Új Szó, 2004. augusztus (57. évfolyam, 177-202. szám)

2004-08-02 / 177. szám, hétfő

AUTO-MOTOR < 2004. augusztus 2., hétfő­­ 8. évfolyam 30. szám A középkategóriába tartozik, így az Audi A4 Avant, a BMW 3 Touring, a Mercedes C­ T-modell, a Renault Laguna Grandtour vagy a Citroen C5 Break közvetlen konkurense Volvo V50 2 A1 Summum: Sportosra hangolt kombi Márkás és drága kocsik ese­tében igencsak rövid idő­nek számít, ha az alapválto­zatot néhány hónap múlva követi a kombi. Legutóbb a Volvónak sikerült ilyesmi: a tavaly szeptemberben be­mutatott új S40-est 2004 elején már kombi karos­­­szériával is megismerhette a világ. VAS GYULA Igaz, más megjelöléssel, amely akár azt is sugallhatja, hogy maga­sabb kategóriájú autóról van szó, ez azonban csak játék a betűkkel és a számokkal. A kocsit a jelenlegi hazai kínálatban szereplő legerő­sebb motorral és leggazdagabb szereltségben kaptuk meg a szoká­sos tesztelésre. Külalak, besorolás A V50 a középkategóriába tar­tozik, így az Audi A4 Avant, a BMW 3 Touring, a Mercedes C/T- modell, a Renault Laguna Grandtour, a Citroen C5 Break vagy a Nissan Primera Wagon közvetlen konkurensének tekint­hető. Ezek többségétől abban kü­lönbözik, hogy külalakjának meg­formálásánál egyértelműen sportosságra helyezték a hang­a súlyt; még a csomagtér mérete és variálhatósága is háttérbe szorult a dinamikus külsővel szemben. Elöl szinte sokkolják a szemlélőt a mélyen besüllyesztett, már-már „camarós” lámpatestek, hátul pe­dig a gyönyörűen bekeretezett lej­tős ajtó nyújt nagyon szép lát­ványt. A 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák szériatartozéknak számítanak és 11 különböző vál­tozatban rendelhetők meg. Ami pedig az 50-es típusjelzést illeti, az autó hossza indokolja: hátsó túlnyúlása 5 centiméterrel na­gyobb, mint az azonos padlóle­mezre épült limuziné. Komfort, szereltség, térkínálat Az utastér különlegessége az elődénél bőségesebb helykínálat mellett a levegőn átívelő közép­konzol; itt helyezték el a rádió, a telefon és a légkondicionáló keze­lőszerveit. Ezek - a beépített tele­font leszámítva - a tesztelt legma­gasabb Summum komfortfokozat standardjához tartoznak, az elektromosan állítható-fűthető­-memóriaegységgel ellátott veze­tőüléssel, a volánról távirányít­ható CD-táras rádióval, a tempó­­mattal, a fedélzeti számítógéppel, a kétzónás elektronikus klímabe­rendezéssel, a bi-xenonégős fény­szórókkal, a DSTC menetszabá­lyozó rendszerrel, a megszámlál­hatatlanul sok légzsákkal és még sok egyébbel együtt. A krémszínű bőrhuzatok, szőnyegek és ajtókár­pitok világossá, barátságossá te­szik az utasteret, hátul mindkét szélső fotelből beépített gyermek­ülés varázsolható elő. E kellemes benyomások után azonban nem akartunk hinni a szemünknek, amikor hozzáfogtunk a belső pa­kolóhelyek feltérképezéséhez. Elöl maximum 2-3 CD befogadá­sára alkalmas ajtórekeszek, hátul még ekkorák sem, a kesztyűtartó hihetetlenül szűk - ez lenne min­den? Szerencsére nem. Az elülső ülések között két univerzális fla­kon- és pohártartó ásít, az ülőla­pokon irattartó hálók, a könyök­támla belsejében fényképezőgép­­-méretű boksz, hátul pedig a ha­gyományosnál nagyobb méretű térképzsebek, plusz a lehajtható könyöktámlában újabb pakolóhe­lyek. Azt pedig valóban csak a szemle legvégén vettük észre, hogy a már említett középkonzol sem csak úgy öncélúan ívelget a levegőben: mögötte praktikus tárolórekeszt alakítottak ki a svéd belsőépítészek. Ami azonban egy kombinál minden sportos fazon mellett vagy ellenére a legfonto­sabb - nevezetesen a csomagtartó -, azzal a V50-esnek az ikszedik szemrevételezés után sincs mit di­csekednie. A 417 köbdecimétert a konkurensek közül csak az eddig nem említett Alfa 156 Sportwagonnak sikerült alulmúl­nia (360­1), a bevezetőben felso­rolt csoporttársak kofferei 435-565 literesek. A hátsó trak­tus maximálisra bővítve sem sok­kal tágasabb 1300 liternél, de leg­alább teljesen sík a padlója, és az anyósülés háttámlája is előrehajt­ható. Az is a javára szól, hogy pad­lójából térelválasztó falat lehet felnyitni, és ennek a falnak fülei is vannak­­ az igelittáskák számára. Motor, meghajtás: A menettulajdonságok 2,4 literes, öthengeres benzinaggregát, mint már emlí­tettük, egyelőre a V50 csúcsmo­torjának számít a hazai piacon. Bár teljesítménye is tiszteletet pa­rancsoló, igazi értéke a rugalmas­ság és az egyenletes erőleadás. Nincs turbóeffektusból eredő „lépcsője”, ezért nyomatéka szin­te lineárisan nő egészen 4400-as fordulatszámig. A gyakorlatban ez komfortos, pihentető autózást jelent, amelynek során hosszú percekre elfeledkezhetünk a vál­tókarról. A motorzaj szinte a nul­lával egyenlő, menet közben in­kább csak a levegőt halljuk a kocsi körül. A vezetés rendkívül kelle­mes élmény: kiváló az üléspozí­ció, a kormányrásegítés a lehető legoptimálisabban dolgozik, és azt is számos jelből érezzük, hogy a Volvo márka legendás biztonsá­ga vesz körül bennünket. A me­nettulajdonságokról pedig csak annyit, hogy a hátsó futómű a je­lenleg használt legprogresszívebb konstrukció, amellyel eddig csak a Mazda3 és a Ford Focus C-MAX dicsekedhet. A hosszú hátsó túl­­nyúlást ezért gyakorlatilag nem érezni, a kocsi a kanyarokban is a limuzinoknál megszokott stílus­ban vezethető. Zárszó helyett A Volvo V50 egyértelműen spor­tosra hangolt kombi, ennek min­den előnyével és hátrányával. Ah­hoz azonban pillanatnyi kétség nem férhet, hogy előnyökből van több: húsz, vagy akár ötven literrel kisebb koffer ebben a kategóriában ritkán szokott döntő szerepet ját­szani. Főleg, ha a márkaneveket is figyelembe vesszük... A rádió távirányító egysége és a sebességtartó automatika kezelő­gombjai a volánon kaptak helyet A csomagtér nem túl tágas, de jól pakolható A hátsó falat optikailag látványosan keretezik be a lámpatestek A telefon feláras, a konzol mö­götti levegő standard tartozék Ilyen dinamikus fazon - a kupékat-kabriókat kivéve - sokáig idegen volt a svéd márkától (A szerző felvételei) Hengerűrtartalom: 2435 cm­ Legnagyobb teljesítmény: 125 kW (170 LE)/6000 min1 Legnagyobb forgatónyomaték: 230 Nm/4400 min­ 1 Sebességváltó: ötfokozatú kézi Legnagyobb sebesség: 220 km/óra Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,3 s Menetkész tömeg: 1455 kg Méretek (h/sz/m): 4514x1770x1452 mm A csomagtér űrtartalma: 417-13071 Fogyasztás (városi/országúti/vegyes): 12,5/6,8/8,61/100 km Az üzemanyagtartály űrtartalma: 621 Ár: 1396 000 korona A tesztelt kocsi ára: 1645 690 korona A hátsó ülések alapkivitelben... ...és gyermekülésekké átalakítva

Next