Új Szó, 2017. február (70. évfolyam, 26-49. szám)
2017-02-14 / 37. szám, kedd
Beköszöntött a 0%-os kamatok korszaka Tévedtek, akik azt hitték, a hitelkamatok már nem csökkenhetnek 6. oldal Kevés meglepetés a Grammy-díjosztón Azok nyertek, akik a legtöbb hagyományos hanghordozót adták el 17. oldal A NAP MONDATA A magyarok saját maguk dönthessenek a jövőjüket meghatározó kérdésekben, és Brüsszel ne folytathasson lopakodó jogalkotást. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára IDŐJÁRÁS Mérsékelten felhős égbolt. A nappali hőmérséklet 3 és 6 fok között alakul. ÚJ SZÓ-ELŐFIZETÉS megrendeles@petitpress.sk 02/323 77 777 9 us 2017. február 14., kedd I Ára 0,55 € I előfizetőknek 0,53 € Dolgoznak a déli körgyűrűkön Az eperjesi körgyűrű összköltségét 900 millió euróra becsülik, 1 km 39 millióba kerülne DEMECS PÉTER Pozsony. Nem hajlandó változtatni a drága eperjesi körgyűrűn Érsek Árpád (Híd) közlekedési miniszter, bár több szakártő és Peter Kažimír pénzügyminiszter is állítja, az utat fele annyiért is meg lehetne építeni. Emellett mér dolgoznak a komáromi, a végsellyei és a korponai körgyűrűk projektjeinek előkészítésén. Peter Kažimír pénzügyminiszter múlt hét végén küldte el Andrej Kiska államfőnek a levelét, amelyben magyarázza, hogy az eperjesi körgyűrűn, melynek összköltségét 900 millió euróra becsülik, körülbelül 400 millió eurót is megspórolhatna az állam. A projekt első fázisában egy 8 kilométeres elkerülő utat, sztrádát építenének meg a város délnyugati részén, 356 millió euróért, ami a D1-es autópálya egész szakaszán rekordösszegnek számít, kilométerenként 45 millió euróba fog kerülni. Később - becslések szerint 535 millióért - megépül a körgyűrű 15 kilométeres északi szakasza. Kažimír szerint úgy lehetne jelentős összeget megtakarítani, ha a város keleti körgyűrűjét építenék meg, amit a városban egy négysávos elsőrendű úttal kombinálnának. 400 millió euró a tét Érsek díjazza a szakértők és a pénzügyminiszter véleményét, ám tegnap elmondta, ezt a projektet az előző miniszterektől (a sieres Roman Brecely és a smeres Ján Počiatek - a szerk. megj.) örökölte meg. „Jelenleg már olyan stádiumban vagyunk, hogy bármilyen módosítás több éves halasztást jelentene, ezt pedig már nem engedhetjük meg magunknak. Mi is kidolgoztunk egy elemzést, mely szerint a költségek hat százaléka megtakarítható, így most ezen fogunk dolgozni, a projekt áttervezésére viszont nincs lehetőség” - magyarázta tegnap Érsek, miért nem akar foglalkozni a 400 millió eurós megtakarítással. Már csak pénz kell A miniszter szerint ráadásul nem ez az egyetlen fontos közlekedési projekt, amelyet belátható időn belül kiviteleznek. További két sávval szélesítik a Pozsonyt Szenccel összekötő utat, s a Nemzeti Autópálya-társaságnak (NDS) már dolgoznia kell például a korponai és a komáromi körgyűrű projektjének előkészítésén. Korpona projektjét összhangba kell hozni a tervezett R3-as gyorsforgalmi úttal, Komáromban pedig az új Duna-híd miatt elkerülhetetlen a körgyűrű megépítése. Az, hogy honnan lesz pénz a tervezett utakra, egyelőre nem egyértelmű. Az eperjesi körgyűrű az Európai Unió részfinanszírozásával épül, a komáromi és korponai körgyűrűt az állam vagy magántőke (PPP-projekt) fogja állni, ám a tárca próbál meríteni a brüsszeli, úgynevezett Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) is, amelyből közel 750 millió euró hívható le. További részletek a 3. oldalon. FOCITIPP Agüero kontra Guardiola - mi lesz a vége? 10. oldal 70. évfolyam I 37. szám | www.ujszo.com Elrendelték a 16 ezres lakosú Oroville város lakosainak kimenekítését egy megrongálódott völgyzáró gátnál Kalifornia északi részén. A 230 m-es gát az Egyesült Államok legmagasabb ilyen létesítménye. Hírünk a 24. oldalon. (TASR/AP) Biztos források nélkül a kisiskolák Bizonytalan marad a kislátszámú iskolák anyagi helyzete, az oktatási minisztárium által kidolgozott törvénymódosítási javaslat nem kínál megoldást. Pozsony: Tárcaközi egyeztetésen van az oktatási intézmények finanszírozását szabályozó törvény módosító javaslata, mely nem módosítaná az alsó és felső tagozatos iskolák finanszírozási modelljét. Továbbra is maradna a normatív, azaz a fejpénzes finanszírozás, mely az alacsony létszámú kisiskolák számára bizonytalanságot jelent. A Híd júniusban átnyomta, hogy töröljék a minimális osztály létszámot az alsó tagozatos és a nemzetiségi iskolák felső tagozatán. Ezzel 60 kisiskola, köztük 23 magyar, 36 szlovák és egy ruszin iskola helyzetét oldották meg - részben. Már akkor világos volt, hogy ez csak az első lépés az alacsony létszámú iskolák megmentésében, hiszen a hatályos normatív finanszírozás a nagy létszámú iskoláknak kedvez, a kis létszámúakat viszont hátrányosan érinti. Akkor azt ígérték, a megmentett kisiskolák szűkös anyagi helyzetét a finanszírozási törvény keretében oldják meg. Most úgy tűnik, hogy többhavi előkészítés után a koalíciós partnerek nem állapodtak meg a kérdésben, mert az alacsony létszámú iskolák finanszírozását mellőzték a tervezet kidolgozásakor. Lapunk kérdésére, hogyan fogják megoldani a kisiskolák finanszírozását, melyek az alacsony létszám miatt nem tudnak kijönni a fejpénzből, Peter Krajňák, a Híd államtitkára azt válaszolta: „Pozitívum, hogy a tervezetbe nem került be az a javaslat, mely eltörölte volna azt az úgynevezett kiegészítő támogatást, melyet a 250-nél kevesebb fős iskolák igényelhetnek. Végeredményben ez lehetővé teszi a kisiskolák működését az ország déli és északi részén is”. Magyarán, az alacsony létszámú iskolák a törvényi garancia helyett abban reménykedhetnek, hogy a működésükhöz szükséges plusz pénzt továbbra is megítéli nekik a minisztérium. Folytatás a 2. oldalon. (ie) Tilos az ingyenes ételosztás Komárom. Ételosztásba kezdett a városban néhány hete Marián Markovic vállalkozó. Étterem-tulajdonos barátai bevonásával naponta hordta a meleg ételt és a ruhát a kettes bástyával szemközti hídfőhöz a hajléktalanoknak és a rászorulóknak. Múlt pénteken azonban - a vállalkozó Facebook-bejegyzése szerint - a közegészségügyi hivatal arra figyelmeztette, nem jogosult ilyen tevékenységet folytatni, mert például az ételt osztó személyeken nincs kesztyű, nincs egészségügyi tanúsítványuk, 3 óránál régebben főtt meg az étel, a helyszínen pedig nincsenek asztalok, székek. Az akcióban részt vevő éttermekben a közegészségügyi hivatal rögtön ellenőrzéseket végzett, az egyiket bezáratták. Részletek az 5. oldalon. (vkm) NAHÁT! Kétmillió dollár 215 cm hó eltakarítása New York Csaknem kétmillió dollárba kerül egy hüvelyk, azaz 2,54 cm hó eltakarítása New Yorkban - derült ki a város főszámvevőjének adataiból. Scott M. Stringer kifejtette, 2003 és 2014 között a városban 663,2 millió dollárt költöttek hóeltakarításra, átlagosan 1 994 555 dollárba került 2,54 cm hó eltávolítása. Múlt csütörtökön heves hóvihar tombolt New Yorkban, bizonyos helyeket 25-35 cm hó lepett be. A takarítás 19,9-27,9 millió dollárba fog kerülni. Stringer szerint a hóeltakarítás akkor a legköltséghatékonyabb, ha 61-142 cm hó hullik. (MTI)