Új Szárnyak, 1990 (1-9. szám)

1990-10-01 / 7. szám

Ötüléses Junkers F 13 vízigépek­kel repült. A Budapest - Buka­rest, Prága - Budapest - Zágráb útvonalakra, valamint a Balaton és a Duna magyar szakasza felet­ti repülésre kapott engedélyt. Ez a vállalat is 1925-ig állt fenn. A MALERT 1928-ban kicse­rélte régi, korszerűtlen gépállo­mányát, Fokker F VII és F VIII, majd 1930-ban FXI gépeket állí­tott forgalomba. Ezek a gépek már két pilótaüléssel, éjszakai re­pülésre alkalmas műszerekkel és rádiókkal voltak felszerelve. Hazánk az európai légiforga­lom egyik központi állomása lett. A Budapest-Mátyásföld repülő­teret a forgalom kinőtte. 1937 kö­zepétől már a Budapestről dél­nyugatra fekvő Budaörs repülő­terére összpontosult a forgalom. Belföldi járatok is indultak Buda­pest - Pécs - Kaposvár, Buda­pest - Nyíregyháza - Debrecen útvonalon. 1937-ben az utasszállító repü­lőgépek újabb típusokkal gyara­podtak. Három hárommotoros, 17 üléses Junkers Ju 52-est állítot­tak forgalomba, majd 1938-ban az olasz Savoia Marchetti SM 75 típusból öt gépet, amelyek már 24 utast tudtak szállítani. Továb­bi Ju 52-eseket, majd FW 58-aso­kat is vettek, az utóbbi típusok a belföldi vonalakon repültek. A második világháború elején kezdtek egy - minden igénynek megfelelő, korszerű - repülőte­ret építeni Budapesttől délkelet­re, Ferihegyen, de a MALERT katonai felhasználásra átadta az új repülőteret a légierőnek. A há­ború alatt egyre csökkenő forgal­mat és a külföldről érkező gépe­ket 1944 nyaráig a budaörsi repü­lőtér fogadta. A háború során megszűnt a MALERT, és a har­cok végére teljesen megsemmi­sült a magyar légiközlekedés. MASZOVLET -Malév A magyar légiközlekedés újjá­szervezését a magyar és a szovjet kormány által 1946. március 29- én aláírt megállapodás indította el, amely kimondta a MASZOV­LET (Magyar-Szovjet Légitár­saság) megalakulását. Öt 21 sze­mélyes Li -2 (DC -3 licenc) és öt háromszemélyes Po-2 típussal indították meg a belföldi (Debre­cen, Szombathely) és a külföldi (Bukarest, Prága, Belgrád, Var­só, Tirana) járatokat. A belföldi repülőterek elkészültével Békés­csaba, Győr, Miskolc, Pécs, Sze­ged, Kaposvár, Nagykanizsa, Za­laegerszeg és Nyíregyháza is be­kapcsolódott a légiközlekedésbe. 1950 májusában az újjáépített Ferihegyi repülőtér megnyílt a forgalom számára, ezzel egyide­jűleg Budaörsön megszűnt a légi­­forgalmi repülés. 1954. november 25-én a MA­SZOVLET jogutódjaként meg­alakult a Magyar Légiforgalmi Vállalat, a Malév. 1956-1957- ben az elöregedett Li-2 gépek pótlására a Malév több II - 14-est vásárolt a Szovjetuniótól és az NDK-tól. 1956 után sorban in­dultak járatok Európa nagyobb városaiba, Bécsbe, Koppenhágá­ba, Stockholmba, Zürichbe, Frankfurtba. 1960-ban a Malév a 96 személyes, négy hajtóműves, gázturbinás 11-18 gépeket állí­totta forgalomba, melyekkel to­vább bővíthették a járatokat Pá­rizsba, Rómába, Londonba, Hel­sinkibe és Athénbe. 1963-ban a Li-2 típust kiselejtezték, a pécsi és debreceni belföldi járatok egy ideig még közlekedtek, de 1968 - 1969-ben ezek is megszűntek. 1964. január 21-én repült elő­ször menetrendszerű magyar já­rat más földrészre. Megnyílt a Budapest-Athén-Kairó járat, majd április 21-én a Budapest- Athén - Nicosia - Damaszkusz járat is. 1969-ben 72 személyes, gázturbinás, két hajtóműves Tu - 134 gépeket állított forgalomba a Malév. 1973. január 1-vel a Ferihegyi repülőtér üzemeltetésére, az irá­nyítási és hatósági feladatok ellá­tására létrejött a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI). 1973 szeptemberétől a Malév 150 személyes, három hajtómű­ves Tu -154 repülőgépeket szer­zett be. Az új gépekkel új távla­tok nyíltak a magyar légiközleke­désben. A Malév évente már több mint 1 millió utast szállított, a Ferihegyi repülőteret bővíteni kellett. Korszerű berendezések­kel ellátott új betonpálya épült, és olyan utaskiszolgáló épület, amely a jövő igényeit is képes ki­elégíteni. 1988. november 18-án megér­kezett Ferihegyre az első bérelt Boeing B 737-200. Több hason­ló típusú gép bérlése követte. A Malév ma a típusváltás korszakát éli. Az új, korszerű, gazdaságos gépek minden bizonnyal jelentős változást hoznak a magyar légi­közlekedésben. A gyors áruszállításra a Malév egy külföldi céggel, a TNT válla­lattal gazdasági társulásban a British Aerospace által gyártott korszerű BAe 146 QT repülőgé­peket vásárolt. Kategóriájában ez a világ egyik legcsendesebb re­pülőgépe, rendkívül gazdaságos, kereskedelmi terhelése 10500 kg. Munkarepülések A polgári célú légitevékenység körébe tartozik a légifényképe­zés, a térképezés, és a harmincas években beletartozott a meteo­rológiai felderítő repülés is. A második világháborúban pedig minden hadviselő állam kialakí­totta a maga légi mentőszolgála­tát. Hazánkban 1957-ben nyitt al­

Next