változott át, magyar nemzeti volta, helyzet- és élet­energiája, a szorosan vett közép Európának egyensúlyban tar­tására szóló tradicionális történeti küldetése követelik fennmaradását. Mindehhez hozzájárul a magyar Bismarknak, gróf Bethlen István miniszterelnöknek világpolitikai bölcs belátása, dr. Vass József és gróf Klebelsberg Kunó magyar Mussoli­­niknek társadalmi és kulturális té­ren az egész magyar nemzetnek tisztán és kizárólag nemzeti alapon való megszervezése és a legszéle­sebb körű szociális intézményekkel biztosítása, melyek révén a bezárt kapun kívül marad a nemzetköziség eszméje, mely hitelét már saját szer­vezetében is elvesztette s amelyen a kétes értékű és kétséges külföldi kapcsolatok sem tudnak segíteni. Ezt tudván tudják, látják és szem­lélik Peyer és társai, az utolsó mo­hikánok s mert azt is tudniok kell, hogy a lábbadozó magyar nemzet­nek csodadoktorai a szervezetében lappangó kóros tüneteket nemsokára véglegesen el fogják távolítani, a kényszeredett kritikán túl gáncs­vetéssel, árulással, piszkolódással igyekeznek a nagy nemzeti munka kibontakozását nem megakadályozni, mert erre nem képesek, de legalább is hátráltatni azon célszerűségi elv alapján, hogy qui habet tempos, habet et vitám! Nevetséges erőlködésüknek azon­ban itt a közeli vége, mert a dol­gozó munkáskéz megtalálta a nem­zeti érzésen megerősödött s azon táplálkozó polgári pártok kezét. An­nak eszméit átvéve, a nemzeti ideá­lok sáncaiba vetette magát. Az egész­séges, eleven, konzervatív, magyar röghöz odanőtt magyarság naciona­lizmusában életre fog kelni az ő lelke, hite, reménysége is. Talán egy évtized sem kell, együtt fogja énekelni minden igaz magyar em­bernek egyetlen szent imádságát, hogy: „Itt élned és meghalnod kell!“ s a feledés örök homályába vész el a hazátlan bitangoknak hangzavara. Európa mostani képe talán a harmadik ezer esztendőre a nagy és kis nemzeti, szinte soviniszta államok kialakulását tárja föl sze­meink előtt, melynek szükségszerű következménye az Internacionálé­­nak részvétlen, csendes kimúlása. Dr. Thurzay Károly kir. ügyész. K­aposvár. Dr. Vétek György, Kaposvár polgármesterének nagy fi­gyelemre méltó húsvéti cikke a fővárosi sajtóban, mely propaganda célból rövid kivonatban németre fordítva is megjelent: „Kaposvár kulturális és gazdasági hely­zete és fejlődési­ lehetőségei“ címmel. A Dunánál lankás domboldalai közepett, a Kapos folyó partján terül el közel 300 katasztrális holdnyi felületen a legelusabb ter­mésű vármegyéink egyikének, So­mogynak a megyei székvárosa, a rohamos fejlődés iskolapéldájaként emlegettetni szokott Kaposvár. Ez a város valóban szerencsés körülmények egész sorozatának ked­vező közrejátszásával dicsekedhetik és mai lakosai semmivel sem keve­sebb akarattal, ambícióval és áldo­zatkészséggel törekszenek a céltu­datos fejlesztés folytatására, mint azok az áldott emlékezetű elődeik, akiknek dicséretes lokálpatriotiz­­musa, jövőbelátó bölcsessége­s ter­veket, eszméket termelni és meg­valósítani tudó ügyessége a várost olyanná tette, aminőnek ma élvezi minden benne lakó, vagy minden benne megforduló idegen látogató. Mert nem kell és nem lehet kü­lönleges elfogultságnak, az otthon túlzott szeretetének minősíteni azt, ha a kaposvári polgár ma bizonyos büszke elégedettséggel, lakóhelye iránti ragaszkodással, a város fej­lettségének tudatától áthatott önér­zettel vallja magát kaposvárinak! Az igazi kaposvári ugyanis, foglal­kozásra, felekezetére, társadalmi vi­szonyaira való tekintet nélkül, egy közös érzésben tud összetalálkozni Kaposvár minden számottevő lako­sával, nevezetesen abban az érzés­ben, hogy a rohamos fejlődés év­tizedei alatt elért és a mostani ge­nerációra az elődök jóvoltából örök­ségképpen hátrahagyott közkincseket, a kultúrának, a szellemi, anyagi és erkölcsi javaknak e város falai kö­zött felhalmozódott értékeit, nem­csak megőrizni és az utódokra át­származtatni kötelesség, hanem azok gyarapítása érdekében még az ér­zékenység határait érintő áldozato­kig is el kell menni, ha nem aka­runk stagnálni, vagy visszaesni a fejlődés folyamatában. Az egészséges és okos fejlődés közremunkálásában résztvevőknek a múltba vissza-visszanézve, a jelent a múlttal összekapcsolva kell a jövő útjait egyengetniük, mert természet­tudományos igazság,­­ amelyet a fejlődéstörténeti elméletek híveinek is sokszor lehetett már alkalmuk beigazolva látni — hogy a gyökér nélküli palánta ritkán életképes, még a városfejlesztés talajába átültetve is. A gyökerükkel a múltba vissza­nyúló intézmények és tényezők azonban sokkal inkább számíthat­nak jelenbeli életlehetőségükre és jövőbeli felvirágzásukra, hogy rajtuk keresztül és általuk fejlődjék, virá­gozzék a köz, a város is, amelynek falai között, megfelelő történelmi előzmények után, mintegy a szük­ségszerűség parancsszavára, illetve a közvélemény kívánságára, alkal­mas időben életre hivattak. A város múltja. Csak úgy ajánlatos tehát a jövő fejlődés irányait, céljait és a meg­valósításukhoz szükséges eszközöket kijelölnünk, ha működési bázisunk a múlt, mert egyedül a jelen viszo­nyait venni alapul a jövő tervekhez, alig jelentene mást, mint fundamen­tum nélküli épületre erőszakolni az emeletráépítést, vagy a jelenleg meglevő értékeket is feláldozni ka­landos, csillogó, káprázatos délibá­bokért. Mielőtt tehát Kaposvár fejlődés­lehetőségei szóba jöhetnének, ves­sünk egy pár futó pillantást e város múltbeli és jelenlegi viszonyaira s főleg kulturális és gazdasági helyze­tének mai állapotára. Legyen kala­uzunk a tárgyilagos elfogulatlanság és városunk érdekeinek jóakaratú szolgálata! Vizsgálódásainkban talán felesle­ges túl messzire visszamennünk e város történetében.­­ Inkább tehát csak kuriózumképpen említjük meg, hogy a manapság 30.000 fölötti lé­lekszámú és mintegy 2500 lakóház­zal biró Kaposvár a törökvilág vé­gén, pl. 1692-ben mindössze csak 120 házból állott, ezren ali­íi számú lakossal, tehát a nem is jelentékeny népességű és kultúrájú falvak so­rába tartozott akkor, jóllehet haj­dani vára révén az erősített pontok közé volt sorozva. Azt is csak a későbbi fejlődés kirívó ellentéteként

Next